Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksijat hoi!

Vierailija
09.10.2012 |

Sopiiko Karhun Originals-sarjan kengät oikeiksi juoksukengiksi, vai ovatko vaan retrohenkinen tyylivalinta hifistelijöille? Ja mitä se 80-luvun Fulcrum- teknologia oikein pitää sisällään, vai pitääkö mitään? Etsin uusia juoksukenkiä. Juoksen n. 3-4 kertaa viikossa 7-10 km lenkkejä. Olen myös aika turhamainen, koska toivoisin, että kengät myös kerrankin näyttäisivätkin kivoilta :) Tähän saakka olen käyttänyt New Balanceja ja Nikeja, viimeksi Lunar Glideja.

Mitä kenkiä käytätte juoksemiseen tai mistä ne ostatte, olisi kiva saada uusia ideoita?

Ja siis joo, tottakai käyttömukavuus on tärkein, mutta silti...

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi jos astut jalan sisäsyrjällä ja jalkaholvi on matala, kengässä tulisi olla pronaatiotukea. Itse astun enemmän jalan ulkosyrjällä ja oikeastaan ainoa hyvä kenkä mulle on Asicsin Gel-Nimbus.

Jos juoksee paljon, vääränlaisilla kengillä tulee ennen pitkää rasitusvammoja. Tosin 7 km:n lenkeillä ei ehkä kovin äkkiä.

Isommissa urheiluliikkeissä on laitteet, joilla jalan asentoa voidaan analysoida. Paras apu on kuitenkin ottaa vanhat lenkkarit mukaan, kun menee uusia ostamaan: asiantunteva myyjä näkee vanhoista kengistä jalan tilanteen.

n40, aktiivijuoksija

Vierailija
2/11 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kenkien pitäisi olla hyvät jalassa siten, ettet saa rasitusvammoja ja jalat kestää, laitoitkohan ihan tosissaan tuon "haluan hyvännäköiset kengät". Kuka niitä kenkiä muuten ehtii kauheesti katsella, kun juosta suhahdat ohi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän Brookseja kun ne sopii mun jalkaan parhaiten. On mulla myös yhdet gore-Niket ja nastoitetut Asicsit. Mulla on normaali askellus, eli en tarvitse pronaatiotukea (eikä sitä saa silloin ollakaan). Mulla on kuitenkin korkea kaari jalassa ja käytän lenkkareissa muotoiltua pohjallista, joita tehdään Intersportissa, mistä olen myös lenkkarini yleensä ostanut. Juoksen 5-8km lenkkejä 2-3x viikossa.

Vierailija
4/11 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi juoksu sujua, kun tajusin vaihtaa paljasjalkajuoksua jäljitteleviin kenkiin, jotka ovat ns. tukemattomia ja mahdollisimman ohutpohjaisia. Tarkoitus ilmeisesti vahvistaa jalkapöydän omia lihaksia ja ohjata askellusta luontaiseen suuntaan. Mulla vähän lättäjalka ja kaikkein ohuimmat, keveimmät Nike Freet ovat olleet aivan mahtavat. Noilla tosin ei varmaan tarkene eikä pysty ihan sydäntalvella lumessa juoksemaan, joten hiukan kauhulla ajattelen, millaiset perinteisemmät "katujyrät" joudun talveksi hankkimaan. Nike Freet ovat mielestäni muuten myös ihanan raikkaan näköiset.

Vierailija
5/11 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi jos astut jalan sisäsyrjällä ja jalkaholvi on matala, kengässä tulisi olla pronaatiotukea. Itse astun enemmän jalan ulkosyrjällä ja oikeastaan ainoa hyvä kenkä mulle on Asicsin Gel-Nimbus.

Jos juoksee paljon, vääränlaisilla kengillä tulee ennen pitkää rasitusvammoja. Tosin 7 km:n lenkeillä ei ehkä kovin äkkiä.

Isommissa urheiluliikkeissä on laitteet, joilla jalan asentoa voidaan analysoida. Paras apu on kuitenkin ottaa vanhat lenkkarit mukaan, kun menee uusia ostamaan: asiantunteva myyjä näkee vanhoista kengistä jalan tilanteen.

n40, aktiivijuoksija

On totta, etten ole koskaan käynyt tsekkaamassa askellustani. Luulisin sen olevan aika neutraali, tai korkeintaan lievästi pronatoiva. (Vanhoissa kengissäni kulumat ovat aika tasaiset)

Taidanpa käydä silti urheiluliikkeessä asiantuntijan juttusilla vielä tämän viikon aikana ja ainakin ennen uusien tossujen ostoa. Juoksen kuitenkin satunnaisesti pitempikin lenkkejä, eilen esim. 12km.

Kuitenkin, olisiko kellään tietoa noista Karhu Originalseista- soveltuvatko ne _oikeasti_ juoksuharrastukseen vai ovatko muuten vaan "katu-uskottavat"? :)

-ap

Vierailija
6/11 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin, olisiko kellään tietoa noista Karhu Originalseista- soveltuvatko ne _oikeasti_ juoksuharrastukseen vai ovatko muuten vaan "katu-uskottavat"? :)

-ap

sun pitää vain varmistaa sopivuus omalle jalallesi.

Vierailija
7/11 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kenkien pitäisi olla hyvät jalassa siten, ettet saa rasitusvammoja ja jalat kestää, laitoitkohan ihan tosissaan tuon "haluan hyvännäköiset kengät". Kuka niitä kenkiä muuten ehtii kauheesti katsella, kun juosta suhahdat ohi?

Mutta kuten alkuperäisessä viestissä mainitsinkin, tottakai muut ominaisuudet ovat paljon tärkeämpiä kuin kenkien ulkonäkö, enkä tietenkään valitse jalalleni sopimattomia kenkiä vain ulkonäön takia. Mutta JOS on mahdollista saada hyvät ja vielä snygennäköisetkin popot juoksulenkille, niin miksei? :) Olen siinä mielessä turhamainen, että mieltäni piristää ja motivoi jo ennen lenkille lähtöä ajatus hauskannäköisistä kengistäni, jotka on kiva vetää jalkaan Tyhmää, mutta totta! Samoin tykkään että muukin urheiluvaatteet ovat paitsi teknisesti hyviä, myös kivannäköisiä päällä. Varsinkin sillä hetkellä kun suunnittelen niiden ostoa. Kriteeri sekin, vaikkakin vähäisempi! :)

Kiitos kaikille vinkeistä!

T. Ap

Vierailija
8/11 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

sun pitää vain varmistaa sopivuus omalle jalallesi.

Ne, jotka näyttävät suoraan 80-luvulta? Jotenkin ne näyttää olevan... jotenkin ei enää ihan tätä päivää. Vai?

Vierailija
9/11 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joustavia kenkiä, toisin sanoen Merrellin barefootteja. Juoksen maastossa.

Vierailija
10/11 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä väliä, näkevätkö ne muut hienot kenkäni, mutta ne antavat itselleni voimaa=)

Ihan sama asia, kuin alusvaatteet. Ei niitä kukaan näe, mutta kuinka seksikkääksi sitä itsensä tunteekin, kun on upeat punaiset alusvaatteet päällä;)

Vierailija
11/11 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä väliä, näkevätkö ne muut hienot kenkäni, mutta ne antavat itselleni voimaa=)

Ihan sama asia, kuin alusvaatteet. Ei niitä kukaan näe, mutta kuinka seksikkääksi sitä itsensä tunteekin, kun on upeat punaiset alusvaatteet päällä;)

Just niin!

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi