Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako ei-kotona asuvan nuoren mennä autokouluun, kun ei ole varaa omaan autoon?

Vierailija
09.10.2012 |

Eli siinähän se kysymys jo tulikin. Autoilu jäisi siihen, että kun käy meillä silloin tällöin, saisi lainata autoamme. Aika vähäiseksi jäisi. Kavereillakaan ei niin hirveästi omia autoja ole, että saisi erityisemmin ajokokemusta lainaamisenkaan kautta. Opiskelevalla on varaa omaan autoon vasta vuosien päästä eli kannattaisiko ajaa se kortti vasta silloin, kun alkaisi ajaa säännöllisesti sillä omalla autolla?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton vakuutukset, verot, bensa ja korjauskulut moninkertaistavat auton hinnan. Kyllä tästä on laskelmiakin, en vain ehdi nyt etsiä. Mutta taksilla saa ajella viikoittain ja silti tulee halvemmaksi kuin auton ylläpito.

Niin että järkevälä köyhällä ei tod ole varaa autoon. Vielä työssäkäyvänäkään.

Vierailija
22/32 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että jos sitä ei heti mahdollisuuden tullen aja, niin se jää ajamatta. Myöhemmin saattaa olla että alkaa jännittämään/ ei halua istua tunnilla "kakaroiden" seassa, on tottunut autottomuuteen ja jää esim. työpaikka saamatta ajokortin puuttmisen takia tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajokortti kuuluu yleissivistykseen.

Vierailija
24/32 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisaalta se voisi olla esim. hyvä 20v lahja. JOs olisi järkeä tullut vähän lisää parissa vuodessa ja pahimmat kaahailuhalut menneet?

Vierailija
25/32 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Nuoremme ei siis enää asu lapusuudenkodissaan, vaan opiskelupaikkakunnallaan. Ja ikää on kohta 21 vuotta. Ajattelimme antaa autokoulun hänelle lahjaksi eli siksi me vanhemmat tätä mietimme, että onkohan kannattava lahja tässä vaiheessa vai olisiko siitä enemmän hyötyä myöhemmin, vaikka valmistujaislahjana. Halpoja autoja varmaankin saa, mutta onhan autoilusta muitakin kuluja kuin sen hankinta, eli auton vakuutus, verot, vanhan auton vääjäämättömät korjaus- ja huoltokulut ja bensa verrattuna julkiseen liikenteeseen.

Vierailija
26/32 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttuu tosiaan vuoden vaihteessa 3-vaiheiseksi.

Minulla ikää nyt 37 ja aloitin juuri autokoulun. Kannattaa käydä nuorempana, jos rahat ja motivaatio riittää:)

Vierailija
27/32 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ei ne autokoulut ja kortit siitä ainakaan HALPENE!

Olen TOSI kiitollinen, että itse ajoin heti 18-vuotiaana kortin (ja koko autokoulu kaikkineen maksoi yhteensä noin 350 euroa ). Autosta ei ollut tietoakaan vuosiin, mutta aikanaan sitten oli varaa ostaa auto, eikä se ajotaito mihinkään katoa, kun sen kerran hankkii. Onneksi en odotellut 10 vuotta; kortti olisi joka vuosi ollut vain kalliimpi hankkia !

Vierailija
28/32 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se nuori oikein asuu jos ei kotonaan?

Kadullako?

Eikö nuoren oma koti ole hänen kotinsa?

Hakekaa nyt ihmeessä nuorenne sieltä kadulta kotiin.

Talvikin tulossa ja kaikkea.

Paleltuuhan se ressukka sinne kadulle :´(

Vierailija
29/32 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhemmin voi tulla syitä, jotka venyttää kortin hankkimista vuosiksi eteenpäin.

Vierailija
30/32 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä, että kannattaa ajaa heti kuin mahdollista.

Voitte myös itse ap pitää huolen siitä, että lapsen ajotaito pysyy yllä. Eli laitatte hänet ajelulle aina kun tulee teille kylään.

Ajotaitoa kannattaa toki pitää yllä säännöllisesti, mutta jos sen on oppinut, niin ei sitä ihan heti unohdakaan.

Mutta kannattaa sitä silti pitää yllä.

Itse asuin vielä kotona kun ajoin kortin, ja sain toki vanhempien autolla aina toisinaan ajella.

Sitten muutin opiskelemaan, jolloin tuli toki ajettua vähemmän, mutta ajotaitoa pidin kuitenkin säännöllisesti yllä.

Vierailija
31/32 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajaa se kortti heti kun voi.

Ei siitä ainakaan haittaa ole työtä hakiessa esim.

Vierailija
32/32 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulle nuorelle miehelle kävi näin: ajoi ykkösvaiheen, kun muka se kuului asiaan, mutta ei sitten ollut autoa, jolla harjoitella ajamista. Kakkosvaiheeseen haki kaksi kertaa lykkäystä, kun ei ollut päässyt auton rattiin ja ei enää osannut ajaa, eikä halunnut sitten mennä siihen kakkosvaiheeseen harjoittelemaan. Koko ajan kasvoi kynnys lähteä ratin taakse. Nyt hänellä ei ole korttia, sillä kakkosvaihe jäi käymättä. Eli ykkösvaiheen korttirahat meni kankkulan kaivoon. Nyt hän joutuu käymään koko autokoulun uudestaan, jos haluaa kortin.

Vastaukseni on: kannattaa ajaa kortti vain, jos pääsee harjoittelemaan ajamista heti sen jälkeen!