Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huolitellusti pukeutuvat äidit, kysymyksiä teille!

Vierailija
08.10.2012 |

Tunnen etäisesti (asumme samalla seudulla) tämän äidin, joka kulkee ihan aina hyvin kalliissa merkkivaatteissa, hiukset ja kasvot laitettuina ja korkkarit jaloissa. Olen aina ihaillut sitä, että hän jaksaa panostaa päivittäin noin paljon aikaa itseensä. Hänkin kun käy töissä niin kuin minäkin, ja tiedän kyllä, mitä ne aamut voivat olla (hänelläkin ekaluokkalainen ja päiväkotilainen).

Nyt lastemme harrastuksessa oli ulkoilmatapahtuma eli me vanhemmatkin kuljimme luonnossa (metsäpoluilla) ja olimme säiden armoilla. Tämä äitituttuni oli täsmälleen samannäköinen kuin työaamuinakin eli jaloissa korkokengät, hiukset kiharrettu ja kasvot täydessä meikissä. Ulkovarusteena oli tyylikkään näköinen sateenvarjo, jota ei onneksi tarvittu, ja takkina karvakauluksinen nahkatakki. Hän näytti todella upealta, kaunis ja hoikka kun on, ja osittain varmasti tässä on kateuttakin mutta...

Te huolitellut äiti-ihmiset, ettekö oikeasti koskaan pukeudu sään mukaan? Eikö mukavampi olisi jossain tuulen pitävässä takissa, lenkkareissa tai muussa vastaavassa? Tunnen nimittäin ihan ulkonäöllään mainettakin niittäneen äiti-ihmisen, ja hän kyllä pukeutuu metsäretkille kumisaappaisiin/lenkkareihin ja ulkoiluvaatteisiin. Metsäretkille ei yleensä laita meikkiäkään (tai en huomaa) ja hiuksetkin vain sitaisee ponnarille.

En kehtaa tivata asiaa tältä tutultani, kun emme ole niin läheisissä väleissä enkä missään nimessä halua arvostella hänen tapaansa pukeutua. En itsekään ole aina niin tilanteen mukaisesti pukeutunut, mutta se johtuu taas ajanpuutteesta. Tätä ongelmaa ei tällä tutullani ilmiselvästi ole, koska pitkien hiuksien kihartaminen päivittäin ja kasvojen huoliteltu meikki ei tule ihan parissa minuutissa. Ihmettelenkin siis lisäksi

a) Mistä revitte ajan, jotta saatte itsenne täyteen tällinkiin ihan aina?

b)Ettekö pelkää vaatteiden menevän pilalle, kun juoksette korkokengissä pitkin metsiä ja turkiskauluksissa kosteassa ilmassa/sateella?

c) Onko niillä korkkareilla ja nahkatakissa mukavampi liikkua vai onko vaatteen kauneus se ydin tässä jutussa?

d) Eivätkö pienet lapset likaa/revi/pilaa vaatteita vai riisutteko ne heti kotona, kun kukaan ei näe?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) Kyllä sitä aikaa sen verran löytyy että saa itsensä laitettua.

b) en juokse kyllä korkokengissä pitkin metsiä, mä en käy metsissä...

c) Kauneus on se ydin ja minulle ne on mukavammat kuin verkkarit/tuulipuku tms. En tunne oloani kotoisaksi missään sellaisissa vaatteissa.

d) Eivät revi ja jos likaa tulee, vaatteethan voi aina pestä. Olen kotona ihan yhtä tällätty kuin kaupungillakin.

Vierailija
2/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä siis määrittele itseäni "äiti-ihmiseksi", mutta

Te huolitellut äiti-ihmiset, ettekö oikeasti koskaan pukeudu sään mukaan? Eikö mukavampi olisi jossain tuulen pitävässä takissa, lenkkareissa tai muussa vastaavassa? Tunnen nimittäin ihan ulkonäöllään mainettakin niittäneen äiti-ihmisen, ja hän kyllä pukeutuu...

no tähänhän sä jo vastasitkin itse. Että huoliteltukin voi olla monella tavalla.

a) Mistä revitte ajan, jotta saatte itsenne täyteen tällinkiin ihan aina?

Eihän tämä sinänsä ajasta ole kiinni. Saman verran se kestää vetää päälle kauniit vaatteet kuin rumatkin. Kun se tukka on joka tapauksessa laitettava joka päivä, sen voi yhtä hyvin tehdä jo aamulla. Jne.

b)Ettekö pelkää vaatteiden menevän pilalle, kun juoksette korkokengissä pitkin metsiä ja turkiskauluksissa kosteassa ilmassa/sateella?

Niin no, mä kyllä pidän huoliteltuna pukeutumisena nimenomaan tilannepukeutumista. Että oikeassa paikassa on sinne sopivat vaatteet. Kuitenkin jos ja kun silloin tällöin sattuu, että niitä partiolaiskamoja ei tule mukaan, vaikka pitäisi, mun vaatteet on kyllä sen verran laadukkaita, että ne kestävät myös satunnaiset sateet ja metsäkävelytkin. Eihän siellä nyt msisää suolla sentään kahlata.

c) Onko niillä korkkareilla ja nahkatakissa mukavampi liikkua vai onko vaatteen kauneus se ydin tässä jutussa?

No okihan liikunnassa kuuluu olla liikuntavaatteet. Kuitenkin kaikki mun vaatteet on myös mukavia, ja vaikka mulla on hyvin korkeita korkkareita, jne, niillä kaikilla pääsee myös kävelemään ja tarpeen tullen juoksemaankin. En osta sellaisia, joilla ei pääse.

d) Eivätkö pienet lapset likaa/revi/pilaa vaatteita vai riisutteko ne heti kotona, kun kukaan ei näe?

eivät pilaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietityttää erityisesti tuo meikkaaminen ja tukan laitto aamuna, joka näyttää sateiselta ja olet siis lähdössä metsäpoluille. Pitkän tukan kähertäminen ja todella näkyvän ja tarkan meikin teko vie aikaa, ja kuitenkin metsässä vain harva kiinnittää siihen huomiota, sade saattaa pilata tukan ja meikinkin ja olon on varmasti kaikkea muuta kuin hehkeä. Mikä siis motivoi silti käyttämään aamulla runsaasti aikaa ulkonäköön, kun todennäköisyys siihen, että vaiva on hukkaan heitettyä, on suuri? Ettekö koskaan vain luovuta ja totea, että olkoon tämän kerran, ei siellä metsässä kukaan mitään huomaa?

Ap

Vierailija
4/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ulos en lähde ennen kuin olen meikannut ja laittanut hiukseni ( hiuksia en jaksa päivittäin kihartaa, mutta vaikka laittaisin ne vain poninhännälle käytän suoristusrautaa saadakseni taipuisat hiukseni asemiin). Merkkivaatteita en voi sanoa käyttäväni ahkerasti, koska olen ollut pitkään kotiäitinä, eikä niihin yksinkertaisesti ole varaa. Korolliset kengät ja epäsäänmukainen pukeutuminen kuulostavat kuitenkin tutuilta.

A. En tiedä, kun minulle laittautuminen on aamurutiini. Toisille sitä on kahvinjuonti, lehdenluku, tms. Jos olisin töissä joutuisin yksinkertaisesti heräämään aikaisemmin, eli yöunista sen ajan olisin valmis ottamaan.

B. Osa vaatteista välillä kärsii, mutta yritän valita sellaiset vaatteet joiden tuhot voin minimoida.

C. Kauneus on se juttu.

D. Lapseni ovat vauhdikkaita, mutta eivät ole yhtään vaatetta minulta pilanneet. Itse olen muutamia tahrannut pysyvästi, sählätessäni.

Ulkonäkökeskeisyyteni johtuu huonosta itsetunnosta.

Vierailija
5/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) Meikin ja vaatteiden laittamiseen menee aamulla 10-15min - ehdin tehdä sen kun herään 15 minuuttia aikaisemmin, ei ole vaikeaa.

b) Kiitos kysymästä, minulla on laadukkaat korkkarit, joilla on mukava kävellä. Metsään en tosin niillä menisi.

c) Kotona vaihdan verkkarit ja t-paidan päälle, joten minulla ei ole tuota ongelmaa.

Vierailija
6/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin kaukaa haettu jotenkin tuo sun skenaariosi.

Mietityttää erityisesti tuo meikkaaminen ja tukan laitto aamuna, joka näyttää sateiselta ja olet siis lähdössä metsäpoluille. Pitkän tukan kähertäminen ja todella näkyvän ja tarkan meikin teko vie aikaa, ja kuitenkin metsässä vain harva kiinnittää siihen huomiota, sade saattaa pilata tukan ja meikinkin ja olon on varmasti kaikkea muuta kuin hehkeä. Mikä siis motivoi silti käyttämään aamulla runsaasti aikaa ulkonäköön, kun todennäköisyys siihen, että vaiva on hukkaan heitettyä, on suuri? Ettekö koskaan vain luovuta ja totea, että olkoon tämän kerran, ei siellä metsässä kukaan mitään huomaa?

Ap

Vierailija
7/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) Meikin ja vaatteiden laittamiseen menee aamulla 10-15min - ehdin tehdä sen kun herään 15 minuuttia aikaisemmin, ei ole vaikeaa.

b) Kiitos kysymästä, minulla on laadukkaat korkkarit, joilla on mukava kävellä. Metsään en tosin niillä menisi.

c) Kotona vaihdan verkkarit ja t-paidan päälle, joten minulla ei ole tuota ongelmaa.

Teen omankin meikkini ja hiusteni laittamiset 15 minuutissa. Käytän työssäni korkokenkiä, tosin en kovin korkealla korolla ja kotona vaihdan myös verkkarit ja t-paidan päälle. Luonnossa liikun aina ulkoiluvaatteissa, jotka pitävät myös jonkin verran vettä. Jalassa lenkkarit tai kumisaappaat.

Nyt tarkoitan äitejä, jotka tosiaan lähtevät sinne metsäänkin kuin mallikuvauksiin ja joiden laittautumiseen menee aikaa runsaasti. Tarkoitan siis ihmisiä, jotka eivät pukeudu tilanteen tai sään mukaan vaan nimenomaan vaatteen kauneuden mukaan. Niinpä siis metsäpoluilla kipitellään korkokengissä tiptopkunnossa.

Vierailija
8/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni lähtee aamuisin metsään eikä töihin? On niin kaukaa haettu jotenkin tuo sun skenaariosi.

Ap

En tiedä, mitä kaukaa haettua tässä on. Samaisen äidin olen nähnyt kolaavan lumia korkeakorkoisissa saappaissa ja turkki päällä. Mutta silloin vain ajattelin, että on heti töistä tultuaan ruvennut hommaan eikä jostain syystä vaihda vaatteita. Nyt tajuan, että oli luultavasti oikein tälläytynyt lumien kolaamista varten...

Vierailija
9/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan haluat vain haukkua tätä yhtä henkilöä. Tiedän sitäpaitsi, kuka hän on ja hän ei ansaitse haukkujasi. Pidä vaan mölyt mahassa ja anna ihmisten elää, kuten haluavat.

Kuinka moni lähtee aamuisin metsään eikä töihin? On niin kaukaa haettu jotenkin tuo sun skenaariosi.

Ap

En tiedä, mitä kaukaa haettua tässä on. Samaisen äidin olen nähnyt kolaavan lumia korkeakorkoisissa saappaissa ja turkki päällä. Mutta silloin vain ajattelin, että on heti töistä tultuaan ruvennut hommaan eikä jostain syystä vaihda vaatteita. Nyt tajuan, että oli luultavasti oikein tälläytynyt lumien kolaamista varten...

Vierailija
10/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan haluat vain haukkua tätä yhtä henkilöä. Tiedän sitäpaitsi, kuka hän on ja hän ei ansaitse haukkujasi. Pidä vaan mölyt mahassa ja anna ihmisten elää, kuten haluavat.

Ap

Uskon, että näitä huoliteltuja ihmisiä on enemmänkin kuin vain yksi tuttuni, ja vaikka ehkä ymmärtämättömyyttäni ilmaisen asian kuin arvostelisin heitä, tosiasiassa ihmettelen, mistä he saavat energiaa niin paljon, että jaksavat nähdä vaivaa (mielestäni) jopa turhaan esim. sateen yllättäessä. Oma arkeni kun on aika kaoottista ja arjen saan sujuvaksi vain, jos nipistän pois omasta ajastani, omista vaatteistani jne. Näytän siis luvattoman usein homssuiselta ja kuten jo aloituksessakin sanon, tilanteeseen sopimattomasti pukeutuneelta. Tämä taas johtuu nimenomaan ajanpuutteestani.

Ap

Vierailija
11/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin ennen juuri kuvaamasi kaltainen huoliteltu. Asuin kaupungissa ja käytin joka päivä korkokenkiä. En viihtynyt lättänöissä. En juoksennellut metsissä, joten en omistanut ulkoilupukuja, käytännöllisiä kenkiä jne. Ne olivat mielestäni rumia. Minä olisin tuolloin ollut just se korkokengissä ja turkissa lunta kolaava.

Nykyisin tyylini on toisenlainen, aamuisin on aina kiire, lasten jutut on etusijalla ja itseni laitan kuntoon jos jää aikaa. Tähän yritän tosin nykyisin taas panostaa vähän enemmän.

Asia on siis priorisointikysymys. Jos kokee tärkeäksi niin siihen panostaa. Tukan ja meikin laitto alkaa sujua nopeammin kun sen tekee joka aamu. Kauniiden vaatteiden vetäminen päälle kestää yhtä kauan kuin rumien. Jos herää varttia aikaisemmin ehtii enemmän.

Nämä on kaikki valintoja, mielestäni on yhtä ok olla huoliteltu tai homssuinen. Kannattaa vaan satsata siihen että on itse tyytyväinen valintoihinsa. Itse en jaksa vatvoa toisten ulkonäköä vaan käytän sen ajan muuhun, vaikka siihen että laitan kivan yhdistelmän huomisen vaatteita valmiiksi ettei tarvitse niitä aamulla vatvoa.

Ap arvostelee toisten valintoja ja se on ihan turhaa!

Vierailija
12/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOrostan edelleen, että kadehdin huoliteltuja ihmisiä ja pyrin siihen itsekin työssäni. En vain onnistu ihan oman homssuisen luonteeni takia.

Luulen, että vaaditaan tiettyjä ominaisuuksia, jotta onnistuu olemaan aina huoliteltu. En usko, että kyse on prioriteeteista, koska esimerkkini äidin lapset ovat myös huoliteltuja, aina ajoissa harrastuksissaan jne. Uskon, että kyse on tietystä täsmällisyydestä ja kurinalaisuudesta, jota ei vain löydy kaikilta. Ihan kuka vaan ei näytä tyylikkäältä, vaikka nousisikin vartin aiemmin kuin yleensä.

Onko nyt niin, että jos hämmästelee toisten motiiveja, on kyse aina arvostelusta eikä sitä saisi tehdä? En millään tasolla koe, että arvostelen toisten valintoja,ja jos minusta saa kuvan, että arvostelen äitituttuani, niin se on vain kateutta, ei muuta. Toki välillä ihmettelen, miksi on tärkeää kolata lunta korkokengissä, mutta jos niissä kengissä viihtyy parhaiten ja kaiken huipuksi näyttää hyvältä, niin onhan siinä jo riittävästi perusteluita ja päteviä sellaisia. En itsekään pidä mitään monoja ja toppahousuja naisen kaunistajana. Itselleni kuitenkin on tärkeää, etten ole kylmissäni tai läpimärkä vaikkapa lasten leikkipuistoreissulla, ja vain siksi valitsen niitä rumia mutta käytännöllisempiä vaatteita.

Ap

Vierailija
13/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei todellakaan tarvi mitään kiharrella joka aamu, niinkuin tuntemattomat hänestä luulee.

Lisäksi minulla on pari tuttua, jotka on pitänee niin kauan korkokenkiä täyspäiväisesti, etteivät voi kotonakaan olla ilman. Akillesjänne nimittäin surkastuu ja ilman korkokenkiä jalkoihin sattuu.

Vierailija
14/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä meikkaan ja laitan hiukset joka päivä mutta kuljen kyllä usein farkuissa, goretex-takissa ja kumppareissa tai lenkkareissa :) .

Vierailija
15/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen omankin meikkini ja hiusteni laittamiset 15 minuutissa.

Kohderyhmästä...

Ottamatta enemmälti kantaa asiaa, miehen sisko tekee täyden tällingin siinä missä itse vaatimattomamman esityksen.

Kun on harjoitusta alla, mallikuvaustason meikki syntyy siinä samassa ajassa kuin tavismeikkikin. Harjoitus tekee mestarin. Sivusa seuranneena en usko, että täydessä tällingissä kulkevat käyttää merkittävästi paljon enemmän aikaa kuin me muutkaan. He vain tekevät asiat "isommin".

Ja korkeat kengät pukee päälle ihan yhtä nopsaan kuin matalat (ja sama pätee vaatteisiin...)

Vierailija
16/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen omankin meikkini ja hiusteni laittamiset 15 minuutissa. Käytän työssäni korkokenkiä, tosin en kovin korkealla korolla ja kotona vaihdan myös verkkarit ja t-paidan päälle. Luonnossa liikun aina ulkoiluvaatteissa, jotka pitävät myös jonkin verran vettä. Jalassa lenkkarit tai kumisaappaat.