Olemme pienituloisia ja kolmen lapsen lapsilisä tulee tililleni.
Hoidan pääasiassa perheen ruoka-, lääke-, puhtaus- yms. ostot. Hoidan lasten vaateostot. Hoidan lasten harrastusmaksut. Leluostot, synttärilahjat kaverireissuille, lasten omien synttärikutsujen kulut... Ja erehdyin miehelle sanomaan, että voisi antaa joskus rahaa lasten vaatteisiin vaikka puolet. Mies alkoi kysellä yhtäkkiä, että olenko säästänyt lapsille lapsilisät. Sanoin, että no en todellakaan ole voinut, vaan lasten kuluihin ne menee. Ja mies alkoi elämöidä, että mihin tuhlaan lasten rahat, kun häneltä pitää vielä lisää olla vailla. Siis wtf, no eihän se lapsilisä kyllä riitä kaikkiin lasten kuluihin kuukaudessa mitenkään. Omiani laitan vielä lisäksi..
Kommentit (12)
et mä en tollasta miestä katselis. Hyvät sulle et sun mies on fiksumpi.
Ap:lle jaksamisia, mun mies on samanlainen ääliö.
Ihmetyttää todellakin nämä ääliön puolisokseen valinneet.. Kannattaisit tutustua siihen mieheen ja hänen ajatusmaailmaansa kunnolla ennen kuin niitä lapsia aletaan maailmaaan vääntämään. Ei tule tuollaisia "yllätyksiä" raha-asioista.
Ihmetyttää aina nä vastaukset et mä en tollasta miestä katselis. Hyvät sulle et sun mies on fiksumpi. Ap:lle jaksamisia, mun mies on samanlainen ääliö.
"nii sitä mää vaan ku että miten sää aattelit sitten että ne lapsilisät käytettäis, laitetaanko säästöön ja meinaaks et ärsyttää jos ne menis lasten kuluihin heti ja jos sun pitäs lapsiin omaa rahaa käyttää" "jaa että miten niin kyselen outoja"
Ihmetyttää todellakin nämä ääliön puolisokseen valinneet.. Kannattaisit tutustua siihen mieheen ja hänen ajatusmaailmaansa kunnolla ennen kuin niitä lapsia aletaan maailmaaan vääntämään. Ei tule tuollaisia "yllätyksiä" raha-asioista.
Ihmetyttää aina nä vastaukset et mä en tollasta miestä katselis. Hyvät sulle et sun mies on fiksumpi. Ap:lle jaksamisia, mun mies on samanlainen ääliö.
"nii sitä mää vaan ku että miten sää aattelit sitten että ne lapsilisät käytettäis, laitetaanko säästöön ja meinaaks et ärsyttää jos ne menis lasten kuluihin heti ja jos sun pitäs lapsiin omaa rahaa käyttää" "jaa että miten niin kyselen outoja"
kanssa on sovittu jo eka lapsesta, että minun tilille tulee ja lasten kuluihin ne rahat menee. En nyt jaksanu koko elämää tänne tilittää, vähän vain ihmettelyä, kun mies yhtäkkiä alkaa kysellä, ihan kuin ei olisi tietoinen lasten menoista olleskaan, että mihin rahat tuhlaan, kun häneltä pitää olla vailla rahaa...
Ja tottahan tuo yksikin viesti, jokainen toki kysyy kaiken mahdollisen asian jo parisuhteen alkuvaihessa, ettei tule sitten yllätyksiä, kun mennään naimisiin ja tehdään lapsia. ;) Woi Harmi, kun tätä neuvontapalstaa ei ollut silloin, kun mieheni tapasin.
niin hänellä ei ehkä ole mitään käsitystä siitä, miten paljon kaikki maksaa ja miten paljon eri juttuja tarvitaan. Silloin järkevintä on pitää muutama kuukausi kirjaa lapsiin kuluvista rahoista ja esittää sitten kirjanpito miehelle.
sopimus, et maksaa vain vähän "kiinteitä" elareita ja sitten puolet isommista kuluista. Aina tuntuu tulevan menot yllätyksenä, vaikka ostankin yleensä edullisia vaatteita. Ulkovaatteet Cirafia tms. tai alesta. On tosissaan rasittavaa kuulla, kuinka paljon menee rahaa. Ex vielä tienaa 1,5x käteen kuin minä (siis kun on jo otettu tulonsiirrot huomioon).
samalla siirtää se vastuu lapsista miehelle ja odotella alkaako tajuta, mitä ne lapset maksaa..
Onko miehesi ääliö, vai saita tai täysin ymmärtämätön?
Lapsilisät on tarkoitettu vanhemmille (äidille) ei lapsille. Jos säästät rahat ja annat lapsille esim. 18-vuotiaana, tulee lahjavero maksaa.
mutta miten ois ennen lasten tekoa? Tai viimeistään ekan lapsen synnyttyä?
tollasta miestä kattelis ollenkaan