Ketkä maksavat yli tonnin€ vuokria?
Meinaan vaan, ku meidän naapuriin valmistui tossa hiljattain LUMOn talo, jossa kolmioiden vuokrat 1100e/kk ja 4h&k 1500e/kk. Miten jollain on varaa sellaseen? Ja kyseessä on keskisuomalainen kaupunki, ei mikään pääkaupunkiseudun kalliista alueista.
Kommentit (62)
No eihän tuo kahteen Pekkalan maksettuna ole paha. Mutta järkevämpää olisi laittaa sama raha omaan.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:03"]
No eihän tuo kahteen Pekkalan maksettuna ole paha. Mutta järkevämpää olisi laittaa sama raha omaan.
[/quote]
Harva saa lainaa pätkätöiden takia. Ei ole takuita takaisinmaksusta. Eli kaikki joilla on oikea työpaikka saavat lainaa. Muut joutuvat olemaan torppareita ja äänestämään vasemmistoa. Ei oikein muuta voi tehdä.
Työnantajan kustannuksella asuvat.
Aika typerät maksaa tuon summan. Eivät tajua että ostamalla saa oman samalla rahalla.
No minä maksan, ihan yksin. On kuitenkin sellainen palkka että on mahdollista. Toisaalta tiesin jo asuntoa vuokratessani, että en tule kovin kauaa asumaan tässä. Asuntoni on tosi kiva ja hyvässä kunnossa, sekä hyvällä sijainnilla sekä töiden, kavereiden että harrastusten suhteen. Olen levoton sielu ja tässä vaiheessa asuntolaina ei tunnu omalta jutulta.
Me ei edes saatais lainaa niin paljoa että sais samankokoisen ja-tasoisen asunnon samalta alueelta kuin nyt vuokralla. 5H , keittiö, parveke ja sauna karvan päälle 1000.
Me asutaan Tukholmassa vähän huonommalla alueella ja menee euroissa melkein 1100 vuokraan. Tämä on oikeasti täynnä mamuja ja kaikennäköstä roskasakkia. Onneksi kolmen kuukauden päästä muutetaan takaisin Tanskaan Odenseen. Joka kuukausi mietin että minkäläista taloa tuolla rahalla jo lyhentäis. Ei vielä tiedetä mihin maahan lopuksi asetutaan.
Meillä Tukholmassa vuokra n. 1400 €. Saman tasoisen asunnon ostaminen täällä kestää hetken, kun omaa rahaa pitää olla n. 20 % ennen kuin saa lainaa ja tällainen asunto maksaisi vähintään 3 500 000. Täytyy hetki säästää.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:18"]
Meillä Tukholmassa vuokra n. 1400 €. Saman tasoisen asunnon ostaminen täällä kestää hetken, kun omaa rahaa pitää olla n. 20 % ennen kuin saa lainaa ja tällainen asunto maksaisi vähintään 3 500 000. Täytyy hetki säästää.
[/quote]
Niin siis kruunua, ei sentään euroa. :)
Me maksetaan, pk- seutu. Kiva raihallinen alue, kiva rivari, viihdymme täällä. En halua muuttaa jonnekin ankeaa kertostalolähiööm metsän keskelle. Siihen meillä olisi ollut varaa
Omaan naapuriini Jyväskylässä nousi Lumo-koteja, joissa halvimmillaan 32,5m2 yksiön saa vuokrattua hieman vajaalla 600€/kk. Itse maksan 70m päässä 425€ kaikkine asumiskuluineen kuukaudessa hieman pienemmästä. Esim. Turussa yksiöitä saa keskustasta halvemmalla kuin Jyväskylän keskustassa, saati sitten keskustan ulkopuolelta... Itse katson asuntoja arabiemiraateista työni takia, upean uuden kaksion kk vuokra on joissain 300€ ja rakennuksessa on kuntosalit, uima-altaat ja vartiointi. Odotan innolla mikä siellä on pielessä kun kaikki on niin halpaa ja upeaa :)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:08"]
Aika typerät maksaa tuon summan. Eivät tajua että ostamalla saa oman samalla rahalla.
[/quote]
Vai niin. No minä maksan vuokraa yli 1000e. Olisihan oma asunto oikein kiva, mutta ilman takaajaa lainaa en yksin tietenkään saa niin paljon, että täältä saisi edes yksiön (nyt asumme kolmiossa kahden lapseni kanssa). Joten, jos täällä mielin asua, niin vuokralla asuminen on ainoa vaihtoehto.
Laskin huvikseni, minkä verran menisi, jos me ostaisimme nykyisen asuntomme. Maksamme siis vuokraa 900 e, eli ei nyt yli tonnia, mutta kuitenkin. Asunnosta pyydettiin 180 000. Jos meillä olisi siitä 10 %, minkä pankki vaatii antaakseen lainaa, jäisi lainasummaksi 162 000. Tämänhetkisellä korolla ja 25 vuoden laina-ajalla lyhennykseen menisi 700 euroa (plus tietysti korkojen nousut, mahdolliset lainaturvat jne., jos sellaisia ottaa). Satun tietämään, että tässä kämpässä yhtiövastike on noin 470 euroa. Meillä menisi siis melkein kolmesataa euroa enemmän omaksi ostamiseen kuin vuokralla asumiseen, vaikka olisikin se 10 prosenttia jo valmiina. Tämä ei todellakaan ole riittävän iso meille enää sitten, kun jonain päivänä toivottavasti saamme lapsia, eikä kyllä muutenkaan mikään unelma-asunto loppuelämäksi. Jatketaan siis tyhminä vuokran maksamista ja käsirahan keräämistä oikeasti täydelliseen asuntoon.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:22"]
Omaan naapuriini Jyväskylässä nousi Lumo-koteja, joissa halvimmillaan 32,5m2 yksiön saa vuokrattua hieman vajaalla 600€/kk. Itse maksan 70m päässä 425€ kaikkine asumiskuluineen kuukaudessa hieman pienemmästä. Esim. Turussa yksiöitä saa keskustasta halvemmalla kuin Jyväskylän keskustassa, saati sitten keskustan ulkopuolelta... Itse katson asuntoja arabiemiraateista työni takia, upean uuden kaksion kk vuokra on joissain 300€ ja rakennuksessa on kuntosalit, uima-altaat ja vartiointi. Odotan innolla mikä siellä on pielessä kun kaikki on niin halpaa ja upeaa :)
[/quote]
ensinnäkin rakennustyöläiset siellä on köyhistä Aasian mista, burmasta, Bamgladeshistä yms. Heitä kuolee paljon työtapaturmissa, työpäivät on pitkät ja se on välillä orjatyötä. Eli rakennuskustannukset on halvat, samoin ylläpito. Rakennusten eristys on ihan toista luokkaa, samoin perustukissa ei ole smoja ongelmia. Veroja maksaa vain pankit ja liikelaitokset, muut ei. Lämmityskustannuksrt pienet.Siinä on jotain ekksi mieleen tulleita selityksiä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:24"]Laskin huvikseni, minkä verran menisi, jos me ostaisimme nykyisen asuntomme. Maksamme siis vuokraa 900 e, eli ei nyt yli tonnia, mutta kuitenkin. Asunnosta pyydettiin 180 000. Jos meillä olisi siitä 10 %, minkä pankki vaatii antaakseen lainaa, jäisi lainasummaksi 162 000. Tämänhetkisellä korolla ja 25 vuoden laina-ajalla lyhennykseen menisi 700 euroa (plus tietysti korkojen nousut, mahdolliset lainaturvat jne., jos sellaisia ottaa). Satun tietämään, että tässä kämpässä yhtiövastike on noin 470 euroa. Meillä menisi siis melkein kolmesataa euroa enemmän omaksi ostamiseen kuin vuokralla asumiseen, vaikka olisikin se 10 prosenttia jo valmiina. Tämä ei todellakaan ole riittävän iso meille enää sitten, kun jonain päivänä toivottavasti saamme lapsia, eikä kyllä muutenkaan mikään unelma-asunto loppuelämäksi. Jatketaan siis tyhminä vuokran maksamista ja käsirahan keräämistä oikeasti täydelliseen asuntoon.
[/quote]
Aivan. Näissä laskelmissa ei yleensä huomioida yhtiövastiketta, joka voi olla yllättävän korkea. Korot ovat matalat, mutta se näkyy asuntojen hinnoissa. Jos ei ole säästöjä, pääomaa, perinröä, vakaata hyväpalkkaista työtä ja puolisoa sekä takaajia, ei saa riittävästi lainaa peeheasunnon ostoon pk-seudulla.muualla taas asuntojen arvo saattaa romahtaa ja ne voi jäädä käsiin kun työt katoaa. Haja-asutusalueen tai taantumakunnan omakoyitalosta voi tulla riippa.
Eli ei se matikka ihan niin mene, että jos nyt maksat tonnin vuokraa, niin saman summan voisit lyhentää lainaa. Ehkä 500-600 euroa lyhennystä. Siinä voi sitten laskea kauanko menee 200 000 euron lainan maksamiseen ja mikä sen lainan hinta lopulta on.
Mutta jos on pesämunaa ja uskoa työpaikkaan niin mikä ettei.
Helsingin kantakaupungissa 00100-alueella maksamme kaksiosta yli tonnin. Ei olisi ikinä varaa ostaa täältä omistuskämppää. Olemme opiskelijoita.
Hah, no aika monet, jotka saavat tässä tulonsiirtojen ja tukien luvatussa maassa kaikki maailman tuet.
Ei ole väliä vuokran määrällä niin paljoa, kun koulutukseen uhranneet työssäkäyvät, omasta palkastaan maksavat progressiivisella verolla tuilla asuvien elämän. Täytyyhän sitä tilaa olla ja uutta kämppää alla, ei niin väliä, onko itse ansaittu. Tukiahan tulee.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta jo jankutus. Jos pankki ei lainaa myönnä, ei se maksukyky mitään auta. Pakko on silloin asua vuokralla ellei ole syntynyt kultalusikka suussa/saanut valtavaa perintöä.
Vierailija kirjoitti:
Hah, no aika monet, jotka saavat tässä tulonsiirtojen ja tukien luvatussa maassa kaikki maailman tuet.
Ei ole väliä vuokran määrällä niin paljoa, kun koulutukseen uhranneet työssäkäyvät, omasta palkastaan maksavat progressiivisella verolla tuilla asuvien elämän. Täytyyhän sitä tilaa olla ja uutta kämppää alla, ei niin väliä, onko itse ansaittu. Tukiahan tulee.
Ketju on vuodelta 2015.
Minä olen maksanut yli tonnin vuokraa. Yksin. Omalla rahalla. Ilman mitään tukea.
WT-perheet, jotka eivät osaa pitää huolta asioistaan. Näitähän riittää kyllä. :)