Tekisitkö lastensuojeluilmoituksen tässä tilanteessa?
Eli, en tunne perhettä suoraan, mutta minun elämässäni oleva henkilö on hyvin tiiviisit yhteydessä tuon perheen kanssa ja kuulen juttua perheestä häneltä sekä usealta muulta taholta.
Perheen isällä on narsistisia piirteitä, äiti käy panemassa useaa eri miestä. Perheväkivaltaa ainakin jollakin tasolla. Perheen kodissa kulkee ihmisiä joilla on mukana suurehkoja määriä huumeita (ns. tukkukauppiaita) ja äiti käyttää kannabista.
Olisiko LS-ilmon paikka?
Kommentit (18)
"En tunne perhettä suoraan" aina särähtää korvaan.
Et voi olla varma onko puheet totta, kuulostaa liioittelulta.
Mutta jos olet varma niin sitten. Jos et itse ole todistanut näitä juttuja niin ilmolla ei luultavasti ole paljoa painoarvoa.
Tiedän että nuo asiat ovat tapahtuneet koska niitä on käsitelty "yhteisössämme" myöskin niiden läsnäollessa jotka eivät ole kys. perheen luona käyneet.
Olen varma noista huumejutuista, kun ne itsekkin valitettavasti näen hyvin läheltä.
Mun huoli lapsista on aito. Pelottaa vain että ilmoitus on jonkin tahon mieleestä "aiheeton" ja saan siitä paskaa niskaan.
Tiedän että nuo asiat ovat tapahtuneet koska niitä on käsitelty "yhteisössämme" myöskin niiden läsnäollessa jotka eivät ole kys. perheen luona käyneet.
Olen varma noista huumejutuista, kun ne itsekkin valitettavasti näen hyvin läheltä.
Mun huoli lapsista on aito. Pelottaa vain että ilmoitus on jonkin tahon mieleestä "aiheeton" ja saan siitä paskaa niskaan.
Missä ihmeen yhteisössä?
Miten voit nähdä huumejutut läheltä jos et perhettä edes tunne?
niin eiköhän tuossa perusteita ole riittävästi.
Saisivat ainakin pysäytyksen ja miettimisen aihetta, ajoissa!
Kyllä he ls-ammattilaiset sitten tutkivat tapauksen.
Moni juoru on kuitenkin ainakin osaksi syntynyt aiheesta...
Ja tuossa on jo MONTA aihetta ilmoon. Velvollisuutesi on ilmoittaa, saatat olla tuttavapiirissään AINOA joka siihen kykenee. Monella huumehörhöllä polla liian sekaisin tajuamaan lapsen tarpeita millään tavoin...!
Terv,
Pari krt aiheellisen ilmon tehnyt; lapset saivat apua.
Yhteisö olo huono sana. Tarkoitin tätä kaveripiiriä ja ihmisryhmää joka om syistä tai toisista tekemisissä toistensa kanssa.
"suurehkoja määriä huumeita" eiköhän tuo ole poliisi eikä lastensuojeluasia?!
Onko vaikea kirjoittaa sana kokonaan?
Eikä sun edes tarvitse olla vuoren varma asiasta, kyllä lastensuojelu sitten tutkii, pitikö paikkaansa vai ei. Sinänsä äidin promiskuiteetti ei asiaan liity, ei välttämättä isän narsistiset piirteetkään, mutta väkivalta, äidin huumeiden käyttö ja huumekauppa ovat kukin jo yksistään ihan riittäviä syitä lastensuojeluilmoitukseen.
tai sitten ilmoitat poliisille että käyvät ratsaamassa. menee eteenpäin niinkin. tekisin itse molemmat.
Kukaan ei oikein tiedä, mutta kaikki arvelee joten pahaksihan se meno menee kun nämä arvelut yhdistetään. Yleensä juorupiirin "tiedoissa" on kaikki päin persettä, mutta sehän ei juorupiiriä paljon haittaa.
Kukaan ei oikein tiedä, mutta kaikki arvelee joten pahaksihan se meno menee kun nämä arvelut yhdistetään. Yleensä juorupiirin "tiedoissa" on kaikki päin persettä, mutta sehän ei juorupiiriä paljon haittaa.
Jos siellä ei mitään ole vialla, niin kuka/mikä siinä vahingoittuu, että lastensuojeluvalvojat siellä käy?
Eikä tarvitse itse yrittää selvitellä asiaa.
Jos siellä ei mitään ole vialla, niin kuka/mikä siinä vahingoittuu, että lastensuojeluvalvojat siellä käy?
vähemmälle, mitä enemmän turhia ilmoituksia tehdään, tajutkaa jo.
jos kyse ei ole vain juoruilusta vaan tiedät varmasti, että vanhemmat käyttää/myy huumeita niin ehdottomasti tekisin lastensuojeluilmon. Saman juttu perheväkivallan kohdalla.
Jos siellä ei mitään ole vialla, niin kuka/mikä siinä vahingoittuu, että lastensuojeluvalvojat siellä käy?vähemmälle, mitä enemmän turhia ilmoituksia tehdään, tajutkaa jo.
Mutta musta tässä tilanteessa ilmoitus ei ole turha. Tosin mulla ei ole kristallipalloa. Se voi olla myös turha, mutta silloin asia on tarkistettu ja huoli poistunut. Tajua sina se jo.
Mietipä nyt tarkkaan: Oletko itse ollut todistamassa kun äiti panee useita miehiä ja käyttää kannabista? Entä oletko omin silmin nähnyt nämä huumekuljetukset?
Kuka näitä tarinoita sinulle kertoo? Useat eri ihmiset, vai yksi ja sama. Jos vain yksi, onko hänellä syytä saada tämä perhe hajalle (esim. ihastunut perheen isään/äitiin, perheen lapsi kiusannut omaa lasta koulussa, oma puolisonsa huumeongelmainen...).
Ilmoituksen tekisin itse vain ja ainoastaan asioista jotka olen itse henk.koht. havainnut. Samaan kehoitan muita ihmisiä. Mikäli joku esim. todistaa lapsen pahoinpitelyn, ja raportoi siitä poliisin sijaan minulle, lopetan yhteydenpidon siihen. En itsekään menisi valittamaan asiasta kavereilleni, vaan kantaisin vastuuni.
En tiedä millaisessa porukassa oikein olet, ap, mutta taitaa olla aika jokatapauksessa hankkia uusi elämänpiiri. Varsinkin jos sinulla itselläsi on lapsia.
Varmista itse ensin perheen tilanne. Jos et halua varmistaa, anna olla.