Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummi puhuu lapselle jeesuksesta

Vierailija
05.10.2012 |

Voi että ottaa aivoon! Just kun meillä ei ole mitään uskovaisuutta perheessä!

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oo muutakaan tekemistä :)

Vai että lapsi on oikein kirkossa kastettu ja kummi ja kaikki, eikä ollakkaan muutoin kun tapauskovaisia? oletko sit ap niitä jotka täällä haukkuu kaikki nimiäiset, siviilivihkimiset jne? Vitsi mikä pönttö, sanon minä!

Vierailija
42/69 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin kummi hoitaa tehtävänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan uskonnottomia ja valittiin silti kummit lapselle. Ei pidetty siis ristiäisiä vaan ns. nimiäiset. Selvisikin että yksi kummi taitaa olla oikein himouskovainen kun loukkaantui siitä ettei ole ristiäisiä ja sitten siitä kun ei saanut lukea nimiäisissä jeesusrunoa ja kummilahjaksi antoi jeesuslusikan!! Ja joka hiton kortissa on joku enkeli tai enkeliruno AAARGH.

Ja nimenomaan kummiksipyyntökortissa kerroimme mitä kummilta haluamme eli ystävää ja tukea lapselle, emme puhuneet mistään jeesusteluista.

Ennen nimiäisiä lupasimme että saa viedä lapsen kirkkoon joskus isompana mutta eipä saakaan kun paljastui himouskovaiseksi. Me haluamme että lapsi saa tietoa eri uskonnoista mutta ei keltään aivopesijältä!! Mur

Ymmärrän sinua ap siis hyvin!!

Vierailija
44/69 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kummilahjaksi antoi jeesuslusikan!!

Vierailija
45/69 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muinaisia rippikouluaikoja muistellessa ja jonkun pätkän aiheesta lukeneena muistelisin, että kummin tehtävä oli nimenomaan kristilliseen kasvatukseen osallistuminen.

Ei siis vanhempien kaveruus, ei synttäri- ja joululahjat ja mitä näitä kaikkia onkaan.

Ei kai se sulje pois tiedonsaamista muista uskonnoista, vaikka yksi ihminen kertoisi omasta uskostaan.

Vierailija
46/69 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietää vähän Jeesuksestakin, vaikkei olisi "uskovaisuutta perheessä".

Mekin ollaan "uskottomia" mutta ollaan silti kerrottu lapsille Jeesuksesta ja molemmat ovat olleet myös srk:n kerhossa (ja ennen kuin joku älähtää niin mies kuuluu kirkkoon, minä en...).

Mutta kieltämättä alkoi naurattaa tuo ap:n viesti =D Kummin tehtävä on kertoa Raamatusta tms.

vaikka kummiuden se perinteinen tehtävä onkin kristillinen kasvatus niin harva sitä noudattaa - tai haluaa noudatettavan.

Itse en pitäisi, että lapselle kerrotaan uskonnon juttuja totena, meillä lapsi saa itse muodostaa käsityksen eri asioista ja päättää itse mihin uskoo.

Eli sinällään ymmärrän ap:n aloituksen, moni meistä kun näkee kummiuden tehtävän olla tärkeä läheinen aikuinen eikä niinkään kristillisen kasvatuksen antajana.

Ajat muuttuvat ja tavat niiden mukana, on paljon muitakin asioita, joissa sitä tavan pohjalla olevaa alkuperäistä tarkoitusta ei enää noudateta - kummius on yksi niistä.

Ja sanottakoon vielä, että luonnollisesti kummin antama kristillinen kasvatus on ok jos tehdään kaikkien osapuolien yhteisymmärryksessä.

Vierailija
47/69 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka lasta ei ole kastettu?

Kummius ei ole vain kristillistä perinnettä.

Vierailija
48/69 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joka hiton kortissa on joku enkeli tai enkeliruno AAARGH.

haluan kommentoida, että enkelithän eivät suinkaan ole vain juutalais-kristillisen uskonnon sanastoa/kuvastoa, vaan enkeleitä on myös muissa uskonnoissa ja uskomuksissa. Jotkut käyttävät enkeliä kuvastamaan myös käsitettä "toivon sinulle hyvää" ilman mitään oppirakennelmaa sen takana. Vähän samoin kuin onnittelukortissa usein on ruusu tai muu kukka.

Vierailija
49/69 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä lapsi siis saa itse tehdä päätöksen sitten kun on siihen tarpeeksi vanha. Kirkosta eroaminen on huomattavasta helpompaa kuin siihen liittyminen myöhemmällä iällä, siksi ratkaisumme on tämä.

Olen siis se, joka paria vastausta aiemmin perusteli, miksi ei halua kummin kertovan jeesus-juttuja totena.

Vierailija
50/69 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään uskonnollisuutta, mutta on kuitenkin "Kummi", joka nimenomaan on kristillinen tehtävä ja jonka tehtäviin kuuluukin opettaa esim. lapsesi rukoilemaan ja kertoa hänelle Jeesuksesta ja Jumalasta.

Jos ette halua kristillisiä perinteitä perheeseenne niin ilmoittakaa kummeille etteivät ole enää kummeja ja purkakaa homma kirkossa. Muuten he ovat kummeja ja teillä nimenomaan on kristillisiä perinteitä perheessänne. Yksinkertaista rakas Watson.

Vierailija
51/69 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään uskonnollisuutta, mutta on kuitenkin "Kummi", joka nimenomaan on kristillinen tehtävä ja jonka tehtäviin kuuluukin opettaa esim. lapsesi rukoilemaan ja kertoa hänelle Jeesuksesta ja Jumalasta.

Jos ette halua kristillisiä perinteitä perheeseenne niin ilmoittakaa kummeille etteivät ole enää kummeja ja purkakaa homma kirkossa. Muuten he ovat kummeja ja teillä nimenomaan on kristillisiä perinteitä perheessänne. Yksinkertaista rakas Watson.

Vierailija
52/69 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Ei tuosta vissiin kannata tehdä ongelmaa. Anna kummin kertoa. Lapset ei siitä rikki mee.

Lapset joutuu jossain vaiheessa kuitenki törmäämään ns. himouskovaisiin, joten voihan se eka kontakti olla vaikka kummi.

Itse olen hyvin liberaali kristitty. Lapseni on jo monta kertaa kohdannut erittäin syvästi uskovaisia, uudesti syntyneitä uskiksia. On sit aina juteltu asioista. Ihan hedelmällisiä keskustelujahan siitä saa. Voi sit selittää, mitä itse ajattelee asioista ja miksei itse ehkä pidä sellaisesta fundamentalismista.

Mut tuo Jesse-lusikka oli kyl ykkösjuttu!

Vierailija
53/69 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei kuuluta kirkkoon vaan helluntaseurakuntaan. Pyydettiin lapsellemme kuitenkin kummi ns oma aikuinen lisää elämään. Me halusimme,että kummi ei kiikuttaisi mitään pakettia tullessaan vaan enemmänkin vaan viettäisi aikaa lapsemme kanssa ja olisi esirukoilijana. Lapset tarvii enkeleitä tielleen...Lapsi on todella kiintynyt tähän kummiinsa ja on ihana seurata heitä yhdessä..Kummin ei tarvitse miettiä onko lahjat mieleen ja lapsi diggaa aidosti ihmisestä.ps Jeesus on jännin juttu koko elämässä. kokeile ni tiedät :D

Vierailija
54/69 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä lapsi siis saa itse tehdä päätöksen sitten kun on siihen tarpeeksi vanha. Kirkosta eroaminen on huomattavasta helpompaa kuin siihen liittyminen myöhemmällä iällä, siksi ratkaisumme on tämä.

Olen siis se, joka paria vastausta aiemmin perusteli, miksi ei halua kummin kertovan jeesus-juttuja totena.

ei voi tehdä itse valintaa, ellei myös tiedä niitä vaihtoehtoja. Ilman tietoa Jeesuksesta ei valintamahd ole todellinen.

Vierailija
55/69 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kastitte lapselle luterilaisen kristillisen tavan mukaan papin kanssa ja otitte kummin jos ei kerta hyväksytä????

ihmepelleilyä tollanen.

Ja millä tavalla se sun lapsesi pilaa?

tuskin opettaa sille mitään törkeyksiä,päinvastoin.

Vierailija
56/69 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka vuosi. Siinä on teidän elämänsisältönne.

Älkää ottako kummeja jos ette tajua siitä mitään.

Vierailija
57/69 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
58/69 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
59/69 |