Psori masentaa :( iho kamalassa kunnossa. Muita, joille puhjennut raskauden jälkeen?
En olisi uskonut, että aikuisena vielä tällainen iskee, todella kurja tauti ja läiskät ovat sitkeässä. Daivobet auttoi ensin loistavasti, mutta teho jotenkin hiipui ja tuntui että nyt melkein enemmän ärsyttää. Dermovatia kuluu. Masentaa, iho kutiaa ja kirvelee ja on kamalan näköinen. En kehtaa käydä uimassa ja pakko pitää pitkähihaisia koko ajan kun tuijotus häiritsee ja nolottaa.
Muita psorista kärsiviä? Mistä olette saaneet parhaan avun????
Kommentit (18)
joka muistuttaa ihokeliakaa tai ihosarkoidoosia, mutta ei ole sitäkään. Kyynärpäät, polvet ja päänahka olivat vuosikausia ajoittain kipeinä ja paukamilla, vereksellä vaihdellen.
Raskausajat ovat helpottaneet oireita, toisen ja kolmannen polven kortisonivoiteet lähinnä pahentaneet oiretta. Kumma kyllä aurinko _pahensi_ oireilua.
Aloin käyttää ihottuma-alueilla voimakasta aurinkorasvaa kesäisin, se helpotti. Neljännen ja viidennen raskauden myötä koko ihottuma hävisi! Jäljelle on jäänyt vain atoopikon talvijalka, jalat halkeilevat verta vuotaviksi joskus.
Oletko Iho- ja allergiasairaalan asiakkaana? Saatko asiantuntevaa hoitoa!
Juu, kanssasi kärsitään. Jalat on tulessa ja päänahka tuntuu irtoavan hetkenä minä hyvänsä. Tervavoide toi hetkellisen avun. Dermovat on ollut käytössä yli kuusi vuotta eli ihoon paperiakin ohuempi.
Iho paranee jo viikossa-kahdessa tosi hyvin, mutta se on lyhytaikainen ilo - parin kuukauden kuluttua on taas yhtä kamalassa kunnossa.
Voi kun voisi asua vaikka jossain välimeren maassa vakituiseen!
Ja olenkin kiinnostunut valohoidosta. Kokemuksia siitä? Mulla tämä on uusi vaiva enkä ole vielä ehtinyt käydä läpi kaikkia hoitomuotoja. En oikein edes tiedä, mistä saan parhaiten apua. Yksityisellä ihotautilääkörillä olen käynyt pari kertaa, utta kalliiksi tulee.
Ap
Iho paranee jo viikossa-kahdessa tosi hyvin, mutta se on lyhytaikainen ilo - parin kuukauden kuluttua on taas yhtä kamalassa kunnossa.
Voi kun voisi asua vaikka jossain välimeren maassa vakituiseen!
Vaikkakin itsellä diagnosoitu läiskäihottumaksi. Valohoito auttoi vähäksi aikaa ja etelän aurinko, mutta ei parantunut kokonaan. Ihottuma ja kutina palannut entiselleen ja tuntuu, että pahenee vaan. Kortisononia käytetty jo reilut puoli vuotta ja tuntuu ettei enää auta, kun kutina alkaa ja paranemassa olevat alueet on taas verillä ja ruvella. Aivan sietämätöntä välillä. Hirvittää tuleva talvi. Läiskäihottuma kun saattaa kestää vuosikausia, syytÄ ei tunneta. Itselle tuli raskauden jälkeen, mutta on useampia raskauksia ja nyt ekaa kertaa tuli. Luontaistuotekaupan iho-omegaa olen käyttänyt loppukesästä ja en tiedä onko mitään apua. Nyt lisäksi tullut joka paikkaan pientä pinaista kutiavaa pilkkua, huoh. Läiskäihottumaakin on käsivarsissa, reisissä, säärissä, selässä. Ei paljon uimahallia voi ajatellakkaan ; ).
Mun miehelle se auttoi pelkkää rasvausta paremmin, mutta ei sekään puolta vuotta kauempaa toiminut...
Googlettamalla löytyy enemmän tietoa.
Itse en sairasta prosia, mutta mieheni ja lapseni sairastavat.
Lapsen vaivat ovat helpottaneet sen jälkeen kun jätettiin lehmänmaito pois ruokavaliosta ja lisättiin hedelmien ja täysjyväviljojen osuutta.
Sitä en tietenkään voi sanoa, että kaikki olisi pelkästään ruokavalion ansiota. Voi tietysti olla niinkin että oireilu olisi helpottanut niihin aikoihin muutenkin.
Kannattaa kuitenkin kokeilla. Hedelmät ja täysjyvät nyt ovat joka tapauksessa terveellisiä, eikä vehnäleivistä ja pullista kenellekään terveydellisä etuja tule.
Lapsen ruokavaliomuutosta ei itse asiassa tehty prorin, vaan vatsavaivojen takia. Joka tapauksessa saatiin helpotusta kumpaankin vaivaan, mahaongelmiin ja psoriin.
puolitutulle päänahan psoriin neitsytkookosöljyä. kuulin jälkeenpäin että oli auttanut. Voisitteko tekin kokeilla?
Jatkan vielä , että jos psoro diagnosoitu, pitäisi sinun saada valohoitoa ehdottomasti. Kyllä siitä pitäisi ainakin hetkellistä apua saada. Hae lähete sairaalaan jossa sitä annetaan, ei ole kovin kallista hoitoa.T. Edellinen
niin, siihen psori-ruokavalioon en ole tutustunut.
Meillä tehtiin lapsen ruokavaliomuutos mahakipujen takia ja saatin sieltä apua.
Netissä olen kuitenkin huomannut keskusteluja psori-ruokavaliosta, johon en ole itse tutustunut enkä tiedä onko se ihan huuhaa-juttu vai mikä.
Normaali terveellinen ruokavalio näyttää kuitenkin meidän lapsella auttavan.
joten se on osa minua.
Jos nyt sairastuisin siihen, niin varmaan hakisin kaiken mahdollisen avun siihen, mutta olen niin tottunut siihen, etten sitä itse juurikaan enää huomaa.
Talvisin tauti yleensä pahenee ja ihmiset saattavat huomautella ja ihmetellä esim. käsissäni näkyviä läiskiä.Ainainen "lumisade" myös vaivaa olkapäillä, sillä päänahassa on aina enemmän tai vähemmän ihottumaa.Joskus kun ihottuma oli pahimmillaan sain ja käytinkin siihen kortisonivoiteita, mutta väsyin ainaiseen joka pilkun erikseen rasvaamiseen.Vuosien saatossa olen oppinut elämään taudin kanssa "sovussa".Sisäistä lääkitystä ei tietääkseni suositella hedelmällisessä iässä oleville naisille sikiövaurioiden vuoksi.
geeli kuulemma auttaa.
Ja sit se joku aloe vera juoma.
Läiskäihottuma kun saattaa kestää vuosikausia.
Psoriasis kestää monilla ihmisillä loppu iän, puhkeaa usein murrosiässä, joten voisi sitäkin luonnehtia vuosikausia kestäväksi... Sitten vasta riemastuttaa jos se vielä menee niveliinkin.
Minulla raskaudet pahensivat todella paljon. Hoidoista en osaa neuvoa, ei mulla ole mitään tehokasta vielä osunut omalle kohdalle. Suosittelen tutustumaan Psoriasisliiton nettisivuihin ( googlettamalla varmaan löytyy) siellä oli ainakin joskus keskustelupalsta, jolta varmaan voisi löytyä paremmin apua.
Todella moneen ns perussairauteen on oikeasti syynä väärät ruokavaliot. Ne virallisen tiedon mukaan terveelliset voi olla myös vääriä.
Lääketiede ei ihan vielä ole valmis tätä myöntämään, mutta pikkuhiljaa asenteet muuttuu. Kyse ei ole mistään luontaistuotehuuhaasta tai uskomushoidoista.
Suolisto on suuri elin, sillä on todellakin merkitystä, mitä suuhusi pistät tai mitä et.
Tarkemmin en osaa psorin kohdalla sanoa mitään, mutta mulla itsellä on vakava sairaus remissiossa tällä hetkellä täysin ilman lääkkeitä, ruokavalion avulla.
eihän siinä mitään häviäkään jos ottaa selvää, hakeutuu jonkun asiaa hallitsevan lääkärin pakeille ja kokeilee.
Tutustun valohoitoon, ja varaan uuden ajan ihotautilääkärille. Ei nämä saadut avut nyt enää auta.
Miten muuten psorilaiset teette hiusten kanssa, uskallatteko värjätä?? Imeytyy varmaan kivasti rikkonaisesta päänahasta...
Ap
Tutustun valohoitoon, ja varaan uuden ajan ihotautilääkärille. Ei nämä saadut avut nyt enää auta.
Miten muuten psorilaiset teette hiusten kanssa, uskallatteko värjätä?? Imeytyy varmaan kivasti rikkonaisesta päänahasta...
Ap
Psoriasis kestää monilla ihmisillä loppu iän, puhkeaa usein murrosiässä, joten voisi sitäkin luonnehtia vuosikausia kestäväksi
sanotaan, että ihottuma-alueita tulee hoitaa perusvoiteilla silloin kun psori-ihottumaa ei näy. Tämä siksi, että iho pysyisi paremmassa kunnossa. Psori kun on krooninen sairaus. Se ei mene pois. Välillä vaan on parempia aikoja ja välillä pahempia.
Ihoa kannattaa hoitaa myös niinä parempina aikoina.
Kutisee, kirvelee, kuumottaa.. Taipeet, sormet, kaula ja kasvot nyt tosi huonossa kunnossa. En siis osaa auttaa mut, tsemppiä meille!!