Kannattaako yt neuvotteluissa sanoa jos haluaa lähteä?
Vai meneekö se niin että saa paremmat edut lähtiessään kun antaa työnantajan omasta aloitteestaan irtsanoa?
Ymmärrätteköhän mitä tarkoitan...
Eli jos yt:n alkaessa menen työnantajalle sanomaan että haluaisin lähteä, niin antavat vähemmän läksiäislahjuksia, eivätkä yritä neuvotella irtisanomista minulle suotuisilla ehdoilla?
Miten tätä nyt on niin vaikea muotoilla... : /!
Saara
Kommentit (29)
Oletko joku erityisasiantuntija, johtavassa asemassa tai muuten sellainen henkilö, että sinulla olisi todellisia mahdollisuuksia joku paketti saada, että et menisi heti kilpailijan palvelukseen?
Oikeasti, yt-neuvottelujan aikaan ei kukaan ole niin pöljä, että itse irtisanoutuisi, luulisin.
Totta on, että jos et neuvotteluissa suoraan sano, että kyllä sinä voisit lopettaa, niin joku toinen voisi joutua lähtemään sinun sijassasi vaikka haluaisi jäädä. Ja sinä saisit karenssin, jos irtisanoutuisit itse vasta sen jälkeen, kun muuten henkilöstön vähentäminen olisi selvä.
Eikö olisi yksinkertaisesti helpointa kysyä suoraan, mitä tulevaisuus tarjoaa, jos sinä lopettaisit?
Ne irtisanomiset tulevat yleensä vasta yt:n JÄLKEEN, joten, kun pysyttelet väleissä luottamusmiehen kanssa /tai hankkiudut väleihin, voit ihan vasta siinä loppuvaiheessakin sanoa, että sä voisit olla sopiva irtisanottava.
Älä vaan itse irtisanoudu.
Tutuilleni on tarjottu pakettia, tyyliin jos lähdet nyt saat 6kk palkan. Osa on ottanut sen ja häipynyt, palkanhan saa vaikka syleskelis kattoon sen puoli vuotta tai löytäis uuden työpaikan seuraavalla viikolla.
Oma kokemus yt:stä on että työnantaja ei anna mahdollisuutta ns vapaaehtoisiin irtisanoutumisiin. Eli haluaa itse valita kuka paketin saa. Näin on tapahtunut 3 kertaa ja vapaaehtoisina on hyväksytty vain ne jotka jäämässä juuri eläkkeelle tms. Mutta kuka tahansa ei ole siis voinut ilmoittaa, että minäpä otan paketin vastaan. Mutta sinun tapauksessa kannattaa varmaan ilmoittautua lähtijäksi, kun kuulostaa ettei sinulla ole mitään menetettävääkään.(et itse haluaisi jatkaa ja työnantajasi maksaa vain minimiin)
Ei kannata olla itse aktiivinen, koska jos monoa tulee niin se tulee joka tapauksessa.
Eli kun sinulta kysytään neuvotteluissa voit rauhassa katsoa kortit loppuun siihen astijos kysytään 1) haluatko mahdollista tukipakettia vai odotatko irtisanomista. Näistä molemmat ratkaisut ilmeisesti sopivat siis sinulle
Ongelmana on siis oikeastaan se, että jos pelkona on että työsi jatkuuvat ja haluat tulla työnantajan irtisanomaksi (esim karenssi syistä).Tällöin kannattaa ilmoittautua irtisanottavaksi heti kun tiedät että paketteja ei ole tarjolla.
ja kun keskustelin asiasta pomoni kanssa ilmoitin että otan mielummin paketin kuin kilpailen positiosta (joka todennäköisesti olisi kuitenkin tullut minulle). Ihan saman paketin ja samat ehdot sain kuin jos olisivat osittaneet sen minulle.
Mutta siis vasta siinä tilanteessa kun mun positio oli jaossa, aiemmin en ole ollut suoranaisen uhan alla enkä olisi näinollen saanut samoja ehtojakaan.
Vai meneekö se niin että saa paremmat edut lähtiessään kun antaa työnantajan omasta aloitteestaan irtsanoa?
Ymmärrätteköhän mitä tarkoitan...
Eli jos yt:n alkaessa menen työnantajalle sanomaan että haluaisin lähteä, niin antavat vähemmän läksiäislahjuksia, eivätkä yritä neuvotella irtisanomista minulle suotuisilla ehdoilla?
Miten tätä nyt on niin vaikea muotoilla... : /!
Saara
Jos ei tähän mennessä ole, niin ei niitä enää yt:n alettua ruveta tarjoamaan. Sen jälkeen irtisanomisten perustana ovat ihan muut ehdot eikä ylimääräisiä etuuksia tule minkäänlaisina lahjuksina.
Jos haluat jotain ylimääräistä mukaasi, niin sun kannattaa harkita oletko vaarassa joutua irtisanotuksi. Jos et ole, ja sut kuitenkin irtisanotaan, voit pyytää luottamusmieheltä irtisanomisjärjestyksen selvitystä ja siltä pohjalta haastaa työnantajan oikeuteen ja saada mahdollisesti korvauksia. Pahimmassa tapauksessa tosin sulle voidaan tarjota työpaikkaa takaisin ja sitähän sä ET halunnut,vai?
Ainoa tapa jolla voit tilanteesta hyötyä on se, että ilmoitat lähtöhalukkuutesi ja laitat ehdoksi, että irtisanomispaperiin laitetaan tuotannollisista jne. syistä irtisanottu, jolloin ET joudu 3 kk:n karenssiin ansiosidonnaisen osalta. Tämä siis siinä tapauksessa, että karenssiajan tulot olisivat sulle tärkeät. Jos sulla on uusi työpaikka tiedossa, asialla ei ole merkitystä.
Ennen yt:tä sun ei kannata pukahtaa sanaakaan lähtähalukkudestasi ellei irtisanomispaketteja ole tarjottu.
että tarjolla on kaksi "pakettia" joissa paremmat edut kuin irtisanomisessa. Vähennystarve oli 3 - 4, riippuen siitä kuinka monta vapaaehtoista lähtijää saadaan. Ilmoitettiin myös että kiinnostus pakettia kohtaan ei tarkoita irtisanoutumista, eikä välttämättä tarkoita että työnantaja hyväksyy paketin hakemisen.
Jos tarjottaisiin paremmat ehdot, yleensä joudut itse lähtemään. Eli menetät sitten karenssiajan korvaukset omasta irtisanoutumisesta...
Meillä on siis yt:t alkamassa ensi viikolla ja haluaisin lähteä.
Saara
Eli jos työnantajasi menee minimivaatimusten mukaan, niin sinun saattaa kannattaa sanoa että haluat lähteä. Tässä tilanteessa et taloudellisesti häviä mitän, vaan saat normaalin irtisanomisajan palkan.
Mikäli työnantajasi päättää olla antelias ja pehmentää iritsanomisia erityispaketeilla, saatat hävitä jos ilmoittaudut vapaaehtoiseksi lähtijäksi ennen pakettien tarjoamista. Tosin paketteja tarjotaan usein tilanteissa, joissa ei edes käynnistetä yt:eitä, vaan haetaan vapaaehtoisia lähtijoitä, jotka irtisanovat itsensä.
Saat paremmat edut YT:iden kautta irtisanottuna kuin irtisanoutuessasi itse.
Työnantaja ei todellakaan ole antelias, joten menee varmaan nimenomaan minimivaatimuksilla. En kyllä tosin tiedä, luulen vaan.
Onkohan kuitenkin riski, että jos en sano mitään, joku toinen irtisanotaan ja mun pitää jäädä. Ettei siinä vaiheessa sitten enää ole tilaisuutta "kiilata ohi"?
Harvoin vissiin näin päin on tuntemukset yt:n alla...
Saara
joutuisin karenssiin enkä saisi vakuutuksestakaan mitään.
Mutta eihän sitä irtisanoutumiseksi lueta jos ilmoittaudun halukkaaksi irtisanottavaksi?
Saara
joutuisin karenssiin enkä saisi vakuutuksestakaan mitään.
Mutta eihän sitä irtisanoutumiseksi lueta jos ilmoittaudun halukkaaksi irtisanottavaksi?
Saara
Nykyaikana ei tosin ole mitään erityispaketteja irtisanottaville, paitsi joillekin johtajille.
niin ole kiltti ja kerro miten kuvio meni ja koitko tehneesi virheen?
ja sai ilmoittautua. Eivät saanneet mitään irtisanomispakettia vaan tulivat irtisanotuiksi normaalin kaavan mukaan.
ihan rivityöntekijöille irtisanomispakettaja. Ihan nyt tämän syksyn aika on paketteja tarjottu.
joutuisin karenssiin enkä saisi vakuutuksestakaan mitään. Mutta eihän sitä irtisanoutumiseksi lueta jos ilmoittaudun halukkaaksi irtisanottavaksi? Saara
Nykyaikana ei tosin ole mitään erityispaketteja irtisanottaville, paitsi joillekin johtajille.
Kerro hänelle ja hän neuvottelee vapaaehtoisesti irtisanotuille ehkä paremmankin paketin.
Itse olen lähtenyt vapaaehtoisena ja sain samat kuin muutkin. Elämäni paras päätös.
Itse ei kannata mennä soosaamaan.
Saara