Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako yt neuvotteluissa sanoa jos haluaa lähteä?

Vierailija
04.10.2012 |

Vai meneekö se niin että saa paremmat edut lähtiessään kun antaa työnantajan omasta aloitteestaan irtsanoa?

Ymmärrätteköhän mitä tarkoitan...

Eli jos yt:n alkaessa menen työnantajalle sanomaan että haluaisin lähteä, niin antavat vähemmän läksiäislahjuksia, eivätkä yritä neuvotella irtisanomista minulle suotuisilla ehdoilla?

Miten tätä nyt on niin vaikea muotoilla... : /!

Saara

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että elämäsi paras päätös. Sitä mä tässä haen.

Saara

Vierailija
22/29 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähteä vapaaehtoisesti lähteä opiskelemaan työntaitoja tämänpäiväntasalle, ja hakea sen jälkeen vasta uusia töitä?

Ei tuo voi olla niin vaikea yhtälö.

Itse opiskelin nimenomaan pari vuotta; tuon jälkeen oikeastaan sain valita kenelle menen töihin (eli parhaiten palkattuun tietenkin).

Ei pidä yrittää antaa jotain, ellei ole oikeasti mitään annettavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos haluat jotain ylimääräistä mukaasi, niin sun kannattaa harkita oletko vaarassa joutua irtisanotuksi. Jos et ole, ja sut kuitenkin irtisanotaan, voit pyytää luottamusmieheltä irtisanomisjärjestyksen selvitystä ja siltä pohjalta haastaa työnantajan oikeuteen ja saada mahdollisesti korvauksia."

Ei ole olemassa mitään muuta irtisanomisjärjestystä kuin se, että yt-neuvotteluiden alkaessa koeajalla olevien työsuhde puretaan automaattisesti. Muuten ovat kaikki toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa työskentelevät (eli "vakituiset") kaikki samalla viivalla riippumatta siitä, onko osa-aikainen vai kokopäiväinen, tai onko tullut taloon 6kk sitten vai 10v6kk sitten. Määräaikaisen saa pistää pihalle vain siinä tapauksessa, jos hän on sijaisena henkilölle, jonka työtehtävät ovat vähennyksen kohteena. TESsit antaa irtisanomisjärjestyksestä suosituksia, mutta käytännössä nämä tekstit on laadittu niin, että päätösvalta on yksin työnantajalla, KUTEN OLLA KUULUUKIN!

Vierailija
24/29 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olen itse samassa jamassa nyt 2016. YT:stä saatiin ilmoitus viime viikolla ja olen muutenkin ollut jo pitkään halukas lähtemään tästä työstä. Kannattaako siis ilmoittautua vapaaehtoiseksi lähtijäksi? Miten toimia ettei karenssia tule?

25/29 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ole mitään eroa että irtisanooko työnantaja sinut tietäent tai tietämättä että olet halukas lähtemään.

Sillä on eroa että irtisanoudutko itse vai irtisanotaanko sinut.

Tarkoitatko nyt että haluat että sinut irtisanotaan, vai onko sinulle tarjolla joku eropaketti, jos irtisanoudut itse?

Eropaketti on kannattava jos on uusi työpaikka valmiina ja jos eropaketin ehdot eivät estä uuden työn vastaanottmista. Tavisduunareille harvemmin tarjotaan erorahaa jonka turvin kannattaisi jäädä työttömäksi. Eroraha on palkkaa ja se voi estää pitkältäkin ajalta työttömyysturvan saamisen.

26/29 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusia tuulia kohti kirjoitti:

Hei, olen itse samassa jamassa nyt 2016. YT:stä saatiin ilmoitus viime viikolla ja olen muutenkin ollut jo pitkään halukas lähtemään tästä työstä. Kannattaako siis ilmoittautua vapaaehtoiseksi lähtijäksi? Miten toimia ettei karenssia tule?

Sanot että sinä et pahoita mieltäsi jos sinut irtisanotaan, mutta tietenkään mihinkään papereihin ei saa kirjata sitä olet toivonut työn loppuvan. Tuohan vain helpottaa työnantajaa kun ei tarvi miettiä kuka irtisanotaan.

Vierailija
27/29 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joutuisin karenssiin enkä saisi vakuutuksestakaan mitään.

Mutta eihän sitä irtisanoutumiseksi lueta jos ilmoittaudun halukkaaksi irtisanottavaksi?

Saara

Nykyaikana ei tosin ole mitään erityispaketteja irtisanottaville, paitsi joillekin johtajille.

No ei pidä paikkaansa. Kyllä monikin firma tarjoaa irtisanomispakettia ihan koko henkilökunnalle. Oma työnantajani on tarjonnut kahta vaihtoehtoa eli varhaista eläköitymistä v. 1961/62 syntyneille ja riippuen työsuhteen kestosta on mahdollista saada 2 v palkkaa ennen työttömyyseläkettä. Nuoremmille irtisanomispaketti jonka suuruus on riippuvainen työsuhteen kestosta. Määräaika vapaaehtoisesti työsuhteen lopettaville ilmoittautumiseen päätyy parin viikon sisällä ja tarpeeks moni lähtee vapaaehtoisesti, niin yt-menettelyä ei käynnistetä.

Vierailija
28/29 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähtöpaketti oli sidottu työssäolovuosiin joten jokainen sai mitä oli ansainnut. Mun kohdalla meitä oli kolme joista yhden piti lähteä ja ilmoittauduin vapaaehtoiseksi. Eli olin ihan normaalisti YTssä irtisanottu, sanoin vain että mulle saa tehdä sen.

Karenssia tulee joka tapauksessa useampi kuukausi koska laskevat ensin että sun pitää käyttää se paketin raha elämiseen. Omalla kohdalla onni oli se että samana päivänä kun kuittasin paketin kirjoitin alle jo seuraavan työsopparin.

Vierailija
29/29 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei ole mitään paketteja tarjolla. Olen jo pitkään halunnut tästä työstä pois, nyt tarjoutuisi mahdollisuus olla irtisanottavien joukossa, mutta sekin mahdollisuus on että "joudun" jäämään... onko siis järkevää ilmoittautua vapaaehtoiseksi irtisanottavaksi? Miten välttää karenssi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme