Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9v poikani on sietämätön hutilus sottapytty,

Vierailija
04.10.2012 |

ja nalkutan ja räyhään sille asiasta monta kertaa viikossa...



Auttakaa. En tahdo olla hirviömutsi, mutta en kestä sitä meininkiä, että kaikki on sotkussa ja mistään ei pidetä mitään huolta. Ei mistään.



Koulussa pärjää ja on tosi fiksu ja pelaa futista tosi ahkerasti, mutta esim. koulussakin käsiala on hirveä, eikä millään ala käyttämään kumia, vaan suhraa virheen päälle sottakäsialallaan uuden vastauksen.



VOiko tuolle tehdä mitään? Ja mikä olisi vanhempana rakentavin tapa suhtautua asiaan? Siivoamista pitää aina vahtia, eikä sitä tapahdu koskaan oma-aloitteisesti...

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muksuoppi on Ben Furmanin kehittämä ratkaisukeskeinen menetelmä lasten ongelmien ratkomiseen. Mutta miten Muksuoppi toimii?







1. Jos lapsella on ongelma, muuta se taidoksi, jonka lapsi voi oppia.



2. Sovi lapsen kanssa, minkä taidon hän opettelee. Keskustele lapsen kanssa siitä, mitä taitoa hänen pitäisi opetella. Lapset tietävät usein, missä on parantamisen varaa.



3. Anna lapsen keksiä taidolleen jokin hauska nimi. Tarvittaessa voit auttaa keksimisessä.



4. Pyydä lasta valitsemaan itselleen voimaeläin tai muu voimaolento, joka auttaa häntä taidon oppimisessa. Anna lapsen myös kertoa miten hänen voimaeläimensä auttaa häntä. Lapsi voi piirtää voimaeläimen tai voitte yhdessä etsiä sen kuvan.



5. Selitä lapselle, mitä hyötyä hänelle ja muille olisi siitä, että lapsi hallitsisi sovitun taidon. Pyydä myös muita kertomaan hyödyistä. Anna lapsen kertoa näkemyksensä niistä.



6. Auta lasta hankkimaan kannustajia, aikuisia ja lapsia. Kannustajat seuraavat lapsen edistymistä, osoittavat ihailua lapsen edistyessä ja kirjoittavat merkintöjä lapsen taitokirjaan.



7. Kerro lapselle, miksi uskot hänen oppivan taidon. Pyydä muitakin kannustajia kertomaan. Pyydä lopuksi lasta kertomaan, miksi hän uskoo oppivansa taidon.



8. Suunnittele lapsen kanssa, miten taidon oppimista juhlistetaan. Jos lapset opettelevat taitoja koulussa tai päiväkodissa, voidaan järjestää yhteinen tilaisuus, johon kutsutaan lasten vanhemmat ja jossa juhlitaan kaikkien lasten oppimista ja edistymistä samalla kertaa.



9. Anna lapsen keksiä jokin leikki tai muu tapa, millä hän voi esittää taitonsa käytännössä. Keskustele lapsen kanssa siitä, kuinka taidon osaava lapsi toimisi. Anna hänen näyttää, mitä taidon osaaminen tarkoittaa. Samalla syntyy käsitys siitä, kuinka lapsi voi harjoitella taitoaan.



10. Auta lasta julkistamaan taitonsa. Voit pyytää lasta kertomaan muille, mitä taitoa hän opettelee, mutta paras tapa on antaa lapsen laittaa seinälle juliste, josta ilmenee hänen nimensä, hänen kannustajansa ja se, mitä taitoa hän harjoittelee. Julisteessa voi olla vaikka voimaeläimen kuva ja luettelo taidon keskeisimmistä hyödyistä. Lisäksi lapsella on hyvä olla vihko tai taitokirja, johon kannustajat voivat tehdä merkintöjä lapsen edistymisestä.



11. Anna lapsen harjoitella taitoaan niin, että lapsi näyttää muille taitonsa samalla kun muut ihailevat hänen osaamistaan. Kehitä lapsen kanssa leikki tai harjoitus taidon esittämistä varten. Voit myös sopia lapsen kanssa, että kannustajat tekevät taitokirjaan merkintöjä aina kun huomaavat, että lapsi osaa.



12. Takaiskujen varalta keskustele lapsen kanssa siitä, mitä tehdään jos lapsi joskus ”unohtaa” taitonsa ja toimii juuri niin kuin ei pitäisi. Anna lapsen kertoa, miten hän toivoo muiden muistuttavan häntä unohtamisesta.



13. Lapsen oppimista juhlittaessa lapselle annetaan julkinen tunnustus opitusta taidosta tai edistymisestä. Kysy lapselta, miten muut ovat auttaneet oppimaan. Lapsen pitää kertoa, miten itse kukin on taidon oppimisessa kannustanut, tukenut tai auttanut. Keksikää yhdessä, miten kiitetään niitä, jotka eivät ole juhlissa paikalla.



14. Rohkaise lasta opettamaan taitonsa toisillekin. Jos se ei ole mahdollista, tarjoa lapselle tilaisuus opettaa uusi taitonsa jollekulle aikuiselle.



15. Mieti lapsen kanssa, minkä taidon hän voisi opetella seuraavaksi.

Vierailija
2/3 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen sellainen, varsinkin lapsena ja nuorena hyvinkin vahvasti. Aikuisiällä olen kuitenkin oppinut pitämään kotini puhtaana ja suurinpiirtein järjestyksessä.



Nalkuttamisella ja vahtimisella saat lapsesi vain inhoamaan siivoamista ja järjestämistä entistä enemmän. Et sinä sillä mitään hyvää aikaan saa, vaikka varmasti aikeesi on aivan vilpitön.



Neuvoisin pysähtymään, tekemään lapsen kanssa yhdessä ja antamaan aikaa. Kannattaa myös opetella hyväksymään sitä että jälki voi olla sottaisaa. En tarkoita että mitä tahansa täytyisi hyväksyä, mutta aseta yhdessä lapsen taso joka on riittävä.



Ota rauhallisesti ja anna lapselle tilaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen sellainen, varsinkin lapsena ja nuorena hyvinkin vahvasti. Aikuisiällä olen kuitenkin oppinut pitämään kotini puhtaana ja suurinpiirtein järjestyksessä.

Nalkuttamisella ja vahtimisella saat lapsesi vain inhoamaan siivoamista ja järjestämistä entistä enemmän. Et sinä sillä mitään hyvää aikaan saa, vaikka varmasti aikeesi on aivan vilpitön.

Neuvoisin pysähtymään, tekemään lapsen kanssa yhdessä ja antamaan aikaa. Kannattaa myös opetella hyväksymään sitä että jälki voi olla sottaisaa. En tarkoita että mitä tahansa täytyisi hyväksyä, mutta aseta yhdessä lapsen taso joka on riittävä.

Ota rauhallisesti ja anna lapselle tilaa.

Tiedän että pitäisi ottaa rauhallisesti, se vaan on välillä NIIIN vaikeaa...Ja aika paljon sotkua kestänkin, mutta en sitä, että treenivaatteet homehtuu hikikasaan, joka on työnnetty nojatuolin alle jne.

Noh, ehkä mun pitää vaan höllätä. En vaan tiedä miten. Mä en tiedä toimiiko tuo muksuoppi tällaiseen ihan kokonaisvaltaiseen luonteenomaiseen käytökseen, mutta voihan sitäkin kokeilla.