Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muuttaisitko Saloon työn perässä Helsingistä?

Vierailija
02.10.2012 |

Työni loppuvat, uusia en ole lähiseuduilta löytänyt vaikka olen päivittäin selannut ilmoituksia ja hakenut viikottain jonnekin. Salossa olisi auki yksi sopiva paikka, mutta millaista tuolla on asua? Meillä ei ole autoa ja perheessä yksi erityislapsi, ne pitää ottaa huomioon myös.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asun salossa. sanotaan näin että kaikki tarpeellinen ainakin lähellä :) ei ole ogelmaa vaikka teillä ei ole autoa, paikkurit kulkee! aina löytyy marisijoita kenen mielestä mikään ei ole hyvin ja paska paikka. Itse kuitenkin tykkään asua täällä ja pääsee helposti esim. turkuun ja helsinkiin jos tarve, kun busseja menee jatkuvasti. Ja pääseehän täältä aina pois jos ei viihty :p

Vierailija
2/17 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit asuu siellä ja Nokian irtisanomisten myötä työttömyys on aika suuri, moni haluais lähteä Helsiinkiin päin, mutta taloa on vaikea myydä kun kukaan ei sinne halua työttömyyden takia.

Kaveriperheellä hirveet lainat itserakentamastaan talosta, nyt jos myisivät niin velkaa jäis vielä. Siellä ovat loukussa :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIkä työ kyseessä? Pieni kaupunki, kompakti koko ja kaikkialle pääsee polkupyörällä. Asunnot nyt tosi edullisia eli jos on oma talo hki:ssä niin myyntiin ja sieltä hienompi talo tilalle ja loppurahoilla maksat velkaa ja käyt ulkomailla. En minä ainakaan Helsingissä asuisi jos ei olisi pakko.

Vierailija
4/17 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työni loppuvat, uusia en ole lähiseuduilta löytänyt vaikka olen päivittäin selannut ilmoituksia ja hakenut viikottain jonnekin. Salossa olisi auki yksi sopiva paikka, mutta millaista tuolla on asua? Meillä ei ole autoa ja perheessä yksi erityislapsi, ne pitää ottaa huomioon myös.[/i ]

äkkiseltään uskoisin että tota Salon paikkaa hakee aika moni muukin sun lisäksi.

Hae ekaksi ja mieti sitten. Kaupunki se on siinä missä mikä tahansa muukin.

tietenkin erityslapsille on parasta olla Helsingissä, jossa näitä esim erityspäivätarhoja on jne, mutta eiköhän lapselle ole tärkeää myös se että äidillä on töitä.

Vierailija
5/17 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkuvuuden kannalta on parempi asua pk-seudulla kuin pikkukaupungissa, Helsingissä on kuitenkin eniten työtä. Myös erityislapsen palvelut saattavat olla huonommat.

Vierailija
6/17 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Salossa useita vuosia kun olin Nokialla siellä töissä. Minusta se on ihan kamala tuppukylä. Liian iso ollakseen idyllinen kylä, mutta liian pieni ollakseen kunnollinen kaupunki. Keskustankin ulkonäkö kuin DDR 1970-luvulla. Rähmäisiä kebab-paikkoja ja thaihieromoista siellä täällä. Paljon tyhjiä liiketiloja. Ränsistynyt, jotenkin alakuloinen paikka.

Rientoja lähinnä kesäisin iltatori, jossa joku tangokuningas tai kuningatar laulaa ja yleisö pääosin vanhuksia. Kunnollisia tasokkaita ruokaravintoloita ei oikein ole, ja jos iltaelämä kiinnostaa niin hyvin väsynyttä on. Samoin muuten edes niistä isommista kaupoista, Citymarketista ja Prismasta, ei usein saa vähääkään erikoisempia ruokatarpeita varmasti, voi unohtaa eksoottisten ruokien kokeilut jos ei lähde Turkuun kaupoille.

Vierailija
7/17 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa on kertonut mielipiteensä vain Salon keskustasta, josta tosiaan pääsee hyvin julkisilla junalla ja dösällä Turkuun ja Stadiin, muuta hyvää "keskustassa" ei oikein olekaan. Salohan on valtavan suuri alue kuntaliitoksen jälkeen, jonka takia nämä entiset ympäristökunnat ovat ahdingossa ja vaarassa syrjäytyä.Palveluja lakkautetaan koko ajan.

Salolla menee nyt pirun huonosti. Vanhuksia ja lapsia syrjitään. Vanhainkoteja ja pieniä kyläkouluja lakkautetaan, Salolisä lapsiperheille lopetettiin,koulukyydityksiä supistetaan ym,ym.

T. Viisi vuotta Salon maaseudulla asunut ex Espoolainen ja tahdon pois, en kuitenkaan pääkaupunkiseudulle ,vaan Turun suuntaan.

Vierailija
8/17 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä täällä on ihan ok asua. Palvelut pelaavat ja luonto on lähellä. Eniten häiritsevät nämä syntyperäiset paikalliset ihmiset. Mentaliteetti on erittäin sisäänpäinkääntynyttä ja kateus jyllää. Itse kaipaan pois.

Vierailija
9/17 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kävisin sieltä käsin Salossa töissä.

Siitä syystä että Salo vaikuttaa aika tylsältä paikalta.

Vierailija
10/17 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä on mahdoton päätellä esim. kunnan koosta. Helsingissähän itse asiassa moni erityislasten tuki on HUONOMMIN järjestetty kuin muualla, sanon tämän stadilaisen as-lapsen äidin pitkällä kokemuksella...

Toisaalta päätellen siitä, että Salo säästää mm. opetustoimesta kovalla kädellä nyt, kun Nokian irtisanomiset ovat karusti leikanneet verotuloja, voi olla, että Salossakin esim. erityispk-ryhmiä, erityisluokkia ja koulunkäyntiavustajia on jatkossa aiempaa vähemmän.

Minkä ikäisestä erityislapsesta on kyse?

Jos on kyse päiväkoti-ikäisestä, soita ja kysy Anne Blomqvistilta (02)7787822, hän vastaa päivähoidossa erityisen tuen päätöksistä ja vammaispalvelusta.

http://www.salo.fi/attachements/2012-09-05T15-46-5892.pdf

Koululaisten osalta soittaisin sinuna sivistystoimen palvelukeskukseen ja kysyisin sieltä, kuka vastaa erityisopetuksesta.

http://www.salo.fi/kasvatusjakoulutus/perusopetus/oppimisenjakoulunkayn…

Olen kotoisin Salosta, mutta muutin sieltä opintojen ja työn perässä pois jo v. 1985. Edelleen meillä on kesämökki Salossa, Suomusjärvellä.

Salossa oli pitkään asuntojen hintataso aika korkea, korkeampi kuin muissa samankokoisissa kaupungeissa - juuri Nokian aiheuttaman muuttovoiton takia. Nyt tilanne on tietysti radikaalisti muuttunut, ja kannattaa miettiä tarkkaan, mistä päin kaupunkia hommaa asunnon. Julkinen liikenne ei kyllä toimi samalla lailla kuin vaikkapa stadissa, mutta onneksi kaupunki on helppo navigoida esim. pyörällä.

Toki Salo on pieni monella tapaa, mutta on se silti aika isokin, siellä oli ainakin aiemmin mm. kauppapinta-alaa eniten väkilukuun nähden Suomessa eli kauppavalikoima on sen kokoiseksi taajamaksi erinomainen. On hyvä puoliammattilainen teatteri ja valtakunnallista tasoa oleva taidemuseo. Aivan loistava kirjasto ja urheilupuisto on myös oikein hyvä.

Itse saattaisin hyvinkin muuttaa lasten kanssa sinne takaisin, 27 vuoden poissaolon jälkeen ;-)

Vierailija
11/17 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvittelen asiaa vielä, mutta taidan kyllä hakea.

Vierailija
12/17 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä täällä on ihan ok asua. Palvelut pelaavat ja luonto on lähellä. Eniten häiritsevät nämä syntyperäiset paikalliset ihmiset. Mentaliteetti on erittäin sisäänpäinkääntynyttä ja kateus jyllää. Itse kaipaan pois.

Satuin hiljattain löytämään kumppanin, joka on ties kuinka monennen polven salolainen ja se murre on jotain järkyttävää! Ja se, miten hän pätee sillä, että tuntee vaikka keitä salolaisia yrittäjiä, se on olevinaan joku meriitti.

"Mä ostan kaiken x:ltä, kun saan sieltä alennusta."

Mistään muualta ei voi edes katsoa ja elämä on niin kaavoihin kangistunutta.

Näille tyypeille elämää Salon ulkopuolella ei juurikaan edes ole ja jos oikein isoille ostoksille halutaan mennä, mennään Turkuun, mutta Helsinki onkin sitten jo liian pelottava ja iso paikka.

Argh.

Itse olen asunut täällä kauan, mutta olen tosi onnellinen siitä, etten tunne juuri ketään eikä juuri kukaan minua. En haikaile tuohon salolaisten sisäänlämpiävään piiriin, kaverini ovat muualla tai muualta muuttaneita.

Vierailija
13/17 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satuin hiljattain löytämään kumppanin, joka on ties kuinka monennen polven salolainen ja se murre on jotain järkyttävää! Ja se, miten hän pätee sillä, että tuntee vaikka keitä salolaisia yrittäjiä, se on olevinaan joku meriitti. "Mä ostan kaiken x:ltä, kun saan sieltä alennusta." Mistään muualta ei voi edes katsoa ja elämä on niin kaavoihin kangistunutta. Näille tyypeille elämää Salon ulkopuolella ei juurikaan edes ole ja jos oikein isoille ostoksille halutaan mennä, mennään Turkuun, mutta Helsinki onkin sitten jo liian pelottava ja iso paikka. Argh. Itse olen asunut täällä kauan, mutta olen tosi onnellinen siitä, etten tunne juuri ketään eikä juuri kukaan minua. En haikaile tuohon salolaisten sisäänlämpiävään piiriin, kaverini ovat muualla tai muualta muuttaneita.

Itse olen eteläpohjalaista sukua, ja vaikka vanhempani muuttivat Saloon jo v. 1968, ja olivat työn puolestakin erittäin paljon tekemisissä kaikenlaisissa paikallisissa yhdistyksissä ja riennoissa, he kokivat olevansa ulkopuolisia. Eli on Alkuperäiset, Syntyperäiset Salolaiset ja sitten ne muut.

No, ei se sen kummempaa ole täällä stadissakaan ja veikkaan, että aika monella pienellä paikkakunnalla on olemassa alkuperäisten sukujen sisäpiiri, kun vähän pintaa raaputtaa syvemmältä...

-11-

Vierailija
14/17 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet itse Helsingistä tai pk-seudulta kotoisin, voi olla vaikea sopeutua Saloon. Pieni paikka ja vähän tapahtumia. Toki täältä löytyy kaikki palvelut, isommat ruokakaupat ja vaatekaupat eli asioiden perässä esim.ostoksille ei tarvi lähteä Turkuun, mutta lyhyen ajomatkan takia Turussa ja Helsingissä voi piipahtaa päiväseltään, helposti pääsee myös junilla.

Julkiset liikkuu kaupungin sisällä huonosti, sunnuntaisin ei kulje busseja ollenkaan. Illalla 7n tai oliko 8n jälkeen ei bussit liiku arkisinkaan.

Kaupunki ei ole niin pieni, että kaikki tuntisi kaikki, mutta aika pienet ympyrät täällä on kyllä.

Eli riippuen siitä mitä asumiselta ja elämiseltä haluat, voit hyvinkin viihtyä Salossa, mutta epäilen sitä kyllä suuresti

Itse olemme muuttamassa täältä pois, ulkomaille luultavasti

Vierailija
15/17 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salo on kammottava pikkutuppukylä ja jos sieltä työpaikasta saisitkin kenkää tms. niin löydätkö sieltä sitten uuden työpaikan!

Vierailija
16/17 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vain työn muualta saisin.

Onhan täällä kaikki perusjutut, mutta jos jotain vähänkään erikoisempaa haluat ostaa, niin Turkuun on lähdettävä. Kaikesta pitää maksaa extraa, pienet piirit, huonot kulkuyhteydet, kaikkea karsitaan koko ajan. Ainoa plussapuoli täällä on se, että kohta saa taloja halvalla, kun ihmisillä ei ole varaa asua enää kodeissaan.

Vierailija
17/17 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet itse Helsingistä tai pk-seudulta kotoisin, voi olla vaikea sopeutua Saloon. Pieni paikka ja vähän tapahtumia. Toki täältä löytyy kaikki palvelut, isommat ruokakaupat ja vaatekaupat eli asioiden perässä esim.ostoksille ei tarvi lähteä Turkuun, mutta lyhyen ajomatkan takia Turussa ja Helsingissä voi piipahtaa päiväseltään, helposti pääsee myös junilla.

Julkiset liikkuu kaupungin sisällä huonosti, sunnuntaisin ei kulje busseja ollenkaan. Illalla 7n tai oliko 8n jälkeen ei bussit liiku arkisinkaan.

Kaupunki ei ole niin pieni, että kaikki tuntisi kaikki, mutta aika pienet ympyrät täällä on kyllä.

Eli riippuen siitä mitä asumiselta ja elämiseltä haluat, voit hyvinkin viihtyä Salossa, mutta epäilen sitä kyllä suuresti

Itse olemme muuttamassa täältä pois, ulkomaille luultavasti

vaikka täällä on isommat kaupat niin mitään erilaista et tosiaan saa esim.prismassa ei myydä sellaisia tortilloja mitä saat pk-seudulta, täältä saa vaan santamariaa ja rainbowta ja mitä nyt on.. Ja vaatekaupat on aika pieniä. Se on iso miinus, että kaikki palvelut on keskitetty keskustaan. Eli jos asut 5km päässä keskustasta, asut käytännössä kaukana kaikesta "maalla"

Kaupunki säästää nyt vähän kaikesta. Mutta on täällä hyvätkin puolensa tosiaan, kaunis luonto ja hyvä urheilupuisto ja nyt on ainakin asuntoja tarjolla. Keskusta on kyllä tosi ruma ja kulahtanut, mutta kauppakeskus plaza ihan toimiva ja kotoisa. Parkkipaikoista ei ole pulaa ja plazassa parkkihalli, jossa ilmainen paikoitus. Lasten kanssa hellpo liikkua, mutta toisaalta leikkipaikka puuttuu plazasta kokonaan