Astmapiipulla ja hengityksen pahalla hajulla yhteys?
En löydä asiasta mitään tieteellistä, mutta miten on käyttäjien kokemukset?
Tyttärellä on käytössä ollut nyt puoli vuotta budesonid(kortisoni)inhalaattori. Suuhygienia on oikeasti kunnossa,eikä ruokavalio ei ole muuttunut.
Mutta suu haisee ihan kamalalta!
Voiko syynä hajunmuodostukseen olla suun ja nielun kuivuminen(yksi lääkkeen sivuvaikutuksista)?
Vaiva alkaa olla melkein ikävämpi kuin astman omat oireet...:((
Kommentit (7)
No ainakin tuo lääke tekee huonoa hampaille. Voi tuhota kiillettä.
Ennen lääkkeenottoa pitää aina harjata hampaat ja lääkkeen jälkeen huuhtoa suu. Sen takia ei saa eka ottaa lääkettä ja sen jälkeen harjata, kun muuten kiille tuhoutuu hankauksesta, jos on lääkettä suussa. Huuhtominen on tärkeää.
Meillä on taaperolla käytössä kortisoni-inhalaattori ja hammaslääkäriltä saatiin ohjeet hammashygieniaan lääkkeen kanssa.
Mä oon aina vaan purskuttanut vedellä suuni. 25 vuotta olen astmalääkkeitä käyttänyt ja yhtäkään reikää ei oo mun suusssa. Mua on näin ohjeistettu. Ja on ainaskin toiminut.
Enkä tiedä ketään astmaatikkoa kenenkä hengitys haisee. Olen tavannut elämäni aikana PALJON astmaatikkoja järjestötoiminnan kautta. Epäilisin että jokin muu aiheuttaa pahan hajuisen hengityksen..
silloin hengitys tietty haisee. Eli voi ollatälläinen ongelma. Sitten jos lapsi on sinä iässä, että hampaita lähtee, niin suussa saatta olla joku pikku tulehdus.
Mutta nykyään ohjeet on: Pese hampaat, ota lääke, huuhtele suu ja ksylitoli suuhun.
Voi aiheuttaa suuhun sienikasvustoa, joka aiheuttaa myös pahanhajuista hengitystä.
t. astmalapsen äiti
Teemme homman juuri ohjeiden mukaan, lääkkeenoton, hampaanpesun lankauksinen ja kielenpesuineen, huuhtelun. jne. Hammaslääkärin toteamanakin suu on kunnossa ja nielukin, eli ei siis proppujakaan pitäisi olla. Ainakaan mitään poikkeavaa ei löydy katsomalla.
Sammasta ei ole, mutta nielu tuntuu kuulema kuivalta joskus.
vaiva jokatapauksessa alkoi kun astmapiippu tuli kuvioihin mukaa, sillä epäilen jo yhteyttä.
voi aiheuttaa itsessään pahanhajuista hengitystä, mutta enpä sulkisi tuotakaan vaihtoehtoa pois. Kannattaa kysäistä omalta lääkäriltä.