Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen verikoe: PYYTÄKÄÄ EMLAT

Vierailija
27.09.2012 |

Hyvät mammat. Kun viette, joudutte käyttämään pientä lastanne laboratoriossa verikokeiden ottoa varten PYYTÄKÄÄ LAPSELLE EMLA-VOIDETTA molempien käsien kyynärtaipeeseen.

Saatte joko laastarin tai putkesta voidetta + sidelaput päälle.

Voide puuduttaa ihon, joten piikittäminen ei satu, se sujuu helpommin. Tilanne itsessään on lapselle pelottava ja jännittävä, ja se saa parkumisen aikaan, mutta itse verikokeen otto ja neulan pisto ei ole kivulias. Tuntuu tottakai, mutta ei samalla tavalla kuin jos puutusta ei olisi lainkaan.

Näitä saa, kun pyydät labrasta. Vaikutusaika kestää puoli tuntia - tunnin, mutta suosittelen.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja laittaa jo kotona, usein sen ei siellä labrassa enää edes ehtisi antaa vaikuttaa jos vasta siellä laitetaan.

Vierailija
2/28 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani on perussairaus, jonka vuoksi verikokeita otetaan aika-ajoin. Ensimmäiset verikokeet otettiin terveyskeskuksessa ilman emlaa, lapsi oli reipas, neula nipisti vain vähän ja palkinnoksi sai tarran. Toisella kertaa sairaalassa laitettiin hyvissä ajoin etukäteen emlaa ja tarralappu päälle. Kun verikokeita alettiin ottamaan, sattui tarralapun poistaminen niin paljon, että lapsi ehti hermostua ja kun aikaa rauhoitteluun ei ollut, olivat itse verikokeetkin sitten pelottavia ja kamalia.

Jos emlan päälle saa muovikelmun ja sideharsoa, suostumme sen ottamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäköhän tämän kirjoituksen tarkoitus on? Oletus että tääll ei kukaan muu kuin ap tiedä lasten verikokeista mitään?

Emlan sivuvaikutus on, että verisuonet saattavat "paeta" ja pistäminen on hankalampaa tai joudutaan pistämään useamman kerran. Hups, ap unohti kertoa tästä.

Meillä on useampi lapsi ja verikokeita on otettu sekä emlalla että ilman, ei sanottavaa eroa näiden välillä. Lasta kun saattaa jo outo tilanne itsessään pelottaa, sitä pelkoa ei laastarilla poisteta.

Vierailija
4/28 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina ovat laittaneet ja eivätkä ole suonet paenneet,

jännityshän tekee suonien pakenemisen!

Vierailija
5/28 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina ovat laittaneet ja eivätkä ole suonet paenneet,

jännityshän tekee suonien pakenemisen!

Vierailija
6/28 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

missään nimessä Emlaa molempiin kyynärtaipeisiin! Voide nimenomaan voi supistaa suonet näkymättömiin ja jos molemmat kyynärtaipeet on voideltu, ei suonia löydy kummaltakaan puolelta. Eli jos laittaa emlat niin vain toiseen kyynärtaipeeseen. Ja mielellään siis kannattaa laittaa jo kotona, vaikutusaika on vähintään se puoli tuntia.

Vierailija
7/28 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kuitenkin ensin olette itse rauhallisia, niin uskaltaa se lapsikin relata. Ja sitten kaikki lapset ei kunnolla edes huomaa pikku pistoa. Meidän nyt jo eskari ei viitsi pikku neulanpiston vuoksi hermostua, päinvastoin tarkkaan seuraa mitä tapahtuu.

Säästetään ne emlat ihan vaan herkemmille mammoille, niin ei lopu kesken.

Vierailija
8/28 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

monesti lapsi pelkää enemmän tilannetta kokonaisuudessaan ja kiinnipitämistä kun itse pistämistä. Tähän ei emlat auta. Rauhallinen ja määrätietoinen käytös tilanteessa, niin verikokeen otto sujuu ilman emlaakin. Meillä käydään 3 kuukauden välein labroissa puolivuotiaasta lähtien eikä koskaan ole tarvittu emlaa, nyt 2,5 vuotiaana labrat sujuu kokonaan ilman itkua, sujuneet jo jonkin aikaa. Emla supistaa myös verisuonia ja näytteen otto saattaa vaikeutua. Koittakaa siis ilman, saattaapi sujua paremmin niin.

Vierailija
9/28 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäköhän tämän kirjoituksen tarkoitus on? Oletus että tääll ei kukaan muu kuin ap tiedä lasten verikokeista mitään?

Emlan sivuvaikutus on, että verisuonet saattavat "paeta" ja pistäminen on hankalampaa tai joudutaan pistämään useamman kerran. Hups, ap unohti kertoa tästä.

Meillä on useampi lapsi ja verikokeita on otettu sekä emlalla että ilman, ei sanottavaa eroa näiden välillä. Lasta kun saattaa jo outo tilanne itsessään pelottaa, sitä pelkoa ei laastarilla poisteta.

tärkeintä on laastarien poistamisen jälkeen ODOTTAA PUOLISEN TUNTIA, jotta ne paenneet suonet tulee takas. Muuten se on yhtä pistelyä ja suonten etsimistä ja tuskaa.

Vierailija
10/28 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on usein saanut kanyylin kämmeneen. Lastenklinikan potilas.

Vierailija
11/28 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asiaa usein ihmetellyt kun labroissa on jopa lapsille tehtyjä vihkosia joissa kerrotaan näytteenotosta ja taikasalvasta. Selitys on ollut mm:

- Meillä ei niitä kulu ja joudutaan sitten heittämään roskiin. Kannattaa teidän ostaa oma putkilo (15€) apteekista

- Jos me laitetaan täällä niin ollaan vastuussa seurauksista. Lasta pitää valvoa mahdollisten oireiden varalta. Mutta ostakaa ihmeessä itse apteekista...

Vierailija
12/28 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muualla kuin sairaalan labrassa tai yksityisillä lääkäriasemilla.

Siksi olen tarvittaessa ostanut emlat apteekista.

Vierailija
13/28 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni Emlan laittaminen on "turhaa", sillä niin verikokeen otosta tehdään "liian suuri numero". Eihän se todellisuudessa satu juuri ollenkaan, todella vähän nipistää.

Vierailija
14/28 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiselle se kerran laitettiin, kun en tajunnut. Sitten piti odotella että aine tehoaa..puoli tuntia meni siinäkin, ja kun ajat on muutenkin aina myöhässä, niin ei huvita kupeksia labrassa puolta päivää. Meillä kolme lasta tottuneet verikokeisiin ihan hyvin, kun siitä ei tee isoa asiaa. Kokeet on otettava jos niitä tarvitaan, ja silloin ne otetaan. En ole alkanut sen yhden kerran jälkeen tuohon pelleilyyn, koska tiedän, että neula ei satu, ja kun kaikki ottaa rennosti, niin lapsikin rentoutuu ja koe on nopeasti ohi. Ja verikokeita on meidänkin lapsilta sairauksien takia otettu moneen kertaan, että kokemusta on. Aina henkilökunta kehuu, miten reippaita lapsia ovat.

Vierailija
15/28 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse on rauhallinen niin lapsikaan ei panikoi. Jos totutat lapsesi emlattiin niin on vaikea saada näytteitä "ex tempore".

Vierailija
16/28 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se pistäminen paljoa satu. Enemmän sattuu tikun poistaminen jalkapohjasta. Jotkut jutut nyt vain on asioita jotka pitää tehdä, ja ne hoituu parhaiten kun aikuinen itse pysyy tyynenä ja rauhallisena siinä tilanteessa.

En rupea lapsille mitään emloja laittamaan, sori.

Vierailija
17/28 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksivuotiaalta otettu verikoe sekä sormesta että kyynärtaipeesta, ja suht hyvin on mennyt, kun olen sanonut, että tämä sattuu ja tuntuu pahalta, mutta on kohta ohi.

Toki lapset ovat erilaisia, jollakin voi se kipu tuntua pahemmalta. Jokainen vanhempi tuntee oman lapsensa.

Vierailija
18/28 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on otettu paljon verikokeita ja olen huomannut että kipu on täysin riippuvainen siitä miten neula pistetään. Useimmat hoitajat osaavat asiansa, jotkut vain runnovat neulan sisään. Ensin mainittu on täysin kivutonta, jälkimmäinen sattuu.

Vierailija
19/28 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ymmärrän että jos on jokin erikoissyy niin Emla voi olla tarpeen.

Mutta ei ainakaan meidän kolmella lapsella ole ollut tarvetta emlan käyttöön. Meillä on aina selitetty että näytteet otetaan siitä ei voi tinkiä kun "lääkäri määrää". Huutaa saa niin paljon kun haluaa. Mutta käsi pidetään paikallaan. Ja kun homma on hoidettu niin on palkinnon vuoro esim. ranskikset tai pieni lelu ym. Mikä nyt milloinkin on ollut kiinnostavaa.

Viimeksi kolmevuotiaalta otettiin näyte niin ei edes itkenyt kun pidin sylissä ja just kun vähän nippasi niin taitava labraharjoittelija näytti jotain soittorasiaa niin ei lapsi edes kunnolla huomannut näytteenottoa. Ihan hukkaan olis menneet Emlat.

Vierailija
20/28 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista saa ja ajoissa laittaa vaikuttamaan niin ei labran tarvitse odotella.

En ymmärrä vanhempia jotka ei käytä puudutetta lapsiinsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi