Milloin synnytys viimeistään käynnistetään?
Olin tänään yliaikaiskontrollissa ja viikkoja on kasassa 41+5. Istukka oli alkanut kalkkeutua, mutta se on kuulemma ihan normaalia tässä vaiheessa. Sain vain uuden kontrolliajan, kun viikkoja on 42+1. Kun kysyin, käynnistetäänkö synnytys silloin, vastattiin, ettei välttämättä. Jos kaikki on silloin siis vielä ihan ok niin kuin nytkin, synnytystä ei käynnistetä tuolloin. Miten pitkään mun oikein annetaan olla raskaana, jos vauva ei itsestään ala syntyä? Tietääkö kukaan? Jostain luin, että täällä HUSin alueella käynnistettäis 42+1 mutta nyt sain siis erilaista infoa.
Kommentit (4)
Sait näköjään vähän epämääräistä infoa. Terv. HUS:ssa ko. alalla vuosia työskennellyt.
Varaudun sitten jäämään seuraavalla kontrollikäynnillä sairaalaan.
ap
Itselläni synnytys käynnistettiin 42+1. Sen sijaan tutullani olisi pitänyt Naistenklinikalla olla käynnistys myös 42+1. Siellä oli kuitenkin ollut ruuhkaa ja oli käsketty tulla seuraavana päivänä uudelleen. No vauva oli sitten alkanut syntyä yön aikana
Se on hyvin pitkälle siitä kiinni, miten äiti voi, miten vauva voi ja onko synnytyssalissa tilaa.
Ei siihen ole olemassa mitään kirjoitettua sääntöä siitä milloin käynnistetään. Itse asiassa raskaus on lääketieteen näkökulmasta yliaikainen vasta kun viikkoja on 42+