Onko pikkuruisille sukille ja tumpuille oikeasti käyttöä?
Löysin huhtivauvallemme vastustamattoman ihanan sukka+tumppu -paketin kokoa 17-18, kyseessä siis sellaiset ohuemmat, ei mitään toppajuttuja. Hintaa oli vain melko paljon, joten pitää miettiä, otanko ne sittenkään. Kertokaahan vauva-ajan jo kokeneet, että onko nuilla oikeasti käyttöä ja kuinka kauan tuo koko mahtaa mahtua? Olen kuullut, että pitkiä kynsiä varten kannattaisi olla jotkut ohuet tumput (eikö kynsiä saa sitten ihan pieneltä leikata, vai?). Entäs sukat, tuleeko niitä käytettyä?
Kiitos tiedosta!
t: Save rv 20+6
Kommentit (7)
Meillä on kanssa pikkuruiset tumput olleet kovassa käytössä ja erittäin tarpeelliset vielä nykyäänkin vauvan ollessa 4kk. Laitan tumput vieläkin käsiin, kun vauva väsyneenä hieroskelee silmiään.
Molemmille on ollut meillä käyttöä. Tumppuja en ole niinkään käyttänyt sisällä, kuin ulkona nukuttaessani. Vielä nytkin reilu yks vee nukkuu peukalottomissa tumpuissa ulkona vaunuissa. Lindexiltä, H&M:stä ja muista vastaavista saa kevään tullen aika kivoja tumppuja edukkaasti, jos sinne saakka malttaa odottaa :)
Sukkiakin tarvii. Tietysti riippuu paljon, mitä vaatteita vauvalleen laittaa, mutta housujen tai vast. kanssa nyt ainakin. Potkareiden kanssa olen myös käyttänyt sukkia tekemään potkareista sopivamman kokoisen. Mua nimittäin ärsyttää suunnattomasti, kun vauvaparan jalka huitelee jossain ihan muualla kuin siellä missä sen kuuluisi olla (ja kyllä, potkareissa on ihan käsittämättömän pitkät jalat verrattuna vaatteen muihin mittoihin)... Ekojen sukkien kokoa en kyllä muista, mutta kyllä ne tosi pienet oli :)
Ja kynsiä ei saisi leikata ennen parin viikon ikää (kuten joku jo kirjoittikin), voi aiemmin leikata vahingossa myös alla olevaa ihoa (vai mikä se kynnen alla olevan jutun nimi on, kipeetä käy jos nytkin liian lyhyeksi vetää). Meillä kynnet ovat kyllä tuona aikana lyhentyneet myös itsestään ettei sitä tarvetta leikata sitten ole ollutkaan.
Tumpuista en tiedä. Itse olen käyttänyt kolmella lapsellani sukkia sekä käsissä että jaloissa, tosin jaloissa tavallisesti vasta myöhemmällä iällä. Koko on kyllä vastasyntyneelle ja pienelle vauvalle ihan sopiva. Sukissa on kuitenkin paljon eroja, jotkut pysyy hyvin ja toiset ei halua pysyä millään. Ja ne sukathan kyllä venyy jonkin verran niin ei niitä välttämättä tarvitse olla koko ajan ostamassa uusia kun vauva kasvaa.
Tosiaan vauvan kynsiä ei saa leikata ensimmäisten parin viikon aikana ja monet pitävät silloin tumppuja tai sukkia käsissä, mutta vielä käytännöllisempi on ns. tumppupaita tai tumppubody. Niillä tosiaan pystyy estämään raapimisen, sillä hiha käännetään käden päälle tumpuksi. Esikoisellani käytin tumppuja ja sukkia, mutta yöllä olivat tippuneet käsistä, niin oli päässyt sitten raapimaan naamaansa. Ei ollut nättikuva aamulla... Toisen vauvelin kanssa unohdin heti kättelyssä nuo tumput ja sukat ja ostin noita tumppupaitoja vaikka ei ihan ilmaisi olleet, mutta ei ollut myöskään ongelmaa, että olisi päässyt yöllä raapimaan itseäään :-)
Sukkia kannattaa ostaa tai ainakin meillä on ollut käyttöä, sillä monet potkuhousut ovat olleet liian isoja, niin sukilla on saatu housut pysymään jaloissa niin että ei ole roikkunut ylisuurina.
Meillä on molemmat lapset käyttäneet 18 numeron kenkiä tuossa 9-11 kk (toinen jopa yli 1 v) iässä, joten 17-18 numeron sukat menevät liki kaikilla tuonne 6 kk asti vähintään.
Tumpuilla on ollut käyttöä vähemmän, koska sukkia olen käyttänyt potkareittenkin kanssa pitämässä lahkeita paikallaan.
ja täytyy myöntää, ettei ilman pikku sukkia ja tumppuja tulis hyvin toimeen, piti käydä tumput ostamassa. Vauvan kynsiä saa leikata VASTA kahden viikon jälkeen ja tuo raukka ihan naarmuilla aluks kun raapi itseään. Nopeasti kotiutumispäivänä jo piti kaupassa käydä. Sukat taas auttaa vauvan vaatteita pysymään päällä. Täällä ainakin jo 50 cm vaatteet niiin isoja.
Mutta jos isovauva kyllä se varmasti hänenkin jalkoja lämmittää.
Meille syntyi tyttö 04/04 ja kyllä sukille ja ohuille tumpuille oli käyttöä.
Mulle sanottiin ainakin että alle kaksiviikkoisen kynsiä ei saa leikata laisinkaan. Tyttö piti siis puuvillatumppuja ettei raapinut itseään, ne kynnet kuitenkin on aika pitkät ja käsien liikkeet aikas lailla hallitsemattomia.
Tuollainen vastasyntynyt muutenkin kaipaa lämpöä ihan eritavoin kuin vanhemmat lapset ja varsinkin aikuiset. Onhan ne tottuneet kohtuun ja siellä on kuulemma kuuma :)
En välttämättä ihan kamalan kalliita hankintoja noihin em. vaatekappaleisiin tekisi, mutta käytännöllisiä olivat. Kesä2004 ei ollut muutenkaan kovin lämmin, satoi vain koko ajan :/
Toivottavasti mun sekavasta sepustuksesta oli ees jotain apua :)