Apua! Mikä minulle tuli (ongelma näkökentässä)
Yhtäkkiä näen sellaisen sumean kohdan näkökentässä joka liikkuu koko ajan, en näe siinä kohdassa mitään. Migreeniä minulla on ollut mutta se alkaa aina samalla tavalla, tällaista ei ole ollut koskaan.
Kommentit (19)
Näkyykö ns.sahalaitaa? onko se värillinen?
Kuvaile tarkemmin.
lasiaisen sumentuma.
Mulla on. Tossa se heiluu eikä pois lähde.
Laajenee ja liikku vasemmalta oikealle. Tekstin lukeminen on nyt vaikeaa kun se tulee vähtellen näkyiin ja välillä katoaa näkökentästä. Apua :O ap
Luultavasti on niin sanottu "floater". Mulla on niitä paljonkin.
Siis silmän lasiaisessa liikkuu sellaisia "roskia".
Näyttää suunnilleen tältä, tosiaan liikkuvat silmän liikkeiden mukana ja kun silmä pysähtyy, niin liikkuvat vielä itsekseen. Voivat olla pitkulaisia, palloja jne.
Näkyy parhaiten, kun katsoo esim. taivasta, tietokone tai tv ruutua.
Katso kuvaa, miltä näyttää, onko se tätä, jos on niin vaaraton:
http://en.wikipedia.org/wiki/Floater
melkein kaikilla on niitä, vaatii taitoa vain huomata ne! mullaki välillä ne tulee eteen,kun yrittää lukea tekstitv:n sivuja.
Luultavasti on niin sanottu "floater". Mulla on niitä paljonkin.
Siis silmän lasiaisessa liikkuu sellaisia "roskia".
Näyttää suunnilleen tältä, tosiaan liikkuvat silmän liikkeiden mukana ja kun silmä pysähtyy, niin liikkuvat vielä itsekseen. Voivat olla pitkulaisia, palloja jne.
Näkyy parhaiten, kun katsoo esim. taivasta, tietokone tai tv ruutua.
Katso kuvaa, miltä näyttää, onko se tätä, jos on niin vaaraton:
<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Floater" alt="http://en.wikipedia.org/wiki/Floater">http://en.wikipedia.org/wiki/Floater</a>
Vaan iso aluej lähinnä oikealla. En pyst nyt nälemään kunnolla oikealla olevia lännykön näppäimiä
veritulppa, joten kannattaa soittaa lääkäriin ja kysyä
Toi tulppa kun tuhoaa näkökyvyn, joko osittain silmästä tai kokonaan
Pitäis kadota näköoireet noin 20 min alkamisesta. Sitten tuleekin armoton päänsärky loppupäiväksi.
SuOraan ereen en nöe oikealla puolella mitään vaan esim ihminen katoaa näkyvistä. T ap
erittäin yleinen, melkein kaikilla. itse huomasin sellaisen 13-vuotiaana katsellessani pilviä.
SuOraan ereen en nöe oikealla puolella mitään vaan esim ihminen katoaa näkyvistä. T ap
Kyllä ne auratkin voi olla erilaisia! Jos toi katoaa kohta, niin sit se on aurallinen migreeni
näetkö sen läiskän myös silmät kiinni?
Mulla aurallinen näkyy siis myös silmät kiinni.
Luulen, että kyse on nimenomaan aurallisesta migreenistä, jos mahdollista mene johonkin rauhalliseen paikkaan vaikka pitkäkses ja laita silmät kiinni, mulla menee ohi n.20:ssä minuutissa.
Yritä olla panikoimatta, vaikka se inhottavaa onkin.
Onko sulla lähellä ihmisiä vai oletko yksin?
Noita auroja tuleekin sitten itsekseen. Kohta alkaa varmaan se sahalaita hyppiä ja sitten se meneekin ohi.
Mulla on ollut tavallinen migreeni kymmenet vuodet, mutta ensimmäinen aura tuli vasta kolmikymppisenä, juuri tuollainen. Säikäytti pahasti.
Sittemmin tullut noin kerran puolessa vuodessa, juuri kuten kuvaat. Häipyy itsestään, kestää korkeintaan puoli tuntia. Joskus ei tule jälkioireita, joskus tulee kammottava päänsärkky.
kuvaamallasi tavalla!
Aikaisemmin minullakin migreenit alkoivat aina samalla tavalla, mutta iän myötä näköhäiriöit ovat monimuotoistuneet ja lisääntyneet. Näköoireina voi olla näkökentän kaventuminen, kohteen katoaminen, jos siihen yrittää tarkentaa katseen (esim. kirjaimet häviävät, jos luen niitä), sahalaita, iso musta tai keltainen piste keskellä silmää -> en näe toisella silmällä mitään, virpatus, lumisade jne. Voi olla joku näistä tai useampia saman migreenin aikana. Lisäksi minulla on tullut iän myötä puutumisia -> toinen puoli halvaantuu hetkeksi ja puhekyky häviää. Myös migreenin alkamista on vaikeampi ja vaikeampi ennustaa.
kun tein pitkään töitä niskat ihan jumissa.
Oli pakko lopettaa työt ja ajattelin mennä sitten tiskaamaan. Yritin etsiä tiskiharjaa, mutten löytänyt mistään vaikka yritin katsella. Myöhemmin huomasin, että siinä se roikkuu paikallaan, mutta en nähnyt sitä silloin kun se sokea kohta oli juuri näkökentässä oikealla missä tiskiharjakin. Ihan outoa ettei näe jotain mikä on ihan silmien edessä.
Häiriö poistui pienen päänsäryn saattelemana kymmenisen minuutin päästä.
kannattais varmaan käväistä terveyskeskyksessa tai ainakin soittaa. En luottais av:n asiantuntijuutteen. Arvauksiahan nämä täällä on.
Ole huoletta, ihan selvä migreeni!
aika tyypillinen oire tuo, varsinkin sahalaitakuviot. Jos ei mene ohi ja tulee vaikka toispuoleisia oireita (suupieli roikkuu, et pysty irvistämään, toinen puoli kehosta puutuu) pitää hakeutua päivystykseen.