Tammimammojen tiistai
Historiallista, oon koneella tähän aikaan! Tyttö vielä vetelee sikeitä - tietysti kun heräili yöllä varmaan 5 kertaa...Mutta piti jo nousta laittaan ittensä valmiiks ja kohta herätettävä tyttö. Ollan lähdössä lasten konserttiin =)
Pitää korjata tohon eiliseen pinoon kirjottamaani asiaa...Kirjotin näköjään että tyttö painoi 229g, mutta olihan se sentään 2290g! No sen varmaan moni tajuskin kun edellä kerroin että painoarvio oli 2300 mutta tulipahan nyt sitten selväks.
Juu, väsyttää kun nyt on taas tottunu nukkumaan vähän paremmin...Kova valvottaanhan tuo tyttö on pienen ikänsä ollut, mutta nykysin herää enää 1-3 kertaa yössä tai joskus ei kertaakaan, ja sillon riittää kun vie takas sänkyyn. Se osaa ne heräämisetkin ajottaa niin, että usein käyn ite samalla reissulla sitten vessassa, joten kun ois sen vessareissun takia joka tapauksessa heränny, niin ei tuo haittaa niin....Mutta välillä on sitten tämmösiä öitä. No, kohtahan nuo yöt tosta taas pahenee...Mä niin pelkään pahinta, tytön kanssa sai todella valvoa reilun vuoden niin, että välillä tuntu että oon ihan suljetun osaston kamaa...Mitä se sit nyt on, kun tyttökin hyvässä lykyssä jättää päiväunet posi vauvan tultua (useille käyny niin) niin sitten ei saa päivällä ees toivoa että lepäis jos sais tenavat yhtä aikaa nukkumaan...No, täytyy toivoa että tää on parempi nukkumaan...
Eilen muuten joku puhui että on himo suklaaseen ja joulutorttuihin. Samma här! Illalla vetäsin sitten 200g joulusuklaata ja tulipa paha olo! No, viikonloppuna jätinkin herkuttelematta niin pitihän se ottaa se heti maanantaina takas...Mutta ootteko muuten kokeillu tehä joulutorttuja aprikoosimarmeladista? Ai että on hyviä! Niitä voisin leipoa joka päivä vaan eihän sitä viitti....
Kivasti varmaan tuo paino nousee tosiaan kun tässä on se joulukin välissä....Muut voi sillei rauhassa herkutella, ettei kukaan ole punnitsemassa ja motkottamassa, mutta odottajat ne joutuu neuvolassa tekeen tiliä jos onkin pyhien aikaan tullu painoa reilusti...Me tammikuiset kun vielä käydään sitten tosiaan useammin neuvolassa jo siinä joulun aikaan, jotkut jo kerran viikossa....joten näkyyhän se heti siinä kortissa...Mutta jospa yrittäis olla stressaamatta. jos muutkin saa jouluna herkutella, miksei me?!
Kölli 32+6
Kommentit (18)
Tänne ei mitään ihmeellistä. Masu kasvaa ja mamma voi suht hyvin. Jos ei lasketa kipeää mahanahkaa ja hengenahdistusta. Vatsa on revenny aivan kauheen näköseksi. Oikee pakanamaan kartta. Niin ja hiiva iski taas, kun alotin antibioottikuurin. IKÄVÄÄ!
Tänään ois esikoisen kanssa kerhopäivä. Ollaan käyty srk:n perhekerhossa leikkimässä kerran vkossa.
Vihdoin viimein saatiin tuulikaapin maalausoperaatio valmiiksi. Ollut vähä ikuisuusprojektina... Tuli hyvä!
Jokohan ne babyidean tilaukset tulisi. Tilasin pehmoliivit ja luukkuliivit. Ajattelin alkaa käyttää niitä pehmoliivejä heti kun saan. Kovinhan nuo ahdistaa kaarituelliset.
Täytyy alkaa syöttelemään aamupalaa nuorelle herralle ja sit kerhoilemaan! Päivänjatkoja kaikille pallomassukoille!
Terkat neuvolassa on ihan kauhuissaan, jos paino on noussut " liikaa" . Itselläni on ollut reilusti turvotusta lähes koko raskauden ajan. Syön terveellisesti kotiruokaa, en syö paljoa makeaa, suolaista tuskin lainkaan. Vatsa toimii silloin kun toimii, joten tuleehan tuota painoa...
Lisäksi ylimääräistä stressiä aiheuttaa sokerien kyttääminen. Minulla pastoarvo oli testissä hieman koholla, joten sitä nyt seuraillaan. On pysynyt hyvin kurissa alle 5,0, mutta voi kamalaa, jos on yhtenä aamuna 5,1 saan neuvolassa kuulla asiasta.
Kokoajan tulee laskettua, montako päivää on vielä jäljellä äitiysloman alkuun. 16.12. on viimeinen työpäivä, jota odotan jo innolla. Fyysisesti jaksaisin varmasti pidempäänkin, mutta henkisesti työ ottaa voimille ja paljon.
Marilla rv 32+3
Mulla on kans painoa tullut jo todella paljon, 15 kiloa. Mun äiti on ollut meistä kaikista lapsista todella turvonnut ja nesteiden poistuessa on sairaalaan jäänyt yli kymmenen kiloa...mulla on kyllä kans tota turvotusta kun ei mene enää sormuksetkaan sormeen ja toivon että, painon nopean poistumisenkin suhteen olisin tullut äitiin.
Mä olen sairaslomalla äippäloman alkuun asti supistelun takia, joka on kyllä jo rauhoittunut. Kuukausi sitten kohdun suu oli pehmentynyt, mutta lepo on auttanut ja nyt tilanne näyttää hyvältä. Mutta kyllähän täällä kotona paino nousee hurjaa vauhtia.
Hyviä vointeja kaikille
Tazu 32+2
Mun tilannne on aivan päinvastainen, kuin kaikilla muilla tuntuu olevan. Meidän neuvolan täti on niin suurpiirteinen, ainakin minun kohdalla, että mua ottaa aivoon, kun ei se kiinnitä mihinkään asiaan huomiota!!!
Painoa mulle on tullut ihan normaalisti edelliskertaan asti,n. 400 g viikossa. Viimeksi olikin tullut sitten liki kilo per viikko ja turvotuksia kauheesti. Mulla on hirmu matalat paineet alunperin ja nyt alapaine on koko ajan hiipinyt ylöspäin. Lähtö oli 55 ja nyt ollaan jo yli 80. Mihinkään näihin asioihin terkka ei ole puuttunut mitenkään. Kommentoi aina vaan, että kyllähän sinä tiedät (olen alan ihmisiä, mutta ei se oikeuta välinpitämättömään kohteluun!)
Vauva on neuvolan käyränkin mukaan kasvanut reilusti pienemmällä käyrällä kuin esikko, eikä tähänkään ole kiinnitetty mitään huomiota. Onneksi menin ite sinne äitipolille viikko sitten sen päänsäryn takia, jolloin selvisi se, että vauva kasvaa aivan alimmalla käyrällä ja on viikkoihin nähden liian pieni. Nyt tietty seurataan tarkemmin siellä polilla.
Sitä mä tässä vaan papatan, että vaikka toisaalta liika höyryäminen ottaa monia aivoon, niin parempi sekin, kuin totaalinen välinpitämättömyys. Minun mielestä ainakin... Kuitenkin se jatkuva voinnintarkkailu on ennenkaikkea vauvan hyväksi.
Sit ihan muuta. Me käytiin eilen ostamassa koemaalit meidän uuden kodin seiniin. Viikonloppuna varmaan mies aloittaa koemaalaukset. Nähdään onko värit sellaisia, mitä halutaan. Ihanaa, kun rakennuksella alkaa vihdoin tulla jotain näkyvää ja valmista aikaiseksi. Tuntuu jo edes vähän siltä, että talo oikeasti joskus valmistuu... tavoitteena olis päästä muuttamaan maaliskuun aikana. Haluaisin niin kovasti pitää vauvan ristiäiset siellä uudessa tilavassa kodissa. Esikon ristiäiset pidettiin mummilassa, kun tää oma kerrostalokoti on vaan reilu 50 neliöö, eihän tänne olis 20 ihmistä mahtunut mitenkään.
Eipä ole enää paljoa odotusta jäljellä. Tuntuu ihan hassulle, että meitä tammikuisia alkaa kenties jakaantumaan jo ihan parin viikon päästä :) Ensimmäiset saa varmaan jo jouluksi nyyttinsä kotiin.
Voimia kaikille masun kasvatukseen ja joulun odotukseen, sekin voi olla yllättävän raskasta...
Toukoaarre ja armas 33+3
Kylläpä nukuin huonosti.Oma vika,oli niiiiiiiiiiiiin kiva ottaa pitkät päikkärit joten arvasin et ne sit kostautuu..Tänään pitää olla sit reippaana jos ei nukkuis päivälllä ollenkaan,aattelin omaa mummoa käydä katsomassa ja jos vaikka muutaman joululahjan hakis kaupasta.Olen aikalailla varma et meidän vaavi ei kauan enään masussa pysy..joten sais lahjahommat pois tieltä.Tai kuten sanottu eihän näistä vauveleista tiedä milloin ne syntyy mut vahva on ajatus et joulukuussa tuloo...Onko teillä masut laskeutuneet..oikein eilen säikähdin kun kattoin omaa..mun mielestä se on laskeutunut lisää...Vaan kyllä sen tunteekin,vallankin öiseen aikaan..pienen pää painaa melkoisesti tulla alhaalla..auts..sepä jopa sattuu ,tuntuu et pimpparakin on levennyt ainakin metrin..joo..tämmöstä sitä mulla tänä aamuna ,kovin syvällisiä täällä pohdin B-)
enyo:Onneksi tosiaan on tyttären synttärit ohi.Olis pitänyt laittaa uikkarit päälle...niin hiki tuli niiden kans. Syntyikö teillä tyttö laskettuna päivänä? Meillä oli tytöllä laskettu aika 6.1.-98 mut siirtyi ultrassa 29.12-97 .Tyllerö päätti kumminkin syntyä 1.12-97 eli tämä vaavi on saanut alkunsa " samasta kierrosta" aattelin vaan et onko teilläkin näin?
annnoj..Onnittelut myös sinulle..
Eipä tässä hurjempia..to ootellaan,on silloin nlalääk.kiva kuulla et mikä on tilanne..
Hauskaa päivänjatkoa.
lettis73 34+4
Minäkin koitan välillä kantaa korteni kekoon, tai pinoon...
Vielä ois kaks työpäivää jälellä. Ei mua se työnteko niinkään voimille fyysisesti ota (tosin välillä kyllä taitaa supistella, mut eiköhän se oo enemmän kun normaalia tässä vaiheessa jo), mut henkisesti kylläkin. Melutaso tahtoo olla pilvissä ja tekis mieli laittaa jokainen muksu eri huoneeseen, etteivät meuhkaa niin hirveesti. Sit alkaa olla jo joulukiireet sielläkin suunnalla, kaiken maaliman askartelut pitäs tehä ja joululauluja harjotella... Noh, onneks pääsen pois ennen pahinta pyöritystä=)
Mulla on ruvennu oleen vähän turvotusta. Sormet tuntuu nakkimakkaroilta ja jalkoja särkee. Viikonloppuna oli nilkat turvoksissa. Nuhakaan ei taho antaa periks ollenkaan. Öisin ei kyl enää oo nenä ihan täysin tukossa, mut päivällä vuotaa sitten siitäkin eestä=( Mä elättelen toivoo, ett viimestään sitten kun vauva syntyy, ni nenän tukkosuuskin loppuu ja normaali hengittäminen voi taas jatkua=)
Mua hirvittää painonnousu ihan hulluna. Ruoka kun maistuu, mutta liikkuminen ja kuluttaminen alkaa olla aika vähästä. Viimesillä kahella neuvolakäynnillä on tullu noin kilo per viikko ja tuntuu, ett ens viikolla koen taas saman kohtalon kun puntarille nousen... ja sit viel tosiaan jouluherkuttelut... Noh, pitää kai vaan koittaa vähän kontrolloida ja jos vaikka yrittäs vähän liikkuakin... Ja jos ens kerralla älyäis olla syömättä just ennen kun menee neuvolaan=)
Tässä kai tärkeimmät. Pitää ruveta valmistautuun iltavuoroon. Mukavaa joulun ja vauvan odotusta kaikille!
Millamalla rv 33+4
Katkonaisesti nukuttu yö takana täälläkin. Mulle tulee aina välillä nukkuessa sellanen inhottava pistävä tunne tohon alavatsalle sille kyljelle jolla nukun. Onko muilla tällasta? Oon ajatellut että se on jotain puutumista tms. Tuntui että viime yönä käänsin varmaan tsiljoona kertaa kylkeä sen takia ja jotenkin muutenkin masussa tuntui ikävältä, oisko ollut sitten suppareita tai jotain. Sinänsä en kyllä yhtään ihmettele, innostui illalla siivoamaan varmaan vähän liian vauhdikkaasti, selkäkin on nyt sen jäljiltä kipeä. Piti sitten ihan kontallaan keittiön lattiaakin pestä, tyhmä minä... Arvasin kyllä että tänään se kostautuu =/
Kaiken lisäksi aamulla oli taas ihan järkyttävä keli! Onpa tosi mahtavaa yrittää tämän mahan ja sateenvarjon kanssa lykkiä yhdellä kädellä esikkoa rattaissa hoitoon, kun meidän sivukaduilla ei ole tietoakaan että sohjoa olis yhtään aurattu. Loppuviikon mulla onkin auto käytössä kun mies lähtee tänään reissuun, joten taidan suosiolla jättää noi kärryttelyt väliin ja huristella autolla töihin. Tietysti jos kelit kuivahtais niin mielelläni veisin/hakisin esikon kävellen hoitoon/hoidosta, mun kun ei tule juuri muuten liikuttua ja ulkoiltua näin arkisin. Varmaan plösähdän sitten ihan totaalisesti, kun äitiysloma alkaa ja tuota pakollista höytyliikuntaa ei enää tulekaan...
Masu sen kun paisuu paisumistaan ja masukas melskaa etenkin aina iltaisin ja sen jälkeen kun olen syönyt =) Tuntuu vaan että mahanahka kohta räjähtää, niin piukeella se jo on. Miten se voi siitä enää kovin paljon venyäkään, välillä mietin että oliko mulla esikoisestakin tosiaan näin iso maha jo tässä vaiheessa, mutta kai se sitten oli. Terkalta eilen neuvolassa kyselin vauvan koosta ja hän arvioi että ainakin saman kokoiseksi kasvaa kuin isoveljensäkin ellei jopa vähän isommaksikin. Esikon mitat olivat 3720g/51cm, joten saa nähdä tuleeko tällä kertaa nelikiloinen kaveri...
Mies lähtee siis tänään reissuun ja tulee vasta perjantaina takaisin, silloinkin menee suoraan iltavuoroon. Ollamöllötellään siis poitsun kanssa kahdestaan. Onneksi tänään on vähän vaihtelua tiedossa, pojan vauvamuskarikaverit tulee meille kyläilemään. Ihanaa nähdä taas vähän muitakin ihmisiä kuin vain omaa perhettä ja työkavereita. Ja poikakin saa samanikäistä leikkiseuraa.
Voimia kaikille vielä töissäkäyville (mulla jäljellä enää 6 työpäivää tämän jälkeen!) ja jaksamista jo saikulla/äitiyslomalla oleville. Ei sinne tammikuulle onneksi enää kovin pitkä aika ole...
Suffis rv 33 tasan
Niin ne vain tilanteet muuttuu todella nopeasti! Kaksi viikkoa sitten kävin neuvolassa ja siellä tilanne ok. Eilen kävin neuvolassa ja sain lähetteen äitipolille, joka olis sit jo huomenna. Eli supistuksia on alkanut esiintymään tuon edellisen kerran jälkeen melko paljon, katsottiin sitten tilannetta ja paikat pehmenneet ja lyhentyneet ja lapsi on kuulemma jo tosi alhaalla! (Ihmekkös se jos täytyy vessassa ravata yölläkin tosi usein) Sf-mitta ei ole juurikaan kasvanut kuukauden aikana. Viime kerralla ultrattiin ja vauva oli kuitenkin kasvanut ihan käyrien mukaan ja kaikki näytti muutenkin olevan hyvin, vaikka sf-mitta pieni olikin. Nyt sitten (ultraaja oli terveydenhoitaja) sai melkein samat mitat kuin noin kaksi viikkoa sitten, joten äippäpolille tarkistuttamaan tilanne...
Eli näyttää siltä että mekin taidetaan saada jouluvauva! Oon tuota lettiksen tilannetta tuossa seuraillu kun mennään täysin samoilla viikoilla... että perästä tullaan!
Tänään käydään tutustumassa synnytyssairaalaan.. pääseeköhän sieltä vielä pois? ;) Oishan se hyvä että vielä saataisiin muutama viikko enemmän kasaan ja lapsi kasvais vielä, painoarvio oli 2300 g... huomenna sitä kai on sitten viisaampi. Mut terkka käski ottamaan RAUHALLISESTI jatkossa että sitä jatkoaikaa vielä saatais eli ei enää koiran kanssa lenkillekään :(
Pistin tuossa sitten ensimmäisen koneellisen vauvan vaatteita pesuun että ennättää niitäkin pestä... on siirtynyt ja siirtynyt koko ajan mut nyt oli jo pakko laittaa, vaikka eihän sitä tiedä onko siihen h-hetkeen miten pitkä aika vielä, mut onpahan sit ainakin valmiina.
Tällasta tänne...
milla_s rv 34+4
ensimmäiseksi:
LETTIS73: mullakin maha tipahtanut jo viikolla 31..se roikkuu jo aika alhaalla! hiukan mietityttää että jokohan tuo vauveli meinaa tulla maailmaan parin viikon sisällä =D kääk! kyllä tämä on jännää esikon odottajalle x)
( . )vauva voi hyvin. kovasti edelleenkin temmeltää niin että mahanahka paukkuu =)
torstaista neuvolaa kovasti odotellaan. painoa on tällä hetkellä tullu noin 700g/viikko..
täytyy sen verran kehua että meillä on aivan ihana terveydenhoitaja =)
viime kerralla mulle oli tullu painoa 1027g/viikko =D mutta terkka vaan sanoi että se on niin yksilöllistä tuo painon nousu! muutenkin tuo meidän terkka on sellainen suloinen mummeli =)
tänään alkais meillä se perhevalmennus =) kovasti ollaa miehen kanssa sitä ooteltu =) ollaa molemmat asuttu koko ikämme tällä paikkakunnalla ja on kiva nähdä et tuleeko sinne jotai " tuttuja" =)
nyt taidan lähtee välipalan tekoo ja sit koirankaa pienelle kävelylle =)
nekkuli 34+4
Täälläkin huonosti nukuttu yö. Lonkkakivut vaivaavat ihan todella eikä hyvää nukkumisasentoa meinaa löytyä:( Maha on pinkeä ja supistaa tosi herkästi. Vauva tuntuisi nyt pysyvän pää alaspäin kun vielä viime viikolla vaihtoi sujuvasti asentoa. Nyt taitaa enää vaihtaa tuota vartalon paikkaa eli välillä potkii oikealle ja välillä vasemmalle.
Marilla: Jänniä nuo sokerijutut! Mulla nimittäin aamun ensimmäinen arvo aina lähellä 6 eli noin 5.6-5.8 eikä siitä ole mitään panikoitu. Juuri lähettelin arvoja sisätautilääkärillekin eikä hänkään mitään niistä sanonut!
Talvikki 33+1
Mulla on ollut samaa kipua vatsassa sillä kyljellä, jolla nukkuu. Juttelin siitä eilen neuvolassa. Syy on kuulema siinä, että kohdunkannattajalihas sillä puolella joutuu aika kovaan rasitukseen kun vatsa on jo sen verran kasvanut. Neuvoksi sain laittaa pikkuisen tyynyn vatsan alle sitä tukemaan. Kokeilin jippoa viime yönä ja se toimii!!!
Kirjottelin jo pitkän pätkän äsken, mutta sain sen hävitettyä jonnekki...
No kuitenki. Monilla tuntuu olevan samoja vaivoja, mullekkin tuli hiiva antibiootin kaupantekijäisinä ja sf- mitta on niin pieni, että! Tai viime neuvolakäynnillä ihan alimmalla käyrällä. Mun mielestäni masu ei oo pudonnu, muttei toisaalta hirveen iso oo, nythän asukkeja on sitäpaitsi " vain" yks. Muut kyllä on vakaasti sitä mieltä, että pötsi on VALTAVA, mut ei kai se ny niin hirvee oo, ympäryski vaan 104,5 senttiä, ku just mittasin.
Ootteko te pitäny kirjaa navanympäryksestä!?
Mun piti aamusta vähä rehkiä, ku lunta oli pihas 20 senttiä ja pitäis kohta suunnata auto kohti kauppoja ja muita asioita. Kovaa hommaa nuo lumityöt, mutta yritin tehdä rauhallisesti ja jätin miehellekki vähä kolattavaa... Tuplaten siihen sitte kulu kyllä aikaa ja varmaan illalla sohva on meikäläiselle varattu, mut sainpa raitista ilmaa!
Pitkästä aikaa nukuin tosi hyvin viime yönä, pisullaki kävin vain kerran! Aamulla olisin vielä jatkanukki unia, niin makeesti maistu nukkuminen!
Vauva on ollu tänään vähäsen rauhallisempi, vai johtuuko sitte omasta riehumisesta.. Mä vaan toivon, että heppuli kohta kääntyis. Yhden sektion kokeneena olis mielenkiintosta synnyttää normaalisti alakautta. Kuulemma parantuu nopeemmin.. Mutta ehkä silti en perätilavauvaa haluais alakautta pukata... Mulle tehdään joka tapaukses synnytystapa-arvio sen sektion takia, että sielä kai se selviää. Ja vaikka kaksosetki olis kernaasti voinu syntyä normaalisti, niin silti jouduttiin leikkaamaan, että taitaa olla kovin turha sitä etukäteen murehtia!!!
Mutta palataan asioille, jos tarvetta ilmenee, mun pitää ny sinne asioille!! Ja voikaahan kaikki oikeen hyvin!!!
Ihaillaan lumista maisemaa, nyt ku meillä sellanen on (ainaki täällä suunnalla on ihan postikortista tuo tienoo!!)
Hemppis 32 tasan!
Toukoaarre: osuit kyllä naulan kantaan sanoessasi, että tiukempi syynääminen palvelee enemmän tarkoitustaan kuin leväperäinen välinpitämättömyys. Kun sen asenteen vain muistaisi silloin kun ajattelee turhaan juoksevansa labraan.
Lettis: esikoinen syntyi viikon oletettua myöhässä. Pitkä oli se viikko.
Kävin tänään kaupungilla asioilla. Ajattelin, että ulkoilma muka piristää (räntää vaakatasossa), oikeasti en hallitse taskuparkkia ja liikun julkisilla jokatapauksessa ketterämmin. Huomasin kyllä, ettei kävely enää ole minun lajini. Heti sadan metrin jälkeen iski polttelu selkään ja kotiin päästyä lonkat ulisee. Minun hataran muistini mukaan tämänkaltaiset oireet ovat aiemmin tulleet vähän lähempänä laskettua aikaa. Saa nähdä onnistunko tavoitteessa pitää lapsi sisällä tammikuun puolelle. Pyydän torstaina kiltisti neuvolan tädiltä, josko se koplaisi kohdunsuun tilanteen, että tietäisin missä mennään.
Nyt syömään, etten saa huutia liian pienestä painonnoususta. Mun on vaikea saada vaakaan toivottuja lisägrammoja, tällä kertaa erityisen vaikea kun pitää sitä sokeria välttää. Tammikuussa syön varmasti kolme kiloa suklaata - kerralla.
enyo la 3.1. eli viikkoja 35
ja hassua et näin samaa tahtia lykitään menemään..Mennään sit kaikki yhtäaikaa synnyttään... B-) Saako valittaa..joo,kiitos...Hitto mua on ruvennut vallankin iltaisin NÄRÄSTÄÄN!Haluaisko joku hyvän ja todella ärsyttävän närästyksen? Voisin tuoda ihan kotiinkuljetuksena. Joo,taidanpa lähtä syömään,on se ihana ku ruoka maistuu ja paino nousee..
Illanjatkoja.
lettis73
Moi!
Enpähän ole ehtinyt kirjoittelemaan pitkään aikaan, kun on koko ajan töissä ihan järkyttävä härdelli. Päivät kun klaaraa mitenkuten, ei iltaisin ole energiaa mihinkään ylimääräiseen. Nyt alkaa tuntua ihan todella, että meikäläiseltä loppuu virta... pitänee kysellä saikkua, jos sais muutaman ylimääräisen voimienkeruupäivän. Vaikka eipä tuota enää kovin pitkästi olis lusittavaa muutenkaan, äippäloma alkaa 19.12.
Masuun ei mitään mullistavaa kuulu. Ipana kasvaa hyvin; eilen neuvolassa terkkari arveli, että painoa sillä olis nyt vajaan 2kg ja pituutta reilu 40 cm. Tästä saan varmaan tarkemman arvion torstaina äippäpolilla. Hullua ajatella, että se on jo nyt noin iso, kun vielä parisen kuukautta olis aikaa kasvaa... mä itse olin syntyessäni 2250g ja 45cm (synnyin siis täsmälleen laskettuna päivänä). Vaavi on edelleen raivotarjonnassa - nyt kuulemma alkaa olla jo todennäköistä että pysyykin noin päin.
Sf-mitta oli 30,5cm ja painoa oli mullekin kertynyt n. 1kg per viikko - yhteensä nyt pikkuisen alle 20kg :-/. Verenpaineet oli edelleen ok (thank God) ja hemppakin jo 115 ahkeran raudansyönnin ansiosta. Virtsassa oli valkuaista sen verran, että mun piti käydä labrassa. Tietysi vaan unohdin soittaa tänään tuloksista. Ei kai mitään hälyttävää, kun ei oo terkkari mulle päinkään soitellut. Täällä kun oli puhetta terkkareista - mulle on kyllä sattunut ihana tyyppi. Se on huumorintajuinen, empaattinen ja realistinen. Ei siis pelottele ensisynnyttäjää turhilla.
Mun häpyluun kipu ja selän väsyminen pahenee päivä päivältä. Alan siis olla paitsi henkisesti (väsymys...) myös fyysisesti kypsä äippälomalle. Muutenkin alkaa jo tuntua, että sais tää valasvaihe jo loppua. Tahtoo nyytin syliin! Vaikka sais se kyllä ens vuoden puolelle masussa pysyä :).
Jep. Meilläkin jatkuu perhevalmennus torstaina. Niitä sitten riittääkin koko joulukuun ihan kiitettävällä tahdilla. Harmittaa, kun mies ei pääse kaikkiin mukaan, sillä sen pitää lähteä kertausharjoituksiin! Pöh, sanon minä.
Nyt pitää lähteä arvioimaan muutamat novellit ja kokeet; sit vois vaikka askarrella vähän joulukortteja - jos vielä jaksaa.
Mukavaa viikonjatkoa ja hyviä vointeja meille kaikille!
:) SolAngel & Rontti 31+5
Neuvolassa käyty ja kaikki tosi hienosti on!Painoa koossa nyt jo hienot 16 ylimääräistä kiloa!!Lisää tulee, sen lupaan, koska olen ihan armoton herkuttelija!Jotenkin nyt on menny toi paino jo niin `yli´että on vähän sellainen hälläväliä olo..suorastaan pakkomielle vedelllä kaikkee mitä milloinkin mieleen tulee!!!Mulla menee aina näin,jos oikein alan/aletaan vahtia jotain asiaa, niin loppupeleissä se menee yli kaiken mahdollisen sietokyvyn sit, niin hyvässä kuin pahassa. Ja tässä tapauksessa pahassa. Terkka kyllä lohdutti ihan pokkana,että hän on ihan varma, että saat nämä raskauskilot karistettua pois :D
Pakko uskoo ammattilaisen sanaan :)
Vauva oli kuin olikin pää alaspäin. Ei kuulema ihan vielä `kohdillaan´mutta pää alaspäin ja sivuttain. No hyvä!Kai se sitten alakautta tulee kuitenkin...Tuossa jo väliin mietin, että voi jospa se olisi perätilassa vaan ja mut leikattas...No joo!
Totta turisette-en kyllä muista nimimerkkejä nyt- että yöt hankalia ja vatsaan sattuu sille puolelle,missä makaa. Mulla ollut kolme tyynyä jo pari vkoa käytössä ja yksi todellakin vatsan tukena, jos nukun kyljelläni. Tyynyt helpottaa oloa, mutta silti heräilen monesti yöllä niitä korjailemaan ja möyhimään..ja tietenkin pissalla ravaamaan.
Tänä aamuna nukuin sitten puolille päivin, kun en millään saanut itseäni aiemmin ylös. Väsyttii niiiin pirusti. Ja mikäs siinä, nukkuu nyt sitten silloin kun voi!!!
Joulutorttuja tekisi mieli..pitäskö käydä muutama taas pyöräyttämässä...voi mua syöppöä : /
Meeris 32+3
mulle maistuu kans melkein kaikki syötäväks tarkotettu ja huomenna onkin taas totuuden hetki.. mitäköhän vaaka näyttää.. ja mitäköhän se näyttää 2 kk:n päästä..? apua.. Mut mä ainakin ajattelen et nyt voi hyväl omal tunnol syödä melkein kahen eestä ja sit kun vauva on maailmas niin yritän taas vältellä kaikkia herkkuja.. joo joo niin varmaan ;)
Jäskättää myös et onko meiän " pikkunen" jo kääntynyt oikein päin vai vieläkö on pystyssä (perätilas). Kamalaa vaan kun se neuvola on huomenna vasta iltapäiväl ja mä en yleensä just sen ihanan punnituksen takia ole syönyt mitään ennen neuvolaa..
Tulis jo se joulu.
Tuntuu hassulta et osa tammikuisista voi saada nyyttisä jo jouluks :) ja jotkut joutuu oottaa ens vuoteen..
Susku 32+1
Yhdyn täysin Köllin viestiin, miksei raskaana oleva saisi herkutella samoin kun muutkin tekevät joskus??? Eihän se kuitenkaan jokapäiväistä ole...itsellä aina kauhea syyllisyydentunne,kun menee neuvolaan ja hyppää vaa' alle. Kuitenkaan en syö karkkeja,suklaata, sipsejä yms suolaista syönyt kerran raskauden aikana,tms makeaa. Perusruoalla olen yrittänyt mennä eteenpäin. Jotenkin tuntuu,että meidän terkka on tosi tarkka....mies nauroikin,että voi herranjestas....että johan se tekee 500g lisää painoa viikossa, jos vaikka vatsa ei ole toiminut kunnolla....
Mua pelottaa se tämänpäiväinen neuvola...sain yön nukuttua tosi hyvin,päätä ei enää koske - mutta kun aamulla mittasin kotimittarilla heti herättyäni paineet niin....135/93... Mulla on kyllä ollut lähtöpainekin hieman yläkantissa,mutta eipä siihen ole puututtu...toivon totisesti että kaikki olisi ok tänään,eikä tarvisi sairaalaan lähteä lepäilemään. Se ei ole kivaa se...
Mutta nyt aamupalalle ja poitsua herättelemään kouluun!
Mami 35+5