Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka lievittäisin lapsen (7 v.) kauheaa tulipalon pelkoa?

Vierailija
21.09.2012 |

Lapsi on siis saanut päähänsä, että meidän koti voisi syttyä palamaan. Hän jopa itkeskelee iltaisin pelkästä ajatuksesta. Olen yrittänyt vakuutella, ettei sellaista tapahdu kuin tosi harvoin ja että meidän koti on tosi turvallinen.

Vakuuttelut ei vain tunnu auttavan...

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sellainen harvinainen tapaus sattuisi, että kotinne syttyisi palamaan, niin palovaroittimet rupeavat hälyttämään ja kaikki ehtivät turvaan ennen kuin mitään pahempaa tapahtuu. Paina vielä palovaroittimen testausääntä niin, että lapsi kuulee, miten kova ääni siitä tositilanteessa lähtee.

Vierailija
2/7 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin itse pysyä rauhallisena ja puhua,puhua ja puhua lapsen kanssa niin kauan ja monta kertaa kuin hän haluaa.

Kerrot ihan faktat...harvinaista ja teillä on palovaroitin ja äiti ja isi on lähellä jotka osaa toimia vaikka tulisi mikä!

Ja palokunta auttaa ym ym.

Meillä oli tämä vaihe myös tuossa iässä ja välillä kun oli asia taas kerran selitetty niin piti olla myös jämäkkä ja sanoa, että nyt ei voi koko yötä murehtia semmoisia asioita mitä ei ole tapahtunut eikä luultavasti tapahdukkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: sellaisessa lapsena ollut ja pahasti palanut

Vierailija
4/7 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaiskohan jos kävisitte yhdessä läpi sellaiset tilanteet, joissa tulipalo on mahdollinen? Ja mitä sitten pitää tehdä jos jotain sattuu. Voihan lapsen pelko perustua siihenkin, ettei tiedä kuinka tulipalon sattuessa pitää toimia? Vaikea tietysti arvioida onko ohjeista apua vai ruokkivatko vaan pelkoa enemmän.. mutta hyödyllisiä ne on lapsenkin tietää.

Vierailija
5/7 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli lapsena pelko, että voi tulla sota ja talomme saatetaan pommittaa. ;D Olin nähnyt uutisissa kuvaa sodasta ja kysynyt äidiltä, että voiko sota tulla tänne. Äiti vastasi samoin, kuin sinä, että tulla voi periaatteessa mutta hyvin epätodennäköistä.

Itse luulen, että kyse oli siitä, että tajusi, että jokin asia, joka tapahtuu jossain muualla, on totta ja voisi periaatteessa tapahtua täälläkin, meillekin. Ja että maailman turvallisin paikka, oma koti, voisikin tuhoutua. Muistan rauhoittuneeni, kun isä kertoi, missä pommisuoja on ja että kaikki lähialueen ihmiset mahtuisivat sinne :D Ja että talon kellari on turvallinen, sinne ei pommi yllä :D

Suosittelen tuota palovarottimen testaamista ja kerro vähän, miten toimitaan jos sellaista tapahtuu. Lapsi jossain vaiheessa tajuaa itse, ettei moista kannata kamalasti pelätä :)

Vierailija
6/7 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhin lapsi rupesi kuuden vanhana kyselemään melkein joka ilta, että voiko meidän talo syttyä tuleen, mitä jos tulee tulipalo yms. Kovasti askarrutti nämä asiat poikamme mieltä, painajaisiakin näki tulipaloista. Selitimme mieheni kanssa kärsivällisesti, että meidän talo ei todennäköisesti syty, ja jos syttyisikin, niin sitä varten on palohälyttimet, jotta tiedämme lähteä paloa karkuun ajoissa, ja sitten ulkoa soitetaan palomiehet sammuttmaan talo. No, selityksistä huolimatta poika oli edelleen asiasta huolissaan. Sitten päätimme harjoitella yhdessä poikamme kanssa pelastumissuunnitelmaa tulipalon varalle, ryömimme sokkona pitkin asuntomme lattioita, opetimme, että ovet pitää sulkea, että palon leviäminen hidastuu yms. Kaksi kertaa tarvitsi harjoitella, ja tulipalot eivät enää pelottaneet lasta. :)

Vierailija
7/7 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan elävästi oman tulipalopelkovaiheeni, se pelko oli aivan käsittämätön. Ajatus siitä, että kesken rauhallisen unen saa herätä kovaääniseen piipitykseen ja siihen miten kuolema saartaa joka puolelta. Vaikka siinä kuinka osaisi toimia ja olisi vanhemmat ja palokunta, niin se olisi silti aivan järkyttävä tilanne kenelle tahansa. Minulla se pelko käynnistyi nimenomaan siitä, kun tajusin miten vakava asia se oikeasti on, ja ymmärsin sen mittakaavan.

Äitini päätti hoitaa asian niin, että 13-huoneisen talomme kahdesta palohälyttimestä toinen siirrettiin minun huoneeseeni. Pystyin viikon unettomuuden jälkeen taas nukahtamaan, hyllyn päällä (noin puolessavälissä huoneen korkeudesta..) pimeydessä tuikkiva palohälyttimen punainen valo rauhoitti minua. Eräänä iltana sitä ei enää ollut siellä. Laitoin valot takaisin päälle, mutta palohälytintä ei näkynyt sittenkään. Äiti oli vienyt sen pois ilmoittamatta minulle. Äiti toivoo, että kuolen jos talomme syttyy tuleen. Näin se muotoutui 8-9-vuotiaan minun päässäni ja kävin siitä lähtien itkien sänkyyn, enkä muuten enää ikinä puhunut äidilleni mistään peloista tai muista sellaisista.

Rauhoittaisiko sinun lastasi oma palohälytin (jota ei yhtäkkiä noin vain vietäisi pois)? Kuinka paljon olet perehdyttänyt häntä faktoihin? Voisitko yrittää esimerkiksi netistä etsiä hyviä tarinoita tai videoita palokunnan esimerkillisestä ja nopeasta toiminnasta, ja näyttää näitä lapsellesi? Onko teillä tuttua palomiestä, joka voisi puhuan asiasta lapsen kanssa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä