Mitä mieltä Tiimarin sukupuolijaottelusta??
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288500943065.html
Kävin katsomassa linkin ja täytyy vaan ihmetellä mammojen suhtautumista! Siis kohta tämä maailma menee varmaan siihen että ei saa olla enää erikseen tyttöjen ja poikien nimiä ja kohta saa arvuutella sukupuolia ilman että asian laitaa saa kysyä. Ja näitäkin vanhempia kun jo on olemassa..
Mitä ihmeen pahaa on siinä että jaetaan aiheet kategoriattain, tässä aihe sattuu olemaan tytöt ja pojat. Eihän missään kuitenkaan lue että sieltä toiselta puolelta ei saa ostaa?? Ja toisaalta haluaisin nähdä sen pojan joka haluaa järjestää Hello Kitty juhlat..Ainahan poikkeuksia on mutta tämä kun on suunniteltu valtavirralle.
En vaan kertakaikkiaan ymmärrä miten joidenkin kaaliin ei mene että niin tämä maailma toimii. Vaikka kasvaisitte lapsosenne miten, niin voin taata että jos roska-auto saapuu pihaan, sitä on suu auki tuijottamassa rivissä ne päiväkodin pojat ei tytöt. Ja jos näin ei ole, se ei ole kasvatuksesta kiinni vaan lapsen omasta luonteesta johon sinä ET pysty vaikuttamaan.
Tää aihe vaan ärsyttää niin paljon! Ja olen avoimen mielen omaava ihminen, jolle on aivan sama mistä lapsi kiinnostuu jos on kiinnostuakseen. Tuetaan niitä kiinnostuksen kohteita mielen mukaan.
Ughh, olen puhunut. Helpotti:)
Kommentit (31)
muita kuin joku nalle puh, jota moni inhoaa jo yli 5-vuotiaana?
Meill ainakin on molempia sukupuolia synttäreillä, kivempi olisi valita joku neutraali teema kuin esim. laittaa prinsessakamat pojalle.
Etenkin 70-luku oli pukeutumisessa paljon neutraalimpi kuin nykypäivä.
ja poikien vaatteita? Tasan oli, vielä enemmän kuin nyt, kenelläkään tytöllä ei ollut edes hiihdossa housuja... vaan hame oli.
mut jos tykkää niistä vihreistä, oransseista ja ruskeista, hommatkoon niitä ihan vapaasti. Onneksi saa hommata myös vaikka pinkkiä...
muita kuin joku nalle puh, jota moni inhoaa jo yli 5-vuotiaana? Meill ainakin on molempia sukupuolia synttäreillä, kivempi olisi valita joku neutraali teema kuin esim. laittaa prinsessakamat pojalle.
ei ollut vaatteiden värivalikoimassa tuolloin. Ns. retrovärejä oli paljon ja tavallista punaista kyllä.
kun tytöillä oli vaaleanpunaista jo 70-luvulla. Kyllä 70-luvullakin oli selkeästi tytöille ja pojille suunnattuja vaatteita, leluja, lehtiä ym.
Tytöille myytiin nukkeja, leikkikeittiöitä, barbeja jne. Pojille pyssyjä, autoratoja ja muita perinteisiä poikien juttuja.
Juhliin tytöille puettiin mekko ja hiukset kammattiin saparoille.
fakta kuitenkin on, et tytöt ja pojat on erilaisia. yleisesti ottaen tyttöjä kiinnostaa huomattavasti enemmän prinsessat ja hörhelöt kuin poikia. vastaavasti taas valtaosa pojista tykkää autoista koneista aseista sotilaista yms. poikkeuksia toki on ja pitääkin olla. ostakoot jokainen just sellaiset synttärikamppeet lapselleen kuin haluaa. mut jos niiltä lapsilta kysytään kummat ois kivemmat, niin mun veikkaus on et pojat haluu niitä poikamaisempia ja tytöt niitä tyttömäisempiä.
muita kuin joku nalle puh, jota moni inhoaa jo yli 5-vuotiaana? Meill ainakin on molempia sukupuolia synttäreillä, kivempi olisi valita joku neutraali teema kuin esim. laittaa prinsessakamat pojalle.
Lapsille saa niin ihania synttäreitä, jotka sopii kaikille. Ostat vihreän liinan, keltaiset kynttilät, mustavalkoraitaiset servetit ja kaikille punaiset hatut. Laitat vihreää sokeria kupin reunaan ja valkoiset pillit. Lisäksi kaikille jotain eläintäesittävä pillikoriste. Jees! kelpaa kaikille.
Mun mielestä on ihan ok jaotella tytöille ja pojille, kun eihän se silti estä käyttämästä lapsillaan ihan mitä huvittaa. Meillä on tyttö, joka tykkää kaikesta glitteristä ja kivasta tyttöjutusta, mutta on myös ihan suunnaton Autot-fani. Me ei olla mitenkään yritetty ohjata häntä tiettyjen juttujen pariin, vaan on ihan itse saanut päättää mistä diggaa.
eli saa itse valita mitkä kupit ja lautaset ostetaan. vieraiden on sit vaan tyytyminen sankarin valintaan. eikä muuten koskaan oo tullut mitään märinöitä, et pojat ois joutunut syömään prinssessa lautaselta.
jotka käy molemmille? mieluusti kuitenkin jotain kuvaa, ei tylsää yksiväristä. Tiimariin en siis ainakaan mene.
Itse asiassa on olemassa suuri kirjo sukupuolisuuden ilmentymiä. Asiasta tuli mielenkiintoinen dokkari juuri muutama päivä sitten. Ohjelmassa oli esim. tyttö, jolla oli tytön ulkoiset sukupuolielimet mutta erään leikkauksen yhteydessä löytyi laskeutumaton kives, sekä huomattiin että kohtu puuttuu. Oli siis elementtejä molemmista sukupuolista. Tällaiset ihmiset saattavat toki identiteetiltään tuntea kuuluvansa jompaankumpaan sukupuoleen vaikka biologisesti asia olisikin epävarma, mutta ei aina.
No, tämä ei nyt sinänsä tähän lastenkutsu-teemaan liittynyt.
VAikka jari leikkiskin olevansa mari, niin muita vaihtoehtoja ei ole kuin olla jompaa kumpaa sukupuolta.
kun tytöillä oli vaaleanpunaista jo 70-luvulla. Kyllä 70-luvullakin oli selkeästi tytöille ja pojille suunnattuja vaatteita, leluja, lehtiä ym.
Tytöille myytiin nukkeja, leikkikeittiöitä, barbeja jne. Pojille pyssyjä, autoratoja ja muita perinteisiä poikien juttuja.
Juhliin tytöille puettiin mekko ja hiukset kammattiin saparoille.