Tissuttelijat kuulostaako tutulta?
Tyypin II alkoholismi
Tyypin II alkoholismiin, joka on useimmin nuoruusiällä alkava alkoholismin muoto, liittyy usein muun muassa impulssikontrollin häiriöitä.[11] Tyypin II alkoholisti aloittaa juomisen usein varsin nuorena ja tulee nopeasti riippuvaiseksi, toisin kuin tyypin I alkoholisti, jonka riippuvuuden kehittyminen voi tapahtua hitaasti useiden vuosien kuluessa. Tyypin II alkoholisteilla ei ole usein todettu esimerkiksi dopamiinin puutetta, vaan häiriö liittyy todennäköisesti johonkin toiseen aivojen välittäjäainesysteemiin, kuten serotonenergiseen järjestelmään.
Tyypin II alkoholismia on eri asteista. Osa siitä kärsivistä vain tissuttelee jatkuvasti, osa juo kohtuuttomasti jatkuvasti.
Tyypin II alkoholismilla näyttää olevan yhteys muun muassa elämyshakuisuuteen ja asosiaaliseen persoonallisuuteen, johon liittyy usein väkivaltaista käyttäytymistä ja perheväkivaltaa (erityisesti siihen liittyy aggressiivisuus humalassa).[11][18] Tyypin II alkoholismiin liittyy usein voimakas impulsiivisuus, aggressiivisuus ja antisosiaalisuus. Tämän tyypin alkoholisti ei usein myöskään koe alkoholinkäyttöä ongelmana eikä siksi itse pyri raitistumaan. Rikollisuuteen ja väkivaltaisuuteen kytkeytyvä tyypin II alkoholismi muodostaa noin 15–20 prosenttia alkoholismista. Tyypin II alkoholismissa näyttää olevan ainakin alttiuden periytyvyyttä. Tunnettu raittiusvalistuskirja "Turmiolan Tommi"[19] kuvaa miespuolista tyypin II alkoholistia, ja tämän tyypin riippuvuus onkin yleisempää miehillä. Sitä esiintyy kuitenkin enenevässä määrin myös naisilla.
Kommentit (7)
Ei kuulosta miltään tissuttelulta kuvattu alkoholismityyppi tosiaan.
Ei kuulosta miltään tissuttelulta kuvattu alkoholismityyppi tosiaan.
Siihen mitä se saa aivoissa aikaan. Ja se, ettei tissuttelija halua lopettaa kun sitä ongelmaa ei ole.
"Tämän tyypin alkoholisti ei usein myöskään koe alkoholinkäyttöä ongelmana eikä siksi itse pyri raitistumaan."
tämä ei mielestäni ollut tuo lainauksesi pääpointti...?
Aloituksessasi ei ollut mitään juttua siitä, kokeeko alkoholinkäytön ongelmana tms. Jos tuota olisit kysynyt, olisin vastannut kyllä.
kun vastareaktio on, että "hahaa, kiellätte vaan totuuden".
Joten usko tai älä, mutta olen tissuttelija, mutta tämä
yhteys muun muassa elämyshakuisuuteen ja asosiaaliseen persoonallisuuteen, johon liittyy usein väkivaltaista käyttäytymistä ja perheväkivaltaa ... alkoholismiin liittyy usein voimakas impulsiivisuus, aggressiivisuus ja antisosiaalisuus.
ei kosketa elämääni millään tavalla. En ole ikinä väkivaltainen, en hae elämyksiä (ellei elämys ole tissutella sohvanpohjalla?), impulsiivisuus on yhtä kaukana minusta kuin etelänapa pohjoisnavasta ja antisosiaalinen olen vain selvinpäin. =)
sehän ei ole mikään tissuttelija, päinvastoin. Turmiolan Tommi vetää pään täyteen ja silloin perheen lumihankeen.
Sinänsä mun tuntemani tissuttelijat ei myöskään ole aggressiivista tai väivaltaista tyyppiä, pikemminkin sellaisia rentoja höröttelijöitä. Eivät asosiaalisia vaan pikemminkin ylisosiaalisia. Heidän ongelmansa ei ole impulssikontrollin puutteessa, vaan siinä, että ylipäätään mitään ei saada aikaiseksi.
Ap:n viestissä ei lue, mistä se on kopioitu - ehkä wikipediasta. Siinä tapauksessa sinne on ehkä nyt päässyt peer controllin oohi kirjotitamaan joku, jolla on vahva oma mielipide, eikä varsinaista tutkimustietoa. En sano tätä niinkään oman kokemukseni ja tuttavapiirini perusteella, vaan pikemminkin siksi, että tuo ei näytä vastaavan myöskään mitään tieteellistä, mitä olen alkoholismista lukenut (ja sitä on paljon, koska vaarini oli alkoholisti. Eikä mikään tissuttelija, vaan ihan sellainen perinteinen tajupois-tyyppinen jaloviinaa kaksin käsin kurkkuun kaatanut kusipää.)
kuvaukset ei vastaa todellisuutta. Itse juon siiderin kerran kuussa, joten ei ole oma lehmä ojassa.
"Tämän tyypin alkoholisti ei usein myöskään koe alkoholinkäyttöä ongelmana eikä siksi itse pyri raitistumaan."