Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opettaja ei lähetä tietoa siitä mitä vanhempainillassa on puhuttu?

Vierailija
18.09.2012 |

En ollut varmaan ainoa, joka ei päässyt paikalle. Odotin kyllä, että tulisi jonkinlainen viesti kaikille?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kiinnostusta olisikin. Meidän neljän lapsen kohdalla on joskus käynyt niin, että kahdella on samaan aikaan vanhempainilta ja toinen meistä vanhemmista töiden takia 500 kilometrin päässä.

Ei siis kannata opettajankaan aina olettaa oletuksensa osuvan kohdalleen. Meiltä tullaan varmasti, jos vaan suinkin päästään.

Kyllä myös minä oletan että kiinnostuneet tulevat paikalle. Jos ei pääse paikalle voi selvitellä asioita muilta vanhemmilta. Nuorempana opeta tein aina koosteen vanhemmille. Nykyään en enää jaksa. Aina kuitenkin ne samat 1-2 vanhempaa jää pois.

Vierailija
2/22 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muussakin muodossa ja voithan kysellä jutunaiheita muilta vanhemmilta. Itse en ainakaan oleta, että mulle lähetetään erikseen yhteenvetoja vanhempainillasta. Eihän niitä kovin montaa vuodessa ole. Jos en pysty lapsen isän kanssa hoitamaan niin, että jompikumpi pääsee paikalle, niin meidän ongelmahan se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy luokkakaverin vanhemmalta.

Vierailija
4/22 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyhennelmää oppitunneista. Vanhempainillassa käydyt keskustelut on tarkoitettu niille, jotka siellä olivat. Jos asia kiinnostaa, menee paikalle.

Vierailija
5/22 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... tärkeimmän muistiin ja lähettää kaikille sähköpostitse. Näin tehdään lasteni kouluissa Keski-Euroopassa.

Terkuin opettaja ja äiti

Vierailija
6/22 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä lähetin "muistion" vanhempainillassa käsitellyistä asioista. Tämä vanhempainilta oli viime viikon maanantaina. Tänään vielä huomasin kyseisen lapun yhden oppilaan repussa ja muistutin, että viepäs kotiin. Tarkista vielä lapsen repusta tai kysy lapselta.

Vierailija
7/22 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut varmaan ainoa, joka ei päässyt paikalle. Odotin kyllä, että tulisi jonkinlainen viesti kaikille?

Niistä kun kuitenkin tiedotetaan aina hyvissä ajoin. Jos sinne vanhempainiltaan ei sitten kuitenkaan millään pääse (kumpikaan vanhemmista), niin sitten vain soittamaan jollekin luokkakaverin vanhemmalle, joka paikalla on ollut.

Ei ole opettajan tehtävä laatia vanhempainilloista mitään yhteenvetoa - vaikka jotkut vanhemmat noin näyttävät luulevankin ;)

Vierailija
8/22 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi vanhempainiltaa edes järjestettäisiin?

Vierailija
9/22 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi vanhempainiltaa edes järjestettäisiin?

En ole vielä edes nähnyt lapseni uutta opettajaa. Aina voi tulla joku akuutti este vaikka miten paljon etukäteen näistä tiedotettaisiin.

Ilmeisesti on sitten outo ajatus, että opettaja lähettäisi lyhyen muistion - vaikka helppoahan tuon luulisi nykypäivänä olevan. Tiedän kuitenkin joidenkin opettajien näin tekevän, niin kuin yksi ope tässäkin ketjussa kommentoi.

Vierailija
10/22 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevat paikalle. Jos ei pääse paikalle voi selvitellä asioita muilta vanhemmilta. Nuorempana opeta tein aina koosteen vanhemmille. Nykyään en enää jaksa. Aina kuitenkin ne samat 1-2 vanhempaa jää pois.

Vierailija
11/22 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin sitten muistion kaikille - ihan vain perustiedot. Ekaa kertaa toimin näin, mutta kyllä harmittaa. MIksi minun pitää ensin käyttää aikaani kuuden vanhemman kanssa pari tuntia illasta (ja saan saman palkan, olen sitten siellä tai en) ja sitten käyttää pari tuntia omaa aikaani kirjoittaakseni aiheesta muistion kaikille vanhemmille? Eikö tässä kuviossa ole jotain pielessä?

Vierailija
12/22 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikalle tulevat ne, joita vanhempainillan asiat kiinnostavat. Aikataulusta ilmoitetaan niin ajoissa, että omat työvuorot ehtii sopia. Jos kuitenkin kovasti harmittaa, ettei tullutkaan lähdettyä, eikä saa muilta vanhemmilta tietoa kerrotuista asioista, tapaahan sitä sen opettajan sitten vanhempainvartissa. Jos pääsee sinnekään sitten.

Opettajan tehtävä on kertoa vanhempainilloissa esim. koulun säännöistä, opiskelusta, luokasta, oppiaineesta jne. Kaikki nämä asiat voi lukea myös koulun nettisivuilta tai kysyä suoraan siltä omalta lapselta. Vanhempainilloissa on se idea, että jos jokin on epäselvää, siellä voi kysyä opettajalta. Opettajan velvollisuus ei ole erikseen ihmetellä, onkohan tuolla yhdellä poissaolijalla jotain kysyttävää. Jos ei tiedä jotain asiaa, voi ihan vaikka soittaa opettajalle ja kysyä.

Vierailija
13/22 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos et pääse vanhempainiltaan paikalle, niin voisit edes sen verran vaivautua että itse selvittäisit mitä siellä on puhuttu, etkä odottaisi että joku ojentaa sinulle valmiin yhteenvedon asioista!

Vierailija
14/22 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos et pääse vanhempainiltaan paikalle, niin voisit edes sen verran vaivautua että itse selvittäisit mitä siellä on puhuttu, etkä odottaisi että joku ojentaa sinulle valmiin yhteenvedon asioista!

eipä tarvitse kovin kaukaa etsiä syytä, miksi moni oppilas on nykypäivänö pihalla ja odottaa jotain ekstrapalveluita jatkuvasti ("mut kun minä minä minä")

Vierailija
15/22 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä tarvitse kovin kaukaa etsiä syytä, miksi moni oppilas on nykypäivänö pihalla ja odottaa jotain ekstrapalveluita jatkuvasti ("mut kun minä minä minä")

Vierailija
16/22 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työvuoroihin.

Ikinä ei ole vanhempainilloista ilmoitettu niin ajoissa, ei kertaakaan. Vanhin lapsistani on nyt 17 ja nuorin aloitti juuri koulun. Väliin mahtuu pari lasta.

Olen mennyt jos on sopinut aikatauluun. Jos ei en mene.

Vierailija
17/22 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja teille opettajille tiedoksi, kaikki eivät vaan voi päästä paikalle, vaikka haluaisivat. Meillä esim. on kolme lasta samassa koulussa ja mies sattui olemaan työmatkalla. hommasin lastenvahdin, mutten millään ehtinyt enää kolmannen opettajan luokaan, se oli jo lähtenyt.

Muita tuntemieni vanhempien syitä: ei lastenvahtia pienemmille, työmatka, sairaus, oman luokan vanhempainilta toisella koululla, työvuoro jne.

Opettajana on varmaan helpointa ajatella, että "niitä ei vaan kiinnosta", mutta miten voi olla noin vaikeaa laittaa wilmaviesti: Päätimme kerätä 20e retkirahaa, välipalan saa laittaa keskiviikkoisin mukaan, valinnaisaineista rehtori laittaa viestin syyskuussa. Koulun nettisivuilta löydätte opetussuunnitelmat, tutustukaa ainekohtaisiin suunnitelmiin siellä. Yhteistyöterveisin opettaja.

(multa meni tuon viestin kirjoittamiseen 2minuuttia)

Vierailija
18/22 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vanhempainiltojen päivämäärät koulun nettisivulla ennen kuin lukuvuosi alkaa.

Vierailija
19/22 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos en ole mukaan päässyt.

Kahdesti en ole päässyt. Sairaustapaus, minut oli just leikattu ja kerran erehdyin viikonpäivästä.

Lähetin opettajalle sähköpostin.

Yksinhuoltaja olen ja lasten isä asuu 600 km päässä eikä osallistu mitenkään kouluasioihin.

Vierailija
20/22 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana on varmaan helpointa ajatella, että "niitä ei vaan kiinnosta", mutta miten voi olla noin vaikeaa laittaa wilmaviesti: Päätimme kerätä 20e retkirahaa, välipalan saa laittaa keskiviikkoisin mukaan, valinnaisaineista rehtori laittaa viestin syyskuussa. Koulun nettisivuilta löydätte opetussuunnitelmat, tutustukaa ainekohtaisiin suunnitelmiin siellä. Yhteistyöterveisin opettaja.

Niistä tulee aina oppilaan mukana viesti kotiin, useimmiten vielä allekirjoitettava sellainen, jotta opettaja tietää vanhempien lukeneen viestin. Onko muuten jotenkin vaikeaa tutustua niihin opetussuunnitelmiin itse siellä kotikoneen äärellä, vai miksi pitää erikseen kuulla opettajan kehottavan näin juuri sinua henkilökohtaisesti? Taidat olla kuin lapsesi.

Jos vanhempi on niin vähälahjainen, ettei itse ymmärrä, että lapselle voi laittaa evästä mukaan pitkän päivän varalle, niin siihen ei todellakaan mikään vanhempainilta enää auta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi