Minun mielestäni amk-sairaanhoitaja on ainut oikea sairaanhoitaja.
Vanhan sh-koulutuksen käyneet eivät ole kunnon sairaanhoitajia ja kaikkien heidän täytyisi käydä uusimuotoinen koulutus. Heiltä voidi viedä pois ammatinharjoittamisen koska eivät ole päteviä olemaan työelämässä.
Kommentit (14)
Sinulla on sitäpaitsi termit hukassa. Uusimuotoinen koulutus tuli sen jälkeen, kun siirryttiin pois kaksivaiheisesta koulutuksesta, jossa erikoistumisvuosi oli erikseen työelämässä olon jälkeen. Uusimuotoinen koulutus siälsi suoraan erikoistumisen. Sen jälkeen siirryttiin amk-koulutukseen.
Huoh, että on kulunutta juttua.
Toisaalta kertoo hyvin, miksi sairaalat ja muut hoitolaitokset ovat työpaikkoina ongelmallisia ja miksi niiden työilmapiiri on niin kehno.
kun tiedän omakohtaisesti minkä tasoista amk-koulutus on..
kun on yleisesti todettu, että amk-sairaanhoitajilta puuttuu paljon käytännön taitoja, joita sai entisessä koulutuksessa. Jopa amk-sairaanhoitajaopiskelijat ovat kirjoitelleet lehtien palstoilla siitä, miten säästösyistä niitä läsnäoloa vaativia kurssejakin on korvattu kirjatenteillä.
Amk:ssa on turhaan tekotiedettä; hoitotiedettä joka on pois oikeista, hyödyllisistä aineista.
T: Sh (AMK)
Etkä ilmeisesti sairaanhoitajan työstäkään.
Vanhassa koulutuksessa opittiin enemmän "käsityötä", uudessa "akateemista" tutkielmantekoa, ei niinkään ihmisen tutkimista.
Meillä oli vaatimustaso todella paljon kovempi, sh-kurssit oli ihan kevyitä..
-ensihoitaja amk-
AMK=auta mua kaikessa
joten olen eri mieltä. Entiset osaavat enemmän ja pystyvät myös opastamaan kokemattomia lääkäreitä.
potilaana kaikkea nähnyt
Amk:ssa on turhaan tekotiedettä; hoitotiedettä joka on pois oikeista, hyödyllisistä aineista.
Uusilla tulokkailla oli varmasti teoriatietoa, mutta ei käytännön taitoja nimeksikään. Monilla kesti paljon pitempään sukeltaa mukaan varsinaisen työn tekemiseen, kuin aiemman koulutksen saaneilla. Jostakin syystä (ainakin pk-seudulla) heille oli istutettu myös aika ylimielinen asenne jo koulun penkillä. Korskeimpia olivat ensimmäiset satsit ensihoitajia. Pokkaa valita töitä, jotka kelpasivat tai pokkaa ruveta neuvomaan (erikois)lääkäreitä ja tai dosentteja. Muistan lääkäreiden ärtymyksen tästä.
Ylihoitajat ja osastonhoitajat suosivat aikansa amk-koulusta tulevia, mutta palasivat vähin äänin arvostamaan myös "vanhempia osaajia".
Olin aika paljon tekmisissä loppuvaiheen opiskelijoiden kanssa, koska toimin ohjaajana työpaikallani.
Uusilla tulokkailla oli varmasti teoriatietoa, mutta ei käytännön taitoja nimeksikään. Monilla kesti paljon pitempään sukeltaa mukaan varsinaisen työn tekemiseen, kuin aiemman koulutksen saaneilla. Jostakin syystä (ainakin pk-seudulla) heille oli istutettu myös aika ylimielinen asenne jo koulun penkillä. Korskeimpia olivat ensimmäiset satsit ensihoitajia. Pokkaa valita töitä, jotka kelpasivat tai pokkaa ruveta neuvomaan (erikois)lääkäreitä ja tai dosentteja. Muistan lääkäreiden ärtymyksen tästä.
Ylihoitajat ja osastonhoitajat suosivat aikansa amk-koulusta tulevia, mutta palasivat vähin äänin arvostamaan myös "vanhempia osaajia".
Olin aika paljon tekmisissä loppuvaiheen opiskelijoiden kanssa, koska toimin ohjaajana työpaikallani.
oikeasti riesa. Nyttemmin maine on onneksi korjaantunut, ja ensihoitajat ovat kovasti haluttua porukkaa.
Lääkäreitä en haluaisi kyseenalaistaa, mutta joskus on pakko, erityisesti joitakin tk-lääkäreitä. Jos lääkäri esim. ei tunnista liuotettavaa sydäninfarktia, joudun puuttumaan asiaan ja hoitamaan potilaan oman näkemykseni mukaan, ensihoitolääkäriä konsultoiden. Tässä asiassa potilaan etu ja turvallisuus menee minulla kaiken muun edelle.
metodilla alenna muut niin oma status ylenee. Ja tämähän on aivan typerä metodi. Ammatillinen pätevyys riippuu aika paljon ihmisestä. Näin voi jokainen työelämässä missä tahansa alalla ollut todeta.Koulut antaa perustiedot, joita sitten työssä sovelletaan.
oikeasti riesa. Nyttemmin maine on onneksi korjaantunut, ja ensihoitajat ovat kovasti haluttua porukkaa.
Lääkäreitä en haluaisi kyseenalaistaa, mutta joskus on pakko, erityisesti joitakin tk-lääkäreitä. Jos lääkäri esim. ei tunnista liuotettavaa sydäninfarktia, joudun puuttumaan asiaan ja hoitamaan potilaan oman näkemykseni mukaan, ensihoitolääkäriä konsultoiden. Tässä asiassa potilaan etu ja turvallisuus menee minulla kaiken muun edelle.
on ihan eri asia avittaa nuorta amanuenssia, kandia, tk-lääkäriä kuin esim. yliopistosairaalan konkareita. Silti heidänkin kanssaan voi keskustella asioista, kysyä ja kyseenalaistaa, ehdottaa. "Kyllä kyllä, tehän tosiaan olette potilaiden vierellä suurimman osan ajasta.Luotan ajatuksessi. Tee kuten parhaaksi näet, soita jos ette pärjää" voi kuulla useinkin. Mitä kokeneempia ihmisiä, sen vähemmän on tarvetta kukkoilla ja korostaa itseään tai asemaansa. Urakehityksen vaiheita.
Kiva kuulla, että nykymeininki on toisenlaista.
metodilla alenna muut niin oma status ylenee. Ja tämähän on aivan typerä metodi. Ammatillinen pätevyys riippuu aika paljon ihmisestä. Näin voi jokainen työelämässä missä tahansa alalla ollut todeta.Koulut antaa perustiedot, joita sitten työssä sovelletaan.
http://www.esirukouksia.blogspot.fi/