Leipomotyöntekijät, lämmitetäänkö takinavedet vai otetaanko suoraan hanasta?
Heitän kysymyksen ammattilaisille mikä menettelytapa käytössä.
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1692589/siis_eikai_k…
viittaan tuohon ketjuun jossa joku kauhistelee hanalämpimän veden käyttöä taikinanesteeksi.
Kävin joskus leipurikoulutuksen ja koulussa sekä työssäoppimispaikoissa vedet otettiin suoraan vesijohtoverkosta. En ole tehnyt päivääkään palkkatyötä leipomossa.
Kommentit (21)
kyllä mä ne leipomukseni myös paistan uunissa, joten eiköhän se ole ihan ok.
Huvittaa tuo ketju.
toinen leipuri
Olen tarjoilijana ja kassalla konditoriassa, kyllä meillä leipurit ottaa suoraan hanasta. Ainakin joskus, en nyt aina ole kyttäämässä mitä tekevät.
Mutta olen ollut kahtena kesänä leipomossa töissä, joten olen mä ollut leipuri:-).
Huvittaa tuo ketju.
toinen leipuri
Sain yhden syyn lisää olla ostamatta valmisleipää.
oltuaan uunissa 200 asteessa.
Onko ihmsiset tulleet ihan hulluiksi bakteerikammossaan? me tarvitsemme bakteereja, ja normaali hygienia kyllä pitää ne pahat loitolla. Suuremmassa vaarassa ihmiset on vaikka syöd3ssään huonosti pestyä salaattia tai juurersraastetta, kun lämpimään veteen tehtyjä sämpylöitä. Ne on varmaan just nää samat ihmiset, jotka ei voi köyttää edes samaa hammastahnaa. Juuri ne ihmise, jotka ei varmaan pussaa tai halaa edes puolisoaan, ja lapsetkin on yhteytetty koeputkessa. Varmaan niillä on kohta jokaisella oma kahva ulko-ovessa ja jokaiselal oma kaukosäädin, yhteisestä voi saada pöpöjä...
Ensinnäkin terveysriski ei ole pelkästään pöpöissä, vaan veteen liukenevissa raskasmetalleissa. Ne eivät häviä uunissa. Tässä sinullekin vähän faktaa (lainattu siitä toisesta ketjusta, en jaksa nyt itse etsiä virallista lähdettä, mutta jos asia kiinnostaa, löytänet itsekin sellaisen):
- Uudessa talousvesiasetuksessa ei lämmintä vettä enää luokitella talousvedeksi. Lämmin vesi voi olla laadultaan selvästi heikompaa kuin kylmä vesi, koska siihen voi taloputkista liueta metalleja. Mikäli veden lämpötila ei ole riittävän korkea, voi lämpimässä vedessä kasvaa myös bakteereja.
Samoista hanoistahan sitä kylmää vettäkin juodaan. Jos välillä lämmintä vettä ottaa, niin tuskin se pöpö perkele jää miettimään, että ei tässä pätkällä saa hengailla..
Jollei ole erikseen vesikriisiä vrt. Nokia... parhaillaan Nurmijärvi. En keittele ja lämmitele vesiä erikseen ruokiin.
Samoista hanoistahan sitä kylmää vettäkin juodaan. Jos välillä lämmintä vettä ottaa, niin tuskin se pöpö perkele jää miettimään, että ei tässä pätkällä saa hengailla..
Jollei ole erikseen vesikriisiä vrt. Nokia... parhaillaan Nurmijärvi. En keittele ja lämmitele vesiä erikseen ruokiin.
meillä ainakin on erikseen lämminvesi- ja kylmävesiputki, eikö teillä? Toisekseen, eihän tässä olekaan pelkästään pöpöistä kyse.
vain kylmää.
Onhan noissa varaajissakin eroja, varmaan moni aika heikossa hapessa sisäpuolelta...
Ainakin suurkeittiöllä otetaan lämmin vesi hanasta leipomuksiin.
t. kokkiopiskelija
Yleensähän kaikki vesi tulee taloihin kylmänä ja lämmitetään jossain talon pannuhuoneessa tms. Se ei siis kulje lämpimänä koko kaupungin halki.
Vaikka talossa olisi uudet muoviputket (kuten meillä), niin jossain siellä lämminvesivaraajan sisällä ja putkiston alkupäässä on yleensä metalli (kupari- ym.) putkia. Metallit liukenevat huomattavasti suuremmassa määrässä lämpimään kuin kylmään veteen.
Liuenneista metalleista ei tule mitään oireita kovinkaan nopeasti, mutta vuosien mittaan ne kertyvät esim. aivoihin ja esimerkiksi Alzheimerin taudin yksi riskitekijä ovat elimistöön liuenneet metallit. Myös monissa muissa sairauksissa epäillään elimistöön liuenneilla metalleilla olevan osuutensa.
Erityisen paha on alumiini, jota liukenee herkimmin happamaan ruokaan tai veteen alumiinikattiloista. Esim. vanhat alumiiniset mehumaijat ovat tässä mielessä TODELLA pahoja, koska niissä keitetään happamia marjoja. Myöskään mitään marjakiisseleitä tms. ei saisi keittää alumiinikattilassa.
Tottakai lämpimässä vedessä myös pöpöt lisääntyvät herkemmin, mutta niillä ei käytännössä ole terveydellistä merkitystä terveille ihmisille ja tosiaan uunissa paistettaessa ne pöpöt viimeistään kuolevat.
Ainakin suurkeittiöllä otetaan lämmin vesi hanasta leipomuksiin.
t. kokkiopiskelija
T. Kondiittori