Kysymyksiä teille, joilla on tullut vuotoja alkuraskaudessa
Eli mun tilanne on se, että viime viikon tiistaina tuli verta vähän vessassakäydessä seksin jälkeen. Syöksyimme ultraan, jossa kaikki näytti olevan hyvin. Sikiö oli kasvanut ja sydän sykki. Vuoto ei tullut gynen mukaan kohdusta, koska siellä ei mitään verenpurkaumia näkynyt. Gyne ei ollut huolissaan, sanoi että on hyvin yleistä. Samaa sanottiin neuvolasta tänään. Varsinkaan sillon, kun menkkojen pitäisi tulla. Mulla on nyt se aika. Ongelma on vaan se, että minä olen huolissani.
Tänään tulee kuudetta päivää tuhrua. Siteeseen ei ole tullut mitään, vaan sitä tulee vessassa pyyhkiessä. Ei ihan joka kerta, mutta yleensä. Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Mitään kipuja ei ole ollut koko aikana. Rinnat edelleen arat ja mielialat vaihtelee. Vaikka neuvolasta kuinka rauhoiteltiin, että on luultavasti kaikki ok ja voi tulla ensimmäiset kolme kuukautta ja joillakin jopa rv16 asti, niin silti pelkään vessassakäyntiä kuin ruttoa. Tätä lasta on tehty pitemmän kaavan mukaan ja huoli on kova.
Kuinka kauan teillä on vuotoa tullut? Onko siihen löytynyt jokin syy? Kuinka monella ollut kuitenkin kaikki ok? Kaikki kommentit on tervetulleita. Kiitos, jos joku auttaa!
MollyJii rv 8+3
Kommentit (17)
Naisen limakalvot paksuuntuvat ja ovat herkemmät raskauden aikana. Varsinkin seksin jälkeen voi helposti katketa pieni verisuoni emättimestä, joka aiheuttaa vuotoa. Tai vaikka ihan ulkosynnyttimistä. Kohdun suulta voi tulla vuotoa tai sitten vuoto voi olla istukasta. Kaikki nämä ovat ihan harmittomia. Tilastojen mukaan n.50%:lla naisista esiintyy jonkinlaista vuotoa raskauden aikana. Tottakai se säikäyttää, mutta jos vuotoa tulee enemmän kuin siteelllinen tai sinulla on kipuja niin sitten se voi olla merkki uhkaavasta keskenmenosta.
T: Tytteli-83 rv 11+6
Voin kertoa melkoisen lohduttavan esimerkin omalta kohdaltani. Mulla oli aika samanlainen tilanne kuin sulla. Rv 7 kävin ensimmäisen kerran ultrassa, koska vessassakäynnin yhteydessä pöntön vesi värjääntyi kirkkaan punaiseksi. Olin 99% varma keskenmenosta, mutta kaikki oli hyvin. Sama toistui siitä viikon kuluttua. Taas olin Kättärillä ultrassa ja kaikki oli edelleen hyvin. Mulla tuli siis kirkasta verta, mikä on vielä pahempaa kuin ruskea vanha veri. Verta ei mitenkään valumalla valunut vaan tuli nimenomaan pyyhkiessä. Huoli oli silti kova. Vuodot loppuivat jonkun ajan päästä, oli n. 5 viikkoa taukoa kunnes alkoivat taas. Sekä np-ultrassa että rakenneultrassa oli kaikki ok, vaikka vuotoa tulee edelleen (kirkasta, välillä ruskeaa ja välillä hyytymiä) n. 3 kertaa viikossa. Eilen rakenneultrassa tutkittiin oikein kunnolla, mutta mitään syytä vuodoille ei löytynyt. Sikiö on kasvanut täysin normaalisti, istukassa ei näy vuodon merkkejä eikä missään muuallakaan kohdussa.
Mulla vuodot ei liity varsinaisesti mihinkään, niitä voi tulla milloin vaan. Mutta huolissaan ei tarvitse olla, ellei vuotoa tule enemmän kuin siteellinen. Sinunkin vuodot ovat tosi vähäisiä siihen nähden, hyvä niin! Limakalvot saattavat tosiaan vuotaa. Mulla verta tulee meinaan usein isomman hädän yhteydessä, kun joutuu oikein äheltämään. Samoin seksin jälkeen.
Huoli oli mullakin aluksi tosi suuri, sillä ensimmäisessä raskaudessani ei verta tullut missään vaiheessa tipan tippaa (ennen synnytystä).
Tsemppiä, eiköhän kaikki ole ihan hyvin!! Peukut on ainakin täällä pystyssä :)
katariina rv 18+6
Hei
Mulla vuosi n vk 5-7 säännöllisesti vähän paperilla pyyhittäessä ja pönttöönkin tais tulla punasta. Toisinaan oli ruskeaa ja toisinaan kirkasta. Ultrassa rv 6+6 todettiin syke ja kaikki ok. Lääkäri ei ollut huolissaan vuodosta, sanoi, että on ihan normaalia, koska istukka muodostuu ym.
Vuoto loppuikin melko nopeasti, mutta alkoi uudelleen saman laisena muistaakseni rv 10. Neuvolan lääkärintarkastuksessa rv 11+5 lääkäri totesi emättimessä tulehduksen, joka ei ollut hiivaa. Sain antibiottipuikkoja emättimeen laitettavaksi 7 pv:n ajan ja sen koommin ei ole vuotoa ollut. Nyt rv 18+4 ja liikkeet tunnen jo heikkoina (yksi lapsi ennestään)
Joten sulla tuskin on syytä huoleen, verenvuoto ei aina välittömästi tarkoita keskenmenoa.
Iloista masunkasvatusta sinulle
mulla on tullut vuotoa muutaman kerran, joskus rv 8 tuhrua pari päivää (joka liittyi ilmeisesti vanhaan kuukautiskiertoon) sekä n. rv 16 ja 19, joissa toisessa tuli punaista ihan pönttöön asti ja toisella reipasta tuhrua useamman päivän.
nämä kaksi viimeistä todettiin tulehduksen aiheuttamaksi, ja molemmilla kerroilla sain antibioottikuurin. todettiin siis ottamalla virtsa- ja valkovuotonäytteet labrassa.
tuhrut kannattaa mun mielestä aina tutkia; parempi jos on väärä hälytys. limakalvot ovat aika vereviä joten yhdyntä voi aiheuttaa pientä vuotoa, joka on ihan vaaratonta, mutta säikäyttää. jos kyse on tulehduksesta, voi se aiheuttaa joissain tapauksissa isompiakin vaivoja ja turhia riskejä sikiölle jos sitä ei hoideta ajoissa kuntoon.
C
Huolissaan olen edelleen, mutta onneksi teidän kokemukset kuulosti hyvin samanlaisilta. Tänäänkin tuli hiukan kirkasta verta, kun piti vessassa ponnistaa, mutta sitten taas vaan tuhruttaa. Pönttöön ei ole onneksi tullut kuin kerran ja housuun ei kertaakaan. Olis jo perjantai, niin pääsis siihen ultraan! Hyvää raskausaikaa teille muille! :)
MollyJii
Eli tuhruttelin viikko tolkulla alusta alkaen kunnes rv 11 verta tuli ihan valtavasti. Hulahteli vaan pönttöön ja ihan klimppejäkin tuli. No kaikki oli onneksi ultrassa ok ja tämänkin jälkeen tuhrutteli muutaman viikon. Sit taas rv 17 tuli kerran kirkasta verta. Syytä ei ole löytynyt näihin vuotoihin ja toivottavasti nyt on ohi. Edellisessäkin raskaudessakin vuosin tosin en näin paljoa. Nyt on rv 26 menossa joten toivoa on.
Minulla tämä raskaus alkoi vuodoilla, eli en tiennyt että olen raskaana vaan ajattelin, että kuukautiset alkavat muutaman päivän etuajassa. Hyvin nopeasti ymmärsin että olen raskaana ja teinkin testin, MUtta vuodot senkun vain jatkuivat. Sellaista ruskeanpunaista tuhrua päivittäin 12 vuorokauden ajan, kunnes isänpäivänä hanat aukesivat ja tuli oikein kunnon verta ja hyytymiäkin ja olin varma, että tämä tästä raskaudesta. Mutta, kuinka ollakkaan verenvuoto loppui kuin seinään ja raskausoireet jatkuivat ja tein siinä sitten muutamia r-testejäkin neuvolan ohj.mukaan ja plussaa antoi, joten raskaus jatkui ...
Voi hyvin ja koita jaksaa
t. emmi rv-7+5
Elikkäs minulla oli raskauteni aikana runsasta tuhruvuotoa reilun viikon ajan ja olin jo menettänyt täysin toivoni raskauden jatkumisesta. Kävin yksityisellä ultrassa ja kaikki oli kuitenkin hyvin. Lääkäri ei osannut sanoa mistä vuoto johtui, mutta kertoi sen olevan alkuraskaudessa todella yleistä (kuten tästäkin ketjusta huomaa, kohtalotovereita löytyy paljon). Raskaus eteni vuotojen jälkeen hyvin ja nyt meidän elämäämme ilahduttaa ihana pieni puolivuotias tyttö. :) Sinullakin on todennäköisesti kaikki kunnossa kun vuoto on kuitenkin pysynyt noin pienenä. Yritä olla murehtimatta asiaa liikaa (vaikeaa, tiedän...). Onnea muuten raskautesi johdosta, nimimerkkisi on jäänyt mieleen tuolta vauvakuumepuolelta.
Mulla tuli kans sellaista ruskehtavaa vuotoa alkuraskaudessa useimmiten yhdynnän jälkeen. Paperiin sitä jäi vain pyyhittäessä. Se loppui kuitenkin parin viikon päästä ja nyt mennään jo hyvinvoivana rv 33+0.
Tinde
Kiitos kuitenkin kaikille vastanneille!
Olen todella pahoillani puolestanne! Kovasti voimia sinulle ja miehellesi!
Olen niin sanomattoman pahoillani MollyJii. Kahden keskenmenon kokeneena voin sanoa vain, että ota päivä kerrallaan ja itke menetystäsi, kunnes kyyneleet kuivuvat. Mitään mitä muut ihmiset sanovat ei voi tuskaasi poistaa, ehkä helpottaa. Keskustelkaa miehesi kanssa avoimesti asiasta, kyllä se puolison tuki on kaikkein tärkein.
En voi muuta kuin toivoa voimia teille molemmille, toivottavasti kuitenkin päätätte yrittää raskautumista uudelleen.
Kaikesta huolimatta rauhallista joulua toivon teille
Triku
Heips MollyJii!
Vähän rauhoitelua: mulla viime pe, la ja su tuli samalla tavoin tuhrua papruun vessakäyntien yhteydessä. Nyt siis menossa rv 16 ja tähän mennessä ei minkäälaista tuhruttelua sitten viime menkkojen.
Soittelin pe neuvolatätille, joka kovasti rauhoitteli, mutta käski myös hakeutua lääkäriin, jos vuoto on runsasta ja tulee kipuja. Näin ei kuitenkaan käynyt ja tuossa iltapäivällä minulla olikin neuvolakäynti, jonka yhteydessä kuunneltiin sydänääniä- ja ne myös kuultiin!
Joten tällaiset tihkuttelut ilmeisesti kuuluvat asiaan milloin milläkin rvlla.
Mukavaa oloa!
Mulla on ollut kummassakin raskaudessa alussa vuotoa, ekalla kerralla taisi kestää lähemmäs kuukauden ja toisella kertaa nelisen päivää raskausviikoilla 4 ja 6. Ja entistä paksummin voidaan;-)
Heippa!
Mulla oli n. 9 viikon tietämillä veristä vuotoa (vähän) rankemman urheilusuorituksen jälkeisenä päivänä. Gyne sanoi, ettei pidä olla huolissaan (huoh, helpommin sanottu kuin tehty), mulla ei siis ollut edes " menkka-aika" . Sanoi, ettei tartte ultrata ellei vuoto jatku useita päiviä (yksityinen lääkäri!) ja sovittiin, että otan iisimmin urheilun kanssa. Siihen päivään loppui mun rankempi urheiluharrastus ja vuodot samoin... Liikkunut olen toki edelleen, mutta tosi rankat urheilut jäi väliin. Ois vuodot voineet loppua ilmankin, mutten uskaltanut ottaa riskiä.. Ja hyvin on mennyt tähän asti muutenkin! Olen kuullut myös, että vuodot suht yleisiä alkuraskaudessa, joten eiköhän kaikki ole ok. Tsemppiä!
-Terppari 26+2
Mulla vuoto alkoi jo ennen raskaustestiä ja kesti ensimmäiset kuukaudet. Meillä on taustalla lapsettomuushoidot ja pelko oli järisyttävä. Mulla tuli välillä kunnolla vertakin ja kramppasi masua ja selkää. Kaikki keskenmenon oireet oli vahvasti päällä. Ultrassa rampattiin sitten viikottain, ja aluksi kohdussa oli hyytymä mikä katosi vähitellen. Täytyy sanoa, että masussa asuu varsinainen sinnikko! Toivottavasti sullakin on masussa semmoinen kaveri joka ei millään halua antaa periksi!
Onnea masun kasvatukseen,
Noora ja Hertta rv. 29+5
alkaen vko 9 ja enemmän vähemmän runsaasti taukollut/tiputellut siitä asti - pari kertaa yltynyt jopa kirkkaaksi vuodoksi.
Ultrattu on ja kontrolloitu, syy ei ole selvinnyt ja masussa myllää terveeksi kehuttu vaavi rv 28. Nyt 2 vko:a ollut lähes kokonaan tauolla..kop kop, tovottavast ei palaakkaan! Eli jos yhtään rauhoittaa,
tällainen ei kuulemma ole tavatonta.
Koitahan jaksella :-)
BOTW + babyboy