Juhliminen lapsen syntymän jälkeen?
Oon parikymppinen äiti 1,2v lapselle, tulin raskaaks 18v ehin käydä ennen raskautta noin viis kertaa juhlimassa ja aina viihdyttiin reilusti yli puoleen yöhön. Lapsen ollessa 11kk kävin vanhojen koulukavereiden kanssa ulkona ja olin jo vähän yli puolenyön aikoihin miehen kainalossa nukkumassa. Tänään lähetään viettämäään miehen kaverin synttäreitä, mut ei meistä oikein kumpaakaan huvita. Käydään niin harvoin juhlimassa, ettei sitä enään oikein edes jaksa. Isovanhemmat ottaa noin kerran 1-2kk lapsen yökylään ja sillon me ollaan vaan kahestaan ja kokkailaan, syödään, katotaan leffaa ja mennään nukkumaan.
Onko muita äitejä, joilla yöelämä jäänyt lapsen syntymän jälkeen? Muutama kaveri aina kummastelee, että mitä mulle on käyny, ku ei enään juhliminen kiinnosta.
Kommentit (7)
Mulle nyt vaan se lapsi on tärkeämpi, enkä suostu potemaan huonoa omaatuntoa siitä että olen lasteni kanssa. Ne menkööt joita kiinnostaa, mutta mun mielestä on aika härskiä arvostella niitä joita ei kiinnosta.
Juhliminen oli kivaa joo, teininä. Aikuisena en koe elämäni olevan kiinni jostain dokailusta. Sitäpaitti voihan sitä käydä sit juhlimassa kun taas kiinnostaa! Itseäni alkoi kiinnostaa kun lapsi oli 3-vuotias.
Jännää että on hyväksytympää dumpata joku vauva mummolaan ja lähteä dokaamaan kuin olla lastensa kanssa mielellään kotona, kokematta tarvetta ryypätä päänahka irti.
Tylsää ehkä joo jonkun mielestä, mun mielestä mun panos äitiyteen ja lapsiini kerää satoa sitten myöhemmin. Ja se asnne että lapset olis jotenkin haittaa ja tiellä elämässä, estäisivät jotain? Ei, mulle lasten kanssa olo on sitä elämää.
Tarkoitatko jotain ryyppäämistä?
Mun mielestä juhliminen on sitä, että on joku juhlan aihe, joku järjestää juhlat ja sinne mennään sitten lahjan kanssa yleensä ja juhlitaan. Alkoholi voi liittyä siihen tai ei. Sinä taidat tarkoittaa juhlimisella jotain muuta.
Huomaa, että sinulta on jäänyt ns. normaali kehitysvaihe väliin.
Juhlimiseksi voidaan kutsua myös kokkailua syödämistä, leffan katsomista ystävien kanssa.
Aikuiset ihmiset kiusaa pienempiää. Aloittaja kysyi asiallisesti ja taas sataa kakkaa niskaan. Tuleeko hyvä mieli arvostella toisen valintoja ja elämää?
Aikuiset ihmiset kiusaa pienempiää. Aloittaja kysyi asiallisesti ja taas sataa kakkaa niskaan. Tuleeko hyvä mieli arvostella toisen valintoja ja elämää?
Mun viesti ei tosiaan ollut tarkoitettu arvostelemaan aloittajaa vaan tätä yleistä käsitystä siitä että ihminen on v***n tylsä jos ei huvita juhliminen. Voi jos sais tuoreet äidit vaan jollain tajuamaan että on ihan ok ja jopa suositeltavaa olla siellä kotona eikä juhlimassa. Ihan liian usein minunkin kaveripiirin tuoreet äidit kokee että on "pakko" lähteä juhlimaan heti vauvan saannin jälkeen ja lapsi "ei saa estää omaa elämää" ja kaiken on jatkuttava yhtä kovalla tahdilla kun ennenkin vauvaa koska "vauva ei saa muuttaa mitään" jne. Ja sit dokaillaan baarissa "varpajaisia" ja loppuillasta itketään kun on niin kova ikävä kotiin jne. Mun mielestä kamalaa ja kertoo nykypäivän asenteesta lapsia kohtaa; koetaan että lapsi estää elämisen kun tosiasiassa se on siinä elämisessä parasta.
Uskon, että tarkoittamasi "juhliminen" tarkoittaa juurikin baarissa käymistä, kenties hiukan alkoholia jne. Mielestäni tuo on täysin rinnastettavissa harrastukseen. Toiset tykkäävät harrastaa em. toimintaa kerran viikossa, toiset useammin, toiset harvemmin.
Olisi sama sanoa surulliseksi sitä, että joku ei tykkää harrastaa sienestystä. Siihenkin voi aikaa käyttää juuri niin paljon kuin itse tykkää. Kaikki eivät sellaisesta välitä ja tekevät sitten jotain muuta.
Edes lapset tai niiden puute eivät ole syy siihen, että toinen tykkää juhlia tai ei tykkää. Vähän vaikeasti selitin ajatukseni, mutta saitko siitä kiinni?