Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy ravitsemusterapeutilta :)

Vierailija
14.09.2012 |

Saa laittaa kysymyksiä, palstailen jonkun aikaa!

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa vain, että edelleen virallisesti ihmisille, varsinkin liikkumattomille suositellaan niin paljon leipää, perunaa, riisiä ja pastaa.

Siirryin itse vielä niillä ohjeilla piirun veran eteenpäin VHH:lle ja kaikki rasva-arvoni paranivat, vyötärönympärykseni kutistui ja paino putoaa 1 kg kuukaudessa vauhtia. Eikä minun tarvitse vahtia kaloreita.

Eläirasvaahan ei ole pakko karpatessa käyttää, mutta itse kyllä käytän ja silti rasva-arvot paranivat.

Ja siis liikuntaa en olisi lisännyt virallisterveellistä noudattaessanikaan, joten siihen on nyt turha takertua, miten terveellistä se olisi. Olisi, mutta aina ei voi :)

kun ihmiset oikeasti laihtuvat ja voivat hyvin sillä virallisterveelliselläkin, jos OIKEASTI noudattaavat sitä. Esim. Hanna Partasen ohjelmassa "Olet mitä syöt", ne jokainen osanottaja alkoi heti laihtua kun alkoivat syödä sitä virallisterveellistä. Useimmat olevinaan virallisterveellisellä olijat eivät esim. syö tarpeeksi vihanneksia ja hedelmiä ja jos vatsaa täytetään lähinnä leivillä, maitotuotteilla ja lihaisalla pääruoilla toki tulee kaloreita liikaa.

Itse olen laihtuntu ja alkanut voida hyvin makroravintoainesuhteiltaan aika paljon virallisterveellistä muistuttavalla Välimeren ruokavaliolla, syöden leipää ja pastaa :)

Se on hyvä, jos se toimii :) Minulla ei toiminut siksi, etten nauti vähärasvaisesta, hiilihydraattipitoisesta ruuasta, vaikka hiilarit olisivat hyvänlaatuisia (kuten minulla olikin). Minä luulen, että juuri siksi monille virallisterveellinen ei sovi, koska sitä on niin tylsä noudattaa. Karppaamisessa melkein kaikki hyvät ruoka-aineet ovat sallittuja, eikä siinä laihduta kaloreita niukentamalla, vaan täyttävää ruokaa syöden. Luulenkin, että suurin syy karppaamisen tehoon on se, että kun nälkä pysyy pitempään pois tulee syötyä vähemmän.

Tietenkin me ihmiset olemme erilaisia ja toisille voi sopia hiilihydraatti, mutta toisilla se ei pidä nälkää, vaan aiheuttaa verensokerin heiluntaa joka taas tuo nälän. Minulla vaihtui syömisväli 2-3 tunnista 4-6 tuntiin karppaamisen avulla. Aiemmin piti haukata vähän väliä jotain ja se ei ole niin terveellistä kun väitetään, suoliston on hyvä saada levätä välillä.

Vierailija
2/20 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja missä opiskelit? Mikä on työllisyystilanne? Ja mihin eri paikkoihin voi työllistyä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko suosittelisit esimerkiksi minulle kaloreita päivässä syötäväksi kun olen 170cm pitkä, painan 105 kiloa ja haluan laihtua? Oletetaan, että en harrasta liikuntaa.

Vierailija
4/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ts. millaisia ongelmia pitää olla?

Olen entinen bulimikko, enkä oikein vieläkään osaa syödä oikein. On tiettyjä terveellisiä ruoka-aineita, joita en vain pysty syömään. Mietin, miten ne voisi korvata.

Vierailija
5/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa pliis jotain muuta kun "monipuolinen ja runsaasti kasviksia"

Vierailija
6/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muita oireita kuin rasvaiset ulosteet eikä paino laske?

Vierailija
7/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan voi varata soittamalla oman paikkasi terveyskeskukseen, he osaavat antaa ajan ravitsemusterapeutille :) Suosittelen rohkeasti soittamaan!

Raskauden ruokavalio pitäisi nimenomaan olla terveellinen ja monipuolinen. Raskausajan ruokakielloista varmaan tiedätkin.

Jokainen raskaus on erilainen, niin on myös ruokahalut. Syö mikä hyvältä tuntuu, ja ennen kaikkea mikä maistuu, kohtuudella tietenkin.

Pidä kiinni säännöllisistä ruoka-ajoista, jottei verensokeri pääse laskemaan. Tsemppiä raskauteen! :)

Vierailija
8/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fodmap -ruokavaliolla ollaan, silti oireita edelleen. Välillä sattuu vatsalaukkuun (närästys) ja suolistoon, turvotuksen alkuperään ei pääse kiinni. Voiko IBS:lle mitään, auttaako ruokavalio oikeasti?

Vierailija
9/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haiman eksokriinisen vajaatoiminnan oireita ovat rasvaiset ja löysät ulosteet ja vatsakipu ja ruokahaluttomuus.

Haiman vajaatoimintaan kuuluu painon laskeminen vähitellen, mutta jos sinulla ei ole sitä ilmaantunut, niin hyvä juttu.

Jos kipuja tulee, niin ota yhteys lääkäriin.

Vierailija
10/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle, joka kärsit IBS:stä, olisiko tuosta sinulle apua?

http://www.pfizer.fi/sites/fi/Products/oppaat/Documents/kuituopas_visib…

Siinä kerrotaan ärtyvän suolen oikeanlaisesta ruokavaliosta. Muista, että kuitujen käyttö voi aluksi pahentaa ilmavaivoja ja turvotusta, niinpä se pitää aloittaa vähitellen.

Monet ovat saaneet vaivaansa apua teen vihreän teen juonnista.

Vierailija
11/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin vuoden päivät. Ruokavalion olen järjestänyt hyvin kuitu- ja nestepainotteiseksi ja ViSiblin on käytössä säännöllisesti. Ilmaa on vatsassa myös paljon. Olen hoikka ja urheilullinen. En oikein ymmärrä, mistä vatsan vaivat johtuvat. Olen pohtinut pitäisikö kokeilla viljatonta ruokavaliota, vaikka keliakiaa ei olekaan todettu (testattu vuonna 2008). Kannattaisiko kokeilla? Onko muita vinkkejä laiskaan ja oireilevaan vatsaan?

Vierailija
12/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole oikeastaan kysymys, vaan kävin Pro Health ravintovalmentajalla ja olen ymmärtänyt, että neuvonne poikkeavat aika paljon.

Sain sieltä hyviä neuvoja ja olen voinut muuttaa ruokavaliotani pysyvästi, toisin kuin ns. "virallisterveellisellä" ruokavaliolla, joka pitää tärkkelystä olleellisena osana ateriaa.

Harmittaa vain, että edelleen virallisesti ihmisille, varsinkin liikkumattomille suositellaan niin paljon leipää, perunaa, riisiä ja pastaa.

Siirryin itse vielä niillä ohjeilla piirun veran eteenpäin VHH:lle ja kaikki rasva-arvoni paranivat, vyötärönympärykseni kutistui ja paino putoaa 1 kg kuukaudessa vauhtia. Eikä minun tarvitse vahtia kaloreita.

Eläirasvaahan ei ole pakko karpatessa käyttää, mutta itse kyllä käytän ja silti rasva-arvot paranivat.

Ja siis liikuntaa en olisi lisännyt virallisterveellistä noudattaessanikaan, joten siihen on nyt turha takertua, miten terveellistä se olisi. Olisi, mutta aina ei voi :)

Vierailija
13/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vai margariini? Meillä ainakin margariini! Voissa on niin paljon kovettuneita rasvoja, että pidemmän päälle niiden käyttö ei tee hyvää. Jos syöt paljon leipää yms. niin suositettelen ehdottomasti margariiniä.

Toki voita voi joskus käyttää, leivonnaisiin kuten pullaan, se antaa ihanan maun.

Vierailija
14/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin vuoden päivät. Ruokavalion olen järjestänyt hyvin kuitu- ja nestepainotteiseksi ja ViSiblin on käytössä säännöllisesti. Ilmaa on vatsassa myös paljon. Olen hoikka ja urheilullinen. En oikein ymmärrä, mistä vatsan vaivat johtuvat. Olen pohtinut pitäisikö kokeilla viljatonta ruokavaliota, vaikka keliakiaa ei olekaan todettu (testattu vuonna 2008). Kannattaisiko kokeilla? Onko muita vinkkejä laiskaan ja oireilevaan vatsaan?

Gluteeniyliherkkien kannattaa olla gluteenittomalla, vaikkei keliakiaa todettaisikaan. Sieltä Pro Healthista saisit hyviä ohjeitä gluteenittomaan elämään :) Ja EN ole itse Pro Health neuvoja!! Mutta koin sen oikeasti niin hyväksi :)

Vierailija
15/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ummetus on ikävä vaiva, ja oletkin hyvin muuttanut ruokavaliotasi parempaan suuntaan.

Joillakin ummetusta aiheuttaa rasvaiset ja suolaiset ruuat kuten pizzat, sipsit ja lihapiirakat, ne kannattaa karsia ruokavaliosta vähäksi aikaa pois.

Suosittelisin myös n. kuukauden ajaksi jättämään pullat, vaaleat leivät ja pastat pois.

Suosi ruisleipää, kasviksia, lisukkeena tummaa riisiä ja herkutteluun kaurakeksejä, raakasuklaata jne.

Kokeile, vähentäisikö nuo ummetusta.

Muista että myös stressi ja kiire voivat aiheuttaa ummetusta!

Vierailija
16/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ihmiset oikeasti laihtuvat ja voivat hyvin sillä virallisterveelliselläkin, jos OIKEASTI noudattaavat sitä. Esim. Hanna Partasen ohjelmassa "Olet mitä syöt", ne jokainen osanottaja alkoi heti laihtua kun alkoivat syödä sitä virallisterveellistä. Useimmat olevinaan virallisterveellisellä olijat eivät esim. syö tarpeeksi vihanneksia ja hedelmiä ja jos vatsaa täytetään lähinnä leivillä, maitotuotteilla ja lihaisalla pääruoilla toki tulee kaloreita liikaa.

Itse olen laihtuntu ja alkanut voida hyvin makroravintoainesuhteiltaan aika paljon virallisterveellistä muistuttavalla Välimeren ruokavaliolla, syöden leipää ja pastaa :)

Vierailija
17/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusitpa sitten laihduttaa tai vaan syödä terveellisesti, niin kaikki lähtee ruokailutottumuksien muuttamisesta.

Kroppa menee sekaisin, jos yhtäkkiä karsii kaikki ylimääräiset pois ja syö enään vain porkkanaa ja parsaa.

Kaikkea voi syödä - kohtuudella.

Ruoka on kuitenkin elämän suuria iloja, siitä pitää nauttia. Ruoka-annoksia ei kannata laskea grammalleen, kyllä ihminen tuntee millon tulee täyteen.

Pastan tai perunan syömisessä ei ole mitään pahaa, samoin kun oikean voin käyttämisessä tai karkkipäivässä. Kunhan osaa hallita herkuttelua, ja pysyy kohtuudessa.

Pastalla tai perunalla ei kannata täyttää vatsaansa, vaan syödä niitä aterian lisukkeena. Samoin rankan päivän päätteeksi voi palkita itsensä suklaapalalla, siinä ei ole mitään pahaa, jos se tuo hyvän olon.

Ei siis keskitytä kyttäämään joka kaloria, vaan nautitaan joka suupalasta :)

Vierailija
18/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten karppauksessa ei ole järkeä. Ensinnäkin lapset ovat kasvuiässä, pituus ja paino tulee vielä muuttumaan paljon. Harvoilla lapsilla on tarvetta laihduttaa, ja jos aikoo laihduttaa, niin se kannattaa tehdä lisäämällä liikuntaa, ja ruokavalioon enemmän kasviksia ja terveellistä kotiruokaa. Karkit, limut ja muut herkut karkkipäivään. Harvoin terveellisellä kotirualla pääsee lihomaan, jos pitää annoskoot kohtuudessa.

Lapset (ja myös aikuiset) tarvitsevat hiilihydraatteja, toki niitäkin kohtuudella.

Vierailija
19/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskotko superfoodiin ja jos uskot, niin mitkä 10 tuotetta mainitsisit tässä yhteydessä?

Olisiko esim. mustikat? Onko väliä, että ovatko tavallisia mustikoita vai pensasmustikoita?

Vierailija
20/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikestaan en usko superfoodiin. Tietenkin hyvä juttu, jos jollekkin ne on tosiaan tuonut apua, jne. mutta itse en oikeastaan usko eikä kyllä kokemustakaan oikein ole.

Meillä kylläkin lapset (2.v ja 4.v) tykkää jugurtin seassa goji-marjoista, samoin smoothiessa toimii!

Yhdellä kaverillani mustikoiden syönti auttoi iho-ongelmiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi