Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mihin esikoinen hoitoon synnytyksen ajaksi?

Vierailija
13.09.2012 |

Meilä on 5-vuotias poika ja toinen lapsi tulossa. Sukulaisia ei asu lähellä eikä ketään sopivia tuttuja. Kaikilla tutuilla omat työkuviot. Stressaan jo valmiiksi, mihin saan 5-vuotiaan synnytyksen ajaksi. Mies lisäksi matkatöissä ja on öitä välillä pois, joten hänestäkään ei välttämättä apua.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tosiaan vaan voi käydä niin, että isä voi olla työreissulla, kun esikoinen syntyy. Mulle ei muuten mikään ongelma. Mutta kyse ei siitä etteikö minulla olisi ystäviä/tutuja, mutta kaikki vaan työelämässä. Lisäksi esikoiseni syntyi yli kuukauden etuajassa ja luulen, että toisen kohdalla voi käydä samoin minusta johtuvista syistä (kohdussa väliseinä), joten aika jolloin vauva syntyy on vaikea määrittää.

Vierailija
2/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyi kunnalta kotipalvelusta josko sieltä olis joku tullut ja sieltä saivat sit henkilön hoitamaan esikoista synnytyksen ajaksi.

Heillä kävi niin että synnytys alkoi lauantaina mut onneksi kyseessä oli todella ihana ihminen joka suostui tulemaan paikalle mihin kellonaikaan tahansa (perheiden kotihoitoa ei siis kunnassamme ole viikonloppuisin).

Kysy kunnalta apuja, joko vuoropäivähoito tai sit just toi kotipalvelu. Tee kaikille niille selväksi, joilta apua pyydätte, että kyse on todellakin synnytyksestä ja teidän on pakko saada esikoiselle hoitaja jos joudut lähtemään yksin miehesi töiden takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka mä oon työelämässä niin melkein aina voin pitää lomapäivän jos tulis tollanen tilanne että ystävä synnyttää ja tarvii esikoiselle hoitajan.

Vierailija
4/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 3 lasta ja nuoremmat on pitänyt synnyttää niin että mies hoiti kotona, itse synnärillä. Kun mummot eivät auta (eivät suostu auttamaan edes hätätilanteessa, heillä on periaatteena että eivät ala auttamaan ollenkaan) niin emme me ainakaan saaneet mistään mitään hoitajaa. Hoivapalveluyritys ei voinut taata hoitajaa ajankohdalle josta ei ole tietoa, ja MLL hoitalle olisi pitänyt maksaa päivystyspalkkaa varallaolosta.

Kaikilla ei ole tukiverkkoa, meillä ei ole siis esim ketään joka ottaisi lapset edes hetkeksi pahan kriisin tullen.

PS: joissain kunnissa on tukiverkottomille tarjottu kunnan puolelsta mahdollisuus siihen että synnytyksen ajan lapsi saa olla jossain lastenkodissa. Ei siis tietenkään huostaanotettuna mutta hoidossa, sillä tämä on oikeastaan kunnan puolelta ainoa laitos mihin lapsen saa hoitoon "äkkiarvaamatta" ilman varoitusaikaa. Kysy neuvolasta.

Vierailija
5/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ketään kaveria ei voi pitää varalla koko ajan, koska tarkka ajankohta ei tiedossa ja monien työnantajien kanssa lomat sovittava kuitenkin hyvissä ajoin. Ja sitten kaikkilla tutuilla tuppaa olemaan myös oma elämä lapsia yms.Tää asia kyllä stressaa mua aika lailla..

Vierailija
6/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyssairaalan saa nykyään valita. Voisitko mennä loppuraskauden ajaksi esim. Omille vanhemmillesi ja synnyttää heidän paikkakunnallaan?

Vierailija
7/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuulostaa siltä, että isän on nyt vaan kieltäydyttävä työreissuista esim. yhden kuukauden ajan. Tai otettava vuosilomaa, jos työ itsessään on reissaamista (rekkakuski tms.).

Siinä tosiaan vaan voi käydä niin, että isä voi olla työreissulla, kun esikoinen syntyy. Mulle ei muuten mikään ongelma. Mutta kyse ei siitä etteikö minulla olisi ystäviä/tutuja, mutta kaikki vaan työelämässä. Lisäksi esikoiseni syntyi yli kuukauden etuajassa ja luulen, että toisen kohdalla voi käydä samoin minusta johtuvista syistä (kohdussa väliseinä), joten aika jolloin vauva syntyy on vaikea määrittää.

Vierailija
8/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuria jonka tunnen, tai jotain äitiä johon olen tutustunut perhekahvilassa. Jos olisi pari ihmistä varalla, niin voisi kysyä tosta jos toiselle ei sovi.

Itse ainakin haluaisin auttaa jos minulta tuollaista kysyttäisiin. Toki, jos synnytys alkaisi yöllä, niin olisi hyvä, että lapsi saisi nukkua kotonansa ja joku tulisi kotiin hoitamaan. Mutta ilomielin ottaisin jonkun lapsen meille hoitoon jos olisi tuollainen tarve.

Vierailija
9/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan mun vanhemmat ovat molemmat kuolleet ja sisko asuu satojen kilometrin päässä ja on työelämässä.

Vierailija
10/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa kun olet synnärillä. Kun pääset kotiin niin sitten voi palata töihin tai jatkaa siitä isyyslomalla. Tuollaiset asiat olisi pitänyt miehesi sopia työnantajan kanssa heti kun oli tiedossa, että lapsi tulee. Nyt ei pomo välttämättä kovin helposti suostu, mutta miehesi voi olla etäpäivällä ja tavoitettavissa vaikka on kotona.

Vierailija
11/20 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä neuvolastakin. Hätätapauksessa lapsi voi kai odottaa sairaalan lasten osastolla että isä pääsee hänet hakemaan. Siinä vaiheessa miehen työnantajalla ei ole siihen kovin paljon sanottavaa kun miehen on vain pakko hakea lapsi.

Vierailija
12/20 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö naapureissa ole ketään sopivaa? Esim. jotain teiniä, jonka voisi hälyttää hoitajaksi. Tuossa tilanteessa pyytäisin melkeinpä ketä tahansa, jolla tiedän olevan järkeä päässä.

Vierailija
13/20 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. meillä järjestyi paikka vuorohoito päiväkodissa.

Vierailija
14/20 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sinä olet tietysti orpo ainoa lapsi vailla yhtään ystävää. samoin miehesi.

Vierailija
15/20 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sinä olet tietysti orpo ainoa lapsi vailla yhtään ystävää. samoin miehesi.

Esim. me asuttiin pari vuotta toisessa kaupungissa, jossa kummallakaan ei ollut sellaisia tuttuja, joita olisi voinut pyytää vahtimaan lapsia. Sen takia esim. miehen lasten tapaamiset oli aina sumplittava tarkkaan, koska jomman kumman meistä täytyi olla lasten kanssa. Ei ollut KETÄÄN tuttuja tai sukulaisia siellä.

Vierailija
16/20 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähimmät isovanhemmat asuvat reilun sadan kilometrin päässä ja heitä ollaan pyydetty lapsenvahdiksi ja ovat suostuneet tulemaan meille hoitamaan esikoista h-hetkellä. Toinen heistä on onneksi eläkkeellä eli voi tulla milloin vaan. Ja onneksi tuohon matkaan menee vain 1,5 tuntia ja uskon, että se on ok. Tarvittaessa mä lähden ensin yksin sairaalaan ja mies tulee sitten, kun lapsen hoitaja on ehtinyt meille.

Meillä myös mies tekee reissutyötä mutta on perunut reissunsa vkosta 39 eteenpäin ja siihenkin asti reissasi pari edellistä viikkoa enää Pohjoismaissa ja vielä sellaisissa paikoissa, joista olisi päässyt nopeasti lentämään Suomeen. Ehkä teilläkin mies voisi jättää työreissut ihan viime metreillä väliin?

Vierailija
17/20 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vailla tukiverkkoja yms ulkomailla. toisen yksin, toiseen pääsi mies myöhässä.

Vierailija
18/20 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy neuvolasta olisiko heillä jotain neuvoja/paikkoja joista kysyä. Et varmasti ole ainoa tuossa tilanteessa, ei siinä paljoa lähelläkään olevat sukulaiset tai ystävät auta, jos kaikki ovat vielä työelämässä.

Tai eikö miehesi voisi jättää työreissuja väliin parin viikkoa lasketun ajan molemmin puolin?

Vierailija
19/20 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama tilanne, tai siinä mielessä vielä pahempi että minulla ei toisen syntyessä enää ollut miestä, hän oli jättänyt minut ja kadonnut ryyppyreissuille tietymättömiin. Ja olin muuttanut Helsinkiin miehen perässä enkä tuntenut yhtään ketään täältä.

Mutta kun hätäilin tästä neuvolasta niin saatiin järjestettyä hoito 2-vuotiaallle esikoiselle mun synnytyksen ajaksi.

Vierailija
20/20 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytyksesi ajan. Mikä tässä on nykyään niin helvetin vaikeaa? Asiat vaan täytyy toisinaan toteuttaa toisin, kun on suunnitellut.