Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko paikalla endometrioosia tai adenomyoosia sairastavia?

Vierailija
13.09.2012 |

Sanokaas mielipiteenne, voiko nää mun oireet olla jompaa kumpaa?

Elikkä n viitisen vuotta ollut kerrran kuussa n viikon kestävät kovat alavatsakivut, jotka alkavat noin 2 päivää kuukautisten loppumisen jälkeen. Kivut tuntuvat kohdussa ja säteilevät vasempaan munasarjaan, pakaroihin, reisiin ja nivusiin. Kipujen aikana juostava vessassa tunnin välein ja jos pissaa jotuu vähänkin pidempään pidättelemään vatsakipu voimistuu huomattavasti.

Ekan nelisen vuotta pärjäilin aika hyvin burana 800mg, mutta tän vuoden aikana kivut lisääntyneet huomattavasti ja nyt kesävät pidempään n. 10vrk enkä enää pärjää tolla buranalla vaan nyt syön panacodia ja tramalia maksimiannokset vuorokaudess ja silti särkee.

Kipu mulla pahinta öisin, viimeisimmä kipuilujakson aikana tuli valvottua varmaan viitenä yönä lähes koko yö. Eli makuuasennossa särkee eniten, samoin istuessa, mutta kun lähden liikkeelle kipu hieman helpottuu.

Kuukautisten aikan ei ihmeempiä kipuja ole, mutta menkat tosi runsaat varsinkin 3 ensimmäistä vuorokautta. Lääkärissä on tullut ravattua useammankin kerrran ja nyt olen menossa kohdunpoistoon lokakuun lopussa.

Lääkärit eivät osaa sanoa mikä vaivaa, mutta ton endo- tai adenomyoosi epäilyn heittivät ilmaan.

Lisäksi kiinnikkeitä on paljon, vasen munasarja kiinnittynyt kohtuun ja luultavasti myös sen joutuvat poistamana.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse juuri kohdunpoistossa runsaiden vuotojen ja epäsäännöllisten vuotojen vuoksi. Oma gynekologi ei ollut koskaan maininnutkaan, että minulla oli endometrioosia tai adenomyoosia, mutta leikkauksen yhteydessä nämä tulivat sitten ilmi. No, enää ei tarvi ihmetellä kaikkia niitä kipuja ja häiriöitä :) Nyt vain toipuilen tähystysleikkauksesta ja alan nauttimaan elämästä! Hyvin se leikkaus sinullakin menee, älä huoli!

Vierailija
2/11 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen samassa jamassa kuin alkuperäinen kirjoittelija. mulla ei tosin ollut endoa, laparoskopia tehty. adenomyoosia epäilevät taikka jotakin muuta verivirtsaisuuden vuoksi. niin rankkaa ja kovaa aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljän kuukauden aikan kertynyt aikamoisesti kipujen takia ja varsinkin toi traman pistää nupin aivan sekaisin. Panacod ei tahdo auttaa ja tekee lisäksi pahan ummetuksen.

Vierailija
4/11 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lanneranka. Joskus esim kasvaimet lannerangassa oireilevat noin.

Vierailija
5/11 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juostua ja paljon, kohdunpoisto ensi kuussa.

Kyselin siksi, koska gynet eivät varmoja mikä mua vaivaa, ainoastaan arvelevat olevan endoa.

Niin ja kohdussa mulla useita myoomia, mutta ne pieniä eikä niiden pitäisi aiheuttaa kipuja.

Vierailija
6/11 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain juuri diagnoosin adenomyoosista. Olen kärsinyt vatsan kouristeluista/supisteluista ja alavatsakivuista, jotka ovat säteilleet pitkin lantion aluetta. Lisäksi alavatsalla tuntunut paineen tunne, aivan kuin jokin möykky. Alavatsa ollut myös hieman turvoksissa. Oireet ovat vaihdelleet päivittäin. Diagnoosi tehtiin ultraäänilaitteella emättimen kautta naistentautien pkl:lla.

Vierailija
7/11 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain juuri diagnoosin adenomyoosista. Olen kärsinyt vatsan kouristeluista/supisteluista ja alavatsakivuista, jotka ovat säteilleet pitkin lantion aluetta. Lisäksi alavatsalla tuntunut paineen tunne, aivan kuin jokin möykky. Alavatsa ollut myös hieman turvoksissa. Oireet ovat vaihdelleet päivittäin. Diagnoosi tehtiin ultraäänilaitteella emättimen kautta naistentautien pkl:lla.

Vierailija
8/11 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin siellä virtsarakon tienoilla.

Vierailija
9/11 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panacod - ei auttanut ja tota tramania sain joskus sairaalassa. En muista auttoiko, mutta Litalgin oli tehokkain.

Tutkimuksista sen verran, että mulla ei näkynyt endopesäkkeet muulla tavalla kuin tähystyksessä.

neljän kuukauden aikan kertynyt aikamoisesti kipujen takia ja varsinkin toi traman pistää nupin aivan sekaisin. Panacod ei tahdo auttaa ja tekee lisäksi pahan ummetuksen.

Vierailija
10/11 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia adenomyoosista! Kaipailee juuri diagnoosin saanut.

Vierailija
11/11 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen vanhaa ketjua, kertokaa lisää kokemuksia.edelleen kovin vähän tietoa adenomyysistä löytyy. Sain adenomyydi diagnoosin ja kohdunpoisto edessä, entä jos onkin myös endoa?..silloinhan vaivat jatkuvat vaikka kohtu poistetaan?