Kysymys muuttamisesta?
Muutamme Helsingissä kerrostalosta toiseen (kolmiosta neliöön) eikä mieleeni edes tullut muuttofirman palkkaaminen. Muuttaako kukaan enää itse vuokratulla pakulla vai pitävätkö kaverit hulluna jos kutsun muuttotalkoisiin?
Kommentit (10)
ekasta kerroksesta pohjakerrokseen. Jotenkin tuntuu hullulta jos joutuu maksamaan 600 euroa (minimi) muutaman tunnin työstä. Ja siis kalliilta.
Oma näkökulmani on siis katkeran muuttotalkoolaisen... Lasken muutenkin aika tarkkaan hinnan omalle vapaa-ajalleni. Viimeksi muuttoapuna ollessa meni 6 tuntia lauantaipäivästä meiltä molemmilta emmekä edes pizzoja saaneet (kuin itse maksamalla).
ja ystäväpiirin hyväksikäyttöä. Opiskeluaikana vielä OK. Itselleni ei tulisi mieleenikään osallistua moiseen, kuten ei myöskään minkäänlaisiin remonttitalkoisiin tms. Sopiva talkootyö ystäväporukalle on esim. juhlakoristelu, kevyt siivous, ruoanlaitto/kattaus tms.
Jos ette halua palkata muuttomiehiä, sen kun kannatte itse omat roinanne, hyvinhän se menee niinkin.
Muutamme kolmiosta kaksikerroksiseen asuntoon, jossa on viisi huonetta. Ei tulisi mieleenkään siirrellä näin paljon tavaraa kavereiden (selkien) kustannuksella.
En myöskään itse lähtisi talkoisiin, jos luvassa olisi tuollainen urakka. Ehkä suostuisin, jos kyseessä oli yksiöstä toiseen muuttava läheinen ihminen, jolla olisi vain muutama huonekalu.
Sellaisia muuttoja tuli tehtyäkin opiskeluaikana yksin tai jonkun kaverin kanssa, eikä siinä nokka tuhissut paria tuntia kauempaa. Homma muuttuu oleellisesti erilaiseksi, kun tavaraa ja suuria huonekaluja alkaa olla enemmän.
Jos jo työpaikat on ja omaisuutta enemmän kuin opiskelijaboksissa, on noloa säästää ystävien kustannuksella. Muuttomiesten tuntipalkat eivät varmasti päätä huimaa ja kavereidesi tulotaso on varmasti kovempi. Lisäksi on kurjaa, jos joku loukkaa itsensä tai tavaraa hajoaa.
Siis käyttääkö kaikki oikeasti nykyään muuttofirmoja?
ainakin on syytä sitten järkätä oikein hyvät kestitykset talkoosakille. Ja kuskata edes osa kamoista jo etukäteen omin voimin niin, ettei talkoisiin mene koko päivää.
talkooapuna sisarukset ja vanhemmat.
Loistava pointti
Lisäksi on kurjaa, jos joku loukkaa itsensä tai tavaraa hajoaa.
Siis käyttääkö kaikki oikeasti nykyään muuttofirmoja?
ainakin on syytä sitten järkätä oikein hyvät kestitykset talkoosakille. Ja kuskata edes osa kamoista jo etukäteen omin voimin niin, ettei talkoisiin mene koko päivää.
Nöin ainakin maaseudulla tehdään; hyvä syy istua kavereiden ja sukulaisten kanssa iltaa :D. Urakka saa kestää max. 6 h, mutta illanistujaiset enemmänkin...
Meille on niin moni moninkertaisesti jo muuttovelassa, että sen puolesta voitaisiin vuokrata pakettiauto. Oma laiskuus tulee kuitenkin vastaan tässä. Kirjoja on tolkuton määrä eikä hissiin mahdu mikään isoista huonekaluista. Asumme seitsemännessä kerroksessa...