Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi LTO yleisti että tytöt ovat hankalia?

Vierailija
12.09.2012 |

Itselläni on poika, mutta vanhempainillassa kyllä särähti korvaan, kun LTO päivitteli sitä kuinka hankalia tytöt ovat, ja ovat joutuneet tekemään kovan työn että leikki sujuisi jne.

Olen kuullut ennenkin kasvatusalan ammattilaisilta tyttöjen hankaluudesta, juonittelusta jne. Tulee paha mieli pienten tyttöparkojen puolesta. Ovathan he varmasti erilaisia kuin pojat, mutta jotenkin surettaa se että kategorisesti ajatellaan tuolla tavalla :(

Mitä mieltä muut?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen lto:ksi ja olen todella ahdistunut siitä, kuinka konservatiivisesti ja sukupuolirajoittuneesti alalle opiskelevat - tai sitä opettavat - saattavat asioista ajatella.

Vielä en ole pätevä sanomaan että onpas epäammattimaista, vaikka se tulikin ensimmäisenä mieleen.

Käy sääliksi kun lapsia lokeroidaan.

Vierailija
2/18 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitti nimenomaan siinä ryhmässä oli tytöillä hankalaa. kyllä minun mielestä meidän alalla katsotaan enemmänkin lasta ja hänen ominaisuuksiaan eikä hänen sukupuoltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitti nimenomaan siinä ryhmässä oli tytöillä hankalaa. kyllä minun mielestä meidän alalla katsotaan enemmänkin lasta ja hänen ominaisuuksiaan eikä hänen sukupuoltaan.

Vierailija
4/18 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON särähtänyt omaankin korvaan, kun olen itsekin poikien äiti. On ollut tuoreita, vastavalmistuneita lastentarhanopettajia, jotka ovat jo etukäteen päivitelleent, että mitenköhän pärjäävät hankalien ja rajujen poikien kanssa.

Eiköhän tuossa ole puhujan omat ennakkoluulot kyseessä. Kannattaa kyseenalaistaa. Voi siis todeta, että osa tytöistä on ollut hankalia, ehkä seuraavaksi sitten jotkut pojat.

Tulee mieleeni veljeni ala-asteluokka. Poikia oli vain 8 ja opettaja hemmotteli heitä. Tyttöjä oli enemmän, heidän kaverisuhteensa takkuilivat kaiken aikaa, osa ei voinut istua kuin tietyn henkilön vieressä ja vanhemmat soittivat jatkuvalla syötöllä ja valittivat vähän kaikesta, mitä joku toinen lapsi oli tehnyt, sanonut, ilmeillyt... Ei ihme, että ope väsyi ja antoi sitten erioikeuksia kilteille pojille. Kun opettaja kolmannella luokalla vaihtui, tulikin sitten poikavihaaja, joka pian sai kahdeksasta pojasta riehuvia, metelöiviä ja syypäitä kaikkeen. Kuulemma ihan luokkahenkikin oli pilalla, kun pojat ovat niin rajuja ja huonostikasvatettuja. Aluksi pojat yrittivät vastustaa, lopulta alkoivat käyttäytyä odotusten mukaisesti. Tämä opettaja ei välittänyt siitä, mitä oli oikeasti tapahtunut vaan vain siitä, että saatiin kaikki lakaistua nopeasti maton alle. Ne, jotka osasivat pelata, kieroilla ja suunnitella, pärjäsivät, rehellisyydellä ei pärjännyt.

Jos siis olettaa jonkun olevan vaikea, aika pian siitä tuleekin vaikea.

Vierailija
5/18 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän päiväkodissa on päivitelty poikien vaikeutta. Eiköhän kilttejä tyttöjä yleisesti ottaen pidetä helpompina kuin riehuvia poikia.

Vierailija
6/18 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin jos sanoisi, että tytöillä ollut hankalaa, mutta kun vain päivitteli, että kyllä ne tytöt ON hankalia.

En voi olla ajattelematta, että jotain ihme tukahdutettua naisvihaa, jota myös naiset usein viljelevät... Eivätkö he yhtään arvosta omaa lapsuuttaan tyttönä ja naiseuttaan?

Ap

Vierailija
7/18 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin jos sanoisi, että tytöillä ollut hankalaa, mutta kun vain päivitteli, että kyllä ne tytöt ON hankalia.

En voi olla ajattelematta, että jotain ihme tukahdutettua naisvihaa, jota myös naiset usein viljelevät... Eivätkö he yhtään arvosta omaa lapsuuttaan tyttönä ja naiseuttaan?

Ap

Miksei kukaan sano näitä poikien arvostelijoita miesvihaajiksi?

Vierailija
8/18 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eiköhän puhunut ihan siitä ryhmästä, ilman sen suurempia yleistyksiä.

Joskus kun on niin, että ne tytöt on hankalampia, kuten meidän pojan luokalla jo eskarista lähtien. Tytöt on vuorotellen jälkässä ja reksin puhuttelussa, tytöt tappelee niin, että satuttaa toisiaan fyysisesti + sitä henkistä kiusaamista, tytöt on ne, jotka ei tee läksyjä, pojat vetelee kokeista 9-10jä. Joskus se vaan menee niin.

Vierailija
9/18 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä muistan ihan omasta lapsuudestani tyttönä, että pareissa kuljettiin ja kieroja oltiin....

Eivät kaikki tytöt ole samanlaisia, mutta keskimäärin tytöt ovat sellaisia enemmän kuin pojat - ja hyvä, että asia otetaan huomioon, sillä se johtaa helposti kiusaamistilanteisiin PKssa ja koulussa, kun joku jätetään ulkopuolelle

Opiskelen lto:ksi ja olen todella ahdistunut siitä, kuinka konservatiivisesti ja sukupuolirajoittuneesti alalle opiskelevat - tai sitä opettavat - saattavat asioista ajatella.

Vielä en ole pätevä sanomaan että onpas epäammattimaista, vaikka se tulikin ensimmäisenä mieleen.

Käy sääliksi kun lapsia lokeroidaan.

Vierailija
10/18 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on tyttöjä ja poikia, heillä kaikilla ollut/on päiväkoti-, koulu- ja muita kavereita. Itse olen ollut aikanaan päiväkodeissa töissä (harjoittelijana, en koskaan kouluttautunut alalle) ja koulumaailmassa (avustajana).

Vuosien mittaan olen nähnyt monenlaisia tyttöjä ja poikia, monenlaista ryhmäkäyttäytymistä, kaikenlaisia kaverisuhteiden ja -porukoiden syntymisiä, enkä vieläkään suostu allekirjoittamaan stereotypisoitunutta väitettä tyttöjen ja poikien olemuksesta ja ystävyyssuhteista.

Olen muuten itsekin ollut tyttö, enkä silti tunnista luutuneita käsityksiä tytöistä ja pojista, enkä liioin nyt aikuisena naisista ja miehistä. Meitä on niin moneksi, että on silkkaa typeryyttä sulkea silmänsä ihmisyydeltä ja pönkittää turvallisia käsityksiään ja mantrojaan sukupuolten välisistä eroista, tulkita ihmisyyttä/suhteita/ryhmäkäyttäytymistä sen perusteella.

Siitä huolimatta, että osa tytöistä/pojista ja naisista/miehistä uppoaakin stereotypioihin ongelmitta. Suurin osa ihmisistä on ennakoimattomia yksilöitä.

Vierailija
11/18 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun näköjään haukutaan muissakin päiväkodeissa ja kouluissa lapsia sukupuolen perusteella. Mikä ihme siinä on?

En ole ammattilainen, mutta eikö nyt ole jo ihan alkeellinen juttu, että ketään lasta ei tulisi leimata hankalaksi tai häiriköksi? Siitä se hankaluuksien ja häirinnän ura vasta alkaakin!

Kotona väsyneenä kettan kun oikein pinnaa kiristi, sanoin omia lapsiani tuhmiksi, niin kyllä siitä tuli lohduton itku molemmille. Ja äidillekin - hävetti oma käytös.

En ymmärrä miksi ammattilaiset leimaa lapsia.

Ap

Vierailija
12/18 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai se vielä sitten siksikin särähtää korvaan tuo tyttöjen tyypittely, kun itse olen ollut poikatyttö ja porukoissa tykännyt leikkiä niin tyttöjen kuin poikienkin kanssa - ei mitään bestiksiä ole koskaan ollut. Loukkaa se kai jollain tasolla minuakin naisena, kun tyttöjä noin haukutaan hankaliksi. Siksi tämä naisviha-esimerkki, pahoitteluni jos joku siitä loukkaantuu.

Ap vieläkin (sori paasaus)

Vierailija
13/18 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastata, että hyvä että ryhmissä on sekä tyttöjä että poikia. pidän molemmista ihan yhtä paljon!

t. lto

Vierailija
14/18 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taisit nyt ottaa tämän pikku jutun vähän liian raskaasti. ÖITÄ! :-)

Vierailija
15/18 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla peruskauraa sille, jonka lapsi on tai on itse ollut oletusten mukainen, mutta että risoo meitä, jotka ei lapsena eikä aikuisenakaan olla oltu "reiluja jätkiä, jotka viihtyy isossa porukassa ja vetää toista reilusti turpiin kun vituttaa" tai "yhden kaverin bestiksiä ja se bestis vaihtuu kerran viikossa ja pahaa puhutaan aina selän takana".

En usko olevani suuri vähemmistö, kun sanon etten itsessäni tai ympäristössäni näe enemmistönä tuollaista sukupuoliroolittunutta käytöstä. Ja käsi pystyyn se, jonka muka oli vaikea erottaa kummassa lainauksessa puhutaan suomalaisesta tytön roolista ja kummassa pojan? Totuus on kuitenkin monimuotoisempi kuin uskallatte arvatakaan!

Vierailija
16/18 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..meidän päiväkotiryhmässä pojat ovat toistensa kiusaajia, päivittäin. Parikin vanhempaa tapausta on ottanut poikani silmätikuksi ja jo aamulla alkaa se vittumainen virnuilu, teko-kilttiys jne. ja kyllä tekisi mieli sanoa muksulle suoraan että tinttaan, jos vielä kerran kiusaat! Ohimennen tönäisevät, lyövät jne. vaikka aikuinen seisoisi vieressä ja anteeksipyynnöt ovat luokkaa "soooooriiii, X".

Vierailija
17/18 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla peruskauraa sille, jonka lapsi on tai on itse ollut oletusten mukainen, mutta että risoo meitä, jotka ei lapsena eikä aikuisenakaan olla oltu "reiluja jätkiä, jotka viihtyy isossa porukassa ja vetää toista reilusti turpiin kun vituttaa" tai "yhden kaverin bestiksiä ja se bestis vaihtuu kerran viikossa ja pahaa puhutaan aina selän takana".

En usko olevani suuri vähemmistö, kun sanon etten itsessäni tai ympäristössäni näe enemmistönä tuollaista sukupuoliroolittunutta käytöstä. Ja käsi pystyyn se, jonka muka oli vaikea erottaa kummassa lainauksessa puhutaan suomalaisesta tytön roolista ja kummassa pojan? Totuus on kuitenkin monimuotoisempi kuin uskallatte arvatakaan!

Vierailija
18/18 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään nyt sen enempää osoittelematta, ihan kokemuksesta kyllä, jos valita pitäisi, ottaisin mieluummin ohjattavakseni parikymmentä poikalasta kuin kymmenen tyttöä... Ok, pojat on usein vilkkaampia, rajumpia mitä nyt ikinä (ja sit on ne maanhiljaset sielläkin) mutta noin yleistäen - pojat on suoraviivaisempia toiminnassaan kuin tytöt - ja kulkevat mieluummin laumassa. Tytöt pariutuvat helpommin.

Ei pidä sanoa, että KAIKKI, mutta noin yleisesti, jos tyttö ja poikaryhmiä vertaillaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi