Ärsyttää kun Berliinissä pitää AINA maksaa vessasta
Sen ymmärään että kauppakeskuksissa jne vessaan maksaa, mutta Berliinissä on mummot ovella Mäkkärissä, KFC;ssä, lentokentällä, pubeissa ja ruokapaikoissa.. Aina pitää olla se 30-50 sentin kolikko käsillä.
Siis en voi ymmärtää sitä että mennään ravintolaan syömään ja juomaan ja silti vessa maksaa. Meidän 5 henkisellä perheellä meni päivässä varmaan 10 euroa vessamaksuihin
Kommentit (26)
Ovella on lautanen, jossa on valmiiksi pari kolikkoa "pesämunana". Laitat siihen 20c tms tai kävelet kylmän rauhallisesti ohi. Saat ehkä kiukkuisen katseen perääsi, mutta so what!
Maksu ei ole pakollinen ja esim. 20-50 cnt riittää. kävelet vain kylmästi ulos.
Asun Saksassa ja todellakaan nuo vessamaksut ei ole pakollisia ja esim. 20 cnt riittää. Toki on paikkoja mm. huoltoasemat, jossa vessassa käynti maksaa, mutta siellä saat usein hyvityskupongin, jonka voit käyttää ostoksiin asemalla.
Berliinin käytäntöjä en tarkasti, mutta yleisesti muualla MAKSU EI OLE PAKOLLINEN !.
mutta muualla euroopassa kyllä.
se mummu ei tod näk muuta rahaa saa kuin ne tipit. säälikää nyt vähän vanhusta paskanhajussa päivät pitkät! ja jos olette niin köyhiä, ettei 20 senttistä löydy, niin pysykää kotona!
Ja vessat kamalassa kunnossa, paikasta tai hinnasta huolimatta.
Ovella on lautanen, jossa on valmiiksi pari kolikkoa "pesämunana". Laitat siihen 20c tms tai kävelet kylmän rauhallisesti ohi. Saat ehkä kiukkuisen katseen perääsi, mutta so what!
Tegelissä, KFC:ssä ja muutamassa muussa paikassa EI edes lapsia päästetty vessan, jos ei maksanut
Vanha prisaksalaien tapa, että vessassa on mummoja perimässä maksua on siinä mielessä hyvä, että he vastaavat myös siivouksiesta, ja hinta on kohtuullien Helsingin maksullisiin vessoihin verrattuna. On toki helsingissä muutama masktutonkin vessa, mutta ne eovat hyvin epäsiistejä, samoin kaikkien ravintoloiden vessat.
Turha sinun on verrata Hesan maksullisiin vessoihin...minähän sanoin että ymmärrän täysin maksun kauppakeskuksissa ja metroasemilla jne.
Mutta EN YMMÄRRÄ maksua pubissa, ravintolassa tai vaikka Mäkkärissä tai lentoasemalla
suurimmassa osassa keskieuroopan maita vessat maksaa, ei berliini ole ainoa paikka.
ja jopa pikaruokaloissa saattaa olla madame pipi!
en ees muista, koska tai missä olisin täällä vessasta maksanut. Ja Pipi-Madamelle voi vaan heilauttaa tyhjää kättä.
viime viikolla tultiin Berliinistä ja monissa paikoissa ei edes lapsia päästetty vessaan ilman maksua !!!
viime viikolla tultiin Berliinistä ja monissa paikoissa ei edes lapsia päästetty vessaan ilman maksua !!!
Sitten käykää valittamassa/kysymässä asiakaspalveluun tai liikkeen johdolle, mikä tämä käytäntö on ja mihin se perustuu. Ja missä löytyy hinnasto vessan ovella.
Itse en ole Berliinissä maksanut vessasta missään paikassa; ravintoloissa, lentokentällä jne. Taitavat nyt vain kusettaa turisteja.
Ja sitten siellä on niitä vessakassoja.
Suomessa ainoa työpaikka moiselle on assan vessa.
Pakko pitää ovella vahtia joka siiivoaa jokaisen kävijän jälkeen paskat pois
eivat maksa ikina ja vessoja on joka kulmassa joten niita ei tarvii olla etsimassa jos hata yllattaa. Taalla jos otettaisiin vessasta maksu pidettaisiin sita piheytena. Aina on myos vessapaperia ja vessat ovat yleensa tosi siisteja. Euroopassa matkustellessa muistan joskus joutuvani kaantymaan pois vessasta kun olivat niin siivottamassa kunnossa vaikka ovella otettiin maksu ja annettiin kaksi palaa vessapaperia kateen (mihin sekin maara riittaa paperia). Puskapissalla kayminenkin oli hygieenisempaa touhua ja siihen on lapset (pienet) monesti turvautuneet Euroopan reissuilla.
Minäpä olen Saksassa joutunut yleisessä vessassa maksamaan erikseen peilin edessä kampaamisesta (omalla kammalla)! "Kämmen vor dem Spiegel 10 c". Repikää siitä.
eivat maksa ikina ja vessoja on joka kulmassa joten niita ei tarvii olla etsimassa jos hata yllattaa. Taalla jos otettaisiin vessasta maksu pidettaisiin sita piheytena. Aina on myos vessapaperia ja vessat ovat yleensa tosi siisteja. Euroopassa matkustellessa muistan joskus joutuvani kaantymaan pois vessasta kun olivat niin siivottamassa kunnossa vaikka ovella otettiin maksu ja annettiin kaksi palaa vessapaperia kateen (mihin sekin maara riittaa paperia). Puskapissalla kayminenkin oli hygieenisempaa touhua ja siihen on lapset (pienet) monesti turvautuneet Euroopan reissuilla.
Vai ihanko itse pysyvät puhtaina?
taalla ei maksa kauppojen, kauppakeskusten, pubien yms vessat ikina. Ainoat maksulliset vessat mihin olen tormannyt ovat olleet asemilla tai yleisia vessoja isojen kaupunkien keskustoissa; maksu 20 tai 30 pencea. Koskaan en ole lentokentilla nahnyt maksullista vessaa, aika monessa Euroopan maassa olen kaynyt.
Sita vastoin Suomessa tuntuu olevan paljon maksullisia vessoja, jopa kaupoissa mika on tosi torkeata mun mielesta.
Sita vastoin Suomessa tuntuu olevan paljon maksullisia vessoja, jopa kaupoissa mika on tosi torkeata mun mielesta.
Miksi minun pitäisi maksaa siitä jos joku ei osaa säädellä ruumiintoimintojaan. Normaali ihmisen ei tarvi juosta vessassa jatkuvasti, riittää kun aamulla käy kotona.
suurimmassa osassa keskieuroopan maita vessat maksaa, ei berliini ole ainoa paikka.
ja jopa pikaruokaloissa saattaa olla madame pipi!en ees muista, koska tai missä olisin täällä vessasta maksanut. Ja Pipi-Madamelle voi vaan heilauttaa tyhjää kättä.
kävin jollain markkinoilla vessassa, ja siinä mummeli huusi kuin itse perkele "vierzig cent!!!"... Ei paljon voinut jättää maksamatta, se olisi varmaan kampannut mut siihen jos olisin yrittänyt kävellä ohi.
Minä maksan mieluusti että pääsen siivottuun vessaan.
ja jopa pikaruokaloissa saattaa olla madame pipi!
ja lapset maksavat vähemmän tai ovat jopa ilmaisia