Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aurallisesta migreenistä

Vierailija
10.09.2012 |

Voiko aurallinen migreeni olla joka kerta sellainen, että siihen ei liity päänsärkyä eikä myöskään muita häiriöitä kuin vain sokea piste ja välkkyminen näkökentässä?

Entä te joilla on taipumusta migreeniauraan, miten toimitte julkisilla paikoilla liikkuessa, kun itse en ainakaan nähnyt kohtauksen aikana juuri mitään?

Entä onko joitain (lääkkeettömiä) keinoja joilla välttää kohtauksen tuleminen?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liittyi voimakas kipu mutta ei auroja. Pari vuotta sitten migreenit muuttuivat kivuttomiksi mutta aurallisiksi. Ikinä en tosin ole ollut niin pahaa, etten olisi eteeni nähnyt. Kivullisen kohtauksen ehkäiseminen oli helpompaa, nykyään en oikein osaa sanoa mikä laukaisee kohtauksen.

Vierailija
2/6 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 - 20 minuuttia simisssä välkkyy kirkkaat sahalaitakuviot, näkökentästä häviää puolet yms. Kamala tunne. Kohtauksen jälkeen raskas olo muttei välttämättä päänsärkyä.

Kaupungilla jos iskee, niin on kamala tunne kun ei näe kunnolla eteensä. Olen mennyt istumaan jonnekn penkille ja soittanut jonkun hakemaan.

Näitä kohtauksia on pari kolme kertaa vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla laukaisee voimakkaat hajut.

Miksi et ottaisi lääkettä kun niitä on kuitenkin keksitty ihmisille avuksi?

Lääkkeet palauttavat näön minulla noin vartissa. Ihan tavallista ketoriiniä tai buranaa vedän tupla-annoksen.

Vierailija
4/6 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli varsinkin teininä todella usein päänsärkymigreeniä mutta ilman näköhäiriöitä. Viikko sitten tuli ensimmäistä kertaa migreeniaurakohtaus johon liittyi sokea piste & välkkymistä silmässä mutta ei päänsärkyä. Huolestuttaa vaan, että kuinkahan usein tuollaista on odotettavissa & voiko olla vielä rajumpia oireita. Jos kohtaus iskee muualla kuin kotona.

ap

Vierailija
5/6 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa aina oikean silmän näkökentän välkkymisellä. Silmään ilmestyy puolikuun mallinen, sahalaitainen kuvio, vasemmasta silmästä näkökenttä sumenee täysin.

Mulla migreenin laukaisee kirkkaat valot. Näköhäiriöiden kanssa tulee käsi kädessä puheen häiriöt eli puhekyky lähtee lähes aina, lähes täysin. Usein myös vasen käsi puutuu, samoin osa kasvoista.

Itse kohtaus kestää tunnista kolmeen tuntiin. Kohtauksen jälkeen on todella voimaton olo ja järki ei juokse pariin päivään. Esimerkiksi autolla ajo ei onnistu, koska reaktiokyky on muutaman päivän ihan nollassa.

Vierailija
6/6 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla tulee onneksi harvoin, 1-2 krt vuodessa. näkö lähtee ja valot vilkkuu vaan silmissä, yleensä puutuu vielä toinen puoli kasvoista niin että vaikea puhua tai juoda sekä vasen käsi niin että ote ei pidä.

Edellinen kohtaus tuli italian reissulla, ja otti aika koville. ei lääkkeitä mukana, niin sain tilanteen haltuun suurella määräällä kofeiinia. Jostain syystä mulla siis colajuomat ja kahvi helpottaa tuota kohtausta vaikka jotkut taas saavat oireita juuri näistä. toinen mikä helpotta on hieroa varovasti niskaa ja pyöritellä nilkkoja ja ranteita, eli veri kiertämään vaikka istuisi paikallaan. Pimeä, viileä ja hiljainen paikka helpottaa myös oireita. lääkärissä olen joskus kohtauksen aikaan käynyt, mutta nykyisin tiedän sen turhaksi. Siellä annetaan yleensä nenäsumutteena lääke, mutta omat kohtaukset menevät nopeammin ohi levolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi