Päiväkodissa kihomatoja. Mihin toimiin ryhdyttävä?
Mulla ei tietoa, että meillä olisi, kun ei kenelläkään ole pylly kutissut tai ainakaan mulle valitettu. Mutta 2-ja 4-vuotiaat laittavat käsiä ja leluja jatkuvasti suuhun, niin ajattelin pitäiskö kotona kuitenkin jotenkin varautua. Lääkettä en turhaan viitsisi antaa ja pyrin kotona tottakai parantamaan käsihygieniaa, mutta kannattaisko lakanat vaihtaa ja unilelut pestä? Entäs muut lelut, jotka pyörii lasten huoneessa ja lapset niiden keskellä vähissä pukeissa pyöriin? Pistänkö pehmot pakkaseen? Riittääkö yön yli? Ja huutelen muovijutut? Kamalasti pölyä lastenhuoneessa aina on vaikka viikottain imuroin, mutta lapset heittelee peittoja jne.
Kommentit (8)
vähän aikaa sitten luin jostain lääkärin kirjoittaman artikkelin siitä, kuin usein kihomatojen vuoksi ryhdytään turhiin ja liiallisiin toimenpiteisiin. Esim. tyyliin desinfioidaan koko talo, lelut yms. Lakanoiden vaihto, kynsien leikkuu, käsien pesu eli ns. tarkennettu perushygienia lääkehoidon kera auttaa. Toki madot saattavat usein olla sitkeitä hävitettäviä,mutta liiallisesta vouhkaamisesta ei ole yhtään apua. Ja madot tulevat jos ovat tullakseen. Itse sain ensimmäisen kerran kihomatoja 19-vuotiaana, kun olin kesällä hoitamassa tuttavaperheen lapsia pari viikkoa. Enkä edes joka päivä. Joten eipä niiltä oikein voi suojautua etukäteen =)
kynsien leikkauskin on ihan hyvä. Lääkkeet vasta jos näkyy matoja. Siinä kannattaa olla kyllä valppaana.
ja rauhoitu, ei se niin kamalaa ole.
Tarkoitus ei ole kääntää mahdollista veistä haavassa, mutta kun itse madot sain 19-vuotiaana, oli se aivan järkyttävää!!! Se kutina oli jotain sanoinkuvaamatonta, melkein kipua! Pahinta oli kuitenkin, kun tunsit, miten ne madot luikertelivat peräpäässäsi. Meinasin pyörtyä ällötyksestä. Jokainen vessassakäynti oli yhtä tuskaa. Kolmeen päivään en kyennyt liikkumaan kodistani mihinkään. En yhtään ihmettele jos lapset raapivat ja ovat itkuisia ja kärttyisiä koska aikuisellekin tuo oli hyvä helvettiä!
Jos matoja tulee teille niin sitten lääkitys ja lakanoiden vaihto yms.
Jo päiväkodissa on kihomatoja niin päiväkoti tiedottaa siittä kyllä vanhemmille ja antaa "hoito-ohjeet" mitä pitää tehdä.. Niin ainakin meidän päiväkoti teki..
Kynsien leikkaamista, kaikkien petivaatteiden pesua ei vaan lakanat, kaikille suositeltiin myös sen lääkkeen otttamista vaikka ei matoja oliskaan.. siittä on nyt jo pari kolme vuotta ni en tarkkaan muista mutta kannattaa googlata ni varmaan saat tietoa..
Jos jollakin tänään löytyy kihomatoja, voi ne teidän lapsissa tulla esiin vasta kuukauden päästä ja silloin vasta se lääke tehoaa.
Hei,
Onko kellään tietoa, onko mitään virallista ohjeistusta tai säädäntöä siitä, saako päiväkodeissa käyttää kankaisia käsipyyhkeitä, edes nimikoituja? Nehän menevät helposti sekaisin ja tippuvat lattialle ja sen jälkeen pöpöt leviävät. Hammasharjathan aikoinaan poistuivat, koska menivät nimikoinnista huolimatta aina sekaisin ja vaikutus oli negatiivinen.