Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos mies sanoo vaimoaa emännäksi...

Vierailija
09.09.2012 |

... niin onko se positiivinen vai negatiivinen ilmaus?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alistamista, naisen alentamista, vanhanaikaista. Ei mitään hyvää.

Alistamista? Eikös silloin ennen vanhaan sanaa emäntä käytetty kuvaamaan sitä talon "korkeimmassa" asemassa ollutta naista. Ja kyllä mun mielestä tämän takia sanaan liittyy edelleen kunnioitusta.

Vierailija
22/31 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiisi olla kohta entinen "isäntä". Todella tylsä nimitys minusta.

Ei hyvin mene jos parisuhde kaatuu tällaiseen.

Miksen voi sanoa toiselle. "En pidä, että minua kutsutaan emännäksi. Sano mielelummin XXX."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junttimaista, mutta yleensä sillä ei haeta mitään alistavaa eikä sen puoleen ylistävääkään sävyä. Ällö ilmaus silti. Vieläkin ällömpi ja juntimpi on se nainen, joka kutsuu miestään isännäksi!

Vierailija
24/31 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

akka vaimosta, äijä (vähän vanhemmasta miehestä)

emäntääkin käytetään eikä kellään ole hernettä nenässä. Pohjanmaalla asutaan

Vierailija
25/31 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junttimaista, mutta yleensä sillä ei haeta mitään alistavaa eikä sen puoleen ylistävääkään sävyä. Ällö ilmaus silti. Vieläkin ällömpi ja juntimpi on se nainen, joka kutsuu miestään isännäksi!

miksi se on ällöä ja junttia - käsitän, että junttius on negatiivinen asia? Asun maaseudulla, ja täällä tosi monet puhuttelevat puolisoitaan isännäksi ja emännäksi. Ei sinun tietenkään tarvitse näin tehdä, mutta mikä tekee esimerkiksi minun naapureistani juntteja, kun he sanovat näin?

Vierailija
26/31 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupunkilaisen selittää maalaisjuntille, miksi kaupunkilaisen silmään kaikki maalaiset ovat juntteja. Nyt näen teidät siellä kumisaappaat jalassa ja flanellipaidat päällä ajelemassa traktorilla lehmän paskassa.

Ja se, että sanoo "isäntä" tai "emäntä", kun tarkoittaa ammattinimikettä, ei ole junttimaista, mutta jos niitä käytetään merkityksessä "puoliso" niin se on junttimaista. .

Vierailija
27/31 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on positiivinen :)

Olin miehelle jo emäntä seurusteluaikana, enkä kokenut siinä mitään pahaa.

nim. ei mikään maatalon emäntä kumminkaan :)

Vierailija
28/31 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupunkilaisen selittää maalaisjuntille, miksi kaupunkilaisen silmään kaikki maalaiset ovat juntteja. Nyt näen teidät siellä kumisaappaat jalassa ja flanellipaidat päällä ajelemassa traktorilla lehmän paskassa. Ja se, että sanoo "isäntä" tai "emäntä", kun tarkoittaa ammattinimikettä, ei ole junttimaista, mutta jos niitä käytetään merkityksessä "puoliso" niin se on junttimaista. .

löytyy aika paljon juntimpia kuin moni maalainen. Meillä ei käytetä kumisaappaita eikä flanellipaitoja, ei ole edes lehmänpaskaa. Traktorit on automaattivaihteisia ja ilmastoituja.

Jos mä tulen sua vastaan Stockmannilla, sä et huomaa että olen maalainen. =O)

Vierailija
29/31 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupunkilaisen selittää maalaisjuntille, miksi kaupunkilaisen silmään kaikki maalaiset ovat juntteja. Nyt näen teidät siellä kumisaappaat jalassa ja flanellipaidat päällä ajelemassa traktorilla lehmän paskassa.

Ja se, että sanoo "isäntä" tai "emäntä", kun tarkoittaa ammattinimikettä, ei ole junttimaista, mutta jos niitä käytetään merkityksessä "puoliso" niin se on junttimaista. .

mutta sä kyllä kuulostat enemmän juntilta noine ennakkoluuloinesi. Sun mielikuva maalaisesta on tuo, mutta kai ymmärrät, että se kertoo vain siitä, miten rajoittunutta sun ajattelu on, ei ollenkaan siitä, millaisia maalaiset ovat.

Mullakin on kuitenkin yliopistokoulutus, olen asunut Suomessa neljällä eri paikkakunnalla ja kahdesti ulkomailla.

Vierailija
30/31 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tuo nimitys kyllä häiritsi, mutta nyt olen jo antanut periksi. Yhteisiä kilometrejä alkaa olla takana sen verran, että kaipa minä pian jo alan ollakin emäntä... Sen kuitenkin tiedän, ettei se mikään haukkumasana ole.

Vierailija
31/31 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies nimittää emännäksi, mammaksi, yms. En ole pitänyt pahana...

Asian vierestä ihmettelen, miksi miehet puhuvat puolisoistaan työkavereille/kavereille aina juurikin emäntä, mamma, muija, akka... Naiset taasen puhuvat puolisoistaan yleensä etunimillä? Mun mies ei tiedä kenenkään työkaverinsa vaimon/tyttöystävän nimeä, pidän jotenkin outona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi