Jos mies sanoo vaimoaa emännäksi...
... niin onko se positiivinen vai negatiivinen ilmaus?
Kommentit (31)
Voiisi olla kohta entinen "isäntä". Todella tylsä nimitys minusta.
jotka kutsuvat toisiaan isänniksi ja emänniksi, se taitaa olla positiivista. Heidän tyttärensä on aika usein "neiti".
Ulkopuolisen korvaan toi kuulostaa oksettavalta. Mun mies erehtyi kerran sanomaan mua emännäksi, koska kaikki sen kaveritkin käyttää samaa ilmaisua. Mulkaisin niin pahasti, että oppi taas sanomaan vaimoksi, puolisoksi tai ihan vaan etunimeltä kutsumaan seurassa, jossa tunnetaan minutkin.
se on todella herttaisesti sanottu ^^ "tuleppas tänne kainaloon emäntä"
ja sanoo toisinaan tietyllä äänensävyllä ja nimenomaan "omistavasti" (ei isossa seurassa vaan keskenämme tai läheisten parissa). Minussa nyt ei herätä positiivista eikä negatiivista tunnetta. Ollaan noin 30v.
se on todella herttaisesti sanottu ^^ "tuleppas tänne kainaloon emäntä"
Hauskoja ja leikkimielisia nimityksia puolisosta kaytettyina, seka emanta etta isanta. :)
jos jotain nimitystä inhoan, niin se on "Mamma".
en osaa ajatella että sitä edes voisi sanoa negatiiviseen sävyyn.
Kertoo ihmisistä ja heidän parisuhteestaan paljon, ei siis hyvää.
Meillä se on täysin luontevaa sanoa isäntä ja emäntä.
mitä negatiivisia asioita se tuo mieleesi?
Eikä yhtään haittaa :) Isäntä hänkin on :D
Alistamista, naisen alentamista, vanhanaikaista. Ei mitään hyvää.
Aika harvoin isäntä mua kuitenkaan emännöittelee.
Heittelisin esineillä jos mua kutsuttais mammaksi. Miehen veli kutsuu vaimoaan "meidän mammaksi" ja musta se on jotenkin oksettavaa vaikka hän muodoiltaan muumimammaa muistuttaakin
jostain syystä usein naisia sanotaan mammoiksi. Miksi, sitä en tiedä. Oma mieheni ei sano mua mammaksi, protestoisin siitä kyllä (vaikkei mussa herätä mitään tunteita muiden nimitykset puolisoistaan).
Että mies on kotoisin Pohjanmaalta tai Itä-Suomesta. Ei muuta.
Itse en tuollaista ilmaisua käyttäisi.
Mitä tekemistä emännäksi kutsumisella on alistamisen kanssa? Talossa on aina isäntä ja emäntä. Jos sinä et ole se emäntä niin onko teillä kolmaskin? Suututko siitäkin jos sinua sanoo naiseksi?
Alistamista? Eikös silloin ennen vanhaan sanaa emäntä käytetty kuvaamaan sitä talon "korkeimmassa" asemassa ollutta naista. Ja kyllä mun mielestä tämän takia sanaan liittyy edelleen kunnioitusta.
ja kontekstista.