Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitseeko lääkärin olla kovinkaan älykäs

Vierailija
09.09.2012 |

verrattuna vaikkapa matemaatikkoon tai fyysikkoon? Eikö se opiskelukin ole lähinnä vaan ulkolukua ja työssä sitten muistellaan, että ahaa, tuo ja tuo oire, siis viittaa tuohon tautiin ja siihen määrätään tuo lääke.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon potilas sitten vastaa kertomalla sairauden nimen, oireet ja hoidon. Kaikki on selvitetty etukäteen googlaamalla.

Ei tarvitse lääkärin yhdistellä itse oireita ja sairauksia.

Vierailija
2/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tarkoitan, että eihän siinä ammatissa sellaista "neroutta" tarvita kuin mitä jotkut vaikka matematiikot pähkäilleessään hyvin abstrakteja ja monimutkaisia asioita.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valelääkäreitä. Oletko kuullut valematemaatikoista?

Vierailija
4/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhden kerran tavannut älykkään tuntuisen lääkärin, gynekologin. Hän tosiaan uppoutui mun asiaan ja pohti ja mietti ja piirsi paperille kaavioita ja sitten vielä selitte ne mulle.

Vierailija
5/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valelääkäreitä. Oletko kuullut valematemaatikoista?

No en ole kuullut, mutta tokihan voisi olla hyväkin matemaatikko ilman mitään muodollista koulutustakin. Ts. voisi toimia hyvällä menestyksellä matematiikon työssä, vaikka ei olisi mitään tutkintoa.

Vierailija
6/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siksi on fiksu?

Tutkimusten ja arvioiden mukaan juuri esim. matemaatikot ja fyysikot ovat kaikkein älykkäimpiä ja varsinkin fyysikot eivät useinkaan pidä joitakin muita tieteenaloja edes oikeina tieteenaloina. Siis vaikka jotain kasvatustiedettä.

Olen yhden kerran tavannut älykkään tuntuisen lääkärin, gynekologin. Hän tosiaan uppoutui mun asiaan ja pohti ja mietti ja piirsi paperille kaavioita ja sitten vielä selitte ne mulle.

Vierailija
7/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli piirsi kirkkoveneitä paperille ja siksi on fiksu?

Tutkimusten ja arvioiden mukaan juuri esim. matemaatikot ja fyysikot ovat kaikkein älykkäimpiä ja varsinkin fyysikot eivät useinkaan pidä joitakin muita tieteenaloja edes oikeina tieteenaloina. Siis vaikka jotain kasvatustiedettä.

Vierailija
8/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vaikka jotain kasvatustiedettä.

No ei kasvatustiedettä pidä tieteenä kukaan muukaan... Yritin lukea sivuaineena, mutta oli niin tuubaa että ei pää kestänyt. Luin sitten sivuaineen psykologiasta, se on sentään lähempänä oikeaa tiedettä.

Vierailija
9/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

monta isoa leikkausta, enkä olisi matemaatikkoa tai fyysikkoa päästänyt itseäni leikkelemään. En edes räätäliä tai muodinluojaa.

Älykkyydestä entiedä, mutta järkeä on oltava.

Vierailija
10/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että opiskellessa tarvitsee jonkin verran yleisälykkyyttä (eikä saa olla matematiikankaan kanssa ihan palikka) jotta pystyy hahmottaan mikä liittyy mihin. Isoja kokonaisuuksia jotka koostuvat älyttömän pienistä yksityiskohdista. Ei ihan helppoa kaikille.

Työssä ei välttämättä mitään luovaa älykkyyttä tarvita (sitähän tarkoitit?), suurin osa lääkärin työstä on niinkuin täälläkin jo arveltiin sellaista ennalta sovittujen ja suunniteltujen hoitolinjausten toteuttamista rajalliseen määrään diagnooseja. Diagnosoinnista se näkyykin onko fiksu lääkäri vai vähemmän fiksu: fiksumpi ottaa huomioon isomman kirjon mahdollisuuksia ja osaa tehdä taustoittavia kysymyksiä paremmin. Vähemmän fiksu alkaa ensin hoitaa ilmeisintä vaihtoehtoa ja vasta jos se ei toimi, alkaa miettiä muita.

Tutkijalääkärit on sitten erikseen.

Vierailija
11/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä ninkään luovuutta mutta on kyettävä muistamaan valtavasti asioita. On tunnettava terveydenhuoltosysteemikin hyvin. On oltava hoksaamiskykyä että pystyy arvioimaan potilaan tilannetta hätätapauksissa ja tehtävä rohkeita päätöksiä. On oltava henkistä vahvuutta koska vastuu on lääkärillä suuri. On oltava sosiaalisia taitoja jotta pärjää sairaaloiden tai muiden yksiköiden työyhteisöissä.

Kaikki tuntemani hyvät lääkärit ovat älykkäitä ihmisiä. Ei lääkikseen tyhmät ja laiskat pääse. Vaadittava älykkyys on kuitenkin erilaista kuin vaikka tarvitaan Aalto-yliopistosta arkkitehdiksi valmistumiseen.

Vierailija
12/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu on ns ammattikoulumaista eli tekemällä opetellaan ja saat tukiopetusta tarvittaessa jne jne. Kouluun pääseminen aika vaikeaa kuten moneen muuhunkin. Minulla on kaksi hyvää ystävää lääkäreinä ja kumpikaan heistä ei ollut älykkäitä, oikeastaan päinvastoin todella toheloita ja joutuivat lukemaan mielettömästi pärjätäkseen lukiossa jne.

Vierailija
13/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varma että hän uppoutui sun asiaan. Miten syvälle hän upposi? Kyllä siitä kaavionkin saa. Riippuu mitä siihen kaavioon laittaa.

Vierailija
14/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, että pääsi ei kestänyt, onneksi monen muun kestää. Saadaan siltäkin tieteenalalta tutkimusta.

Siis vaikka jotain kasvatustiedettä.

No ei kasvatustiedettä pidä tieteenä kukaan muukaan... Yritin lukea sivuaineena, mutta oli niin tuubaa että ei pää kestänyt. Luin sitten sivuaineen psykologiasta, se on sentään lähempänä oikeaa tiedettä.

Vierailija
15/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain Mensa-tyyppistä vai tunneälyä, elämänkokemuksen mukanaan tuomaa viisautta vai mitä? Kuvailet tuossa avauksessa, että lääkärin pitää ainakin olla hyvämuistinen (ja ollut opintojensa aikaan niin motivoitunut, että jotakin on jäänyt päähän). Sekö ei ole älykkyyttä?

Minä haluan älykkään, viisaan, taitavan lääkärin.

Miten matemaatikon tai fyysikon älykkyys ilmenee, verrattuna esim. taiteilijaan?

verrattuna vaikkapa matemaatikkoon tai fyysikkoon? Eikö se opiskelukin ole lähinnä vaan ulkolukua ja työssä sitten muistellaan, että ahaa, tuo ja tuo oire, siis viittaa tuohon tautiin ja siihen määrätään tuo lääke.

Vierailija
16/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkeria ja rahanahneita ja vallanhimoisiahan ne ovat, eivät todellakaan älykkäitä.

Vierailija
17/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain Mensa-tyyppistä vai tunneälyä, elämänkokemuksen mukanaan tuomaa viisautta vai mitä? Kuvailet tuossa avauksessa, että lääkärin pitää ainakin olla hyvämuistinen (ja ollut opintojensa aikaan niin motivoitunut, että jotakin on jäänyt päähän). Sekö ei ole älykkyyttä?

Minä haluan älykkään, viisaan, taitavan lääkärin.

Miten matemaatikon tai fyysikon älykkyys ilmenee, verrattuna esim. taiteilijaan?

että lääkäri ei tarvitse abstraktia ajattelua. Lääkärin työ on kuin putkimiehen työtä, hyvin konkreettista. Matemaatikko tai filosofi tarvitsee aivan eri tavalla ajattelua kuin lääkäri.

Vierailija
18/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, olenko riittävän objektiivinen vastaamaan ap:n kysymykseen, mutta ainakin tiedän, mistä puhun (toisin kuin jotkut täällä).

Lääkärin työ toki on hyvin käytännönläheistä ja kokemus tuo varmuutta jne, mutta kyllä se pääsääntöisesti melkoista salapoliisihommaa kuitenkin on. Mitättömän oireen takana voi olla vakava sairaus tai toisaalta huomattavatkin oireet saattavat olla yhtä tyhjän kanssa. Jotta voi onnistua lääkärin työssä, täytyy olla ns. herkkä vainu, loogista päättelykykyä ja hyvä paineensietokyky. Pitää myös hallita monta asiaa yhtä aikaa ja kyetä ajattelemaan kirkkaasti kovassakin kiireessä.

Näin ollen sanoisin, ettei mitään Mensa-tasoista älykkyyttä vaadita, mutta kyllä sen äo:n pitää olla varmasti satasen paremmalla puolella pitkälti, että hommassa pärjää, saatika että edes pääsee sisään koko tiedekuntaan.

Vierailija
19/19 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nykyään SUOMESSA ole niin, että "miltä näyttää".  Voit rötöstellä kuinka paljon vaan, jos valitset HYVÄN JURISTIN (asianajajan)................................

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi