Olen opettaja ja luokkani vanhemmat haluavat lapsensa leirikouluun.
Kommentit (65)
Siis kaikki käytännön asiat, eli rahankeruun, paikan valinnan, ohjelman suunnittelu ( yhdessä opettajien kanssa tietysti, ja toki lapset saivat sanoa sanansa myös), matkat, vakuutukset yms. Lapseni leirikouluun läksivät molemmat luokat yhdessä, ja molemmilta luokilta yksi isä ja yksi äiti ja opet. Eli kuusi aikuista matkassa. Jos jompikumpi ope olisi sairastunut, niin yksi koulun opeista oli valmiudessa paikkaamaan ja lähtemään mukaan.
Opettajalla ei ole velvollisuutta lähteä leirikouluun tai edes päivän luokkaretkelle. Jos vanhemmat haluavat kerätä rahaa, että luokka pääsee viikoksi reissuun, he voivat toki sen tehdä ihan oma-aloitteisesti ja anoa poissaololuvat ja valvoa lapsia retkellä tai leirillä ihan itse. Opettajan velvollisuus on opettaa koulupäivän aikana, ei järjestää vuorokausia kestäviä huvituksia niin, että vanhemmat pääsevät itse samaan aikaan etelään viikoksi tai pitämään viikon ryyppyputkea vailla huolta lapsestaan.
Minä en lähde yläasteluokkani kanssa edes päivän retkelle. Sanon sen aina ihan suoraan heti seiskaluokan aluksi luokalle, samoin vanhempainillassa vanhemmille. Luokkaretki meiltä lähimpään suurkaupunkiin veisi 10-15 tuntia, eikä meillä makseta yhtään mitään ylimääräistä retkeilystä. Lisäksi valvojia olisi yksi, eli minä, 25 oppilasta kohti. Miten minä pystyisin pitämään silmällä kaikkia yhtäaikaa, kun usein vierailukohteet ovat esim. museo, huvipuisto, ostoskeskus, eläintarha tms.? Porukassa on aina niitä, jotka livistävät heti kun silmä välttää, menevät tupakalle, on viinapulloja repussa (joskus jopa vanhempien ostamia), ei tulla ajoissa linja-autolle, jolloin menee ylimaksu, jota täytyy ruveta perimään jälkikäteen...
Minä olen ihan tarpeeksi monta luokkaretkeä tehnyt, joten tiedän kyllä, mitä on olla koulun ulkopuolella vastuussa 25 teini-ikäisestä, joiden joukossa on vähintään neljäsosa tarkkistyyppejä. Kiitos ei, viekää itse kakaranne retkelle. Minä en enää lähde valvomaan kenenkään sekopäistä jälkikasvua.
Pystytkö vaikuttaa leiripaikkaan tai kestoon? Että olisi sellainen, että luokkasi vaikeat tapaukset pärjäisivät? Kerro suoraan vanhemmille, miksi et halua leirikouluun (liian suuri vastuu, pienet lapset & yh). Mutta leirikoulussa koko luokka yleensä saa yhteishenkeä. Siksi se on tärkeä. Vaadi, että tulisi kolme vanhempaa mukaan. Voi muuttua ääni kellossa ja sitten näet kuinka vahvasti haluavat leirikoulua.
Sinun ei tarvitse suostua, eikä sinun tarvitse edes perustella sitä mitenkään. Sanot vain, ettei se kuulu työvelvollisuuksiisi eikä sinua kiinnosta vapaa-ajalla huolehtia vieraista lapsista ilmaiseksi. Voit sanoa, että tottakai luokka voi lähteä leirikouluun, mutta sinä et sinne lähde valvojaksi.
Kuinka moni vanhempi täällä lähtisi ilmaiseksi 20 tuntemattoman lapsen kanssa leirille ja ottaisi heistä vastuun ympäri vuorokauden kaikissa tilanteissa ihan vain sen takia, että lapset saavat kokea yhteishenkeä? Ei kukaan. Vaikka olisi opettanut jotain luokkaa 2-4 vuotta, ei silti tunne niitä lapsia. Tietää kyllä, millaisia he ovat siellä koulussa, mutta leirillä lapset eivät ole samanlaisia.
Tällä palstalla ei taideta oikein tajuta, että me emme elä missään onnelassa, jossa kaikki lapset ovat kilttejä äidin mussukoita ja tottelevat aina opettajaa. Muutaman kiltin lapsen kanssa voisikin jonkun retken tehdä, mutta ihan oikeasti jokaisessa koulussa ja luokassa on niitä hullujakin tapauksia, jotka vaarantavat kaiken.
Lain mukaan jos retkelle lähdetään, sinne on kaikkien päästävä - ja rahankeruu ei muuten ole mikään velvollisuus vaan jos joku ei halua maksaa tai kerätä rahaa, hänellä on silti oltava yhtäläinen oikeus reissuun. Ne häiriköt on siis ihan pakko ottaa sinne mukaan. Samoin kaikkien lasten on päästävä, maksoivat he retkestä/leiristä tai eivät.
Olen järkännyt nyt kahdelle lapsistani kuutoselle leirikoulun, kerännyt muiden vanhempien kanssa rahat, suunnitellut ja hoitanut kaiken ja ollut myös mukana koko viikon. Palkatta. Opettajat osallistuivat ilomielin, kun saivat tulla "valmiiseen pöytään". Kaikilla oli molemmilla kerroilla tosi mukavaa. Kalliiksihan se mulle tuli, mutta lasten eteen teen sen mielelläni. On ilo olla leirikoulussa ja nähdä lasten ilo!