Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen opettaja ja luokkani vanhemmat haluavat lapsensa leirikouluun.

Vierailija
09.09.2012 |

Minä en halua lähteä. Mitä teen?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano niille vanhemmille että voivat järjestää leirinsä koulun ulkopuolella.

Vierailija
2/65 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot vanhemmille, että perhesyiden tms. vuoksi et pysty lähtemään leirikouluun. Ei kukaan voi pakottaa sinua :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kuulu opetussunitelmaan, niin et lähde.

Minkäikäiset lapset? Voisitko kuvitella, että lähtisit yhdeksi-kahdeksi yöksi johonkin lähelle?

Vierailija
4/65 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten minä leimaudun huonoksi opettajaksi.

ap

Vierailija
5/65 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit tehnyt pelin selväksi jo aikaisemmin

Meillä tokan luokan vanhempainillassa Ope sanoi että Hän ei sitten lähde mihinkään leirikouluun kuudella hän ei ole leirikouluihmisiä, että mieluummin tekee jonkun päiväretken joka kevät.

Selvä peli alusta alkaen.

Vierailija
6/65 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta leirikoulussa koko luokka yleensä saa yhteishenkeä. Siksi se on tärkeä.

Munkin mielestä leirikoulun paras anti voi olla se, että luokan yhteishenki paranee. Mutta jos retkeä suunnitellaan 6. luokan keväälle, niin opettajan motivaatio parantaa luokan yhteishenkeä on aika minimaalinen. Ehkä ryhmä hajoaa yläkouluun mentäessä, joten vaivannäkö menee hukkaan. Eikä opettaja joka tapauksessa pääse itse nauttimaan leirikoulutyön hedelmistä, koska ei ole ryhmän kanssa tekemisissä leirin jälkeen kuin pari viikkoa.

Leirikoulun kohdalla voi siis miettiä sitäkin, että olisiko sille olemassa jokin parempi ajankohta kuin 6. luokalla.

Vierailija
7/65 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen lapsista oli yön yli retkellä eikä pitänyt siitä yhtään. Mölyttiin yli puolen yön ja seuraava päivä meni rättiväsyneenä.

Itse olin viikon leirikoulussa 9-luokalla ja voi sitä menoa. Oli ope ja vanhempia vahtimassa mutta hekin ryyppäilivät. Kuten osa oppilaistakin. Kaupungille karattiin, tupakkaa polteltiin salaa ja oltiin kuin irtipäässyt hunnilauma, joten ymmärrän sinua opettaja. Pidä pintasi, pakko ei ole.4

Vierailija
8/65 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja me teemme kehitysvammaisten lasten kanssa yöretkiä. Saamme ensimäiseltä päivältä palkan 10 tuntia, toiselta 8 tuntia, vaikka työaika on ympäri vuorokauden. Jonkun on pakko olla yöllä vastuussa ja ns. yökkö.

Eli kyllä muutkin joutuvat tekemään ilmaista työtä, kuin opettajat.

En tällä tarkoita sitä silti, että tarvitsee lähteä leirikouluun. Mutta joskus ärsyttää kun opettajat aina mainostavat, kun he joutuvat tekemään ilmaista työtä ja he joutuvat iltaisin tekemään sitä ja tätä ja vain opettajat.

Monissa muissakin ammateissa joutuu vapaa-aikanaan paljon tekemään asiakkaisen hyväksi ihan ilmaiseksi työtä.

Opettajalla ei ole velvollisuutta lähteä leirikouluun tai edes päivän luokkaretkelle. Jos vanhemmat haluavat kerätä rahaa, että luokka pääsee viikoksi reissuun, he voivat toki sen tehdä ihan oma-aloitteisesti ja anoa poissaololuvat ja valvoa lapsia retkellä tai leirillä ihan itse. Opettajan velvollisuus on opettaa koulupäivän aikana, ei järjestää vuorokausia kestäviä huvituksia niin, että vanhemmat pääsevät itse samaan aikaan etelään viikoksi tai pitämään viikon ryyppyputkea vailla huolta lapsestaan.

Minä en lähde yläasteluokkani kanssa edes päivän retkelle. Sanon sen aina ihan suoraan heti seiskaluokan aluksi luokalle, samoin vanhempainillassa vanhemmille. Luokkaretki meiltä lähimpään suurkaupunkiin veisi 10-15 tuntia, eikä meillä makseta yhtään mitään ylimääräistä retkeilystä. Lisäksi valvojia olisi yksi, eli minä, 25 oppilasta kohti. Miten minä pystyisin pitämään silmällä kaikkia yhtäaikaa, kun usein vierailukohteet ovat esim. museo, huvipuisto, ostoskeskus, eläintarha tms.? Porukassa on aina niitä, jotka livistävät heti kun silmä välttää, menevät tupakalle, on viinapulloja repussa (joskus jopa vanhempien ostamia), ei tulla ajoissa linja-autolle, jolloin menee ylimaksu, jota täytyy ruveta perimään jälkikäteen...

Minä olen ihan tarpeeksi monta luokkaretkeä tehnyt, joten tiedän kyllä, mitä on olla koulun ulkopuolella vastuussa 25 teini-ikäisestä, joiden joukossa on vähintään neljäsosa tarkkistyyppejä. Kiitos ei, viekää itse kakaranne retkelle. Minä en enää lähde valvomaan kenenkään sekopäistä jälkikasvua.

Vierailija
9/65 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se leirikoulu ole pelkällä kouluajalla, osahan on vapaa-aikaa, silloin kuuluu olla vanhemmatkin mukana, sinne vaan autteleen!!!

Että siis joutuu menemään leirikouluun? Voi herranjee, jos asiasta tosiaan pitää tehdä noin iso ongelma, eiköhän olisi syytä eliminoida se isompi ongelma: olet väärällä alalla, et kestä oppilaitasi reaalitilanteessa, et halua kestää, et jaksa, et.

eli he eivät voi olla vastuussa, jos retki on osa opetussuunnitelmaa. Siis missään vastuussa, vaikka ope olisi se päävastuullinen.

Vierailija
10/65 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen leirikouluissa ollut ja varmaan taas joskus tulevaisuudessakin sellaisen järjestän, mutta yhtään huoltajaa en halua enää "valvojaksi"!

Virkavastuulla oleva kollega mukaan kiitos.

Kerran meni viikko "valvomassa" olevan isän ryyppäämistä estellessä ja viimeksi "valvoja vanhemmat" suuttuivat, kun en mennyt mukaan mökkipileisiin vaan oikeasti valvoin oppilaitani... juu riitti minulle tämä valvonta-apu.

Vanhempien (hyväkin) valvonta on tosi paikan tullen muuten ihan yhtä tyhjän kanssa. Opettajan vastuu on joka tapauksessa jakamaton, jos tilaisuus on koulun toimintasuunnitelmaan kirjattu koulun tapahtuma.

Eihän se leirikoulu ole pelkällä kouluajalla, osahan on vapaa-aikaa, silloin kuuluu olla vanhemmatkin mukana, sinne vaan autteleen!!!

Että siis joutuu menemään leirikouluun? Voi herranjee, jos asiasta tosiaan pitää tehdä noin iso ongelma, eiköhän olisi syytä eliminoida se isompi ongelma: olet väärällä alalla, et kestä oppilaitasi reaalitilanteessa, et halua kestää, et jaksa, et.

Vierailija
11/65 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi mun valvontaluokan oppilaat on älyttömän laiskoja tekemään mitään rahankeruun eteen, joten syyksi leirikouluttomuuteen voin ongelmitta sanoa, et ei oo rahaa... jes. Ei kiinnosta leirikoulut minuakaan siis niin yhtään. En lähde. En tod.

Vierailija
12/65 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei ole mikään pakko lähteä. Kieltäydy.

Vierailija
13/65 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut oppilaille, että voin auttaa järjestämisessä, mutta leirikouluun en lähde. Saan tollasesta ennakoimattomasta työstä aina migreenin, jolloin en takaa sitä, olenko työkunnossa eli pystynkö ottamaan vastuun niistä 20 lapsesta. Jos haluatvat lähteä, joku toinen ope voi mennä valvomaan sinne. (Ja en todellakaan jättäisi lapsiani viikoksi...) Varsinkin kun nuo leirikoulut tuppaavat olemaan jotakin huvitusta. Jotakin järkevää voin järjestää, mutta viikko urheiluopistolla ei musta vastaa sitä, mitä koulun pitäisi tarjota.

Vierailija
14/65 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele asiasta esimiehesi kanssa.

Vierailija
15/65 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko oikealla alalla? Miksi se mitä muut haluavat on sinulle pakkopullaa ja vastenmielistä? Miten voisit päästä irti negatiivisuuden tunteistasi? Onko parempi lähteä vai jäädä, sekä konkreettisesti leirikouluun ja syvemmin koko elämäntilanteeseesi? Mikä on ongelman ydin?

Vierailija
16/65 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

iltapäivälehteen leirikoulutöppäysten vuoksi. Ope sairastui kalkkiviivoilla eikä voinut lähteä, sitten vetäjäksi lähti sijaisope ja vanhemmista kaksi lähti mukaan myös ikäänkuin sijaisopen avuksi. Bilsanope oli mukana myös, mutta siitä ei ollut mitään iloa kun innostui kippaamaan kuppia mukana olleiden vanhempien kanssa ja toinen vanhempi putosi laiturinnokasta mereen kännipäissään. Sillä aikaa kun aikuiset veti omat känninsä, oppilaat veti omansa. Poliisi tuli ja haki talteen kolme aikuista ja muutaman oppilaan.

Vierailija
17/65 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vahtimaan muiden lapsia 24/7 samalla palkalla kuin vetäisi vaan koululla normali tunnit.Opettajat eivät saa päivärahoja reissuista. Osa opettajista tekee sen, koska vanhemmat haluavat lapsilleen leirikoulun.

Vierailija
18/65 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei leirikoulut ole pakollisia. Ei mun mieskään ole kaikkien kuudesluokkalaisten kanssa mennyt. Usein kyllä menee, niin kuin nykyistenkin kuudensien kanssa, mutta sen sijaan rinnakkaisluokkien opet eivät mene.

Vierailija
19/65 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuudennet käyvät viikon leirikoulussa ulkomailla mutta luokanopettajan sijaan sinne on monesti lähtenyt joku muu opettaja jolloin luokan oma ope paikkaa leirikouluun lähteneen tunnit.

t. ope

Vierailija
20/65 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtemättä, miksi kuvittelet että juuri sinulla olisi oikeus luistella tilanteesta joihin muut ovat asemansa mukaan velvoitettuja? Ja mikä perkele siinä leirikoulussa on niin kamalaa? Tee siitä hyvä kokemus!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme