Helsingin homekoulut
Helsingissä on kymmeniä kouluja, joita ei ole tarkoituskaan korjauttaa, vaikka sisäilmaongelmasta on kärsitty jo vuosia. Homeongelmasta kärsivät opettajat vaihtavat työpaikkaa kaikessa hiljaisuudessa uskaltamatta nostaa ongelmaa julkisuuteen tai edes vanhempien tietoon. Nythän sitä määrärahaa korjauksiin tulee jakoon, joten olisi varmaankin syytä pitää ääntä näistä homekouluista!
Jokainen homeongelmasta tietoinen vanhempi voi esimerkiksi tuoda asiaa esille koulun järjestämissä tilaisuuksissa, kuten vanhempainilloissa. Vanhemmat voivat myös suoraan ottaa yhteyttä opetusta järjestävään tahoon tai koulun johtoryhmään. Myös paikallislehdelle voi vinkata homekoulusta. Vanhempi voi myös vaatia koululle homekartoitusta, jos lapsi oireilee sairastelemalla.
Homealtistuksen oireita ovat mm. pääkipu, vatsakipu, hengitystiesairaudet, kurkkukipu, äänen käheys, tunne että kuume nousee eli vilunväristykset, ihottuma, aivastelu, silmien kutittaminen/kuivuminen. Oireet jatkuvat vielä altistuksen jälkeen jonkin aikaa, mutta esim jo muutaman päivän jälkeen lomalla oireet katoavat. Pitkään jatkuneena altistus voi aiheuttaa syöpää - myös oireettomille henkilöille. Homekoulun haistaa maakellarimaisesta "viemärin" hajusta.
Itse olen homekoulussa (jo kolmas Helsingissä muutaman vuoden urani aikana) työskentelevä opettaja. Kärsin homeesta päivittäin mm. iltapäivällä on pää- ja kurkku kipeä. Hengittäminen sattuu ja silmiä kirvelee. Sairastan usein kuumeisen flunssan eli vastustuskykyni on olematon. En voi enää harrastaa liikuntaa, sillä keuhkoni eivät enää toimi kuten ennen (entinen kilpaurheilija). Työpaikallani muutkin opettajat oireilevat, ja myös oppilaani kärsivät homeesta.
En voi ottaa asiaa esille vanhempien kanssa, sillä minulla ei ole vakituista virkaa. Koulumaailmassa saa helposti hankalan opettajan maineen (rehtorin silmissä), mikäli tuo homeongelmaa esille. Ongelmasta puhuminen riskeeraisi uuden työpaikan saamisen - ja uutta työpaikkaahan joudun taas etsimään, vaikka ilman homeista sisäilmaa nykyinen työpaikkani olisi täydellinen.
Ajattelin kirjoittaa tänne siinä toivossa, että täällä olisi rohkeita vanhempia, joilla olisi kanttia vaatia omaan lähikouluun puhdas sisäilma. Koulussa ei nimittäin yleensä tapahdu muutoksia ennen kuin vanhemmat alkavat vaatimaan!
T. Homekoulun ope
Kommentit (25)
Voisi ajatella, että kannattaisi rakentaa tai jos korjaa, niin korjata kerralla kunnolla ja ajan kanssa eikä etsiä aina sillä hetkellä halvinta. Huonosta rakentamisesta ja korjaamisesta johtuvan homeen takia tulee lopulta kuitenkin enemmän kustannuksia sairastumisten takia, koululaiset myös oppivat huonommin huonossa sisäilmassa. Sairastamisen takia menetetään varmasti jopa huippu-urheilijoita.
Olen itse helsinkiläisessä homekoulussa sairastunut opettaja ja olen käynyt juttelemassa työterveyslääkärin kanssa tilanteestani ja hän on kertonut, että kaikki Helsingin koulut ovat homeessa tai niissä on kosteusvaurioita. Osassa kouluissa on esimerkiksi ftalaatteja.
Kierrän itsekin pääkaupunkiseudun kouluja. Parhaat opettajat ovat kiertänyt jo 13 eri koulua löytämättä paikkaa, jossa eivät oireilisi. Osa opettajista on jo työkyvyttömyyseläkkeellä.
Opettajat ovat paljon sairauslomilla ja siitä seuraa sijaisia ja sitä myöten levottomuutta kouluihin. Niissä kouluissa, joissa olen työskennellyt noin kolmasosa opettajista saa jonkinlaisia oireita, joten ei voi puhua siitä, että vain muutama sairastuu.
Saman aikaisesti lapset ja nuoret altistuvat homeille jatkuvasti ja kun he ovat ensin homeisessa alakoulussa, sitten homeisessä yläkoulussa ja sitten lukiossa ja sitten vielä jatko-opiskelupaikassa, niin altistuminen kasvaa vuosi vuodelta ja meillä on kohta käsissä sellainen sukupolvi, joka ei tervettä päivää tule näkemäänkään.
Olen huolissani siis paitsi meistä opettajista joista moni on jo menettänyt pysyvästi terveytensä myös lapsista ja nuorista.
Täytyypä kuulostella onko lähikoulussa homeongelmaa. Lapsi aloittaa koulun ensi syksynä. Kärsii jo nyt allergioista, joten homealtistus tästä vielä puuttuisi.
Hiidenkiven peruskoulussa on. Vaan sielläkin ongelma kiistetään. Näin olen kuullut. Opettajia on sairastunut ja lähtenyt. Rehtori kieltää ongelman olemassaolon.
Listatkaa mieluummin missä EI ole.
Koululaiset ja lapset sairastuvat
Homekouluista (ja päiväkodeista) kärsivät kymmenettuhannet lapset.
Tilanne on kehittynyt vain pahempaan suuntaan.
Asiaan liittyen on tehty kansalaisaloite.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/903
Nyt tarvitaan asiasta lakialoite, jotta saadaan asiaan muutos.
Kansalaisaloitteeni homekoulut kuntoon on mahdollista allekirjoittaa osoitteessa:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/903
Kannatta allekirjoittaa ja jakaa facebookissa, että vihdoin päästään konkreettisiin toimiin asian korjaamiseksi!
Markku Heikkilä
Kuulin hyssyttelevää puhetta yhdessä vantaalaisessa koulussa, että olisi hometta jossain. En itse herkkänenäisenäkään haistanut tai huomannut mitään siinä luokassa, jossa olin pidempiäkin aikoja (koko päivän tai illan), joten ongelma on siellä kai pienemmällä alueella kuin ihan koko koulussa.
No ei sitä välttämättä haistakaan. Itse en aina haista, vaikka homealtistus. Parin viikon tiloissa olemisen jälkeen alkaa todellinen sairastelu. Kun on jatkuva altistus päällä, silloin homeen haistaa heti, ja esim aivastelu ja silmien ärsytys alkaa hometilassa heti. Mutta muutaman viikon tauon ja toipumisen jälkeen sitä hometilaa ei heti tunnista. Näin ainakin omalla kohdallani.
ja Vantaallahan suljettiin Myllymäen koulu (Vantaankoski) homeongelman takia. Vuosia sielläkin opet/oppilaat oireilivat ennenkuin tapahtui. Siellä oppilaat keräsivät adressin sisäilman parantamiseksi
on aivan väärin väittää, että homeen haistaisi aina ja että altistunut ainakin haistaa. Läheskään kaikki vaaralliset homeet eivät haise, olen ollut paikoissa, joissa on raitis ilma, ei mitään hajuja ja silti paikka on ollut homekoulu/hometalo. Oma oireilu on kertonut asiasta, samoin myöhemmin rakenteista otetut näytteet.
Eli siihen ei todellakaan kannata tuudittautua, että homeen haistaisi.
Minulle ei eräässä toisessa pk-seudun kunnassa työterveyslääkäri myöntänyt edes sairauslomaa, vaikka olin homeen takia todella huonossa kunnossa. Hän sanoi: "Ymmärräthän, että sitten koulussa ei olisi töissä enää ketään kun kaikki olisivat sairauslomalla."
Tietääkö kukaan onko Pukinmäen peruskoulussa hometta? Poikani aloitti siellä urheiluluokalla ja on valitellut toistuvasti pääkipua ja sairaaksi tulemisen tunnetta koulusta tullessaan. Voi helkkari sentään...
Pukinmäen peruskoulussa (ainakin siinä joka on kirjaston yhteydessä) on sisäilmaongelma. Sieltä on opettajia lähtenyt sairastuttuaan homeen takia. Vaan en tiedä, onko siellä tehty viime aikoina korjauksia. Itse vaihtaisin urheilijapojan välittömästi toiseen kouluun.
En voi käsittää miksi rehtorit eivät vaadi niitä korjauksia jos kerran opettajat joutuu jopa vaihtamaan työpaikkaa! Ja miksi hemmetissä vanhemmille ei tiedoteta sisäilmaongelmista? Kuka on vastuussa?
En voi käsittää miksi rehtorit eivät vaadi niitä korjauksia jos kerran opettajat joutuu jopa vaihtamaan työpaikkaa! Ja miksi hemmetissä vanhemmille ei tiedoteta sisäilmaongelmista? Kuka on vastuussa?
Kuulin hyssyttelevää puhetta yhdessä vantaalaisessa koulussa, että olisi hometta jossain. En itse herkkänenäisenäkään haistanut tai huomannut mitään siinä luokassa, jossa olin pidempiäkin aikoja (koko päivän tai illan), joten ongelma on siellä kai pienemmällä alueella kuin ihan koko koulussa.
Lapsenlapseni kävi Nikkilän koulua ja pääsi ylioppilaaksi tänä keväänä. Jo muutamia vuosia sitten alkoi silloisten koulutilojen homen aiheuttamat ongelmat. Pari viimeistä kouluvuottaan nyt 19 v. tyttö kävi enemmän tai vähemmän etäopiskelua.
Viime keväänä oireet pahenivat ja kulminoitui 1. anafylaksia-kohtaukseen. Sairaalassa tämä akuuttinen tilanne hoidettiin, mutta jatkohoidosta ei maininnut kukaan. Pari viikkoa myöhemmin hän sai Kulttuuritalolla seuraavan kerran 2. anafylaksia kohtauksen. Sama juttu sairaalassa. Piikki ja ulos.
Tässä vaiheessa vanhemmat tajusivat että asialle on tehtävä jotakin eli ottivat Anttioksidanttikliniikkaan yhteyttä missä hänet testattiin ja lopputulos osoitti, että hänellä on vakava homemyrkytystila kehossaan. Sieltä hän hänellä annettiin kehoa vahvistavia “vitamiinia ja hiveniineita” mutta myös astmapiipun ja ruiskeen kohtauksen varalta. Kaikki nämä kokeet ja käynnit ovat maksaneet maltaita, mutta pääasia on, että tilanteelle joku edes tekee jotakin hänen kohdalla.
Ylioppilasjuhlissa hän pystyi olemaan näyttämön viereisessä huoneessa ja kurkistaa sieltä miten juhlat eteni ja käydä nopeasti hakemassa lakkinsa ja todistuksensa.
Nyt jatkossa hän joutuu välttämään 10 m etäisyydellä kaikkia ihmisiä jotka asuvat homeisissa kodeissa ja kantavat hajun vaatteiden mukana.
Hän ei voi mennä mihinkään hissiin jos joku homeelle haiseva sattuu tulemaan mukaan. Julkisiin kulkuneuvoihin ei voi missään tapauksessa mennä.
Anttioksidanttikliniikan jatkotutkismukset osoittivat että hänelle on kehittynyt 4-asteen allergia mm maidolle, vehnäjauholle, kananmunalle, mantelille. auringonkukkaöljylle. 4 vuotta sitte hänelle tehty koe oli puhdas. Eli nyt on opeteltava mitä voi syödä.
Kysymykseni tämän jälkeen kuuluu. Eikö kukaan ole vastuussa mitä meidän nuorille tehdään. Tunnen 2 opettajaa jotka astman takia ovat joutuneet lopettamaan kouluistaan.
Eikö Terveysministeriö voisi laatia edes ohjeita miten vanhempien kuuluisi toimia ja ennenkaikkea saada lääkärit hyväksymään että tämä homeongelma on olemassa.
Varoittakaa edes vanhempia että ottavat lapsena tosissaan jos valittavat päänsärkyä tai väsymystä. Ei se tarkoita koululintsausta!
Minä isoäitinä olen todella huolissani lapsenlapseni tulevaisuudesta!
Tietääkö kukaan onko Pukinmäen peruskoulussa hometta? Poikani aloitti siellä urheiluluokalla ja on valitellut toistuvasti pääkipua ja sairaaksi tulemisen tunnetta koulusta tullessaan. Voi helkkari sentään...