Mitä mieltä remonttien tekemisestä talkoilla?
Meillä on tuttu perhe, jotka ostivat 70-l ok-talon (todella huonokuntoisen) mutta ison aika kalliilta alueelta (pk seutu). Kyseessä on pikkulapsiperhe. Suunnilleen samaa tulotasoa olevissa muissa pikkulapsiperheissä asutaan pienemmissä
rivareissa/kerrostaloissa tai ok taloissa halvemmilla alueilla.
He tekevät talossa isoa remonttia, ja lähettävät jatkuvasti kutsuja talkoisiin. Esim "Ensi viikonloppuna aloitamme keittiötemontin, tulkaa mukaan auttamaan tai lapsenvahdiksi".välillä mieheni on mennyt esim koko lauantaiksi jolloin mä olen sitten yksin kotona lasten kanssa koko päivän. Välillä on menty koko perhe jolloin mä vahdin heidän remontti oloissa omien lasten lisäksi heidänkin lapsiaan ja myös muiden remontoijien. Mä ja mies tehdään pitkää päivää töissä ja on vain viikonloput perheen aikaa. Haluaisin kyläillä ihmisten luona, mutta siis vain kyläillä, en osallistua koko ajan toisten "töihin". Olenko itsekäs? Ajattelen vain että jos heillä ei ole varaa maksaa remontti miehille niin miksi piti ostaa niin huonokuntoinen talo... Talkoot on periaatteessa kiva idea, mutta pitäisi olla jotain vastavuoroisuutta. Meillä ei ole tarvetta talkoille ja teettäminen remontit ammattilaisilla tai jotain pientä ouuhastelemme itse, mua vaan tää talkoovoimin teko alkaa kyrsii... Olenko huono ystävä? Onko teillä muilla tällaista? Kutsuja talkoisiin tulee niin usein ettei joka kerta kehtaa kieltäytyä. Tuntuu että teemme seuraavat pari vuotta heidän remonttia...
Kommentit (11)
pyytää näitä ihmisiä talkoisiin, niin eivät ikinä tule. Syitä kyllä löytyy, mutta jos joku kieltäytyy heidän talkoistaan, niin siihen ei löydy yhtään oikeaaa hyvää syytä.
Älkää menkö, sanot ihan suoraan, että te haluatte olla perheenne kesken tekemättä mitään.
täysin ilmaista työvoima ei saa olla eli pitää olla ruokatarjoilu ja illalla saunassa käynti kaljoineen tai vastaavaa ohjelmaa palkaksi. Onko miehesi vakuutusturva muuten kunnossa? jos tekee töitä toiselle ja sattuu tapaturma niin kuka maksa?
Vaikeammat asiat teetämme ammattilaisilla ja loput teemme itse.
Mä ilmoittaisin suoraan että valitettavasti meillä on niin vähän perheen keskeistä aikaa ja niin paljon ystäviä joilta tulee talkookutsuja, että olemme päättäneet kieltäytyä kaikista talkookutsuista toistaiseksi.
Periaatteessa toisten auttamisessa ei ole mitään pahaa. Lisäksi jos noissa remppatalkoissa on leppoisan rento meininki, tarjolla hyvää seuraa ja hyvää ruokaa jne. ei tuossa mitään "pahaa" ole.
Mutta jos hyppyytetään kavereita raataamaan niska limassa, ja annetaan "palkaksi" yksi grillimakkara ja kuppi kahvia, niin aika hyväksikäyttöä on.
Lisäksi se vaikuttaa paljon, auttaako tuo perhe sitten muita. Jos ei remppaa tarvitse muilla tehdä, niin esim. ottavatko kaverien lapsia hoitoon jos vanhemmilla menoa. Tai antavatko ilmaiseksi/todella edullisesti esim. lapsensa pieneksi jääneen polkupyörän kaverin lapselle. Tai jos ovat hyviä esim. tietokoneiden kanssa, huoltavatko kaverin koneen ilmaiseksi (tavallaan vastapalvelus remppavusta) tmv. millä nyt vähän voisi saamaansa apua maksaa takaisin.
Pahimillaan käy niin, että kavereita käytetään vain ilmaisena apuna. Ja parhaimmillaan käy niin, että vuolaasti korvaavat saamansa avun talkoolaisille jotenkin.
eli esim. keittiön purkaminen talkoilla on OK, mutta ei sitten enää muu remontissa.
Lopettakaa apu, joka ei enää ole talkoita vaan kavereiden riistämistä. Ihan hyvin voi olla menemättä ja jos kysytään, voi aina sanoa, että oli jotain muuta. Kyllä se omien lasten kanssa leikkiminenkin on "jotain muuta"
Talkoilla voi tehdä vaikka koko talon, ei siinä mitään (tosin se tulee oikeasti aika kalliiksi) ja jotkut haluavatkin tehdä juuri niin. Me on esim rakennettu sekä meille, että miehen kahdelle veljelle talot näin (ok, koko miesporukka appiukkoja myöten on enemmän tai vähemmän rakennusalan ammattilaisia ja naisillakin jo aika hyvin harjoitusta) ja se on kaikkien mielestä kiva tapa viettää aikaa yhdessä, kun sukulaisia ja kavereita kuitenkin pitää nähdä.
Mutta toisaalta talkoiden idea on juuri siinä, että niihin osallistutaan auttamisen halusta. Jos ei halua, ei kannata osallistua. Siinä pilaa vaan muidenkin fiiliksen.
(PS. Verottaja on sitä mieltä, että talkoot EIVÄT SAA OLLA VASTAVUOROISIA. Jos vastavuoroisuudesta sovitaan, kysessä ei olekaan talkootyö, vaan työsuorituksen vaihto, jossa syntyy lisäarvoa ja josta pitää maksaa verot. Mahdolliset tulevat vastapalvelukset ovat siis määritelmällisesti satunnaisia ja ennalta niitä ei voi tietää. Ehkä niitä tulee, ehkä ei.)
Hävettää vaan kun meillä on nyt joka kerta jotain muuta... Siis ollaan odallistuttu muutaman kerran, mutta ei vaan huvita jatkuvasti. Kutsuvat monta viikkoa etukäteen että
sopisi paremmin...
Ei perusremppaa tehdä talkoilla, vaan sellaiset suuremmat urakat - rutistukset, jotka on pakko saada päivässä tehtyä ja tarvitaan kaikki apuvoimat mukaan. Ja näitä sitten puolin ja toisin, eikä kovin usein.
Talkootyö toimii aika hyvin, kun rakentaa uutta taloa alueelle, jossa koko naapurusto on samassa tilanteessa. Siinä voi sitten puolin ja toisin autella, tänään pannaan sepelit teille ja huomenna meille.
Meitä oli 4 pariskuntaa jotka rakennettiin talot 3 vuoden aikana limittäin ja kaikki oli kaikkien luona talkoissa. Olemme ystäviä jo lapsuudesta joten ei ollut edes puhetta etteikö vastavuoroisuus pelaisi. Jos joku ei ehtinyt raksalle teki vaikka soppaa tai pullia talkooväelle.
Hyvin voi sanoa ettei ehdi palkattomaksi työläiseksi ihan joka lähtöön
Kertoo, että on viikko jo tehty palkkatyötä, viikonloppuna ei enää jaksa pinnistellä. Voi myös muistuttaa, että ollaan oltu talkoissa jo X kertaa, alkaa muistuttaa palkkatyötä, johon verottaja puuttuu.
Ja tiettyjä pikkutalkoita pidettiin eli isot kantamisurakat ja jotain tapetointia sekä muutto...kyllä se 98%:sti oli ihan omaa työntekoa.
On ihanaa, jos ystävät kiperässä tilanteessa auttavat, mutta tuollainen iso projekti pitää varautua tekemään yksin. Toisten iso remontti tai rakentaminen ei voi jatkuvasti häiritä toisten perhe-elämää. Joten mielestäni ystäväsi toimii väärin.