Antakaa toivoa ja tietoa (PAS tai keskenmeno)
Hei. En ole vielä edes tajunnut keskenmenoani (kertomukseni on alla), sillä pienen vahvasykkeisen tiitiäisen ja kaikkien toiveiden&kaipauksien yllättävä poismeno ei mene tajuntaani. Yksi ajoissa annettu antibioottikuuri olisi pelastanut kaiken...
Olo on tuskainen, välillä huudan ja kuvittelen sekoavani.
Minua pitää koossa ajatus siitä, että saamme vielä vauvan syliimme. Kuvittelin, että tämä surutyö on saatava edes aluilleen ennen kuin kannattaa miettiä uusia hoitoja, mutta ajatukset ovat monesti keväässä. Vain uusien suunnitelmien avulla jaksan.
Yritän olla onnellinen siitä, että raju bakteeritulehdus ei sentään tuhonnut kohtuani vaan se pitäisi olla ihan kunnossa. (Tuskin edes kaavinnan jälkeen mahdollinen kohtutulehdus iskee, sillä sairaalassa suonen sisään 6 krt päivässä annettujen antibioottejen jälkeen syön täällä kotonakin antibiootteja vielä 5 kpl/pvä.)
Lääkärit pitävät raskautumismahdollisuuksiani hyvänä. Vika miehen spermassa, mutta siittiöitä kuitenkin on.
Meillä on yksi luomuna alkunsa saanut lapsi (josta olen kiitollinen joka päivä) ja juuri keskenmenoon päättynyt raskauteni alkoi ensimmäisestä ICSIstä.
Samasta hoidosta on alkioita yhteen PASiin. Neljästä alkiosta kaksi on erinomaisia. Kysymyksiä:
1. Onko teillä ollut PAS-siirrossa minkälainen lääkitys vai luonnolliseen kiertoon? Miksi?
2. Miten alkiot kestivät sulatusta?
3. Monta solua alkiossa voi olla? Miten teillä?
Meillä huonoksi sanottu on 4-soluinen, sitten toka huonoin 7-soluinen (mikä kuulemma mahdotonta, mutta vissiin jakautuminen jotenkin menossa), sitten hyväksi kehuttu 8-soluinen ja yksi hyvä joka on ehtinyt jo 10-soluiseksi asti (miehen muistin mukaan 16-soluinen, koska solut jakaantuvat tuplaten, mutta en itse muista moista solumäärää kuulleeni).
4. Mitä teille on sanottu uudelleenpakastamisesta?!
Oma lääkäri pikkupaikkakunnallani tyrmäsi koko mahdollisuuden, mutta käsittääkseni hoitopaikassamme Felicitaksessa näin olisi tehty. En käsitä, miksi nuo hyvät alkiot pitää olla samassa oljessa :(.
Uutta IVF/ICSIä varjostaa edellisen kerran hyperstimulaatio-ongelmat (ei kehittynyt vakavaksi asti)
Jos on kokemusta:
4. Kuinka pian keskenmenon jälkeen jatkoit hoitoja?
Kiitos!!
surun keskellä kirjaimellisesti pakasteoljenkorteen tarttuva pt
Kommentit (3)
tämä surullinen tapahtuma on koskettanut minua tosi syvästi, sunnuntaina kun näin viestisi, se todella pysäytti.
Tuntuu niin käsittämättömältä ja väärältä. Miksi tälläistä tapahtuu? Olen ajatellut sinua paljon, olimmehan hoitokamuja samaan aikaan. Oireiliko tulehdus millään tavalla? Tiedätkö, milloin bakteerit olisi mahdollisesti iskeneet, tai oliko tulehdus ollut kauan päällä?
Valitettavasti en osaa vastata kysymyksiisi, koska en ole itse ollut PAS:issa. Täältä palstalta olen lukenut, että monilla on raskaus alkanut yllättävänkin nopeasti km:n jälkeen, liittyen käsittääkseni jollain tavalla juuri päällä oleviin raskaushormoneihin. Toivon sydämestäni teille voimia ja kaikkea hyvää.
Liinakko
Ensiksi syvin pahoitteluni keskenmenosi vuoksi.
Tarinasi oli hyvin koskettava. Jälleen elämä näytti synkimmän puolensa.
Toivon teille jaksamista eteenpäin surun keskellä.
Pas-kysymyksiisi yrittäisin nyt vastailla.
Itse liputan passin puolesta, koska olen sen avulla onnistunut saamaan kaksi kertaa plussan testiin, ainoat sellaiset.
Meillä lapsettomuuden syy myös miehen spermassa.
Icsin tuoresiirrosta 4/03 siis nega, I pas 8/03 -> tyttö (1,5 v.), II pas 8/05 -> nega ja III pas 9/05 -> rv 11+4.
1. Meillä kaikki passit on tehty luonnolliseen kiertoon, koska minun kiertoni on ollut säännöllinen ja ovulaatiokin on tapahtunut säännöllisesti. Käytännössä siis kävin kerran uä:ssä n. kp 10 katsastamassa, että johtofollikkeli löytyi ja tämän jälkeen aloitin tikuttamisen lh-huipun löytämiseksi. Viimeisessä passissa en käynyt uä:ssä ollenkaan, siirto tehtiin siis täysin lh-huipun mukaan. Tukilääkityksenä siirron jälkeen Lugesteron-kapselit positiiviseen testiin saakka eli n. 2 viikkoa.
2. On varmaan aika yksilöllistä miten alkiot selviävät sulatuksesta, vaikuttaa mm. alkioiden laatu. Luulisin, että teillä alkioiden pitäisi selvitä sulatuksesta hyvin, koska ovat noin moni soluisia.
Meillä myös alkiot selvisivät hyvin. Ainoastaan yksi kuoli ja yhdestä tuhoutui yksi solu 8 -> 7 soluiseksi, mutta siirtovaiheessa se oli ehtinyt jakautua jo 10-soluiseksi. Ja kasvaminen jatkuu edelleen...
3. Tähän vähän jo vastailinkin, mutta siis meillä ekassa onnistuneessa passissa alkio oli 8-soluinen ja samoin epäonnistuneessa passissa. Näissä molemmissa alkion luokka oli Top. Sitten tämä viimeinen onnistunut pas, siinä siirrettiin se 10-soluinen non-Top alkio, joka aluksi ehti vähän tuhoutua, mutta se ei kuitenkaan menoa haitannut.
4. Ja sitten tämä mielenkiintoisin kohta!
Meillä alkiot siis pakastettiin kahteen ampulliin; toisessa kaksi ja toisessa kolme.
Kahden satsi sulatettiin 8/03 ja molemmat selvisivät, mutta lääkäri ei suostunut siirtämään kuin yhden. Toinen meni siis hukkaan... Uudelleenpakastusta ei silloin vielä tehty.
Kolmen satsi sulatettiin 8/05, kaikki selvisivät ja olivat 8-soluisia, joten yksi siirrettiin ja kaksi pakastettiin uudelleen.
Koska siirto toi negan turvauduttiin uudelleenpakastettuihin, joista toinen kuoli ja toinen on vielä kyydissä!
Suhtauduin hyvin ennakkoluuloisesti näihin uudelleenpakastettuihin alkioihin ja olin varma, etteivät ne selviä sulatuksesta toiseen kertaan, mutta toisin kävi. Nyt olen onnellinen ja pidän kädet ristissä, että kaikki menisi loppuun saakka hyvin, jotta uuteen Icsiin ei tarvisi enää lähteä.
Tutkimustuloksia meidän hoitopaikka (OYS) ei osannut antaa, vaikuttaisiko uudelleen pakastus jotenkin lapsen terveyteen tms. Aluksi mietein tätä kovasti, mutta lopputuloksellehan ei itse voi mitään -niin kuin sinä tiedät- joten hulluksi tulee, jos tätä miettii!
Toivon sydämestäni, että onnistutte seuraavalla passilla, sitten kun sen aika on.
Voimia!
-katti-
Hei Pikkutintti!
Ensiksi todella suuret pahoittelut keskenmenostasi. En voi edes kuvitella surusi määrää. Jos voisin edes hieman auttaa, niin vastailen osaltani kysymyksiisi.
1. Onko teillä ollut PAS-siirrossa minkälainen lääkitys vai luonnolliseen kiertoon? Miksi?
*Mulla pas tehtiin luonnolliseen kiertoon, koska kiertoni on säännöllinen ja ovuloin joka kierrossa. Luonnolliseen kiertoon tehdyssä passissa metsästetään ovis tikkujen ja ultrien avulla ja tämän avulla ajoitetaan alkion siirto. Lääkityksenä käytetään ainoastaan lugesteroneja siirron jälkeen.
2. Miten alkiot kestivät sulatusta?
*Mulla on jokaisella kerralla sulatus onnistunut hyvin. Vain yksi alkio on sulatettu ja aina se on selvinnyt.
3. Monta solua alkiossa voi olla? Miten teillä?
*Meillä on kaikki siirretyt alkiot olleet nelisoluisia ja tällaisella myös raskaus alkoi.
4. Mitä teille on sanottu uudelleenpakastamisesta?!
*Tähän en osaa vastata
Minä koin erittäin varhaisen km:n tuoresiirron jälkeen. Tällöinkin hcg-tason lasku kesti kuukauden. Tämän jälkeen hoidot voidaan käsittääkseni käynnistää uudelleen.
Voimia rankkaan elämänvaiheeseen. Toivon teille kaikkea hyvää.
Sisu