Spaghettikastike unohtui hellalle kattilaan 7:ksi tunniksi,onko siitä vielä syötäväksi huomenna?
Perheemme lähti harrastusten pariin niin kiireellä, että iltapäiväruoka unohtui hellan päälle=( Nyt on toki jo jääkaapissa, mutta söisittekö itse, jos näin olisi käynyt? Entä voiko lapsille antaa?
Kommentit (12)
ja minä kyllä syötän päiväysvanhaa ruokaa surutta.
ja antaisin lapsillekin.
meillä käy menesti näin. kermaruokaa en kyllä syö jos noin pitkään lämpöisessä!
että itse laittaisin huomenna pöytään.
Monesti kun päivällä tekee ruokaa, laittaa sen vasta illalla jäähtyneenä jääkaappiin. Paistettu liha ei kerkeä tuossa ajassa vielä huonoksi, varsinkaan jos sisällä ei ole +30c
Itse tein tänään jauhelihakastikkeen +spagetti klo 16 ja jääkaappiin laitoin sen normaaliin tappan klo 21, ja huomenna syödään hyvällä ruokahalulla (täällä on ollut kyllä viileä päivä).
ja laittaa jääkaappiin heti
etenkin pilkottu liha eli jauheliha on kovaa pilaantumaan
itse siis en tuota enää käyttäisi enkä etenkään lapsille antaisi
Bakteerit alkavat kasvaa kahden tunnin jälkeen. Fakta.
ja siis graduaankin varten viljeli ja tutki lämpenemään jätettyjen ruokien bakteeripitoisuuksia. Näitä häneltä kerran sitten omaksi tiedoksi tarkistin:
Summa summarum oli:
- vaikka ruoka on unohtunut miltei päiväksikin lämpimään, ei sen bakteeritaso nouse ihmiselle mitenkään vaaralliselle tasolle. Olennaisinta on, ettei viilennä ja uudelleen lämmitä ruokaa useita kertoja, se lisää bakteerien määrää huomattavasti enemmän.
Tällä tiedolla olen usein syönyt ruokia, jotka ovat unohtuneet hellalle. Ja elossa vielä ollaan.
Olen syönyt monen monta kertaa tunteja hellalla ollutta ruokaa, syöttänyt sitä myös lapsilleni eikä kukaan ole koskaan siitä sairastunut tms..
Se on varmaan vähän siitäkin kiinni, minkälaisiin bakteerimääriin vatsa on tottunut. Itse olen kohta 40 vuotta (lapsuudenkodissa äiti ei ollut turhan tarkka tällaisissa asioissa) syönyt enemmän ja vähemmän epämääräisesti säilytettyä ruokaa, enkä koskaan ole mitään vatsanväänteitä saati ruokamyrkytystä saanut.
Itsenikin tulee usein päivällä tehty ruoka laitettua vasta illalla jääkaappiin. Eipä ole lapsellekaan mitään koskaan ruoasta tullut.
Saatan olla ihan väärässäkin, mutta mietin, että onko tällä nykyaikana tavallisella (jopa) turhantarkkuudella yhteyttä runsaisiin allergioihin. Ennen vanhaan ei ollut kylmiä säilytyspaikkoja niin hyvin, mutta eipä ollut allergioitakaan. Meidän perheessäkään ei ole mitään allergioita.
ja voi antaa lapselle,