Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alan olla aika loppu

Vierailija
05.09.2012 |

Lapsi pian 6kk nukkuu todella huonosti yöt. Päivisinkin vain lyhyitä torkkuja. Hereillä ollessa kärttyinen ja malttamaton ja pitää jatkuvasti viihdyttää. Olen itse ollut aina huono nukkumaan, heräilen kaikkeen pieneenkin ääneen ja välillä vaan herään ilman syytä. Usein nukahtaminen tuottaa suuria vaikeuksia. Niskat, hartiat, selkä ja takareidet jatkuvasti tosi jumissa ja päätä särkee joka-ikinen-päivä. Haluaisin lähteä salille, mutta näin väsyneenä se tuntuu hankalalta ja jos sinne pääsen, olo on todella heikko.

Yritän olla iloinen ja pirteä. Mies auttaa minkä voi, muttei sekään vie tätä oloa pois. Olen elämänmyönteinen, mutta väsynyt ja nuutunut ja poikki. Töihin meno jännittää.

Miten saisin rentouduttua? Käyn jo hierojalla.

Sydämeni vain tykyttää ja tekisi mieli vain maata.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lasta käytetty lääkärillä, ettei ole allergioita tms. mitkä aiheuttaisivat noin huonoa nukkumista ja kärttyisyyttä?

Vierailija
2/19 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sä käytkin jo siellä. Jos nukkuu päikkäreitä, niin kai sä nukut myös? Mä lähtisin myös katsomaan sitä vauvan ruokavaliota. Jos on kuitenkin jollekin allerginen eikä nuku sen takia hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi nukkui ensimmäiset 3,5kk kuin unelma.2kk iässä veteli jo 6-8h yöpätkiä.

Sitten kaikki vain muuttui. Epäilin ensin hampaita, mutta kestääkö hampaiden puhkeaminen 1,5kk? Öisin ei rauhotu paitsi maitoon vaikkei sitä sitten juokaa vaan pelkästään läträä ja pullosta katoaa ehkä 10ml

-ap

Vierailija
4/19 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maailmassa on paljon maita, missä äitiysloma on 12 vkoa eikä vanhempainvapaita tunneta ollenkaan

Vierailija
5/19 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-25min torkkuja. Itse en ehdi siinä ajassa kuin vaipua hetken horrokseen jonka jälkeen olen entistä väsyneempi. Lepään kyllä, menen sänkyyn tai sohvalle pitkäkseni, mutten uskalla nukkua.

Töihin meno. Vanhempainvapaani jälkeen. Silloin menen töihin ansaitsemaan rahaa :)

Vierailija
6/19 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 2,5 KUUKAUDEN valvomisen jälkeen hän on niiiiiin loppu. Ja vauvaa ollaan tuuppaamassa hoitoon!

MIKSI pitää hankkia lapsia, jos ei ole mitään rahkeita niistä huolehtimiseen?

Vierailija
7/19 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vääntämään lapsen. Et ole kypsä äidiksi.

Vierailija
8/19 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mitään "vikaa" ole kummastakaan löytynyt. Sellaista se vaan oli, arvaa vaan, odotinko aikaa, jolloin lapsi nukkuisi koko yön läpi! Muisti pätki, sydämessä rytmihäiriöitä, ei jaksanut mitään muuta kuin puistoon ja ruokakauppaan ja kotiin, nekin tosi ponnistuksia. Mieli oli musta ja olo karu (epäilin jo itselläni syöpää ja vaikka mitä sairauksia), mietin itsemurhaakin, vaikka yleensä olen peruspositiivinen ihminen.

Kaikki muuttui, kun lapset alkoivat nukkua yönsä n. reilu puolitoistavuotiaina. Olin kuin eri ihminen! Silti meni melkein pari vuotta, että sain univelat takaisin. Koita jaksaa!!!

Vierailija
9/19 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttisi on aika raju.

Vauva ei ole menossa hoitoon vielä, älä sinä sellaisesta hätäile.

Rahkeista sen verran, että niitä on ja löytyy, olen lapsestani hurjan onnellinen ja iloinen ja rakastan häntä kovasti. Olen vain kovin väsynyt, huono nukkuja kun olen ja lapsi tällä hetkellä myös. Miksi pitää olla noin jyrkkä?

-ap

Vierailija
10/19 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako jo kiinteitä? Imetätkö vai onko saanut vain korviketta? Jos kuitenkin olisi maidossa tai jossain ruoka-aineessa tuo syy heikkoon nukkumiseen. Missä nukkuu päikkäreitä? Meillä on 3-kuinen joka vaunuissa nukkuu ihan onnettomia lyhyitä päikkäreitä, mutta kantoliinassa tuntikausia. Pitkien unien jälkeen on selvästi hyväntuulisempi, kärttyisyys voi olla myös vauvan väsymystä.

Nukuttuahan sun pitäisi tietty saada enemmän. Onnistuisiko miehen hoitaa vauvaa viikonloppuyöt että saisit aina pari yötä putkeen nukkua koko yön?

Vierailija
11/19 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan on AP:n herkkäunisuus. Käy tiheästi siellä hierojalla, laita mies tai joku muu hoitamaan vauvaa (kaikesta huolimatta) muutaman yön viikossa ja varmista, että saat itse silloin nukkua jossain rauhassa. Tilanteenne on nimittäin aika vakava, jos alat olla noin puhki! Been there!

Muista, että aika helpottaa - aika tavallista tuo huono nukkuminen, kunnes lapsi isompi. Joskus voi mennä 2-3v asti. Toisaalta nuo lyhyet päiväunet ei ole normaaleja. Muistatko, että lapsen rytmit muuttuu kasvaessa?

Nukkuuko vauva yhdet vai kahdet pv unet? Olisko aika siirtää päiväunia vähän myöhemmäksi, että olisi kunnolla väsynyt ja nukkuisi paremmin? Pidä kiinni lapsen päivä ja unirytmeistä. Älä anna lapselle "palveluja" yöaikaan. Silität vain selästä ja sanot unisesti, nyt nukutaan.

Allergiatutkimuksia voisi harkita.

Lapsella olis hyvä olla myös mukavaa rauhallista ohjelmaa ja ulkoilua päivällä, nukkuu silloin paremmin.

Jaksamista, aika helpottaa - mutta myös kaikin keinoin itsesi hoitamista, hengähdystaukoja ja unta sinulle toivon. Sinun on itse huolehdittava, että saat mitä tarvitset.

Vierailija
12/19 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunteen.

Myötätuntoni ja vinkkejä:

- Ruokavalio on ensisijaisen tärkeää. Se että pidän happo-emästasapainon kunnossa, eli syöt myös tuoreita kasviksia, hedelmiä, marjoja ja vihanneksia sekä juot paljon vettä. Ei tietenkään noihin huonoihin yöuniin vaikuta mutta auttaa jaksamaan eikä elimistö vie kaikkea energiaa luustosta ja lihaksista.

- Järjestä itsellesi sitä aikaa, ja silloin kun sitä saat, mene pois kotoa mikäli vain mahdollista. Se ei ole sama jos vierestä seuraat sitä tohinaa siellä kotona. Käy kävelylenkeillä. Se auttaa niska ja hartia jumeihin ja piristää. Vaikka monesti tuntuu ettei jaksaisi lähteä niin pakota itsesi.

- Helpottaa monesti tietää että tuo ikä vauvalla on se kun turhaudutaan, tekisi mieli lähteä liikkeelle mutta ei pääse. Tarvii jatkuvaa viihdyttäjää. Helpottaa todellakin heti kun se lapsi pääsee vähän jo liikkumaan. Aikansa kutakin, koita jaksaa. :)

- Nyt kun on aurinkoisia syysilmoja, ota lapsi rattaisiin, lähde kävelylle puistoon, ota kirja, istu ja lue. Yleensä nuo muksut nukkuu paremmin ulkoilmassa. Meillä oli myös ensimmäinen sellainen narisija joka teki tuosta nukkumisesta harvinaisen haastavaa, nukkui kuitenkin ulkona rattaissa parikin tuntia putkeen.

- Käske miehen lähteä vauvan kanssa ulos ja sopikaa että on siellä 2-3 tuntia. Sillä aikaa yritä nukkua. (Itse en kertakaikkiaan osannut nukkua päivällä mutta teki silti hyvää tietää että saa olla rauhassa muutaman tunnin.

Tsemppiä ja jaksamisia. Tuo on haasteellista aikaa. Milloin aiot palata töihin?

Vierailija
13/19 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaitahan tulee jatkuvasti tuossa iässä, voi olla että kun entisen kipuilu loppuu niin uusi alkaa...

Oletko kokeillut korvatulppia, ettet heräisi pienimpiin yninöihin? Mä olen myös herkkäuninen, varsinkin vauvan kanssa. Välillä käytän silikonikrovatulppia, jotka vaimentavat äänet, eivät kuitenkaan täysin poista. Ekat 6kk vauva nukkuin perhepedissä, ja imetin siinä vieressä aina kun hän vähänkin heräsi. Nyt yksivuotiaana hän nukkuu pinnasängyssä vieressämme, ja yritän opettaa häntä vähemmälle yötissittelylle. Eli kun hän heräilee, itkaisee tms, en heti nosta häntä viereeni, vaan yritän ekaksi saada hänet nukahtamaan tassuttelemalla ja kääntämällä masulleen, jotta pierut pääsee ulos. Monesti sekin auttaa, mutta joskus annan sitten tissiä.

Syötän hänet illalla mahdollisimman hyvin, ettei nälkä iske ainakaan ennen aamuviittä.

Vierailija
14/19 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mitään "vikaa" ole kummastakaan löytynyt. Sellaista se vaan oli, arvaa vaan, odotinko aikaa, jolloin lapsi nukkuisi koko yön läpi! Muisti pätki, sydämessä rytmihäiriöitä, ei jaksanut mitään muuta kuin puistoon ja ruokakauppaan ja kotiin, nekin tosi ponnistuksia. Mieli oli musta ja olo karu (epäilin jo itselläni syöpää ja vaikka mitä sairauksia), mietin itsemurhaakin, vaikka yleensä olen peruspositiivinen ihminen.

Kaikki muuttui, kun lapset alkoivat nukkua yönsä n. reilu puolitoistavuotiaina. Olin kuin eri ihminen! Silti meni melkein pari vuotta, että sain univelat takaisin. Koita jaksaa!!!

Ramppasin lääkärissä, kun olin ihan varma, että sairastan jotain kamalaa.

Tsemppiä ap.

Vierailija
15/19 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka viikonloppuna sinulle mahdollisuus nukkua univelkaa hieman pois. Maailma tuntuu paljon valoisammalta, kun on nukkunut edes yhden yön kunnolla.

Sitten soitto neuvolaan tai käynti siellä. Js lapsi ei enää varsinaisesti syö öisin, voisitte kokeilla pehmeää unikoulua, mutta ihan yliväsyneenä en siihen ryhtyisi. Meillä tehtiin aikoinaan 6,5kk lapselle unikouu, koska nukkui öisin vain 20-30min pätkiä. Aloin jo epäillä omaa mielenterveyttäni, kun en muistanut mitään ja itkin jatkuvasti ilman syytä. Yhdeksän yötä kesti maanpäällinen helvetti, jolloin minä ja lapsi emme nukkuneet juuri lainkaan, mutta kymmenentenä yönä ihme tapahtui ja lapsi nukkui 11 tuntia putkeen.

Vierailija
16/19 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille kaikille kultaisille, jotka jaksatte jakaa kokemuksianne ja viisauttanne.

Lapsi on juonut korvikemaitoa 2kk ikäisestä asti, kun oma maitoni loppui kuin seinään.

Kiinteitä syödään porkkanaa, bataattia, vähän kanaa ja kaurapuuroa ja sen kanssa jotain sosetta. Olen pallotellut ruokien kanssa mahd paljon niin, että kävisi selville jos joku niistä aiheuttaisi jotain, muttei mitään dramaattisia muutoksia ole esiintynyt.

Parhaiten lapsi nukkuu omassa sängyssään ja aamuöisin vanhempien välissä. Päivätorkut myös omassa sängyssä ja välillä rattaissa, mutta sama juttu siinä, unien pituudessa ei eroa vaikka rattaisiin tai autoon ehkä nukahtaakin helpommin.

Töihin palaan tammikuussa. Silloin isä jää kotiin vielä 1,5kuukaudeksi.

On helpottavaa tietää, että monella tämä onollut ohimenevä vaihe. Se tuo pirteyttä ja voimaa. Tuntuu että kun ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, niin tulee toimittua sellaisella "virransäästöllä" ja stressattua ihan uskomattomistakin asioista.

-Ap

Vierailija
17/19 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten lapsi meni tarhaan, ja sinä sykynä alkoi nukkua täysiä öitä, eikä sen jälkeen ole ollut uniongelmia (paitsi nyt teini-iässä, johtuu epäsäännöllisestä rytmistä).

Minä tein välillä niin, että otin patjan lapsen huoneen lattialle ja nukuin siinä, silloin oli helpompoi rauhoittaa lapsi, usein riitti että makasin patjalla ja pidin kättä lapsen kädessä. Viereen en halunnut ottaa, koska silloin en olisi itse saanut yhtään nukutuksi.

Jaksamisia =)

Vierailija
18/19 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta ja kaikki ovat nukkuneet vieressä ja kun heränneet, niin tissi suuhun ja unet jatkuu. Miksi olet tehnyt elämäsi noin vaikeaksi?

Vierailija
19/19 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoiko huonosti nukkuminen kiinteiden aloituksen kanssa yhtäaikaa? Jos niin, voisiko olla masu kipeä?

Toinen, mikä tuli mieleen saako kunnolla kiinteää ruokaa? Mun poika nukkui huonosti, mutta kun sai iltapalaksi lihaaperunasosetta, niin nukkui kuin tukki aamuun asti. Puurot eivät auttaneet samalla tavalla. Joo, tiedän ettei olis vissiin saanut antaa noin tuhtia iltapalaa, mutta kun oli selvästi tyytyväinen oloonsa. Mun lapsi nukkui katkonaisesti ja kitisi paljon unissaan siinä iässä, kun lähti liikkeelle. Ilmeisesti näki unia päivän tapahtumista. Nuorimmainen taas jutteli unissaan ja saattoi laulaakin...

Nyt isä hoitamaan lasta viikonloppuisin ja sinä menet siksi aikaa nukkumaan vaikka korvatulpat päässä. Jatkuva päänsärky voi olla oire kohonneesta verenpaineesta, kun et saa nukuttua. Ensin vähän nukut univelkoja pois ja sitten menet ulos lenkille ja vaikkapa salille. Mene vaikka vaunulenkille päivällä, niin sekin piristää kun saa raitista ilmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä