Opetatteko lapsillenne, että ei kannata koskaan mennä suojatien yli jos on auto/-ja näkyvissä?
Suomessa kuskit eivät välttämättä pysähdy kun on niiiiiiin kova kiirus.
Kommentit (14)
opetan.
Itse kyllä astun suojatielle ja pysäytän liikenteen kulkemalla itse ensin.
Ja uskallan, koska on pakko, edes jonkun on pidettävä säännöistä kiinni. Muuten jonkun ajan päästä kävely kielletään kokonaan:-P
Lapseni tietävät, että minä teen näin, mutta myös sen, että he menevät vasta, kun auto todellakin seisoo tai antavat niiden mennä ensin.
katsotaan tarkkaan ja odotetaan että näkee että auto varmasti pysähtyy.
Etenkin olen toitottanut tätä että koskaan ei astuta suojatielle heti vaikka jalankulkijan valo vaihtuu vihreäksi, vaan aina katsotaan ensin tuleeko autoja. meilläpäin kun on paljon näitä inhottavia risteyksiä joissa kääntyvillä autoilla samaan aikaan vihreä valo, ja monta kertaa ovat meinanneet ajaa päälle..
Kunhan vain lapset muistaisivat nämä asiat kun liikkuvat yksinkin.. :/
Miten uskallat?
opetan.
ihan pokkana vaan.
Toki seuraan silmäkulmasta että minut on huomattu ja että auto tosiaankin pysähtyy -ja pysähtyyhän se.
Tietenkään en ryntäile enkä tee moista pimeällä, aion elää vanhaksi.
Helsingissä autot pysähtyvät, kun jalankulkija on astumassa suojatielle. En todellakaan opeta lapsia kärkkymään peloissaan suojatien laidalla, koska silloin autot pysähtyvät turhaan.
Muualla Suomessa autot eivät pysähdy, vaan painavat kaasua. Kai siellä on eri liikennesäännöt. Maaseutukaupungeissa pelottaa ylittää katua.
Helsingissä autot pysähtyvät, kun jalankulkija on astumassa suojatielle. En todellakaan opeta lapsia kärkkymään peloissaan suojatien laidalla, koska silloin autot pysähtyvät turhaan.
Muualla Suomessa autot eivät pysähdy, vaan painavat kaasua. Kai siellä on eri liikennesäännöt. Maaseutukaupungeissa pelottaa ylittää katua.
Tulee olo vihamielisestä kuskista.
Jos noin opettaisin ni lapset voisi ylittää tienvain yöllä :D ei toki ssilloinkaa koko aikaa.
Mut päivisin autoja kulkee ihan suht koko aika ohi ja muutenkin tulisi lasten liikkuminen hankalaksi jos tollasta opettasisi. Niil menis joku tunti kulkee muutaman tievälin yli jos autoja ei saisi edes näkyä...
täällä liikennekulttuuri on joskus ihan ihmeellistä: itsekin olen jäänyt suojatiellä auton alle, koska kuski _arveli_ ettei suojatiellä ole ketään, vaikka siis toisella kaistalla auto oli pysähtynyt päästämään minut yli. Parempi että lapset varovat kuin että jäävät auton alle.
Lisäksi autoillessani harvoin pysähdyn päästääkseni lapsen yli, koska en halua olla vastuussa siitä, että samainen lapsi kävelee toisen auton alle, koska minä olen opettanut, että autoilijat ovat kohteliaita.
Tulee vaaratilanteita, kun autoilija hiljentää tai jopa pysähtyy, jotta lapset menisivät yli. Eivät vaan mene, vaikka kuinka viittoilisi. Sitten kun itse lähdetkin autolla liikkeelle, lapset yhtäkkiä keksivätkin sännätä tielle.
Eli ei olé hyvä opetus!!!
Tulee vaaratilanteita, kun autoilija hiljentää tai jopa pysähtyy, jotta lapset menisivät yli. Eivät vaan mene, vaikka kuinka viittoilisi. Sitten kun itse lähdetkin autolla liikkeelle, lapset yhtäkkiä keksivätkin sännätä tielle.
siis lapsen kannattaa oppia henkensä kaupalla astumaan suojatielle? Ne kerrat, kun minä pysähdyn, seison kyllä siinä niin pitkään, että ne lapset menevät. Ei se minulle ole ongelma.
lapselle seisoskella ja odotella ettei ole autoa näkyvissä, näin kaupungin keskustassa asuvana.
Tosin olen samaa mieltä, että Helsingissä ainakin huomioidaan jalankulkijat paremmin, kuin pienemmissä kaupungeissa.
pitäisi toimia johdonmukaisesti. Jos pysähdyt päästämään ne lapset tien yli, niin sitten päästät, etkä itse ole niin kuin lapsi, joka muuttaa mielensä kesken kaiken.
opetan.