Kun aina tuosta imetyksestä vouhotetaan-niin missä ovat ne joiden vauvaa ei imetetä?
Oma oloni on niin paha, imetin vauvaani reilun 2kk, sitten tuli stoppi, maitoa ei tullut eikä vauva kasvanut. Nyt syödään pullosta, ja kasvetaan. Silti kaikki neuvolapinot sun muut saa lukea että hienosti kasvaa täysimetyksellä. Meillä ei imetetä enää edes osittain. Olenko ainoa?
Kommentit (29)
ole tarkoitus ketään loukata eikä aiheuttaa mielipahaa!!!!!!
Halusin vain kysyä etteikö esim. neuvoloissa tms ole annettu vinkkiä pumppaukselle, tai muualta tukea. Muualla maailmassahan pumppaaminen on arkipäivää naisilla jotka joutuvat menemään aikaisin työelämään.
Itse pumppasin alkuaikoina ja nytkin yritän vielä hiukan lypsää käsin (ei ole pumppua) mutta saan aina puolen tunnin jälkeen max 10-20 ml eli heruminen ei ala ollenkaan vaikka oisin mitä koittanut eli minkäs teet. Pumppaisin jätkälle maidot jos voisin, nyt en jaksa koko päivää pumpata kun tulos on tuo...
Onneksi olkoon etta jaksat pumpata käsin, sitä en olisi kylläkään jaksanut. Mulla ollut apuna tehokas sähköpumppu sekä käsipumppu.
Meillä myös poika kasvanut Nan-maidolla pienestä pitäen.
Maito ei vaan suostunut nousemaan kunnolla. Oliskohan syytä ollut kova kuume synnyttämään mennessä ja muutama päivä sen jälkeen. No, kaikenkaikkiaan imetin siis sen kuukauden ja hyvin poika on kasvanut tuolla korvikkeellakin..
Hyvä niin.. Pää-asiahan on se, että vauva saa ravintoa. Olkoonkin, ettei aivan sitä " luomua" .
Ekaa lasta imetin 1v 6kk. Olisin lopettanut jo paljon aikaisemmin, muttei se ollutkaan niin helppoa. Tokaa imetin kaksi kuukautta, kunnes maitoa tuli niin järkyttvän paljon, että vauva oli tukehtua siihen. Lopulta hermostuimme molemmat vauvan kanssa ja päädyimme pulloon. Sain jopa vapaahetkiä toisinaan, kun vauva oli pulloruokinnalla, vitsi mitä luksusta. MUTTA, asian toinen puoli: vauva rupesi oksentamaan kaaressa kaiken syömänsä, joten söi yhtenään. Söi ja oksensi, söi ja oksensi, mutta kasvoi reipasta vauhtia. Saimme ajan tähystykseen, jonne emme sitten koskaan kuitenkaan menneet. Tunsin siitä myöhemmin syyllisyyttä, mutta sairaanhoitajaystäväni antoi synnintunnustuksen mulle hiljattain. Tähystyksessä ei olisi selvinnyt mitään, sillä vasta vuosia myöhemmin tytön vatsa rupesi oireilemaan erittäin pahasti. Vasta siinä vaiheessa ymmärsin yhdistää ongelma maitoon! Viisi vuotta siinä olikin kulunut=( Viikko ilman maitotuotteita ja ongelma loppui kuin seinään. Sen jälkeen päätin, että teen kaikkeni, että kolmas lapseni saisi äidinmaitoa vuoden ikään asti. Niin myös kävi, imetin 1v 7kk, tyttö ei saanut kertaakaan pulloa. Tissuttelun loppumisen jälkeen hänelle ei sitten kelvannutkaan maito sellaisenaan, ainoastaan kaakaona, jota annoin neuvolankin siunauksella. Muutama viikko sitten tämä 3v 4kk-ikäinen tyttö rupesi oksentelemaan aamuisin, vaikeroi ja kieri maassa joka aamu. Jätin maidon pois neljäksi päiväksi ja ongelma katosi. Nyt annan hänelle vain hyla-maitoa, eikä ongelmia ole ollenkaan. Ja koska esikoiseni kärsi imetyksen lopettamisen myötä tavalliseen maitoon siirryttäessä erittäin pahasta ummetuksesta, olen päättänyt, että jos mitenkään mahdollista, imetän tätä neljättä vuoden ikään asti, sillä on enemmän kuin todennäköistä, että hänkin kärsisi tavallisesta maidosta. Mulle on ihan yksi ja sama miten muut lapsiaan ruokkivat, ennemminkin olen huomannut, että kovin hyvällä ei katsota taaperoimettäjiäkään!
meillä vauveli on 2kk ja 2 viikkoa sai rintamaitoa sit oli rinnat niin kipeet et itkua väänsin joka kerta kun imetin ja maitoakin tuli tosi vähän joten pullot otettiin käyttöön ja hyvin on menny.en ole muitakaan lapsia imettäny sen pitempään ja hyvin ovat kasvanu ja kehittyny.minusta toi imetys on yliarvostettu juttu sairaalassakin sanottiin kun pyysin maitoa vauvalle kun en kärsiny imettää etmiten ajattelit sen ssyöttää kotona jos et rinnasta,sit kun sanoin et pullosta niin hoitaja vaan tuumas et pääseehän siinä äiti sit helpommalla kun lapsen voi heti viedä sairaalasta hoitoon johonkin kun ei tartte syöttääkään ite.arvaa sainko raivarit mulla on neljä lasta ja ne ei oo hoidossa kun muutaman kerran vuodessa mummolla.meni vähän asian vierestä mut tulipahan sanottua.
suorastaan, miten hoitohenkilökunnalla tai itse asiassa kenelläkään
oikeutta tulla sanomaan tai arvostelemaan äidin päätöstä imettää tai olla imettämättä. Jos mulle olisi sattunut kohdalle tuollainen tyhmä ihminen olisin antanut näkyä ja kuulua. Luulisi hoitoalalla työskentelevien vielä tajuanvan miten herkässä naisen hormoonit ovat synnytyksen jälkeen. Jos joku nyt raskaana oleva lukee tämän ja saa synnytettyä jotain kommenttia siihen jos ei imetä niin neuvoisin kyllä sanomaan yhtä takaisin rumasti kyseiselle ihmiselle. Ainakin sanoisin että asiahan ei kuulu sulle yhtään.
samaisesta aiheesta; tyttö on nyt 3viikkoinen ja imetys on tuskaa molemmille.. vauva joutui syntymää seuraavana päivänä vastasyntyneiden teholle alhaisen verensokerin takia ja siellä tietty pulloruokintaan, imetystä toki harjoteltiin, huonolla menestyksellä, oikeaa otetta ei löytynyt eikä imu ollu paras mahdollinen, eikä mulla maito vielä ees noussu kunnolla, pumpulla sain jotain irti, punnituksessa tunnin " imettämisen" jälkeen vauvan paino sama kuin alottaessa..
Ja siellä teholla sain yheltä hoitajalta semmosta sapiskaa kun lypsin (sikiunessa olevalle vauvalle on vaikee väkisellä tissiä syöttää!), hoitsu naljaili helpomman tavan valitsemisesta.. sanoin että lypsän vähä enintä että vauva sais paremman otteen jahka heräilee ensin.. yritin lypsämisen jälkeen vielä (itkien) imettää mutta neiti vaan nukku, sellasia monesti on nuo matalasokeriset lapset, kokemusta aiemminkin samasta asiasta ja silloinki imetys loppu lyhyeen..
Sitten menin vauvan ja lypsetyn maidon kans huoneeseen jossa se hoitsu jatko ärvimistään, että minä itkin kun sieltä lähin.. tunsin ihteni NIIN HUONOKS... vaikkei siihen mitään syytä ole, alan nyt uskoo ettei väkisellä voi imetystä jatkaa, on kokeiltu kaikenlaiset apuvälineet ja tyttö vaan ärisee ja viimein punasena huutaa kun maito ei tule niin helposti kuin teho-osaston pulloista; ylösalaisin kun pullon kääntää niin maito juoksee ulos.. kotona kuitenki pienempireikänen tutti käytössä ja tuttelia saa minkä tarvii, ilman ärinöitä sujuu syöttäminen!
Jäi tosi paha maku koko teho-osastosta sen yhen ilkeän hoitajan takia, sen kommentit oli tosi törkeitä ja sai muutenkin herkän äidin tosi pahalle mielelle!
että miksi ette pumpanneet maitoanne, joiden vauvat omaa maitoanne olisi voineet juoda? Pumppaamisellahan saa tehostettua maidon tuotantoa ja myös vauvat jotka eivät viihdy rinnalla saavat rintamaitoa pullosta. Itse pumppasin ja pumppaan edelleen, kuukausia jo takana ja vauvani ongelma oli nimenomaan ettei koskaan oppinut imemään. Vaikka pumppaus, sterilointi jne on aikaavievää, on se vähintä mitä voin edes yrittää kun imetys ei onnistunut. Ja vaikka olisi onnistunut olisin silti pumpannut esim. pakkaseen josta isä voi antaa maitoa minun ollessani poisa. Äidinmaidon arvoa ei voi rahassa mitata! Ja huom. vauvani on saanut MYÖS korviketta ihan koko ajan, mutta äidinmaitoa olen halunnut antaa niin kauan kuin mahdollista.