Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen niin väsynyt

Vierailija
03.09.2012 |

En ymmärrä, miten minulle on iskenyt täysi uupumus päälle. Lapsi on jo vuoden, joten raskain aika pitäisi olla jo ohi. Muutamia kuukausia elämä olikin hyvää, kun lapsi alkoi nukkua hyvin, puuhasi ja oli tyytyväinen. Äitiys oli ihanaa. Ensimmäiset kuukaudet olivat todella raskaita kun kärsin unen puutteesta ja olin ihan poikki.

Mutta entä nyt, kun pitäisi toden teolla olla helpompaa! Lapsi on alkanut taas heräillä, ja tunnen olevani aivan yksin. Lapsi herää taas aamuyöstä ja jopa puolen tunnin välein. Päivällä ei juuri suostu nukkumaan vaikka olen kokeillut vaunuihin nukuttamista, vaunulenkkejä, omaa sänkyä, meidän sänkyämme, sohvaa, olkkarin lattiaa. Lapsi on lähes aamusta iltaan tyytymätön: itkeää ja raivoaa, eikä mikään kelpaa.

Olen huomannut, että parisuhde on kuivunut kokoon. Jotenkin sitä kesti rankan vauvavaiheen kun mies oli tukena ja ymmärsi.Samoin muut läheiset tuntuivat ajattelevan, että pikkuvauvakausi on säännöstään rankkaa. Huolehtivat minunkin levostani ja hyvinvoinnistani.

Nyt kun parisuhteessamme on kaikki välittäminen ja kunnioitus hävitetty, en tiedä mistä saan tukea ja voimaa. Jatkuvaa tiuskimista puolin ja toisin. Läheisetkin ovat unohtaneet sen, että minäkin tarvitsen joskus hoivaa ja omaa aikaa. Härskein on lapsen kummitäti, eli mieheni sisko, joka teettää veljelläni iltaisin töiden jälkeen ilmaista remppaa. Olkoonkin vain pari iltaa viikossa, mutta jo pari lisäiltaa lapsen kanssa yksin pitkän päivän jälkeen on ihan liikaa.

Mutta eihän tässä vaiheessa enää luvallisesti saa olla väsynyt! Monihan on jo niin energinen, että pukkaa uutta pullaa uuniin. Ei tulisi itselleni mieleenkään. Lapsia haluaisin lisää, mutta tuskin jaksaisin enää kun nykyisenkin kanssa olen liian yksin. Mies kun leikittää lasta yleensä pari tuntia illassa. Silti minä kannan kaiken vastuun pakatuista hoitolaukuista, ruokarytmeistä, hyssyttelen lasta kun hän kiukuttelee automatkoilla tai julkisilla paikoilla. Pesen pyykit, ostan vaatteet, käytän neuvolassa ja lääkärissä, muistan d-tipat ja hammaspesut. Jos lapsen tutti on kateissa, niin minähän olen siitä vastuussa.

Yritin tehdä meille tasajakoa lastenhoidosta exceliin. 8-17 mies on töissä ja minä kannan vastuun. 6-8 sekä 17-21 väliset ajat sekä viikonloput jaettaisiin tasan. Mutta miehen mukaan jaot ovat ihan keinotekoisia, ja hoidamme lasta sillä periaatteella, että kumpi ehtii.

Sori valitus, monella on varmasti rankempaa.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaan on kaksoset, ja mies tekee pitkiä vuoroja, päivävuorot 11h ja yövuorot 13h. Meillä pojat on jo yli 3 vuotiaita, mutta minä olen edelleen uupunut, kaipa tämä on vähän mökkihöperyyttäkin, mutta tuntuu että uupumus vaan lisääntyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi