Miten ihmeessä tavalliset perheet joutuvat sosiaalitätien hampaisiin?
Mä en oikein ymmärrä. Missä vaiheessa sosiaalitädit astuvat kuvioon?
Meillä on tavallinen perhe, mies töissä, minä hoitovapaalla kahden lapsen kanssa. Ihan normaalisti eletään eikä olla koskaan oltu tekemisissä sosiaalijuttujen kanssa.
Niinpä se on ihan vieras maailma mulle. Ja kun luen näitä juttuja, että lapseni määrättiin isälleen ja en itse ole tehnyt mitään. Niin ihmettelen, että missä vaiheessa ulkopuoliset astuvat yleensä perheiden elämää määräämään?
Me ollaan ihan rauhassa, joten en ymmärrä näitä kuvioita yhtään.
Voisko joku selittää, mistä tällaiset jutut lähtee?
Kommentit (38)
äo:ni on hyvin alhainen enkä sitä salaile.
Yleensä älykäs ja koulutettu aikuinen ei siedä sossujen liiallista pompottelua. Valitettavasti sossuja kuitenkin kannattaa nuoleskella ja on esitettävä hieman tyhmempää kuin oikeasti on.
Lapsi oli alaikäinen ja poliisit löysivät alkoholia hallustaan. Soskut soittivat kotiin ja se "syynäys" oli siinä. Koin asian vain positiiviseksi.
Yleensä älykäs ja koulutettu aikuinen ei siedä sossujen liiallista pompottelua. Valitettavasti sossuja kuitenkin kannattaa nuoleskella ja on esitettävä hieman tyhmempää kuin oikeasti on.
Olen eri mieltä.
Yhteistyötä tahtoo älykäs ihminen joka luottaa toisenkin osapuolen ymmärryskykyyn. Tyhmempi kuvittelee salailulla ja huijaamisella saavansa itselleen etua. Toisen osapuolen älyn mitätöinti ei myöskään vaadi älykkyyttä, se on se helpoin tapa mitätöidä keskustelukumppania.
Mutta onnea vaan valitsemallanne tiellä niille jotka salailua harrastavat. Epäilemättä pääsette tekemisiin viranomaisten kanssa jatkossakin. Avoimuudella säästyy siltäkin vaivalta.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288496552721.html
nussijat eivät vieläkään myönnä, että jo aikaisemmin pitäisi sosiaali-ihmisten puuttua asioihin.
Jos perheen äidiltä tai isältä kysytään niin ovat aina viattomia, mutta perheissä tapahtuu kaikenlaista kamalaa.
AINA kun lapsi sijoitetaan muualle niin AINA on syys perheen vanhemmissa ja heidän kannattaa pitää paskainen limainen suunsa kiinni ja lopettaa nussiminen.
eikä ne ongelmat aina ratkea pelkällä puhumisella.
sossu tuskin antaa rahaa talousvaikeuksiin joutuneelle perheelle.
on monia tavallisia perheitä, jotka saa oikeaa apua neuvolasta tai sosiaalihuollosta.
Sitä puolta tuodaan harvoin esille.Monilla saattaa olla elämäntilanteita, jollon omat voimat ei riitä. Oli syynä sitten masentunnus, väsymys, ero, tai vastaavat. Silloin on todella hyvä, jos asioihin puututaan ennaltaehkäisevästi. Ei kaikki ala ls-ilmoituksista.. Jotkut ihmiset osaavat jopa itse pyytää apua neuvolasta tai lääkäriltä tai jopa päiväkodista.
Ap:n tilanne voisi myös olla eri jos kohdalle osuu vakava uupumus, masennus tai ero. Ëli myö sne "tavalliset" perheet tarvitsevat joskus apua ja hyvälä onnella saavat sitä.
Sossujen käsitys YHTEISTYÖSTÄ on juurikin sitä, että pitää nuolla, mielistellä, hypätä ja alistua pompotteluun.
Ja minä en ainakaan luota pätkääkään sen toisen osapuolen eli sossun ymmärryskykyyn. Kukaan järkevä ihminen ei kykene luottamaan.
Ja kukahan tässä Eerikankin tapauksessa on kähminyt ja salaillut??! Ettei vaan kuule jäljet johtaisi sossujen hyvä sisko -piireihin.
Olen eri mieltä. Yhteistyötä tahtoo älykäs ihminen joka luottaa toisenkin osapuolen ymmärryskykyyn. Tyhmempi kuvittelee salailulla ja huijaamisella saavansa itselleen etua. Toisen osapuolen älyn mitätöinti ei myöskään vaadi älykkyyttä, se on se helpoin tapa mitätöidä keskustelukumppania. Mutta onnea vaan valitsemallanne tiellä niille jotka salailua harrastavat. Epäilemättä pääsette tekemisiin viranomaisten kanssa jatkossakin. Avoimuudella säästyy siltäkin vaivalta.
niin tekstiäsi olisi helpompi lukea. En muuten puhunut mistään salailusta tai huijaamisesta, vaan ihmisen kyvystä tietää oikeutensa.
Olen eri mieltä.
Yhteistyötä tahtoo älykäs ihminen joka luottaa toisenkin osapuolen ymmärryskykyyn. Tyhmempi kuvittelee salailulla ja huijaamisella saavansa itselleen etua. Toisen osapuolen älyn mitätöinti ei myöskään vaadi älykkyyttä, se on se helpoin tapa mitätöidä keskustelukumppania.Mutta onnea vaan valitsemallanne tiellä niille jotka salailua harrastavat. Epäilemättä pääsette tekemisiin viranomaisten kanssa jatkossakin. Avoimuudella säästyy siltäkin vaivalta.
Suomessa elää ihmeellinen itäsaksalainen viranomaiskulttuuri, jonka mukaan ihminen, joka ei ole valmis seurannan kohteeksi 24h ja kerro kaikkea mitä tietää, on automaattisesti epäilyttävä.
Olen itse saanut apua masennusoireisiin toisen lapsen raskausaikana ja kokemukset on ihan vaan myönteisiä. Kyttäämisestä ei voi puhua samana päivänäkään.
Sukulaisissani on jo kolmannessa polvessa perhe, joka jatkuvasti joutuu "sossujen" hampaisiin. Koska heillä on aina ollut perhe-elämä sitä mitä on, he eivät enää hahmota sitä, mikä on normaalia elämää, eikä siihen kuulu lasten fyysinen kurittaminen, lasten jättäminen yksin kun lähtee viihteelle tai se, että lapset näkevät väkivaltaa ja seksiä kotonaan. Heillä ei vaan lanttu leikkaa sen vertaa, että miettisivät miltä asiat voivat lapsesta tuntua, ja kuinka paljon ahdistus aiheuttaa heille vaikeuksia elämässä. Yksikään heistä tehty ls-ilmoitus ei ole ollut normaalin ihmisen mielestä aiheeton. Heidän mielestään taas heistä ei muita ole tehtykään kuin aiheettomia ilmoituksia.
henkilökohtaisista mielipiteistä kiinni. Juuri juttelin tutun äidin kanssa, jolla hänelläkin ekaluokkalainen. Heille oli opettaja moneen kertaan jankuttanut, kuinka lasten pitää harrastaa mahdollisimman paljon.
Meillä taas kouluterkka oli sitä mieltä, että ekaluokkalaisella ei missään tapauksessa saa olla harrastuksia.
Ja voin kertoa, että jos olet itse jossakin kasvatus-, terveys- tai sosiaalialalla, sinuun suhtaudutaan jo lähtökohtaisesti eri tavoin esimerkiksi neuvolassa. Joku tavis voi joutua hampaisiin jo siitä, että ei kuuntele tarpeeksi.
2-vuotias lapsemme tipahti yöllä sängystä, kun oli tullut viereen, mulle tuli ahdasta ja siirryin sohvalle. Patosin kyllä oman peittoni ja tyynyn sinne omalle paikalleni, mutta niinpä kierähti siitä lattialle. On aika korkea jenkkisänky ja huusi kunnolla. Seuraavana päivänä oikea käsi ei toiminut normaalisti ja soitin terkkariin. Selitin tapahtuneen puhelimessa ja saimme ajan sairaanhoitajalle. Sh kyseli kaiken uudelleen ja antoi lopuksi lääkärille ajan. Lääkäri kyseli taas uudelleen ja siinä selittäessä tajusin, että nehän lukee sillä siinä näytöllä jo kahden eri henkilön kirjoittamana. Päästiin kuvaan ja mitään ei näkynyt. Tn. oli solisluussa hyvin pieni murtuma ja parani viikossa. Unohdin jo koko jutun. Nyt menin 2,5-vuotisneuvolaan ja siellä oli th:lla tämä sama kertomus auki tietokoneella ja kysäisi siitä ihan ensimmäisenä.
Epäiliköhän ne meitä jostain pahoinpitelystä? Kyllähän 2-vuotiaille kaikkea sattuu ja meillä ei ole mitään sellaista taustaa. Ei olla kumpikaan edes sossussa elämässämme käyty saati olla lastensuojeluasiakkaita. Normaali, keskiluokkainen perhe.
Onko totta, että kiusaamistarkoituksessa tehdään lastensuojeluilmoituksia?
Onko totta, että kiusaamismielessä tehty aiheeton ilmoitus aiheuttaa perheen turhan kyttäyksen, jopa huostaanoton ilman ihan oikeasti mitään syytä?
Onko totta, että sossut vainoavat perhettä, jossa ei oikeasti ole yhtään mitään raskauttavaa?
Onko totta, että jos vähän valittaa väsymystä tai muita ongelmia, joutuu koneistoon eikä pääse sieltä pois?
Onko totta, että lapset määrätään väärälle vanhemmalle ja toinen vanhempi on täysin normaali ja silti menettäny vanhemmuuden?
Tässä on ihan suu auki ku lukee näitä juttuja esim. kuinka joku on menettäny lastensa huoltajuuden ilman mitään kunnon syytä. Voiko muka noin oikeasti käydä?!?
2-vuotias lapsemme tipahti yöllä sängystä, kun oli tullut viereen, mulle tuli ahdasta ja siirryin sohvalle. Patosin kyllä oman peittoni ja tyynyn sinne omalle paikalleni, mutta niinpä kierähti siitä lattialle. On aika korkea jenkkisänky ja huusi kunnolla. Seuraavana päivänä oikea käsi ei toiminut normaalisti ja soitin terkkariin. Selitin tapahtuneen puhelimessa ja saimme ajan sairaanhoitajalle. Sh kyseli kaiken uudelleen ja antoi lopuksi lääkärille ajan. Lääkäri kyseli taas uudelleen ja siinä selittäessä tajusin, että nehän lukee sillä siinä näytöllä jo kahden eri henkilön kirjoittamana. Päästiin kuvaan ja mitään ei näkynyt. Tn. oli solisluussa hyvin pieni murtuma ja parani viikossa. Unohdin jo koko jutun. Nyt menin 2,5-vuotisneuvolaan ja siellä oli th:lla tämä sama kertomus auki tietokoneella ja kysäisi siitä ihan ensimmäisenä.
Epäiliköhän ne meitä jostain pahoinpitelystä? Kyllähän 2-vuotiaille kaikkea sattuu ja meillä ei ole mitään sellaista taustaa. Ei olla kumpikaan edes sossussa elämässämme käyty saati olla lastensuojeluasiakkaita. Normaali, keskiluokkainen perhe.
Mikä ihme teitä vaivaa?
Eikö siinä rinnalla että kysellessä löytyy yksikin joka aidosti tarvii apua ole samantekevää ne kymmenet joilta on kyselty "turhaan"?
teräase löytyi tappelijoilta,joten poliisit paikalle ja kaikista osapuolista lastensuojeluilmoitus.
Työni puolesta törmään ns.normiperheisiin joilla lastensuojelunasiakkuus esim.erotilanne,toinen vanhempi sairastunut vakavasti,joku lapsista on sairaana ym= tällöin saadaan perheelle tukitoimia
murtuma vakavasti ja jokaista tapausta tutkitaan ja varmistutaan, ettei kyse ole pahoinpitelystä. Sillä ikävä kyllä aika usein on nimenomaan siitä kyse. Aika usein selitys on, että lapsi on pudonnut sängyltä tai hoitopöydältä. Minusta on ihan hyvä, että kyseiset tapaukset ovat tarkassa syynissä, niin pitääkin olla. Se että joku vanhempi pahoittaa mielensä on minusta pienempi paha kuin se, että kymmenet lapset saavat vuosittain vammoja tai kuolevat vanhempiensa pahoinpiteleminä.
Jos kyse ei ole tahallisesta vammantuottamisesta niin kyllähän se selviää. Ikävä kyllä myös ns. tavallisissa ja keskiluokkaisissa perheissä on väkivaltaa, ei se ole mikään syy jättää asia silleen tutkimatta tarkemmin.
Omalääkärillä käynnit vaan näkyy myös neuvolassa. Neuvolassa ehkä kyseli,että jos olis jotai ongelmia tai kysyttävää jäänyt. Noita putoamisia sattuu aina. Eri asia jos jatkuvaati ravaatte lääkärissä tai lapsella on outoja vammoja.
Samoin myös muissa vakavammissa tapaturmissa. Ja näin pitää ehdottomasti ollakin, niin paljon täällä Suomessa lapsia pahoinpidellään. Tämä siis sille jonka lapsella oli murtuma...
Muuten en ymmärrä mitä tarkoittaa kyttääminen ja jonkun hampaisiin joutuminen. Itsekin olen törmännyt esim. epäasialliseen terkkaan, mitään ongelmia ei kuitenkaan tullut koska olin itse hyvin neutraali ja asiallinen.
Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos pätee aika hyvin näiden ammattitaidottomien kanssa.
Toista puolta näen taas työssäni (en ole sosiaalialalla). Monessa lastensuojelun asiakkaana olevassa perheessä asiat on omasta mielestä hyvin. Vanhemmat ovat omasta mielestään hyviä vanhempia ja yritys saattaa olla kovaa mutta silti jokainen ulkopuolinen näkee että lasten elinolosuhteet eivät ole kunnossa eikä lasten tarpeisiin pystytä vastaamaan. Nämä vanhemmat ehkä kokevat, että ovat joutuneet vainon uhriksi ilman mitään syytä.
Ko. ilmaus on kielteinen. Se ei voi koskaan olla hyvästä.
Neuvola, lääkäri tai päiväkoti ei ole "sossu".
Olet todella sekava!