Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä saa vatsani sekaisin päivittäin? Kokemuksia keliakian ja laktoosi-intoleranssin oireista?

Vierailija
02.09.2012 |

Olen normaalikuntoinen, perusterve 23-vuotias nainen. Reilun kuukauden ajan vatsani on jatkuvasti ollut löysällä. Uloste ei ole normaalin kiinteää, vaan aina ripulia, ei kuitenkaan vetistä mutta löysää. Pahinta on, kun iso hätä iskee. Normaalisti pystyy pidättämään, nyt on tuntunut, että on heti päästävä vessaan. Lisäksi tuntuu, että olen jatkuvasti turvoksissa ja ilmavaivojakin on ihan kiitettävästi.

Olen miettinyt, voisiko kyse olla keliakiasta tai laktoosi-intoleranssista. Luin, että keliakiaa epäillessä ei kannata alkaa noudattaa gluteenitonta ruokavaliota ennen lääkärin konsultointia, sillä ohutsuoli voi ehtiä palautua hyvään kuntoon ennen testejä. Kannattaisikohan jättää laktoosipitoiset tuotteet pois? Millaisia alkuoireita av:n lukijoilla on ollut keliakiasta tai laktoosi-intoleranssista?

Normaaliin ruokavaliooni kuuluvat joka-aamuinen kaurapuuro, raejuusto, maitorahka, satunnaisesti ruisleipä, pasta, liha, kana, vihannekset jne. Olen myös huomannut, että paprika ja tomaatti imeytyvät melko huonosti ja laittavat toisinaan vatsan sekaisin. Pitäisikö nyt jättää jokapäiväiset tomaatit sitten veke?

Vaikeaa päättää, mistä aloittaa.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka kärsitte suolisto-ongelmista suosittelen lämpimästi tutustumaan seuraavaan nettisivustoon

http://www.scd-fi.info/

kokeilkaapas tuota "dieettiä" n. vuoden verran, niin voin kertoa, että paranette.

Ripulia jota jatkat päivästä, viikosta, vuodesta toiseen ei ole mitään järkeä, tiedätkö minkäläisistä ravintoaine puutoksista kärsit, kun mikään ei imeydy...

Nim. tiedän mistä puhun

Vierailija
2/44 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisiksi kävisin hakemassa apteekista tuon koti-keliakia testin joka näyttää tuloksen heti. Verikoe otetaan sormenpäästä, helppokäyttää ja saat selvyyden tuohon keliakiaan heti.

Laktoosin voit testata niin että jätät laktoosin pois, käytät 2 viikkoa laktoosittomia ja otat yhtäkkiä ne takaisin. Luulisi että tuossa huomaa. Maitotuotteet sama juttu.

Sitten vasta menisin lääkäriin. Tosinlaktoosi ja maitoallergiat on helppo testata verikokeessa joten lääkäriltä voisit pyytää lähetteen noihinkin.

Mutta vinkiksi vielä jos varsinaista syytä ei ala löytymään ja haluat apua noihin vatsavaivoihin niin Forever myy niitä aloevera juomia jotka auttaa juurikin noihin vatsavaivoihin. Varsinkin jos vatsa reagoi stressistä, tuosta saat varmasti avun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkamiseen sopivan ikäinen, ap. vähälaktoosinen ruokavalio on aika helppo toteuttaa, laktoositon hiukan vaikeampi. Kokeillessa huomioi, että laktoosia on esim. lääkkeissä, suklaassa, valmisruoissa..

Vierailija
4/44 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sietänyt maitoa ollenkaan. Jossain vaiheessa luomumaito kuitenkin kävi, oletko kokeillut luomuun siirtymistå maitotuotteissa?

Nykyään välttelen viljoja, niistä tulee kamalasti kaasua. Maitotuotteet menevät pienissä määrin ja luomuna.

Vierailija
5/44 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja tyttärellä tutkittiin kaikki allergiat, ei mitään. Sellaisia "juokse vessaan" - mahan pyörähdyksiä syömisen jälkeen. Lääkäri tutki vaikka mitä, mutta yhtä ei osannut epäillä. Kun lapsiltamme löytyi kihomatoja ja söimme ensimmäisen matokuurin, oireet helpottivat välittömästi. Olemme tosin hirveässä matokierteessa, sillä ne palaavat aina 6-8 viikon päästä aina uudestaan (uusinnat aina, koko perhe syö lääkkeet, kuurattu, käsiä pesty tiuhaan, reseptilääkettäkin). Näitä on TODELLA hankala havaita, meillä ei pöntössä ole näkynyt kertaakaan. Ainoastaan yöllä tiettyyn aikaan lapsen peräaukon seudulle kurkkaamalla lapsen nukkuessa niitä on saattanut bongata.

Vierailija
6/44 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet keliaakikothan ovat myös laktoosi-intolerantikkoja. Voivat siis liittyä toisiinsa.

Keliakian ja laktoosi-intoleranssin yhteys on se, että hoitamaton keliakia aiheuttaa laktoosi-intoleranssia. Yleensä laktoosia alkaa taas sietämään, kun suolinukka paranee.

Gluteeniyliherkkyydestä tiedetään vielä liian vähän - näemmä lääkäritkään eivät kaikki ole edes sen vertaa ajan tasalla - mutta se selittää monta tapausta, joissa viljat aiheuttaa oireita, mutta keliakiaa ei kuitenkaan löydy.

Sitä apteekin keliakiatestiä suotittelisin minäkin - ja vaikka tähystykseen pääsyä joutuu tosiaan usein odottamaan kauan, verikokeisiin pääsee yleensä hyvin nopeasti.

Vierailija
7/44 |
07.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvojille:

Keliakian vasta-aineet EIVÄT NÄY testissä, jos sitä ennen lähdette gluteenittomalla dieetille. Sitä ei siis pysty diagnosoimaan edes tähystyksellä, jos ohutsuoli ehtii parantua pitkän gluteenittoman jakson aikana.

Asialla merkitystä varsinkin silloin, jos pistätte lapsenne omatoimisesti dieetille. Aikuinen saa ruokaa rahalla ja lounaatkin järjestyvät ilman todistuksia, mutta koulut ja päiväkodit eivät palvele ilman lääkärintodistusta.

Toisekseen lapsen ruokavaliotuki on paljon mittavampi kuin aikuisen.

Kolmannekseen jos joskus muutatte mieltä ja tarvitsette diagnoosin, niin paluu normaaliin ruokavalioon tulee olemaan karsea.

Neljännekseen - miten luulette pärjäävänne "muotidieetin" kanssa, jos joudutte sairaalaan ja kohdalle sattuu vähän keljumpi hoitohenkilökunta?

Jos keho on jo ehtinyt tottumaan gluteenittomaan vuoden ajan esim. ruisleivän syömisellä saattaa olla dramaattiset seuraukset. Ennen sain pullansyönnistä vain ripulia, nykyään vahingon sattuessa oksennan tuntikausia kaiken ylös.

Tietenkin asia on eri, jos kaikki testit ja näytteet näyttää alkujaankin negaa eikä diagnoosia tule. Tällöin voi kokeilla glut.ruokavaliota ns. viimeisenä oljenkortena? Ovathan jotkut vatsakroonikot saaneet tästä apua, joten en täysin tuomitse.

Vierailija
8/44 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mitään muuta syytä ei löydy kannattaa pyytää että testataan mahdolliset parasiitit! Ovat yllättävän yleisiä

Vierailija
9/44 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/44 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aivan sama ongelma kuin aloittajalla muutaman vuoden ajan.(olen nyt 24v.) nykyään suoli toimii kuin unelma parin raaka-aineen pois jättämisen takia. Jätin pois vaalean pastan(pahin oli nuudelit),tuoreen ruisleivän,mausteiset ruoat,sipsit(normaalit suolatut nachot sopivat),rasvainen ja muutenkin ns.eines ruoka ei mulle sovi..parasta mun vatsalle on miedosti maustettu jauheliha,täysjyväriisi ja vaikka pakastealtaasta kasvikset..toimii aina jos tuntuu että vatsa ei oikein toimi:) olisi kiva jos joku osaisi kertoa mikä näitä tuotteita yhdistää ja miksi ne ei mulle sovi..mutta kokeilemalla olen ne karsinut pois..toivottavasti joku löytää tästä apua..

Vierailija
11/44 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös esim. soija (on tosi paljon eineksissä) tai maltodekstriivi, joka osalla myös ärsyttää mahaa.

Mutta varmasti kannattaa ensimmäisenä katsoa laktoosi ja keliakia.

Vierailija
12/44 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2012 klo 20:01"]

Lääkärin mukaan syy vatsavaivoihin ei ollut mikään ruoka-aine, joten sen täytyi olla stressi. No en ollut tippaakaan stressaantunut. Omin nokkineni jätin kuitenkin kaikki viljat pois ja siihenpä loppui vaivat, eli turvotus, ilmavaivat ja ripulointi. Taakse jäivät myös jatkuvat flunnsat ja migreeni. Eli vaikka ne hienot lääkärintutkimukset sanois mitä, niin kannattaa kokeilla silti. Mutta käy silti ensin tutkimuksissa.

Onko jollekin muullekin käynyt näin! Enkö olekaan ainoa! Minulle lääkäri määräsi mahahaavalääkkeet, koska muuta syytä ei löytynyt eikä kyllä mitään mahahaavaakaan, mutta lääkäri älykkyydessään päätteli, että pakko sen vaivan on olla korvien välissä kun ei mitään löydy. Jätin itsekseni viljat pois, ja vaivat katosivat!

mm. äidilleni kävi näin, jonka vaivaa hoidettiin ärtyvänä paksusuolena (keliakiakin tutkittiin). Äiti jätti viljat itse pois, ja vaihtoi gluteenittomiin, ja kas, mahavaivat parani.

Vierailija
13/44 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju tuli kuin tilauksesta. Olin aikeissa kirjoittaa aloituksen samasta aiheesta.Olen niin kyllästynyt tähän ainaiseen ripuliin.Eilen söin pizzaa, ja vatsaa väänsi koko illan.Tätä jatkunut jo niin kauan kuin muistan, nyt pyöritellyt eilisestä lähtien että varaanko ajan tk:n, jossa olen rampannut väsymyksen ja muun vuoksi, johtuisiko kuitenkin siitä ettei ravintoaineet imeydy.Olen jo muutenkin hoikka, vaikka söisin mitä, ihmekös tuo kun kaikki tulee samantien läpiu.Paljonko sellainen kotikeliakiatesti maksaa?

Vierailija
14/44 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenitestillä saa testattua onko laktoosi-intoleranssia tai keliakia.

Vierailija
15/44 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko koskaan käyneet tekemässä helicobakteeritestiä? Siinä voi olla myös syy voimakkaisiin vatsakipuihin?

Vierailija
16/44 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painu kipinkapin lääkärin vastaanotolle. Täältä saat vain vertaistukea = ripuli- ym. kertomuksia. Lääkkeitä täällä ei määrätä, ei ainakaan reseptisellaisia. Hoida itsesi kuntoon, kun vaiva ei ole vielä kroonistunut.

Vierailija
17/44 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 09:53"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2012 klo 20:01"]

Lääkärin mukaan syy vatsavaivoihin ei ollut mikään ruoka-aine, joten sen täytyi olla stressi. No en ollut tippaakaan stressaantunut. Omin nokkineni jätin kuitenkin kaikki viljat pois ja siihenpä loppui vaivat, eli turvotus, ilmavaivat ja ripulointi. Taakse jäivät myös jatkuvat flunnsat ja migreeni. Eli vaikka ne hienot lääkärintutkimukset sanois mitä, niin kannattaa kokeilla silti. Mutta käy silti ensin tutkimuksissa.

Onko jollekin muullekin käynyt näin! Enkö olekaan ainoa! Minulle lääkäri määräsi mahahaavalääkkeet, koska muuta syytä ei löytynyt eikä kyllä mitään mahahaavaakaan, mutta lääkäri älykkyydessään päätteli, että pakko sen vaivan on olla korvien välissä kun ei mitään löydy. Jätin itsekseni viljat pois, ja vaivat katosivat!

mm. äidilleni kävi näin, jonka vaivaa hoidettiin ärtyvänä paksusuolena (keliakiakin tutkittiin). Äiti jätti viljat itse pois, ja vaihtoi gluteenittomiin, ja kas, mahavaivat parani.

Minulla sama juttu. Lapsena minulla ei ollut muuta ongelmaa kuin se, että maha oli aina aika kovalla. Meillä elettiin lähinnä pulla- ja ranskanleipälinjalla. Puuroa syötiin lähinnä jouluna. Aikuisena tapasin mieheni, joka oli tottunut syömään joka aamu kaurapuuroa, ja minä sitten aloin myös. Se oli taivaallista.

Sitten alkoivat nämä mahavaivat ja hirveä polttava jokapäiväinen ripuli. Söin vuoden ripulilääkkeitä, kunnes kyllästyin, koska ne eivät poistaneet vaivaa. Kävin muutaman kerran lääkärissä, otettiin verikokeita ja tähystettiin sun muuta. Kokeilin maidotonta dieettiä, tomaatitonta ruokavaliota, kaikenlaista. Mitään ei löytynyt. Lääkäri määräsi lopulta vatsahaavalääkityksen, vaikkei vatsahaavaakaan ollut diagnosoitu. Päätin kuitenkin jättää aamupuuron pois, koska vaiva oli alkanut samoihin aikoihin. Se lopetti kertaheitolla ripulin. Olin jotenkin allergisoitunut kauralle.

Lapsena pystyin syömään hyvin vaikka kaurakeksejä, mutta nykyisin mikään kauratuote ei sovi. Leivistä ja kekseistä täytyy katsoa tosi tarkkaan, ettei niissä ole kauraa mukana. Tuntuu, että kauraa tungetaan joka paikkaan, on vain muutama leipä, joita voin syödä. Kaurakeksit, kaurajuomat, kaurajogurtit, kauramurot ja ylipäänsä kaikki kauratuotteet ovat ehdottomasti nounou meikäläisen ruokavaliossa. Kaikki muut viljat kyllä käyvät, parhaiten vehnä ja ohra. Pitsapohjan esimerkiksi teen vehnän ja speltin sekoituksesta, pullaa vehnästä ja leipää vehnän ja ohran tai rukiin sekoituksesta. Kauraa en laita mihinkään. Jos sattumalta vahingossa syön jotain leipää, jossa on kauraa, sen kyllä huomaa hetken päästä...

Vierailija
18/44 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
19/44 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. lääkäri

P.S. Näille "neuvojille", joilla ei ole mitään käsitystä mistään, toivoisin malttia olla neuvomatta. Joskus tulee aika pahaa jälkeä.

Ensimmäiseksi lääkäri sanoo, että täytyy olla kaksi viikkoa ilman maitotuotteita ja sen jälkeen kaksi viikkoa ilman viljatuotteita ja sen jälkeen kaksi viikkoa ilman tomaattia/perunaa/mitä tahansa. Vasta sen jälkeen pääsee tutkimuksiin. Kyllä tämä on kuule koettu. Ja mitä haittaa siitä sitten on, jos itse kokeilee jättää jonkun tuotteen pois? Eiköhän se siinä sitten selviä, mikä sopii ja mikä ei, ja samalla välttyy hirveiltä tutkimuksilta.

Jos menet valittamaan vatsavaivoista, niin näinhän se lääkäri neuvoo. Keliakia ja laktoosin sietokyky voidaan testata myös verikokeella, mutta aina nekään eivät anna selkeitä tuloksia.

joku tuolla mainitsikin, että vatsakin siedättyy. Eli kun olet esimerkiksi puoli vuotta gluteenittomalla ja maidottomalla, ehkä myös tomaatittomalla ja perunattomalla ruokavaliolla, niin vatsasi ja suolistosi paranee tässä ajassa, ja myöhemmin voit ottaa ko. ruoka-aineita pikku hiljaa uudelleen ruokavalioosi. Eli kun selkeää tulosta ei saada esimerkiksi labroista, niin silloin suolistosi on vain niin ärtynyt ja tarvitsee aikaa parantuakseen ja se parantuu, kun mikään ei ärsytä sitä.

Vierailija
20/44 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi