Miten muiden atooppinen ihottuma on reagoinut talven tuloon?
Meillä reilu 2v poika, jonka iho on alkanut taas pahentua talven myötä. Kesä ja alkusyksy meni kohtalaisen hyvin, ei tosin ihottumaa olla saatu kokonaan pois kesälläkään. Nyt ilman muututtua kosteammaksi ja kylmemmäksi ihottuma on levinnyt koko vartalolle. Pojalla on läiskäatopia, mutta myös pientä ryyhkää koko vartalolla. Ainoastaan kortisooni auttaa jotenkin ja tuntuu ettei siitä voi pitää ollenkaan taukoa muutoin ihottuma leviää tosi nopeesti vieläkin laajemmalle. Kortisoonikierteessä siis ollaan, eikä silläkään ihoa saada täysin kuntoon. Protopicistä ja Elidelistä ei ole apua. Miten te käytätte kortisoonia? Kuinka pitkiä taukoja on välissä? Tällä hetkellä meillä käytössä Duocort ja Sibicort. Alkaa olla toivoton olo tuon ihon kanssa. Kohta pitää alkaa varmaan käärimään koko poika suolakääreisiin yöksi. Olisiko todellakin siitä ilmankostuttajasta apua vai mistä? Eihän kortisoonia voi koko aikaa käyttää. Käytössä myös kalaöljy ja maitohappobakteerit, muttei ole apua niistäkään. Voi itkujen itku ;(
Kommentit (8)
Nyt vaan kokeilemaan teidän kokemusten perusteella uusia hoitomuotoja ja -keinoja ;-) Kiitos paljon!
Meillä atopiaa vain tosi lievänä. Posket on punaiset kuin omenat ja jaloissa vähän kuivuutta.
Teille suosittelisin kokeiluun ruskovillan silkkisiä alusasuja, sitä täällä kehuttua ilmankostutinta ja vaikka käyntiä homeopaatilla. Ei niistä haittaa ainakaan ole, ja vaikka vähän rahaa nielevätkin niin jos niistä on apua niin johan se kannattaa! En ole itse vielä homeopaatilla käynyt, mutta niin paljon olen siitä jo hyvää lukenut, että olen ajatellut kokeilla.
Minkä merkkinen ilmankostutin olisi hyvä? Pidän pojalla vain puuvillaisia vaatteita, mutta voishan sitä kokeilla noita silkkivaateitakin. Ovat todella kalliita, mutta onneksi on vielä nuorempi käyttäjä vaatteille (jolla ei onneksi ole vielä näkynyt mitään ihottumaa vaikka on jo 10kk), ettei ihan mene ns. hukkaan rahat. Kuitenkin vanhempi kasvaa tosi nopeasti ulos vaatteistaan.
Missä suhteessa sitä suolaa laitetaan kylpyveteen? Ihan tavallista suolaako vai onko siihen jotain erikoissuolaa? Kosteisiin kääreisiin olen tehnyt pääasiassa itse suolaliuoksen keittämällä vettä ja lisäämällä siihen suolaa (olikohan se 1 litra vettä/2tl normaali suolaa?).
Tietääkö joku Oulun seudulla hyvää homeopaattia? Millaisia kokemuksia muilla on kyseisestä hoidosta? Paljon tuollainen hoito maksaa?
Kaikki muutkin vinkit otetaan vastaan. Kiitos!
ja huomasin nyt syksyllä, että villa ja fleece tekevät aika hurjia reaktioita. Kyse ei ole liikaa pukemisesta ja siitä johtuvasta hikoilusta, vaan ohuistakin fleecevaatteista ja varsinkin villasta ihottuma tulee TOSI hurjaksi. Kenkien vuorissakaan ei saa meillä olla yhtään villaa... Olen nyt ostellut haalarin alla pidettäväksi topattuja puuvillahousuja ja paitoja, silkki ja viskoosi sopivat myös. KOtona vaihdoimme myös kaikki matot puuvillaisiin. Eli vaatteiden materiaaleja kannattaa vähän katsoa, toisilla iho reagoi niihinkin =( Ilmankostutin on tosi hyvä apu, meillä on pöytämallinen, kylmää puhaltava MEDISANA-merkkinen kostutin, joka on todella hyvä. Näillä avuin pääsimme toistaiseksi eroon jatkuvasta kortisonin käytöstä, toivottavasti tekin löydätte jostain apua, tämä on todella voimia vievää kyllä etsiä näitä konsteja, mikä sattuisi edes vähän helpottamaan... Koittakaa jaksella!
juu, kalliita ovat, ruskovillat ainakin. Itselleni satsasin täksi talveksi kuitenkin silkkivillaiset housut ja hihattoman paidan ja ne ovat uskomattoman ihanat päällä!! Eikä tarvitse pestä, tuuletus riittää!
Mutta, koska se villa voi tosiaan olla atoopikolle paha niin silkkinen on varmasti parempi. Se hyvä puoli noissa ruskovilloissa on, että vaikka maksavat maltaita, saa niistä myös hyvän hinnan kun myy eteenpäin. Niin täällä vauvalehden kuin esim. babyideankin kirppiksillä käytetyt ruskovillat ovat todella kuumaa tavaraa ;) Eli käyttökustannuksia ei niin paljoa jää!
Homeopatiasta ja homeopaateista eri puolella suomea löydät tietoa täältä: http://www.homeopaatit.org/. En tosiaan ole vielä itse kokeillut, mutta käsitykseni hinnoista on, että yksi käynti kestää n. 60-90 min. ja siihen kuuluu lääkkeet ja hinta on samaa luokkaa kuin yksityislääkärillä käynti.
Aikaisemmin meillä oli tosi pahoja ihotulehduksia, ihottumaa ja todella kuiva iho. Joku täällä mainitsi jossain vaiheessa Alkabath mineraalisuolan. Niinpä kävin alkusyksystä ostamassa sitä Eila Hellgrenin kauneushoitolasta. Alussa kylvettiin joka ilta suolassa. Nykyään vain joka toinen ilta. Ihotulehduksia ei enää ole ollut, rasvatakin täytyy vain aamuisin perusvoiteella ja illalla käytetään Protopicia. Meillä tämä on ollut todella pelastus. Kannattaa kokeilla.
Meidän pojalla on myös läiskäatopia joka lähinnä oireilee pahana märkärupena ympäri vuoden. Näitä läiskäatoopikkoja on vähän harvemmassa ja oli siksi pakko vastata sinulle. Meillä pojalla myös pieniä läsikiä joka puolella jotka leviävät päivässä. Olen joskus aikaisemminkin kirjoittanut meidän tarinan mutta tässä se lyhennetysti.
Neljä ekaa vuotta kokeiltiin kortisonit, protopicit ym. ja tilanne helpotti aina pariksi viikoksi kerrallaan. Parhaiten auttoi juuri sibicort (joka tappaa bakteereja iholta). Protopic ei auttanut yhtään. Sitten sanoin että kortisonit riitti ja heitin kaikki roskiin. Tammikuusta lähtien ollaan etsitty vaihtoehtoja. Rahaa on palanu kamalasti mutta yhtään en kadu.
Nyt ollaan oltu 11 kkautta ilman kortisoneja ja iho on loistava! Tammikuusta huhtikuuhun käytiin akupunktiossa (niin kauan ku rahat riitti) joka putsasi ihon täysin. Nyt ollaan yhä homeopaattisella, ainoa rasva meillä on Aderman epithelia (apteekista tilaamalla jos ei hyllyssä) ja Alkabath suolakylpyjä (Helgreniltä, olen ennenkin mainostanut). Vältetään viimeiseen asti valkoisia jauhoja ja sokeria (siirrytty intiaanisokeriin). Näitä välttämällä saadaan kutina melkein kokonaan pois.
tsemppiä teille : )